Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2010, 08:29
Verwijderd
Sinds ik depressief ben geweest, heb ik totaal geen inspiratie meer. Voorheen kon ik geweldige verhalen verzinnen om te larpen, fantaseerde ik mezelf in slaap, had ik ideeën voor gedichten en schilderijen en voerde ik die ook uit. In mijn depressie is dat langzaam weggeëbd van weinig tot een beetje tot niets meer. Ik dacht dat dat wel zou terugkomen na de depressie, maar intussen zit ik er nog altijd mee. Ik heb nu wel al eens een idee gehad (een jaar geleden en een paar maanden geleden) en die gelukkig ook uitgewerkt, maar het blijft voor de rest vrij stil in mijn hoofd. Nu heb ik nog 1 idee, maar geen zin om het uit te werken.

Hoop ik op teveel, is het te snel, moet ik niets meer verwachten? Vroeger was ik best creatief en nu is dat helemaal weg. Ik merk de problemen ook bij larp en dat vind ik zonde, want ik doe het ontzettend graag... Misschien moet ik mezelf ertoe dwingen om dat ene ding te maken en komt de zin en de inspiratie dan ook weer, maar dat is bij de vorige dingen ook niet gebeurd... Ik kijk er ook tegenop omdat ik bang ben dat het mijn laatste idee is geweest.

Creatieve therapie was overigens een hel voor me. Ik liep tegen de muren op omdat ik niets kon verzinnen om te doen. Uit ellende heb ik de eerste tijd alleen maar kraanvogels lopen vouwen .

(Larp is overigens een spel waarbij je verkleed in een verhaal stapt en een rol gaat spelen. Het is gebaseerd op RPGs. Speelt zich vaak af in de middeleeuwen).

Heeft iemand hier ervaring mee, tips, raad?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2010, 08:39
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik denk dat je te snel wilt. Het is echt een mythe dat depressies automatisch leiden naar geweldige kunstwerken en gedichten en zo, naar mijn idee kost een depressie zo veel van je energie dat het juist averechts werkt, wat jij nu ook ervaart. Je bent zo bezig met jezelf op de been te houden, te overleven, dat je je aandacht niet aan je fantasie kan besteden. Het is natuurlijk fijn als je depressie over is, maar daarmee komt je inspiratie niet meteen terug, zoiets kost tijd. Het komt vanzelf wel weer, als je dat wil. Begin af en toe gewoon eens aan iets, schrijf lukraak wat op, lees boeken en luister naar muziek die je altijd inspirerend hebt gevonden, zulk soort dingen kunnen misschien helpen. Jezelf echt dwingen heeft denk ik niet echt zin, je moet het meer zien als jezelf op gang brengen. Maar ik denk dat het vanzelf weer terugkomt, als je jezelf eenmaal goed op de rails hebt en je weer goed voelt, zul je ook weer voldoende energie hebben om naar de wereld om je heen te kijken en daar inspiratie uit te halen.
Oud 05-01-2010, 09:12
Nijn*
Nijn* is offline
Ik moet zeggen dat ik me heel erg herken in je verhaal. Voor ik depressief werd, en zelfs in de eerste periode dat ik al depressief was, was ik altijd heel creatief. Ik schreef heel veel verhalen, maakte graag collages en was erg goed in schilderen. Op een gegeven moment merkte ik ook dat al die creativiteit helemaal uit me gezogen werd en dat ik niets meer wist om te maken, geen inspiratie meer had om nieuwe projecten te starten, ik verklooide zelfs mijn CPE opdrachten op school. Ik heb dat altijd heel erg jammer gevonden, omdat het schrijven en schilderen zo bij mij hoorde. Ik ben inmiddels nog niet van mijn depressie af, dus hoopte eigenlijk dat dit naar mate van tijd wel weer zou terugkeren, uit jouw verhaal begrijp ik dat dat dus ook anders kan
Inmiddels merk ik wel dat ik de laatste tijd steeds meer bezig ben met kleine knutselprojectjes, een surprise maken, een gedicht, een verrassing als cadeau enz. en daar krijg ik ook steeds meer zin in en ideeën over. Misschien is zoiets wel een goede eerste stap, ook voor jou. Begin gewoon aan iets (semi-verplicht, zoals een cadeau voor iemand) en kijk wat er van terecht komt. Het zal niet meteen op je oude niveau zijn, het zal niet meteen zijn zoals je wilde, maar het is misschien wel een eerste stap waardoor nieuwe inspiratie ontstaat. Je zegt dat je de idee dat je nu in je hoofd hebt niet wilt uitwerken omdat je bang bent dat ook dit niet voor een nieuwe inspiratiegolf zorgt en het misschien je laatste idee is. Ik zou je juist aanraden dit wél te doen, blijkbaar is creativiteit iets wat deel is van jou en wat je graag terug zou willen hebben. Je kunt jezelf daarin niet dwingen maar wel stimuleren.

Tot slot, als je niet meer dezelfde dingen doet of kunt maken zoals eerder, voel je dan niet teleurgesteld. Wellicht ben je zelf ook anders geworden door het ervaren van een depressie, daar hoort misschien ook creativiteit in een andere vorm bij. Misschien is dat iets wat je moet proberen uit te vinden, niet jezelf pushen in het creatieve functioneren van vroeger, maar ook open staan voor andere manieren.
Oud 05-01-2010, 12:26
Verwijderd
Ik heb hetzelfde een klein beetje en ik ben niet depressief (geweest). Deels is het volgens mij ook volwassen worden en in mijn geval ook studeren - zoveel tijd kwijt aan niet-creatieve dingen dat je er niet meer aan toe komt/geen energie meer voor hebt. Ik heb nu nog steeds moeite met verhalen creëren, terwijl ik sinds augustus al niet meer verplicht dingen hoef te schrijven. Als ik het afdwing, kan ik wel dingen verzinnen, dus misschien helpt dat toch wel een beetje..? Maar het werkt lang niet zo lekker als wanneer de verhalen vanzelf komen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 14:54
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Mja, als je het gewoon druk hebt, is het natuurlijk hetzelfde verhaal van minder energie, hè. Het hoeft ook niet per se erg te zijn als je eerst wel creatief bezig was en nu niet meer, kinderen zijn over het algemeen sowieso fantasierijker en creatiever, veel volwassenen verliezen dat, dus dat is niet vreemd. Maar als je het echt jammer vind en je wél graag creatief bezig zou zijn, is het natuurlijk wel vervelend als het dan niet lukt.
Oud 05-01-2010, 16:19
Verwijderd
Fijne reacties .

Het vervelende vind ik ook dat mijn omgeving er erg achteraan zit: wanneer ik weer eens iets nieuws schilder en of ik er geen kan maken voor hen of...
In het toch wel diepe gedeelte van mijn depressie heb ik wel een schilderij weten te maken voor mijn grootouders die 60 jaar getrouwd waren, dus op zich zou het er nog in moeten zitten. Ik heb alleen geen ideeën (dat was overigens ook een abstract werk, het gooi- en smijt-werk ^^).

En Freija, ja, als je het druk hebt en geen energie hebt, dan wil dat inderdaad niet lopen en in een depressie heb je nergens energie voor, dus dat is wel een beetje te vergelijken. Ik ben nog niet toe aan mezelf te dwingen, maar misschien komt dat er wel.

Maar bedankt voor de tips al iig!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 17:28
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar jij moet je natuurlijk niets van de omgeving aantrekken, kom nou, als ze zo graag een schilderij willen, moeten ze dat zelf maar gaan maken

Maar zou je dan niet nog eens wat abstracts willen schilderen, lekker wat smijten met verf?
Oud 05-01-2010, 18:48
Thirza!
Thirza! is offline
ik zong altijd....
daar is nu niets meer van over.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 19:26
WAT
WAT is offline
Mutant, ik snap heel goed waar je door gaat, ik heb zelf mijn hele leven geschreven en ik heb periodes van 2 jaar en later nog een keer een half jaar niks kunnen schrijven wegens depressies. Wat ik toen ben gaan doen is een nieuwe hobbie proberen(sieraden maken) waarin ik eerst heel veel patronen na ging maken en toen later zelf meer ben gaan ontwerpen. Een tijd er na kwam ook mij creativiteit voor oa het schrijven weer op gang.

Probeer gewoon wat nieuws en probeer daar rust in te vinden, vaak komt de rest dan vanzelf

Succes anyways!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 19:37
JustADreamer
JustADreamer is offline
Heb een tijdje terug het boek "The artist's way" van Julia Cameron gekocht, is een soort van werkboek om terug naar je creativiteit te gaan. Het is de bedoeling dat je elke ochtend 3 pagina's schrijft, waarover maakt eigenlijk niet uit, maar voor je verder ook maar iets doet moet je die pagina's schrijven, dit schijnt je te openen voor meer creativiteit. Schijnt, want ik heb het 3 weken volgehouden, en daarna ging ik verhuizen dus drukdrukdruk en niet meer de behoefte om er een half uur eerder voor uit m'n bed te komen, ben wel weer van plan er dit keer écht serieus in te beginnen. Merkte namelijk wel dat ik op een andere manier naar de wereld keek en meer inspiratie had. Ook zijn er allerlei andere vragen die je beantwoord en dergelijke.

Ook is het misschien leuk om eens te googlen op wreck this journal, is een journal die je zelf mag wrecken, en waarbij je heel gekke creatieve opdrachtjes krijgt om te doen. Niets verplichts in ieder geval, gewoon loldingen. Dingen als: write a letter to yourself in the future.

Ik weet, ik heb het een beetje irritant geschreven, maar ik ben moe, heb het koud en wil douchen maar daar moet ik mee wachten allemaal want het water is nog ijskoud, wat dus weer niet tegen de kou gaat helpen
Reageren

Regels voor berichten