Ik moet zeggen dat ik me heel erg herken in je verhaal. Voor ik depressief werd, en zelfs in de eerste periode dat ik al depressief was, was ik altijd heel creatief. Ik schreef heel veel verhalen, maakte graag collages en was erg goed in schilderen. Op een gegeven moment merkte ik ook dat al die creativiteit helemaal uit me gezogen werd en dat ik niets meer wist om te maken, geen inspiratie meer had om nieuwe projecten te starten, ik verklooide zelfs mijn CPE opdrachten op school. Ik heb dat altijd heel erg jammer gevonden, omdat het schrijven en schilderen zo bij mij hoorde. Ik ben inmiddels nog niet van mijn depressie af, dus hoopte eigenlijk dat dit naar mate van tijd wel weer zou terugkeren, uit jouw verhaal begrijp ik dat dat dus ook anders kan

Inmiddels merk ik wel dat ik de laatste tijd steeds meer bezig ben met kleine knutselprojectjes, een surprise maken, een gedicht, een verrassing als cadeau enz. en daar krijg ik ook steeds meer zin in en ideeën over. Misschien is zoiets wel een goede eerste stap, ook voor jou. Begin gewoon aan iets (semi-verplicht, zoals een cadeau voor iemand) en kijk wat er van terecht komt. Het zal niet meteen op je oude niveau zijn, het zal niet meteen zijn zoals je wilde, maar het is misschien wel een eerste stap waardoor nieuwe inspiratie ontstaat. Je zegt dat je de idee dat je nu in je hoofd hebt niet wilt uitwerken omdat je bang bent dat ook dit niet voor een nieuwe inspiratiegolf zorgt en het misschien je laatste idee is. Ik zou je juist aanraden dit wél te doen, blijkbaar is creativiteit iets wat deel is van jou en wat je graag terug zou willen hebben. Je kunt jezelf daarin niet dwingen maar wel stimuleren.
Tot slot, als je niet meer dezelfde dingen doet of kunt maken zoals eerder, voel je dan niet teleurgesteld. Wellicht ben je zelf ook anders geworden door het ervaren van een depressie, daar hoort misschien ook creativiteit in een andere vorm bij. Misschien is dat iets wat je moet proberen uit te vinden, niet jezelf pushen in het creatieve functioneren van vroeger, maar ook open staan voor andere manieren.