Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2009, 13:43
leikie
leikie is offline
Hoi allemaal,

Ik ben bijna 20 jaar oud (24-12)
En voor mij is tijd aangebroken om op mezelf te willen gaan wonen.
Ik probeer nu uit te zoeken hoe ik dat financieel moet gaan opbrengen.
Ik zit in mijn laatste jaar van mbo-4 opleiding. werk daarbij iedere zaterdag in een winkel.
Ik ga graag uit met vrienden en ook sporten (in beweging blijven) vind ik belangrijk.
Ik krijg een basis+aanvullende beurs van de IB-groep.

ik zou graag tips en trucs willen horen van andere jongeren hoe zij dit doen.

want ik heb namelijk een begroting gemaakt van wat ik allemaal zo moeten en willen betalen. en ik kom in de min terecht. lenen vind ik geen optie, en sparen vind ik een must omdat toch reserve potje wil hebben voor je weet maar nooit....
hier onder mijn lijst
zorg € 99,18
telefoon € 20,00
school € 126,65
brommer € 20,00
sport € 10,50

ib-groep € 505,00
alimentatie € 162,22
werk € 200,00
zorgtoeslag€ 58,00
stage € 26,00
huurtoeslag € 100,00

huur € 320,00
energie € 75,00
water
heffing
verzekeringen € 15,00

boodschappen€ 200,00

kleding € 80,00
uitgaan € 120,00

sparen € 75,00

totaal € -110,11

ik kom dus 110 euro tekort per maand,.
daar voor zou ik moeten bezuiningen op kleding en uitgaan.
maar dat is me ook zoveel waard.
heeft iemand tips?!!!?!!?!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2009, 14:12
Batave
Batave is offline
Meer werken of minder uitgeven.
Oud 23-11-2009, 14:16
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Al eerste eventjes voor de duidelijkheid: je wilt echt iets compleet voor jezelf gaan huren of wil je op kamers gaan wonen? Uit het feit dat je water en heffing apart zet begrijp ik dat je waarschijnlijk iets voor jezelf wilt gaan huren.

Ik denk dat je vooral in je uitgaven zult moeten snijden. 200 euro voor boodschappen is ruim genomen, daar kun je makkelijk 150 euro van maken (beetje opletten en bij Aldi/Liddle/Euroshopper kopen). 120 Euro per maand aan uitgaan vind ik ook een hoop geld. Misschien een week overslaan. Zelfde geld voor kleding, als je al 20 euro per maand daarop bespaard (dan maar een paar schoenen minder), heb je die 110 euro zo binnen.

En voor de rest tips qua uitgaven
-Zorgverzekering -> lager aanvullend pakket kiezen. Je hebt maatschappijen (takecarenow, zekur en anderzorg) die een veel goedkopere basispremie kennen en lage premies voor aanvullende pakketten.
-Je betaald nu 20euro per maand voor je telefoon, dit kan je door een simonly abo te nemen verlagen naar een tientje.

En nog iets wat me net te binnen schoot: ik weet niet of je ook lange zomervakanties hebt van je school, maat in die vakanties kun je vaak ook wat extra geld verdienen. Als je zeker bent dat je bijvoorbeeld 4 weken fulltime kunt werken bij je bijbaantje, kan je zomaar een paar 100 euro extra naar je spaarrekening overboeken (of je vakantie betalen).

Laatst gewijzigd op 23-11-2009 om 14:47.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 14:39
ganralph
ganralph is offline
mooi om te zien dat er eens een keer iemand komt met een realistisch lijstje van zichzelf kortom: ik denk dat je idd een goede schatting maakt. ik mis wel nog tv+internetabonnement.

hierboven wordt al van alles nuttigs gezegd.

- voor 1 persoon kan de energierekening nog wel wat omlaag (ligt ook aan je huis mbt warmteverlies e.d.)
- uitgaan is de grootste niet-noodzakelijke uitgavepost. kun je - als je toch op jezelf woont - niet bijvoorbeeld met je vrienden vaker thuis af spreken? een slijterij/supermarkt is veel goedkoper dan een café.
- kleding moet idd toch wel 20,- omlaag kunnen?
- boodschappen is idd ook wat hoog ingeschat.

een beetje bezuinigen op elk van die punten zou al een groot verschil maken denk ik.

ik zou niet zomaar een goedkopere zorgverzekering nemen vanwege het geld. er zijn idd goedkopere aanbieders, maar kijk dan heel goed of je daar wel voldoende verzekerd bent! zelfde geldt een beetje voor aanvullende verzekeringen: liever 15,- per maand extra betalen als dat je straks een keer je spaargeld aan moet spreken in het geval je ziek wordt of een ongeluk krijgt.
Oud 23-11-2009, 15:28
light fighter
light fighter is offline
Wat anderen zeggen inderdaad boodschappen heb je idd vrij hoog ingeschat. Zelf heb ik voor mezelf 30 euro per week aan boodschappen, dat is voldoende en leef ik echt redelijk luxe van. Uitgaan is niet noodzakelijk maar wel erg leuk natuurlijk maar wat ganralph voorstelt scheelt echt enorm.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 15:33
Verwijderd
zorg € 99.50 ( hier kan je niks aan doen)
telefoon € 20,00 (netjes, ik heb meer)
school € 126,65 (Standaard)
brommer € 20,00 (wat moet dat moet)
sport € 10,50 (netjes)

ib-groep € 505,00
alimentatie € 162,22
werk € 200,00
zorgtoeslag€ 58,00
stage € 26,00
huurtoeslag € 100,00

huur € 320,00
energie € 75,00
water
heffing
verzekeringen € 15,00

boodschappen€ 200,00 (veelste veel, doe een schatting van 100(circa 30 euro per maand) en leer goedkoop koken)

kleding € 80,00 (kan minder, je kan 35 euro)
uitgaan € 120,00 (kan je veel minder doen, misschien wel 80 euro per maand)

sparen € 75,00 (goed bedrag)

Eindconclusie: 45 + 40 + 100 = 185 euro misschien besparen ongeveer en hou je zelfs over. bouw reservekapitaal op voor grote uitgaven(1 malige).
185 - 110 = 75 euro zelfs over.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 08:29
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Inderdaad een heel mooi lijstje dat je van je eigen situatie hebt gemaakt! Heel slim dat je ook wilt reserveren! Je wilt natuurlijk ook een keertje op vakantie of er gaat een keer wat kapot dat je moet vervangen.

Heb je al een woning op het oog? Of is dit een schatting? En geldt dat ook voor de huurtoeslag? Als je in een studentenwoning gaat wonen, heb je namelijk geen recht op huurtoeslag. De verplichting is dat je een eigen voordeur hebt.
Manieren om aan nog meer geld te komen: als je niet te veel verdient (en dat zul je hebben met jouw inkomen), dan heb je recht op allerlei regelingen via de gemeente. Bijvoorbeeld kwijtschelding van je gemeentelijke heffingen. En vaak hebben ze een zogenaamde participatieregeling. Als je dan gaat sporten, dan wordt een deel van de kosten betaald. Er zijn wel allerlei voorwaarden aan verbonden, die verschillen per gemeente. Je moet maar eens vragen bij je gemeente. Zo zorg je dat je nog meer inkomsten hebt.

Vergelijk je uitgavenlijstje ook eens met gemiddelde bedragen van het Nibud: je vult je eigen situatie in en dan kun je jouw uitgaven vergelijken met vergelijkbare personen in NL: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/...getadvies.html
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 09:12
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Als je break even uitkomt heb je te weinig.
Bijv verzekeringen, ruit barst, waterleiding springt, laat servies vallen, scooter beschadigd.

Dan moet je nog extra overhouden voor af en toe nieuwe dingen. Kleding is er 1 van, maar ook bankstel, tafel, stoelen, tv, bureau, computer en bij behorende, matras, bed, kast enzovoorts. Dat koop je maar 1 keer per,..? 10 jaar ofzo? Maar als het totaal 5000 euro van die dingen kost is dat wel 500 euro extra per jaar ed.

Je dient altijd een soort veiligheidsmarge te hebben.

btw; stopt je ib niet zodra je klaar bent met je opeiding?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 15:04
SuperSanne
SuperSanne is offline
960 euro per jaar aan kleding?! 1440 euro per jaar aan uitgaan?! Je maakt mij niet wijs dat je daarop niet kunt bezuinigen.

Overigens vind ik 75 euro om te sparen behoorlijk aan de krappe kant. Als je thuiswoont kan het nog wel, maar als je eenmaal je eigen stekkie hebt, kunnen er veel meer onverwachte kosten om de hoek komen kijken. Denk bijvoorbeeld aan een kapotte koelkast of wasmachine, of zoals NaamInGebruik al zei, schade aan het huis zelf. Zeker als dit soort onverwachte tegenslagen snel achter elkaar gebeuren en je bijvoorbeeld ook nog eens je baan verliest, kunnen de kosten heel snel oplopen. Dan is geld voor dure kleding of overmatig uitgaan wel je laatste zorg.
Oud 25-11-2009, 15:11
Batave
Batave is offline
Citaat:
960 euro per jaar aan kleding?! 1440 euro per jaar aan uitgaan?! Je maakt mij niet wijs dat je daarop niet kunt bezuinigen.
Als je ervan uitgaat dat een avondje uitgaan ong. 10€ is en je gaat 3 avonden per week uit dan kom je op 120€ per maand, maarja dan moet je wel een hardcore uitgaandert zijn.
Oud 25-11-2009, 16:18
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Als je ervan uitgaat dat een avondje uitgaan ong. 10€ is en je gaat 3 avonden per week uit dan kom je op 120€ per maand, maarja dan moet je wel een hardcore uitgaandert zijn.
Precies, dan maar wat minder (of goedkoper) uitgaan.
Oud 25-11-2009, 16:40
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Als je ervan uitgaat dat een avondje uitgaan ong. 10€ is
tja, dat ligt er helemaal aan hoe en waar je uitgaat. genoeg tenten waar je al 15,- entree betaalt. vervolgens 4,- voor een drankje, dus dan is >40,- niet gek op een hele avond. (niet dat ik naar zo'n tent zou gaan, maar ze zijn er ).
Oud 26-11-2009, 05:54
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
En mensen maar zeuren dat ik mijn pc van 800 euro duur was, z0mg! 800/5/12 = hoeveel per maand? minder dan mensen uitgeven aan stappen

Kleding en stappen kun je iig makkelijk op bezuinigen idd, maar stappen kan heel duur zijn. Ken mensen die per week 60 euro er aan kwijt zijn, ben er zelf denk ik 50 euro op jaarbasis aan kwijt, dat is minder dan ik koop aan beltegoed, lol.

Hoe je het ook doet, je hebt altijd een buffer nodig (iig altijd minimaal 500 euro op je bankrekening) en op je totale bugdet een soort veiligheids marge mocht iets duurder uitvallen dan verwacht, bijv 10% van het totaal)

Maar nogmaals; is het niet zo dat je je IB stopt als je klaar bent met je opleiding?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2009, 08:50
ganralph
ganralph is offline
uiteraard stopt die IBG na je afstuderen, maar het is dan - hopelijk - te verwachten dat TS dan binnen niet al te lange tijd een baan vindt (die normaal gesproken meer oplevert dan 505,-)

en je moet inderdaad wat geld achterhouden voor noodgevallen. maar overdrijf daar ook niet in. ja, je tv, computer, wasmachine, koelkast en fiets kunnen in dezelfde week stuk gaan, maar daar kun je niet tegenaan sparen natuurlijk de "lol" van het op jezelf wonen is ook dat je dit soort zaken creatief kunt opvangen (wassen in wasserette/bij vrienden; koelkast van marktplaats, etc.)
Oud 27-11-2009, 12:05
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
uiteraard stopt die IBG na je afstuderen, maar het is dan - hopelijk - te verwachten dat TS dan binnen niet al te lange tijd een baan vindt (die normaal gesproken meer oplevert dan 505,-)

en je moet inderdaad wat geld achterhouden voor noodgevallen. maar overdrijf daar ook niet in. ja, je tv, computer, wasmachine, koelkast en fiets kunnen in dezelfde week stuk gaan, maar daar kun je niet tegenaan sparen natuurlijk de "lol" van het op jezelf wonen is ook dat je dit soort zaken creatief kunt opvangen (wassen in wasserette/bij vrienden; koelkast van marktplaats, etc.)
En als je nou werkloos raakt en het duurt even voor de alternatieve geldstroom op gang komt? Je kan beter gewoon voor een maand of drie (liefst zes) geld opzij zetten en daar dan niet aankomen tot je het écht nodig hebt. En nou is sparen natuurlijk niet altijd even makkelijk afhankelijk van je inkomsten, maar het is nog altijd vele malen belangrijker dan stappen of idioot dure kleding.
Oud 27-11-2009, 12:14
nature_lover
nature_lover is offline
200 euro aan boodschappen voor jezelf???
ik ben thuis met z'n vieren €300 kwijt en eet ook echt wel eens een zakje chips en drink cocacola
Met citaat reageren
Oud 27-11-2009, 12:40
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
En als je nou werkloos raakt en het duurt even voor de alternatieve geldstroom op gang komt? Je kan beter gewoon voor een maand of drie (liefst zes) geld opzij zetten en daar dan niet aankomen tot je het écht nodig hebt. En nou is sparen natuurlijk niet altijd even makkelijk afhankelijk van je inkomsten, maar het is nog altijd vele malen belangrijker dan stappen of idioot dure kleding.
dat ben ik helemaal met je eens hoor
Reageren

Regels voor berichten