Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2009, 18:50
SSSS
SSSS is offline
Hallo,

ik ben een studente die haar eindwerk maakt over sekten. Het is echter zeer moeilijk om degelijke informatie te vinden. Nu is mijn vraag of dat er iemand goede sites of boeken kent die mij verder kunnen helpen. Als je iets weet mag je het hier altijd posten en/of contact met mij opnemen. Ik zou informatie moeten hebben over sekten in België, maar ook wereldwijd/per continent. Ik moet kunnen werken met verschillen en gelijkenissen en het aantal leden enz ... Ik zou ook informatie moeten hebben over hoe dat personen uit een sekte komen en hoe lang dat het duurt vooraleer ze zich terug goed voelen in onze samenleving, dus de gevolgen en problemen.

Voor mijn eindwerk moet ik ook een ex-lid van Hare Krishna interviewen. Als je zelf lid bent geweest, of je kent iemand, en je zou wel een aantal vragen willen beantwoorden dan zou het fijn zijn moest je iets laten weten.

Ik hoop dat ik wat antwoorden ga krijgen waar ik iets mee ben. Dus als je me niet echt kan verder helpen zou ik het wel appreciëren moest je niks posten.

Bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2009, 19:44
Thinus
Thinus is offline
ik heb welleens dit boek gelezen

Met citaat reageren
Oud 20-12-2009, 21:00
T_ID
T_ID is offline
Problemen zijn vaak met de familie. Sektes proberen altijd hun (aspirant-)leden te isoleren van vrienden en familie, omdat die de macht van de priesters van de sekte kunnen tegenspreken. Heb je daar eenmaal lang in gezeten, dan ben je je oude sociale netwerk kwijt. En voor zover je dat in de sekte had, ben je het kwijt omdat je nu een afvallige bent.

Je ziet dat de ideeën van Nietzsche over priesters vrij 'puur' en herkenbaar in de praktijk worden gebracht door de priesters/leiders van sektes. Duidelijker te zien dan bij gevestigde religies waarbij die macht en het uitoefenen ervan via allerlei theologische praatjes is verhuld.

Misschien kun je de Orde der Transformanten noemen in je werk? Zij pleegden een moordaanslag op een partner van een lid omdat die te kritisch was over de priesters van de sektes. Da's een van de meest openlijke problemen die een sekte ooit heeft veroorzaakt de afgelopen jaren in de Benelux, voor zover mij bekend tenminste.

Ja, voor de rest? Het valt me op dat streng christelijke groepen, gereformeerden, zwaar evangelische figuren, dat in hun kerkgemeenschap de structuur van een sekte ontstaat. Meestal doordat de kerkoudste(n) zo overheersend zijn dat ze dezelfde machtspositie als een sekteleider verwerven.
Oud 22-12-2009, 12:18
SSSS
SSSS is offline
Ok, bedankt. Dat kan ik zeker wel gebruiken.

Ook iets over meer open gemeenschappen? Waar je wel gemakkelijker informatie over vind (wat niet wil zeggen dat dat gemakkelijk is), want ik heb al heel wat info, maar zeker nog niet genoeg. Ook zoals boeken, zoals de reactie van Thinus?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2009, 13:37
Verwijderd
De Scientology kerk is in feite toch ook een sekte?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2009, 12:57
SSSS
SSSS is offline
Ja, inderdaad, maar het is heel moeilijk om het allemaal een naam te geven. Sommigen zijn er vast van overtuigd dat het een sekte is en anderen (niet noodzakelijk leden) kunnen er in hun uitleg dan weer zo´n draai aan geven dat je het anders gaat bekijken. Dit is niet alleen zo bij Scientology, maar ook bij alle andere ´rare` gemeenschappen
Het is een moeillijk onderwerp, laat ik het daar op houden.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2009, 15:18
Breg
Breg is offline
Weet niet of dit relevant is? http://en.wikipedia.org/wiki/Heaven'...eligious_group)
Reageren

Regels voor berichten