Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2009, 19:02
Verwijderd
Hoi,
Vandaag heb ik de jaarafrekening van de Nuon gekregen en daarop stond nogal een schokkend bericht, dat ik nog 600 euro moest betalen. Ik heb geen meterstanden doorgeven een paar weken terug, omdat ze aanbelden toen ik niet thuis was,
Nu zijn er een aantal dingen die niet kloppen. De meterstand die gebruikt is voor de afrekening (39357) is veel lager dan de meterstand die er op mijn meter staat (42855). De stand van een jaar geleden was 31990. Dat zou dus betekenen dat ik dit jaar meer dan 10.000 kWh heb verbruikt.
Nu heb ik al de Nuon gebeld en in eerste instantie uitstel van betaling gevraagd, want ik wil dit uitzoeken. De mevrouw die ik aan de telefoon kreeg vertelde ook dat het niet in de haak lijkt, want een gemiddeld tweepersoonshuishouden verbruikt maar maximaal 2500 kWh per jaar. Wij dus het vierdubbele.
Er zijn nu drie opties:
+we hebben zeer energieslurpende apparatuur, dit is denk ik niet aan de orde, maar dat ga ik van het weekend testen.
+ Onze meter is stuk en draait daarom door.
+ We worden afgetapt.

Iemand enig idee wat ik het beste kan doen?
Ik ga morgen een weekend weg en ik wil de meterstand noteren morgenochtend voor ik wegga, dan alle stekkers uit het contact trekken (muv de koelkast) en dan als ik terug kom kijken hoeveel er verbruikt is. Misschien biedt dat wat uitkomst, maar als ik daadwerkelijk afgetapt word, heeft iemand dan enig idee wat ik moet doen? Moet ik de politie inschakelen, aangifte doen?
De Nuonmevrouw vertelde dat we iemand kunnen laten komen die dan naar de meter gaat kijken, maar dat is duur en ze kan ons niet garanderen dat die weet wat er aan de hand is.

Help ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2009, 19:45
Verwijderd
Citaat:
Hoi,
Vandaag heb ik de jaarafrekening van de Nuon gekregen en daarop stond nogal een schokkend bericht, dat ik nog 600 euro moest betalen. Ik heb geen meterstanden doorgeven een paar weken terug, omdat ze aanbelden toen ik niet thuis was,
Nu zijn er een aantal dingen die niet kloppen. De meterstand die gebruikt is voor de afrekening (39357) is veel lager dan de meterstand die er op mijn meter staat (42855). De stand van een jaar geleden was 31990. Dat zou dus betekenen dat ik dit jaar meer dan 10.000 kWh heb verbruikt.
Nu heb ik al de Nuon gebeld en in eerste instantie uitstel van betaling gevraagd, want ik wil dit uitzoeken. De mevrouw die ik aan de telefoon kreeg vertelde ook dat het niet in de haak lijkt, want een gemiddeld tweepersoonshuishouden verbruikt maar maximaal 2500 kWh per jaar. Wij dus het vierdubbele.
Er zijn nu drie opties:
+we hebben zeer energieslurpende apparatuur, dit is denk ik niet aan de orde, maar dat ga ik van het weekend testen.
+ Onze meter is stuk en draait daarom door.
+ We worden afgetapt.

Iemand enig idee wat ik het beste kan doen?
Ik ga morgen een weekend weg en ik wil de meterstand noteren morgenochtend voor ik wegga, dan alle stekkers uit het contact trekken (muv de koelkast) en dan als ik terug kom kijken hoeveel er verbruikt is. Misschien biedt dat wat uitkomst, maar als ik daadwerkelijk afgetapt word, heeft iemand dan enig idee wat ik moet doen? Moet ik de politie inschakelen, aangifte doen?
De Nuonmevrouw vertelde dat we iemand kunnen laten komen die dan naar de meter gaat kijken, maar dat is duur en ze kan ons niet garanderen dat die weet wat er aan de hand is.

Help ?
Ik zou eerst inderdaad alles uitschakelen en kijken of de meter dan nog loopt. Dat kan je eenvoudig zien aan dat ronddraaiende schijfje. Mocht na het weekend de meterstand niet veranderd zijn, dan heb je waarschijnlijk wat slurpende apparatuur of ergens een defect apparaat dat stroom eet.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2009, 10:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mocht na het weekend de meterstand niet veranderd zijn, dan heb je waarschijnlijk wat slurpende apparatuur of ergens een defect apparaat dat stroom eet.
Hmm, is dat wel zo waarschijnlijk? Een apparaat dat permanent kortsluiting maakt, bemerk je toch wel als dat er maandenlang staat?

Die proefneming met alleen de koelkast lijkt me een goed idee. Van dat type koelkast zal het verbruik per uur/dag/whatever bekend zijn, en als je voor en na de meterstanden opneemt, plus de tijd, kun je dus uitrekenen of het klopt.

Dat Nuon niet aan de bel heeft getrokken joh... Meestal bemerken ze dat soort extreme stijgingen toch wel. In sommige gevallen komt de hermandad direct een kijkje nemen of er geen wietplantages zijn.
Oud 19-12-2009, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Hmm, is dat wel zo waarschijnlijk? Een apparaat dat permanent kortsluiting maakt, bemerk je toch wel als dat er maandenlang staat?
Dat kan in het geval van kortsluiting, maar een apparaat kan ook defect zijn in de zin dat het wel werkt maar er sprake is van sluipstroom of dat het veel meer energie nodig heeft voor dezelfde prestaties.

Laatst gewijzigd op 19-12-2009 om 11:06.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2009, 14:03
Verwijderd
Wel vreemd dat er niet meteen gebeld is of een brief is gestuurd; toen ik een verkeerde stand door gaf kwam het vrij overeen wat het verbruik wat jij nu schetst en werd er meteen gebeld met de vraag of dat wel juist was...

Ik zou inderdaad eens testen met alleen de koelkast (hoewel de cv bijvoorbeeld waarschijnlijk ook stroom vraagt?), als daar niets uit blijkt (en je bv. ook eens verschillende apparaten getest hebt zodat je zeker weet dat er niets stroom aan het trekken is), zou ik toch voor een controle van de meter gaan en misschien ook een nieuwere meter, dat kost wel wat, maar dan weet je in de toekomst in ieder geval zeker dat je niet veel te veel betaalt.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 08:40
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Met hoeveel woon je in een huis? Het verbruik van een huishouden met 2 personen is gemiddeld 3323 kWH per jaar, met 4 personen 4565 kwH per jaar. Dan lijkt er toch iets vreemds aan de hand idd.
Woon je niet in een huurhuis, dan zijn het toch kosten van de huurbaas om de elektriciteitsmeter te controleren?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 17:03
Verwijderd
Wat kan je doen:
- Je vraagt herziening aan van je jaarafrekening bij nuon.

Mits ze dit blokkeren, stap je gewoon naar de geschillencomissie!
https://loket.degeschillencommissie....issie&code=ene voor informatie en dergelijke
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Dan lijkt er toch iets vreemds aan de hand idd.
Woon je niet in een huurhuis, dan zijn het toch kosten van de huurbaas om de elektriciteitsmeter te controleren?
Nee hoor. De verhuurder is weliswaar verplicht de groepenkast te onderhouden, maar dit betekent niet dat controle aan de meter voor zijn rekening komt. Als de meter slecht functioneert dan betaalt de nuon sowieso. Als hij goed functioneert, heeft de verhuurder dus aan zijn verplichting gedaan om de meter te onderhouden. Dan kan de huurder elk jaar wel de meter laten gaan controleren, wat oploopt tot exorbitant hoge kosten voor de verhuurder.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten