Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2009, 08:24
Legacy
Legacy is offline
Hoi,

Dus ik wou me vandaag inschrijven bij woningnet alleen nu is het probleem dat ik zwart werk en eigenlijk dus geen belastbaar jaarinkomen heb.

Nu word hier wel naar gevraagd en ik neem aan dat mensen met een hoger inkomen meer kans hebben op een woning dan mensen die een belastbaar inkomen hebben van 0,- euro.

Wat moet zo iemand als ik hier nou invullen dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2009, 09:05
Balance
Balance is offline
Mensen met een hoog inkomen hebben niet per definitie meer kans op een woning, want zij kunnen ook teveel verdienen en daardoor geen voorrang meer hebben.

Verder kun je er niks aan doen denk ik zo. Voor de belastingdienst heb jij geen inkomen, dus je kunt daar ook geen inkomen invullen. Dat is de keerzijde van zwart werk.
Oud 11-11-2009, 15:59
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
De kosten van de huurwoning zijn afhankelijk van je salaris, iig zo gaat dat hier met de woningbouwverening.
Als je in je 1tje in een zo'n huisgaat met belastbaar inkomen van 0 dan ga er maar vanuit dat je een keer belastingdienst langs krijgt en alles wat je dan zwart exta over hebt gehouden raak je dan kwijt (keer 4).
Met citaat reageren
Oud 11-11-2009, 16:11
Ivo
Ivo is offline
Ik denk niet dat je minder wachttijd/punten opbouwt als je een inkomen van 0 hebt. Wel zal de woningbouw je vragen hoe je in godsnaam je woning gaat betalen als je geen belastbaar inkomen hebt. Ik heb geen idee hoe ze er bij sociale woningbouw mee omgaan als ze denken dat een potentiële huurder op papier een lager inkomen heeft dan de huur van het huis, maar ik kan me voorstellen dat het huis dan aan je voorbij gaat als je niet plausibel kunt maken dat je andere inkomstenbronnen hebt. Als je recht hebt op stufi, kun je natuurlijk aangeven dat je een maximale lening bij de IB-groep gaat aanvragen. Dat telt namelijk ook niet als inkomen en als de woningbouw elke maand z'n centjes krijgt, gaan die echt niet checken of dat daadwerkelijk van je maximale IB-groep lening komt, of van zwart werken.

Wel heb je kans, dat als je huurtoeslag gaat aanvragen er bij de belastingdienst vroeg of laat een paar alarmbellen gaan rinkelen. Geen inkomen en wel huurtoeslag (dus een eigen huurwoning) is natuurlijk verdacht en vraagt om uitleg.

Nu wel iets invullen heeft geen zin. Voordat je het contract mag tekenen moet je je inkomen bewijzen d.m.v. jaaropgaven of recente loonstrook. Als je zwart werkt, heb je die natuurlijk niet dus val je dan alsnog door de mand.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2009, 14:46
Martiño
Martiño is offline
Sowieso zullen de meeste verhuurders vragen om een recente loonstrook, woningbouw of niet. Je moet aannemelijk kunnen maken voor de verhuurder dat jij financieel in staat bent om de huur te betalen.

Oplossing: zoek een baan waar je wit bij betaald wordt en betaal netjes je belastingen.
Oud 14-11-2009, 07:49
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik heb ook een huis gehuurd met een inkomen van heel weinig (niet nul, maar ook niet genoeg om de huur te betalen). Ik had toen wél studiefinanciering en volgens mij heb ik daar toen een bewijs van meegenomen. De woningbouw maakt het volgens mij helemaal niet uit hoe jij aan je geld komt, als je maar betaalt.
Ook ik kreeg huursubsidie trouwens. Heb daar 3 jaar gewoond en nooit iets van de belastingdienst gehoord (behalve de jaarlijkse belastingaangifte in de blauwe envelop).
Oud 14-11-2009, 10:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Toen ik mijn huis ging huren bij de woningbouw moest ik een werkgeversverklaring meenemen dat ik minimaal x euro per jaar verdiende (is een project om hoogopgeleide starters in een achterstandswijk te krijgen om de wijk op te krikken), een loonstrook en ook nog allerlei andere papieren dus ze willen echt wel bewijs zien van jouw inkomsten.
Oud 14-11-2009, 12:05
Sade
Sade is offline
oftewel, zwart werk
Oud 15-11-2009, 16:53
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik heb ook een huis gehuurd met een inkomen van heel weinig (niet nul, maar ook niet genoeg om de huur te betalen). Ik had toen wél studiefinanciering en volgens mij heb ik daar toen een bewijs van meegenomen. De woningbouw maakt het volgens mij helemaal niet uit hoe jij aan je geld komt, als je maar betaalt. Ook ik kreeg huursubsidie trouwens. Heb daar 3 jaar gewoond en nooit iets van de belastingdienst gehoord (behalve de jaarlijkse belastingaangifte in de blauwe envelop).
Natuurlijk maakt het de verhuurder uit waar je de huur van betaalt. Niet dat zij boos worden als je je belasting niet betaalt, maar ze willen wel weten of je iedere maand op tijd kunt betalen.
Je haalt door elkaar dat het niks uitmaakt voor de verhuurder dat studiefinanciering niet belastbaar is, want het blijft een legale en stabiele inkomstenbron. Als je zwart werkt heb je om te beginnen al geen arbeidsovereenkomst. Er is dus geen enkele garantie dat je genoeg inkomsten hebt om de huur te betalen.

En er is natuurlijk ook niks mis mee dat je huursubsidie/toeslag aanvraagt, want in jouw geval heb je een wit inkomen dat je dan netjes indient bij de belastingdienst, dus krijg je ook terecht huurtoeslag.
Maar als je zwart werkt kun je geen inkomsten opgeven (dus je moet nul opgeven) terwijl je eigenlijk dus wel zwarte inkomsten hebt. Dus ontvang je per definitie meer huurtoeslag (en zorgtoeslag als je dat aanvraagt) dan waar je recht op zou hebben als je wel netjes belasting betaalt en niet fraudeert.
Oud 08-12-2009, 22:41
Adore
Adore is offline
Ook ik kreeg een controle van mijn inkomen. Ik moest mijn jaaropgaven en laatste loonspecificaties meenemen. Ik ben er van overtuigd dat ik de woning niet zou hebben gekregen als ik geen voldoende inkomsten had. Overigens kwamen die inkomsten niet geheel overeen met wat ik bij Woningnet had opgegeven (feitelijk was het hoger), dat was geen probleem.
Ik ben ook bij een andere woningbouwvereniging geweest waar ze minder moeite hadden met een laag inkomen of zelfs schulden, daar werd dan direct bij het aangaan van het huurcontract ook iets voor geregeld. Maar deze vereniging doet niet mee via Woningnet.

In jouw geval: Pech, €0,- opvallende situatie bij de aanvraag huurtoeslag: de te verwachten gevolgen van zwart werk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten