Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2009, 18:29
Verwijderd
Hallooo. (:

Ik heb volgende week proefwerkweek en daarin ook een examen van ANW over klimaatverandering etc. Ik moet de lange koolstofcyclus uit kunnen leggen voor het examen, maar ik snap 'm niet. De korte wel en over de korte is ook zat te vinden op het internet, maar over de lange koolstofcyclus dus echt niet veel. Ik ben al heel lang op zoek naar een fijne, duidelijke uitleg over hoe die nou werkt!
Ik heb wel een aantekening uit m'n schrift (een tekeningetje) van de lange koolstofcyclus. Ik heb 'm ff nagemaakt op paint:

Die bruine stokjes met groene wolkjes erop zijn btw bomen haha.
Snapt iemand iets hiervan en kan iemand die de lange koolstofcyclus ajb uitleggen?

Dankjewel!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2009, 22:26
Verwijderd
Ik denk dat je het niet begrijpt hoe de zee erbij komt en dat CO2 wordt opgeslagen in de zee aangezien je de korter koolstofcyclus wel snapt.

CO2 uit de lucht kan worden omgezet in CaCO3 (kalk, schelp/bot) gewoon vanuit de lucht. Hoe kan dat? Er lost altijd een beetje CO2 uit de lucht op in water en dat slaat gewoon neer tot CaCO3. Dat CaCO3 in de bodem kan er ook gewoon weer uit door verhitting van het bot. (erosie, vulkaan, platentektaniek), maar ook door verzuring van de bodem; CO32- + 2 H+ --> CO2 + H2O. Vervolgens kan dit CO2 weer opgenomen worden door planten en vervolgens dieren.

Wat betreft die dingen aan de linkerkant: dat zijn fossiele brandstoffen en van 'oppompen' alleen heb je nog geen CO2. Je zal het moeten verbranden. Dus 'oppompen' moet 'verbranden' worden.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2009, 22:27
Verwijderd
Wikipedia heeft een hele goede uitleg met een heel mooi kleurenplaatje!!!
Met citaat reageren
Oud 15-11-2009, 12:34
mathfreak
mathfreak is offline
Zie in dat verband http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofcyclus
Oud 15-11-2009, 18:47
Verwijderd
Dankjewel!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten