Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Als mijn zusje me nu vraagt de afwas te doen bijvoorbeeld (ouders zijn een weekje weg), dan denk ik gelijk na over wat zij die dag gedaan heeft. Dan zie ik dat ze met de stofzuiger in de weer was en de woonkamer heeft schoongemaakt. Dus is het redelijk dat ik de afwas doe ZONDER te klagen. Zulke kleine dingen heb ik inmiddels al beter onder controle ![]() ![]() Vroeger had ik altijd ruzie met haar, maar doordat ik nu bewust nadenk over hoe zij dingen beleeft, vindt ze me ineens aardig ![]() Tegerlijkertijd moet ik leren af te wegen wat redelijk is. De hoofddoelstelling mag ook niet zijn dat iedereen mij aardig vindt, want dan raak ik mijn eigen identiteit kwijt.. Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Ik maak ook gewoon afwegingen hoor. Citaat:
Bij collega's/vrienden pas ik me nauwelijks aan, kan ik gewoon 'mezelf' zijn. (Ik hoef dan ook niks te bereiken) Het lijkt me, als je iets van iemand wil, maar je gaat het op je eigen manier eisen, dat je veel wrijving en spanning veroorzaakt waarmee woede en ruzie gevoed kan worden. |
![]() |
|
In hoeverre denken jullie na over jezelf en hoe je overkomt bij anderen?
Nouehh, dat doe ik veels te weining. Aangezien niemand rekening met mij lijkt te houden, heb ik ook geen zin om met anderen rekening te houden. Maar ik zal nu eens gaan nadenken, ik ga m'n leven bij deze verbeteren, hehe.
|
Verwijderd
|
Hmz.. ik ben me geloof ik wel bewust van hoe ik overkom tot op zekere hoogte..
Ik weet iig dat mensen mij heel snel als lief en onschuldig zien, zelfs mensen die me best goed kennen. Komt denk ik omdat ik verlegen ben, en dan ja.. dat lief overkomt ofzo? Ik weet niet precies.. maar ik ben er niet zo mee bezig als jij, dat ik mezelf echt op een bepaalde manier presenteer naar anderen toe.. Ik heb lange tijd geleden al ontdekt dat met echt maar gewoon mezelf zijn ik veel en veel verder kom.. Maar ja.. misschien ben ik er juist heel erg veel mee bezig.. Ik wil namelijk graag een goed persoon zijn, ja.. klinkt zo stom.. Maar iemand met ene goed hart. Iemand waarvoor anderen bewondering hebben door de dingen die ik doe.. Dus in die zin ben ik daar wel mee bezig maar het is niet zo dat ik dat verwerk in mn gedrag, meer in mn acties.. Blaat.. Ik weet niet zo goed, ik snap wel wat je bedoeld maar ik weet niet hoe het op mezelf te betrekken.. Ik merk iig wel dat ik er echt heel erg van kan genieten anoniem te zijn.. Dus dat iemand alleen van mij ziet wat ik laat zien terwijl er zo een verleden en weet ik veel wat achter zit, waar diegene helemaal niets van afweet.. Is het raar dak daarvan geniet? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben redelijk vaak bezig met zelfanalyse, hoewel de laatste tijd minder dan eerst. Ik merk gewoon dat ik het grootste gedeelte van mijn gedrag wel kan verklaren en dus ook vantevoren kan beredeneren en sturen. Toegegeven, ik doe soms ook nog wel dingen waarvan ik achteraf denk 'wat stom dat ik dat heb gedaan' maar ik ben bang dat dat nooit helemaal is uit te bannen. Perfecte zelfkennis en zelfcontrole lijkt me een onverwezenlijkbaar ideaal.
|
![]() |
|
In hoeverre denken jullie na over jezelf en hoe je overkomt bij anderen?
Veels te veel. Eigenlijk kan ik me bij ******** aansluiten. Ik denk dat ik in dat opzicht ook gewoon gigantisch onzeker ben. Wel typisch is dat het me bij sommige mensen ook helemaal nix kan boeie. Meestal zijn dat mensen waarmee ik weinig contact heb en die ik zelf niet tegenop kijk. Naja, het zal wel overgaan met de tijd Kuzzz |
![]() |
|
Dusjcrib zei:
Maar ja.. misschien ben ik er juist heel erg veel mee bezig.. Ik wil namelijk graag een goed persoon zijn. Dus in die zin ben ik daar wel mee bezig maar het is niet zo dat ik dat verwerk in mn gedrag, meer in mn acties.. Aha, klinkt interessant.. maarreh, wat is precies het verschil tussen je gedrag en je acties? 1 Is je gedrag niet het geheel van al je acties? Of.. 2 Komen je acties niet voort uit je gedrag? In beide gevallen is het ongeveer hetzelfde. Ik snap het niet!!
||
Verwijderd
|
Citaat:
?? nja.. ik kan het niet zo goed uitleggen |
![]() |
|
Verwijderd
|
Zelfanalyse is trouwens lang niet altijd iets wat per definitie positief is. Hoe beter ik mezelf leer kennen, hoe meer dingen ik natuurlijk te weten kom, maar dat is niet altijd leuk. Ik heb er altijd al over zitten twijfelen of ik misschien een lichtelijk schizofrene inslag heb (voor de nono's: schizofrenie heeft niets met meerdere persoonlijkheden te maken, het is ambivalentie van het gevoelsleven, het gevoel dat je je heel erg moet vastklampen aan één persoon maar aan de andere kant ontzettend bang bent dat mensen té dichtbij komen). En dat is nou natuurlijk niet iets waar je (als het waar zou zijn) heel blij mee beneden komt 'mam, pap, guess what: ik ben schizofreen!'.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Neej.. tis zeg maar niet dat ik vrijwilligerswerk wil doen om hoe het over komt.. Het gaat erom wie ik wil zijn, ik wil iets betekenen voor anderen.. Maar wie ik wil zijn is natuurlijk wel weer hoe ik overkom op anderen zeg maar, hoe ik wil dat ik gezien wordt.. Voorbeeldje.. was zo'n documentaire een keer op tv van een vrouw die arts was in een ontwikkelingsland.. Die vrouw heeft zelfs dr huwelijk op gegeven voor dat werk.. Ze had klinieken geopend, en regelde noodziekenhuizen in dorpen of gebieden waar epidemiën heersten enzow.. Ze werd dan heen en weer gevlogen, had een huisje waar ze via de radio alles hoorde enzow, contact had met de buitenwereld... Die vrouw is gestorven in het vliegtuig/helikopter toen ze terugkwam van zo'n epidemiegebied.. gestorven van ouderdom, zo lang is ze door gegaan.. Die vrouw bewonder ik enorm, en zo zou ik graag willen zijn.. maar dat heeft er dan toch ook mee te maken met hoe je door de wereld gezien wil worden, want de wereld maakt jou pas eigenlijk tot zo iemand toch? ben ik nog te volgen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het ging me in deze thread voornamelijk in hoe je overkomt bij anderen en dit bewust stuurt door jezelf te analyseren. Dit is meestal wel positief. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
nou dan is de conclusie dus dak dat doe ja ![]() |
![]() |
|
Zelfanalyse lijkt mij heel positief. Maar aangezien ieders normen en waarden niet precies hetzelfde zijn, zal het wat betreft het beter overkomen op andere mensen niet veel uitmaken (misschien zeg ik dat omdat ik mezelf een beetje vaak onbegrepen voel), want als jij persoonlijk denkt zus of zo beter over te komen, is dat misschien helemaal niet het geval. Dan is de zelfanalyse wel goed -persoonlijk-, maar komt deze niet overeen met de werkelijkheid hoe andere mensen je zien.
Anyway, ik denk dat zelfanalyse toch voor de meeste mensen positief is, want de normen en waarden van 'men' hebben ook veel overeenkomsten -vooral cultuurgebonden-. Of course kan een zelfanalyse negatief zijn, dus de 'persoonlijke uitslag' ervan, terwijl die zelfde analyse zowieso positief is.
|
![]() |
ik denk zelf dat iedren mense daar (bewust of onbewust) een heel leven meej bezig is, je wil altijd andesr zijn dan dat je bent (ten minste, ikkuh
![]() en dat is goed, je kan jezelf proberen te verbeteren om bij een einddoel te komen om vervolgens weer een nieuwe doel te stellen heel nuttig dus ![]()
|
![]() |
|
Ik woon nu sinds een maandje alleen op een appartement, en heb me hier beetje afgezonderd van alles en iedereen, en dnek hier superveel en superlang... Dan heb ik weer eens sociaal contact, ben ik 5 dagen bezig dat te analyseren... En dan kom ik ook pas tot besef hoe ik moet overkomen.
'k ben nog niet aan het veranderen, das de volgende fase, dus heb ff geduld met me plz... Het betert echt wel ![]() Ben alleen beetje pissed op deze moment, omdat ik beetje te lang over relatie met m'n ex heb gedacht en vandaag alle banden heb doorgesneden. |
![]() |
|
Ik ben er tijdje terug heel erg mee bezig geweest, maar ik heb het idee dat ik nu redelijk goed mezelf kan analiseren. Ik snap waarom ik dingen doe, zeg, voel en denk.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
The Saainese don't age well #1173 Uice | 500 | 19-10-2010 18:26 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geloof ik....? Sjarlot | 62 | 27-01-2009 19:19 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De ideale toekomstige samenleving? Isa | 41 | 14-11-2002 19:41 | |
Lifestyle |
fototopic Ninnoc | 452 | 02-07-2002 19:10 | |
Liefde & Relatie |
tweede huwelijk - tot mislukken gedoemd? de abt van sion | 22 | 15-06-2002 11:31 | |
Psychologie |
Stelling: Gevoel verwarren met fantasie. Marcade | 6 | 15-03-2002 14:01 |