Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2010, 08:47
Whaaaaaaaah!
Whaaaaaaaah! is offline
Iemand ervaring met het aanvragen van een nieuw paspoort? Ik wel: 10 maanden geleden gedaan omdat ik hem kwijt was.

Okay, nu ben ik hem dus wéér kwijt, vooral omdat ik sowieso altijd alles kwijtraak, en omdat ik mijn paspoort vanwege de identificatieplicht overal mee moet nemen. (Ik vraag me af of er sowieso niet veel meer paspoorten kwijt geraakt worden door de identificatieplicht)

Mijn vraag is: denken jullie dat ik problemen ga krijgen als ik nu weer opnieuw mijn paspoort als vermist ga opgeven en een nieuwe aanvragen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2010, 08:50
Verwijderd
Afgezien van dat het je geld gaat kosten, nee.

Verder: fix een ID kaart, die past in je portemonnee. Tenzij je die ook regelmatig kwijtraakt.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 08:57
Toddish
Toddish is offline
Je mag je paspoort maar 3x als vermistopgeven. Anders krijg je echt problemen.
Oud 04-01-2010, 10:04
Martiño
Martiño is offline
Verkeerd subforum maargoed.

Neem een ID kaart of rijbewijs mee als legitimatie, die kun je makkelijker meenemen want die zijn op bankpasformaat. Met een rijbewijs kun je je in Nederland legitimeren, met een ID door heel Europa, een paspoort heb je alleen voor verre reizen nodig.

En als je je paspoort kwijtraakt zul je de kosten van het nieuwe paspoort moeten betalen en waarschijnlijk een boete. Ik weet niet of je echt in de problemen raakt als je het meerdere keren kwijtraakt, ik zal het eens navragen bij mijn moeder, die is ambtenaar.
Je hoeft geen boete te betalen als het gestolen is en je een proces verbaal hebt laten maken. Maar als je het hebt kwijtgeraakt en je maakt onterecht melding van diefstal pleeg je fraude en dat is strafbaar.
Oud 04-01-2010, 11:17
Allure
Allure is offline
Een vriendin van mij is in korte tijd twee keer haar id-kaart kwijtgeraakt. Ze moest aangifte doen bij het politiebureau alvorens ze een nieuwe kaart kon aanvragen, allebei de keren. De tweede keer was de agente achter de balie een beetje geïrriteerd omdat mijn vriendin volgens haar niet zuinig met haar spullen omging en dat, als dit vaker zou gebeuren, ze geen nieuwe id-kaart meer zou kunnen aanvragen (toen is ze 'm nog een keer kwijt geweest, maar had iemand hem godzijdank naar de gevonden voorwerpen gebracht).

Je bent overigens veel geld kwijt, want je moet een boete à 40 euro betalen en ook nog de kosten van een nieuw paspoort, wat zo'n 50 euro zal kosten vermoed ik.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 11:21
Verwijderd
Fuck identificatieplicht tbh. Bewaar hem gewoon veilig tenzij je echt niet anders kan.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 11:28
Verwijderd
Neem een ID-kaart en stop die in je portemonnee, dat is echt zoveel fijner dan een los paspoort ergens in je tas. En zorg voor een tas waar je bv. je portemonnee op een vaste plek kan bewaren, dan raak je 'm ook minder snel kwijt. Naast een ID-kaart kan je ook nog een paspoort nemen, als je die nodig hebt, maar leg die dan thuis netjes op een veilige plek.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 11:44
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Een paspoort heb je alleen nodig als je buiten Europa wilt reizen, doe je dat zo vaak dat dat de moeite en het geld waard is? Anders kun je beter een ID-kaart nemen. Die kun je inderdaad makkelijker opbergen, in je portomonnee ofzo, is goedkoper, en je kunt er ook mee over de grens.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 12:27
Verwijderd
Andere vraag wat betreft paspoort. Die van mij is al bijna een jaar verlopen. Als ik een nieuwe aanvraag, levert dat gezeik op?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 12:35
Verwijderd
Laat maar, ik heb het antwoord al gevonden.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 12:37
Verwijderd
Als je ook een IDkaart hebt zal dat wel meevallen, denk ik
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 12:37
Verwijderd
Oh wat dan?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 15:46
Whaaaaaaaah!
Whaaaaaaaah! is offline
Bedankt voor de antwoorden. Ik reis nogal veel dus ik heb mijn paspoort wel echt nodig. Ik vraag maar meteen een ID kaart aan. Dat het wat gaat kosten maakt me allemaal niet zoveel uit.. (Misschien leer ik dan eens op mijn spullen passen. )
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 16:40
Hanneke
Hanneke is offline
Volgens mij mag je ook een kopietje van je id/paspoort hebben voor de legitimatieplicht, toch?

Edit: toch niet.
Oud 04-01-2010, 17:18
Verwijderd
Zolang je niet van plan bent strafbare zaken te gaan doen moet je dat ding helemaal niet meenemen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 19:40
Allure
Allure is offline
Je moet je altijd kunnen identificeren, ook als je geen strafbaar feit hebt gepleegd.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 19:42
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik vind het echt een kloteregel. In Engeland heb je zoveel dagen om hem naar het politiebureau te brengen als ze erom vragen, dan hoef je hem tenminste niet altijd mee te nemen
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Laat maar, ik heb het antwoord al gevonden.
ja deel eens, ik wil het weten!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Je moet je altijd kunnen identificeren, ook als je geen strafbaar feit hebt gepleegd.
Ze mogen er alleen maar om vragen als je een strafbaar feit hebt gepleegd.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 20:28
Martiño
Martiño is offline
Of als je verdacht of betrokken bent bij een strafbaar feit...
Oud 06-01-2010, 09:26
Vanilli
Vanilli is offline
als ze je willen controleren moet hun zich kunnen identificeren!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 11:57
Whaaaaaaaah!
Whaaaaaaaah! is offline
Meestal kunnen ze zich wel identificeren. En zo niet, dan roepen ze wel wat vriendjes op die dat wel kunnen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 12:25
Martiño
Martiño is offline
Oh het is trouwens geen boete die je moet betalen als je je paspoort bent kwijtgeraakt, maar extra leges omdat burgerzaken meer administratieve handelingen moet maken als het paspoort is verloren of gestolen. Maargoed, je betaalt dus wel meer.
Oud 06-01-2010, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Nee hoor
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 13:05
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
nuhuh.

Citaat:
In 1941 werd door de Duitse bezettingsmacht in bezet Nederland een persoonsbewijs verplicht gesteld. Mede vanwege deze geschiedenis was een algemene identificatieplicht in Nederland lange tijd onbespreekbaar. Per 1 januari 2005 geldt er in Nederland echter een algemene identificatieplicht voor iedereen van 14 jaar en ouder.

De wet maakt het sindsdien mogelijk dat politieambtenaren, buitengewoon opsporingsambtenaren en toezichthouders in het kader van de uitoefening van hun functie burgers kunnen verzoeken om inzage in hun identiteitsbewijs. Dit houdt in dat de politieambtenaar niet alleen bij de opsporing van strafbare feiten, maar ook bij de handhaving van de openbare orde en de hulpverleningtaak inzage van een identiteitsbewijs kan vorderen.

Daarnaast worden burgers verplicht om ook tegenover buitengewoon opsporingsambtenaren en toezichthouders desgevorderd hun identiteitsbewijs te tonen. Indien niet wordt voldaan aan de vordering, is er op grond van artikel 447e van het Wetboek van Strafrecht sprake van een strafbaar feit. Uitgangspunt van de wet is dat de opsporingsambtenaren bevoegdheden slechts uitoefenen voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak noodzakelijk is. De opsporingsambtenaar moet het gebruik van zijn bevoegdheid dan ook altijd (schriftelijk) kunnen motiveren. In de wet is slechts een toonplicht opgenomen en geen draagplicht. Dit betekent dat er geen losse identiteitscontroles gehouden mogen worden.
Advertentie
Oud 06-01-2010, 13:16
Verwijderd
Feit is natuurlijk wel dat als politieagenten het quotum bonnen schrijven niet halen er in de stad wel losse identiteitscontroles worden gehouden met de smoes 'er is een winkeldiefstal en we zoeken de dader'. Jammer dat kereltjes van 14 het dan niet bij zich hebben en dat de ouders 25 euro moeten betalen. Dat is een relatief laag bedrag dus daar zal niemand in Nederland zich echt tegen verzetten en op deze manier worden kerstpakketten gefinancierd.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 13:29
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
whaha
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 13:55
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Feit is natuurlijk wel dat als politieagenten het quotum bonnen schrijven niet halen er in de stad wel losse identiteitscontroles worden gehouden met de smoes 'er is een winkeldiefstal en we zoeken de dader'. Jammer dat kereltjes van 14 het dan niet bij zich hebben en dat de ouders 25 euro moeten betalen. Dat is een relatief laag bedrag dus daar zal niemand in Nederland zich echt tegen verzetten en op deze manier worden kerstpakketten gefinancierd.
Heb je dit "van een goede vriend gehoord die een buurman heeft die bij de politie werkt" of kun je het ook echt onderbouwen.
Oud 06-01-2010, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Heb je dit "van een goede vriend gehoord die een buurman heeft die bij de politie werkt" of kun je het ook echt onderbouwen.
Collega van mijn moeder werkt veel met de rechercheteams en zo blijkt het ongeveer te gaan. Recherche kijkt natuurlijk op hun beurt weer ontzettend neer op 'die bonnen schrijvende kneusjes'. Zo werkt dat in ieder bedrijf/organisatie. Maar goed, ik kan geen beleidsstukken er bij halen natuurlijk al is dat quotum bonnen schrijven geen publiek geheim meer. Bovenstaande ervaring heb ik overigens ook wel eens meegemaakt in de decembermaand (goh)
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 14:57
Toddish
Toddish is offline
Citaat:
Dochs wel:

Geen identificatie zonder reden
De identificatieplicht geeft de politie niet de bevoegdheid zonder reden mensen aan te houden om hun identiteit te controleren. De politie moet een concrete reden hebben. Het verzoek om identificatie moet nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de politie, bijvoorbeeld verkeerstoezicht, hulpverlening bij een ongeluk, opsporing van strafbare zaken of handhaven van de openbare orde.

Van de site van postbus 51
Oud 06-01-2010, 16:54
Allure
Allure is offline
Citaat:
Uit bovenstaande heb je wel kunnen opmaken dat dat niet zo is.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 18:30
Verwijderd
De identificatieplicht geeft de politie niet de bevoegdheid zonder reden mensen aan te houden om hun identiteit te controleren. De politie moet een concrete reden hebben. Het verzoek om identificatie moet nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de politie, bijvoorbeeld verkeerstoezicht, hulpverlening bij een ongeluk, opsporing van strafbare zaken of handhaven van de openbare orde.

Dat was het dus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten