Lieve help, een fietstopic
Volgens mij is het echt 1,5 jaar geleden dat hier voor het laatst een serieus topic mbt fietsen is geweest

Ik ben geen expert wat fietsen betreft, maar dit zijn mijn ervaringen met mijn eigen fiets (met derailleur):
Mocht je een volledig open ketting hebben, schaf even bij een fietszaak een afdekplaatje voor de voorste tandwielen aan. Die zijn er doorgaans vrij makkelijk op te zetten en zo voorkom je dat je benen/kleding tegen de tandwielen aankomen (het staat lullig, en die vette meuk gaat er bij je kleding niet meer uit), of dat je broek (als je die draagt) niet onverhoopt in de tandwielen haakt. Beide heb ik al gehad.
Verder is het natuurlijk voor het onderhoud het beste dat je ketting/tandwielen schoon blijven, aangezien je geen kast hebt. Ik doe dat gewoon als ik de hele fiets schoonmaak, en dan zat ik er gewoon even de hogedrukspuit erop. Anders/eventueel kan je ook een oude afwasborstel gebruiken. En je zal de boel wat vaker moeten smeren, maar dat is gewoon een spuitbusje erop en even de ketting een keer rond zwengelen. Als je ketting begint te piepen dan heeft hij een smeerbeurt nodig
Belangrijkste bij een derailleur-fiets is dat de boel goed is afgesteld, anders slijt de boel veel sneller, schakelt hij niet goed en kan gaan doortrappen. Als je de fiets nieuw, of iig bij een fietsenzaak, hebt gekocht mag ik aannemen dat dit verder wel snor zit. In de praktijk heb je ook minder versnellingen dan staat aangegeven: als je 3 voor en 8 achter hebt heb je in principe 24 versnellingen, maar als je de twee tegenovergestelde tandwielen inschakelt (linksvoor en rechtsachter of andersom: dus standen 1-1 of 3-8, de allerlichtste en allerzwaarste stand) staat de ketting te schuin om efficiënt te kunnen werken en op langere duur is dit slecht voor de ketting en tandwielen. Neemt niet weg dat ik ook wel stukken op 3-8 heb gereden als ik even op volle vaart wilde hoor
Tot slot (niet helemaal zeker of dit alleen voor derailleur-fietsen geldt): de ketting en achtertandwielen staan op elkaar ingesleten. Als één van die twee dingen vervangen moet worden, dan moet de andere ook automatisch en dat kost wel redelijk wat. Versleten tandwielen merk je als de fiets door begint te trappen. Versleten ketting merk je wanneer die ineens knapt op een parkeerplaats in de stad, 20 km van huis