Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2009, 16:01
Thinus
Thinus is offline
een vriend van me heeft afgelopen zaterdag(avond) via internetbankieren geld naar mij overgemaakt.
hij zit bij abn en gebruikt hiervoor zo'n apparaatje waar je je pinpas indoet en zo geld word overgemaakt. ik zit bij ing en volgens hem zou het 3 dagen duren. het is inmiddels 5 dagen later en nog geen geld te bekennen.

ik zat te denken dat het misschien eraan kan liggen dat ik eerst bij postbank zat en zo automatisch naar ing ben gegaan dat er voor mijn rekeningnummer een p moet worden gezet (dus p12345678 als rekeningnummer) dit heb ik nml al eerder meegemaakt dat er stond dat het rekeningnummer niet klopte en er een p voor moest. deze keer werd het geld wel gewoon afgeschreven zonder dat er werd angegeven dat het rekeningnummer niet klopte.

kan dit hieraan liggen?
kan het zijn dat het gaat om 3 werkdagen? en dat ik het vandaag of misschien morgen nog kan verwachten.

mocht ik het geld nog niet ontvangen binnen 2 of 3 dagen moet mijn vriend dan contact opnemen met zijn bank? of ik met mijn bank? hoe gaat dit dan in zijn werk?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2009, 16:12
ganralph
ganralph is offline
hm, volgens mij geeft internetbankieren wel aan als een rekeningnummer niet klopt.

zijn het trouwens niet 3 werkdagen? dan zou vandaag pas de derde dag zijn...

ik zou die vriend van je even met de bank laten bellen als je het niet vertrouwd. de bank kan voor jou weinig doen denk ik (alleen die vriend heeft het "bewijs" dat er een transactie had moeten plaatsvinden). als zijn bank zegt dat het is overgemaakt, moet je jouw bank natuurlijk wel gaan bellen.
Oud 16-12-2009, 16:12
Verwijderd
Als je vrijdag je geld nog niet hebt, zou ik contact opnemen met je bank. Zij kunnen je ook antwoord geven op je vraag met betrekking tot de 'p'.

Ik heb zelf trouwens ook een reking bij de ABN, en als ik geld overmaak naar een ING rekening wordt die p automatisch toegevoegd.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 16:22
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Heb je je vriend al gevraagd of bij hem dat geld idd afgeschreven is? Misschien dat door een foutje er iets niet goed is gegaan aan zijn kant. Vraag dan toch nog maar een keer naar welk bankrekeningnummer hij het heeft gestort. Misschien net 2 getallen omgedraaid. Als dat het geval is en het komt bij de verkeerde persoon terecht, dan kun je het geld nog laten terugvorderen, zodat hij het geld alsnog naar jou kan overmaken.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 16:49
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Volgens mij duurt geld overmaken tussen banken niet langer dan 1 werkdag. Banken mogen het geld niet meer langer vasthouden zoals ze vroeger deden en een dag rente trekken. Over het algemeen zal het geld altijd de volgende werkdag op de rekening staan, en anders een dag extra. (bijvoorbeeld bij mij van RABO naar ABN duurt 1 werkdag).
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 17:19
remy476
remy476 is offline
het kan ook zijn dat hij de vrkeerde naam van jouw rekeingnummer heeft ingevuld (dus niet de cijfers maar je naam bijv rekeningnummer 12345678 t.n.v. jaap janssen) En dan heeft hij het geld niet overgemaakt en staat het nog op zijn rekening.
Oud 16-12-2009, 18:11
Ivo
Ivo is offline
van die p heb ik zelf nog nooit gehoord. Terwijl ik toch Postbank had en nu dus met m'n rekening bij ING zit.
Die 3 dagen zijn zowieso werkdagen. Pinbetalingen die je in het weekend doet, worden ook pas maandag echt afgeschreven. Ze staan op zaterdag dan al wel in je overzicht op "mijn ing", maar als je dan maandag kijkt, staat de datum van de boeking ineens op maandag.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 19:19
ganralph
ganralph is offline
die P klopt. als ik (Rabo) geld overmaak naar een postbank-rekening krijg ik de melding "een postbanknummer begint altijd met P" en dan moet ik het aanpassen.

@ Remy476: banken kijken alleen naar het rek. nummer volgens mij. heb ook een keer geld overgemaakt gekregen van iemand die ik niet kende. typefoutje in rekeningnummer. maar ik kreeg het wel, ondanks dat naam en nummer niet bij elkaar hoorden.
Oud 16-12-2009, 19:36
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Bij banken dient zowel het rekening nummer als de naam met elkaar te matchen.

Ik moest ooit geld over maken naar vd Loo rekening 111111111.
Dus ik doe dat, meteen geaccepteerd en werd verwerkt.
Moest ook keer geld over maken naar Zwaans rekening 2222222.
Maakte het over naar Zwaens, dat duurde wel wat langer maar kwam alsnog goed.

Als geld op de bank blijft (rabo naar rabo) oid gaan transacties vrij snel. Wissel je van bank dan kan het even duren. Transacties worden niet verwerkt op zaterdag en zondagen. Het is een 'kantoor-uren activiteit'.

Postbank staat er om bekend soms erg lang te kunnen doen over transacties. Vriend van mij moest soms van maandag tm de nacht van donderdag op vrijdag wachten op zijn geld.
Je kan gewoon je bank bellen, meneer of mevrouw die opneemt heeft inzicht in jou rekeningen en kan je vertellen naar welk rekening nummer hoeveel geld is overgemaakt, wanneer en wat de status hier van moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 22:31
Verwijderd
Heel simpel:

- Wachten tot een bepaalde dag
- Na die dag, de bank vragen. Mits toch overgemaakt op verkeerde rekening aan de bank vragen of hun het weer recht zetten(of ze moeten gewoon naam geven). er is sprake van onverschuldigde betaling.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 09:12
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
- Na die dag, de bank vragen. Mits toch overgemaakt op verkeerde rekening aan de bank vragen of hun het weer recht zetten(of ze moeten gewoon naam geven). er is sprake van onverschuldigde betaling.
nou, die keer dat ik zo maar van iemand geld kreeg overgemaakt liep het toch anders. ik wilde dat de bank even controleerde of het geld wel of niet voor mij bedoeld was. (kende de afzender niet, maar je weet het nooit)

bank gebeld: "we gaan er naar kijken"

maand later weer gebeld: "oh nee, u moet de bank van die andere persoon bellen"

andere bank gebeld: "nee dit moet u met uw eigen bank regelen"

allebei de banken: "maar u bent niet verplicht het geld terug te storten, en wij doen het ook niet"
Oud 17-12-2009, 13:16
Woefer
Woefer is offline
Er zit meestal maar 1 dag tussen hoor behalve bij SNS bank en Fortis bank.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Bij banken dient zowel het rekening nummer als de naam met elkaar te matchen.
Dat is dan wel heel gek, want geld dat op mijn geboortenaam naar me wordt overgemaakt komt net zo goed aan als geld dat op m'n aangetrouwde naam wordt overgemaakt, zonder dat ik bij de bank heb doorgegeven ook een andere naam te voeren oid. Ik heb hier echt nog nooit problemen mee gehad, niet bij ontvangen en niet bij overmaken van geld.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 16:30
Verwijderd
Citaat:
nou, die keer dat ik zo maar van iemand geld kreeg overgemaakt liep het toch anders. ik wilde dat de bank even controleerde of het geld wel of niet voor mij bedoeld was. (kende de afzender niet, maar je weet het nooit)

bank gebeld: "we gaan er naar kijken"

maand later weer gebeld: "oh nee, u moet de bank van die andere persoon bellen"

andere bank gebeld: "nee dit moet u met uw eigen bank regelen"

allebei de banken: "maar u bent niet verplicht het geld terug te storten, en wij doen het ook niet"
hahaha bizarre bank...
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 16:41
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
hahaha bizarre bank...
twee verschillende vestigingen van de Rabo...

aangezien ze geen info geven over hun klanten, hebben we maar via een overschrijving ons telefoonnummer aan die mensen kenbaar gemaakt
Oud 17-12-2009, 16:46
Verwijderd
Citaat:
twee verschillende vestigingen van de Rabo...

aangezien ze geen info geven over hun klanten, hebben we maar via een overschrijving ons telefoonnummer aan die mensen kenbaar gemaakt
Nou, ik weet niet hoe dat precies zit, maar volgens mij moeten ze toch iets aan doen.
haha wel handig! inderdaad
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 18:22
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik weet niet hoe dat precies zit, maar volgens mij moeten ze toch iets aan doen.
haha wel handig! inderdaad
Inderdaad, tijdje geleden nog het verhaal van een man die per ongeluk 80.000 euro overmaakt naar een wildvreemde ipv zijn zoon, die vreemde kocht er meteen een auto van en lostte schulden af, maar moest 't toch echt teruggeven omdat het domweg niet haar geld was, ook al was het verkeerd overgemaakt. (Sowieso heel dom, want ze maakte alles al op terwijl de rentedatum nog niet eens was aangebroken, dus stond ze officieel ook nog eens 80.000 euro rood ofzo Lekker dan!)
Met citaat reageren
Oud 18-12-2009, 11:14
Thinus
Thinus is offline
heb het geld inmiddels ontvangen
Met citaat reageren
Oud 18-12-2009, 12:23
Woefer
Woefer is offline
Rabobank is heel simpel daarin al vul ik koning paus in komt het ook aan, haha!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2009, 13:47
Martiño
Martiño is offline
Dat is natuurlijk niet echt handig als je per ongeluk het verkeerde rekeningnummer invult.
Oud 18-12-2009, 21:02
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Er is volgens mij geen enkele bank die op de naam bij het rekeningnummer controleert. Dat is ook best ingewikkeld, omdat je iemands naam op veel manier van spellen. Je kan een voorletter doen met een punt en dan de volledige achternaam, je kan alleen de voorletter doen zonder punt en de volledig achternaam, je kan alle initialen gebruiken, je kan dingen als 'van der' afkorten als vd of v.d., enz. enz. Dat is erg moeilijk voor een computer om te herkennen als dezelfde naam.

Bovendien hebben veel bedrijven vaak zo'n lange naam die niet in het veld past.

Ik heb trouwens ook een keer zomaar 400 euro op mijn rekening gestort gekregen, heb toen de bank gebeld dat ik die persoon niet kende en de bank heeft het toen teruggeboekt (Rabobank, maar dit echt al wel meer dan 10 jaar geleden).
Met citaat reageren
Oud 18-12-2009, 22:20
Verwijderd
Citaat:
Er is volgens mij geen enkele bank die op de naam bij het rekeningnummer controleert. Dat is ook best ingewikkeld, omdat je iemands naam op veel manier van spellen. Je kan een voorletter doen met een punt en dan de volledige achternaam, je kan alleen de voorletter doen zonder punt en de volledig achternaam, je kan alle initialen gebruiken, je kan dingen als 'van der' afkorten als vd of v.d., enz. enz. Dat is erg moeilijk voor een computer om te herkennen als dezelfde naam.

Bovendien hebben veel bedrijven vaak zo'n lange naam die niet in het veld past.

Ik heb trouwens ook een keer zomaar 400 euro op mijn rekening gestort gekregen, heb toen de bank gebeld dat ik die persoon niet kende en de bank heeft het toen teruggeboekt (Rabobank, maar dit echt al wel meer dan 10 jaar geleden).
Als ik iets overmaak van mijn rekening van de ING (vorheen postbank) en ik maak een typefout oid wordt er altijd gevraagd 'bedoelt u:...?'. Ik moet dus altijd eerst aangeven welke persoon ik precies bedoel voordat het geld overgeboekt kan worden.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2009, 10:07
Verwijderd
ing vraagt er idd wel altijd om...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2009, 17:06
remy476
remy476 is offline
Citaat:
die P klopt. als ik (Rabo) geld overmaak naar een postbank-rekening krijg ik de melding "een postbanknummer begint altijd met P" en dan moet ik het aanpassen.

@ Remy476: banken kijken alleen naar het rek. nummer volgens mij. heb ook een keer geld overgemaakt gekregen van iemand die ik niet kende. typefoutje in rekeningnummer. maar ik kreeg het wel, ondanks dat naam en nummer niet bij elkaar hoorden.
Steekproeven
Oud 19-12-2009, 18:09
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Als er geld naar de ING wordt overgemaakt en het rekening nummer matcht niet dan wordt het altijd teruggeboekt. Dit kan wel een aantal dagen in beslag nemen, omdat het ook weer teruggeboekt moet worden van de andere rekening.

Ik zou dus niet de fout bij jezelf zoeken, maar bij je vriend. Het meest voor de hand liggende lijkt mij om te kijken of het daar wel is afgeschreven. Is dat zo, kijk dan of het rekening nummer wel klopt. Een getal verkeerd getikt is zo gebeurd. Is dit gebeurd dan wordt het geld meestal nog binnen een week terug overgemaakt. Maar meestal niet binnen een dag of 2. Toen het me zelf overkwam (Ik heb een abn en een ing rekening) heb ik ook even moeten wachten. Op advies van de abn.

Mocht het niet eens afgeschreven zijn dan mag je je natuurlijk eens achter de oren krabben of meneer je niet voor de gek houd.
Oud 19-12-2009, 19:07
remy476
remy476 is offline
^ Het probleem is al opgelost
Reageren

Regels voor berichten