Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2010, 18:35
WolterB
WolterB is offline
AMSTERDAM - Een groot aantal Nederlandse bioscopen gaat Alice in Wonderland, de nieuwe film van regisseur Tim Burton en distributeur Disney, niet vertonen. Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) maandag gemeld.

Het gaat onder meer om de theaters van Pathé, Wolff, Minerva en Utopolis. Het bedrijf Amsterdam Booking Company, met theaters in onder meer Den Bosch, Heerlen, Schagen, Spijkenisse en Zutphen, gaat Alice in Wonderland wel vertonen.

In heel Europa en zelfs in de Verenigde Staten heeft een groot aantal belangrijke bioscoopexploitanten de film in de ban gedaan.

De reden hiervoor is de onvrede over het releasebeleid van Disney. De distributeur wil de film, die begin maart wereldwijd in de bioscopen moet gaan draaien, al in juni op dvd uitbrengen.

Afspraken

Dit gaat volgens de exploitanten in tegen afspraken die de bioscoop- en de dvd-branche met elkaar hebben gemaakt. Officieel moeten er meer dan vier maanden zitten tussen een bioscoop- en dvd-release, omdat de bioscopen anders te weinig tijd hebben om de film aan te bieden aan het publiek.

Probleem

De Nederlandse bioscoopbranche sluit zich aan bij het internationale besluit om de film niet te vertonen. ''Het is geen Nederlands probleem'', beklemtoont Youry Bredewold van Pathé, de grootste bioscoopexploitant van Nederland.

''Alle grote bedrijven in Europa en Amerika hebben zich achter dit besluit geschaard.'' Het gedrag van Disney, die de afspraken niet zou eerbiedigen, is volgens Pathé ''zeer bedreigend voor het filmbedrijf.

Een nieuwe productie moet de tijd krijgen om zijn geld in de bioscopen op te brengen. Disney schiet ook zichzelf in de voet met dit beleid.''

Het probleem deed zich al eerder voor met de animatiefilm UP van Disney, die ook al drie maanden na de bioscooppremière in de winkels lag.

Alice in Wonderland is een deels geanimeerde 3D-versie van het beroemde gelijknamige boek van Lewis Carroll. De hoofdrollen in de film van Tim Burton (Sleepy Hollow) worden vertolkt door Johnny Depp, Anne Hathaway, Stephen Fry en Alan Rickman.

Belang

Distributeur Disney stelt in een reactie voorafgaand aan elke film zorgvuldig te bepalen wanneer een titel in de bioscoop en op dvd verschijnt. ''Ons belang is hetzelfde als dat van de bioscopen, namelijk een gezonde filmindustrie'', aldus een zegsvrouw.

Het bedrijf zegt onder meer vanwege de bedreiging van illegaal downloaden sommige films eerder op dvd uit te brengen. Disney is vooralsnog niet van plan de releasedata van Alice in Wonderland aan te passen.

Voor mij was dit eigenlijk dé film van 2010 waarop ik zat te wachten en vind het een erg zure beslissing
Advertentie
Oud 15-02-2010, 18:36
Alice Rosenbaum
Alice Rosenbaum is offline
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 18:59
Arachnia
Arachnia is offline
Ik kijk er erg naar uit om 'm te zien, straight-to-DVD, wat ik betwijfel, of niet.
Alice in Wonderland + Burton touch is .

Desnoods speur ik het hele land af naar een Bioscoop die 'm wél draait.
Oud 15-02-2010, 19:32
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Het bedrijf zegt onder meer vanwege de bedreiging van illegaal downloaden sommige films eerder op dvd uit te brengen
Rare redenering. Hoe langer een film in de bios draait, hoe langer het duurt voordat er een echt bruikbare retail-DVD op internet staat. Men zal het in eerste instantie moeten doen met CAM (dikke LOL!), Promo (milde LOL) en R5 (quasi-LOL). Toegegeven, die kunnen ook best schadelijk zijn, maar niet HALF zo schadelijk als een nieuwe film die in de retail gaat en dus meteen in volle glorie gedownload kan worden.

Bovendien dacht ik dat het succes van Avatar (en in mindere mate ook andere, kleinere films) filmstudio's inmiddels wel opnieuw overtuigd had van het belang van een goede bioscooproulatie....
Oud 15-02-2010, 19:38
Balance
Balance is offline
Ik vind het download-argument kul, want juist als hij eerder op dvd verschijnt, zullen er minder mensen zijn die hem gaan downloaden, denk ik. Je hebt in ieder geval een alternatief voor het downloaden, terwijl je dat niet hebt als hij nog niet uit is. En gedurende de periode dat de dvd nog niet uit is, heeft men nu niet de mogelijkheid naar de bios te gaan en gaat men juist op zoek naar die ene slechte Chinese versie op internet

Maar ik snap wél dat mensen ook eerder zullen denken 'ik wacht wel tot hij uit is' als de tijd tussen bioscooprelease en dvd-release korter is. Dus ik kan me wel voorstellen dat het bioscoopbezoek afneemt en dat bioscopen daarom klagen. En als er dan gewoon een afspraak is gemaakt met de filmindustrie die Disney niet na komt, dan kan ik me dit wereldwijde signaal goed voorstellen.
Oud 15-02-2010, 20:22
BendeBen
BendeBen is offline
wtf als er een film is die je wel in de bios wil zien dan is het wel een 3d film, ongeacht of je die nou op je lullige flatscreentje op dvd (bluray?) kan kijken.
Oud 15-02-2010, 22:04
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
wtf als er een film is die je wel in de bios wil zien dan is het wel een 3d film, ongeacht of je die nou op je lullige flatscreentje op dvd (bluray?) kan kijken.
Eens. Ik vind het echt een kut-actief. Ik dacht dat ze nu zo met 3D aan de gang waren om mensen naar de bioscoop te lokken.... Mensen zouden echt wel gaan want heel veel mensen hebben echt op deze film zitten wachten. Ook raar dat Pathe wel volop de trailer heeft laten zien en grote reclame in de bioscopen heeft... Je weet dan toch eerder dat je hem mogelijk niet eens gaat vertonen?

Dan maar een voorlopige Pathe-ban. Niet dat ze daar veel van merken maar GRRR .
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 22:35
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Jeetje wat een eikels zeg. Nou dan wacht ik nog maar wat langer of anders koop ik de dvd wel ofzo. Stom idee zeg.
Oud 15-02-2010, 22:38
BendeBen
BendeBen is offline
trouwens. dus omdat de bioscopen bang zijn voor een mindere omzet door vroege dvd verkoop gaan ze de film in zn geheel niet laten zien en dus ipv minder omzet geen omzet maken. does not compute.
Oud 15-02-2010, 22:40
Verwijderd
Disney is lekker stompzinnig bezig, maar de bioscopen ook. Wat een gezeik zeg. De film gaat bakken met geld opleveren, illegale downloads of niet. Avatar is een mooi recent voorbeeld. Dus Disney heeft een debiele motivatie die ook nog eens niet werkt, en de bioscopen doen het uit principe niet. Uit angst dat de film flopt, laten ze de film écht floppen. Wat een droeftoeters.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 22:48
Verwijderd
Citaat:
Maar ik snap wél dat mensen ook eerder zullen denken 'ik wacht wel tot hij uit is' als de tijd tussen bioscooprelease en dvd-release korter is. Dus ik kan me wel voorstellen dat het bioscoopbezoek afneemt en dat bioscopen daarom klagen.
Maar we hebben het hier over een langverwachte productie van en met grote namen en een megapromotie. Net als Avatar zullen mensen de film eerst in de bios willen zien en dan pas thuis op dvd/bluray/divx.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 23:17
Verwijderd
Bah, enige film die ik echt wilde zien.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 01:58
Verwijderd
Voor straf ga ik hem 2 keer downloaden.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 08:04
Rationeel
Rationeel is offline

ik kan me niet voorstellen dat disney niet voortijds bijdraait
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 09:55
Chick Rock
Chick Rock is offline
Aaah jezus, ik had me zo op Alice verheugd . En idd, een 3D wil je toch veel liever in de bios zien dan op je tv?
Oud 16-02-2010, 16:55
*oma*
*oma* is offline
Whut? Naja zeg... maar dan krijg ik de poster wel al snel /
Oud 16-02-2010, 17:08
Martiño
Martiño is offline

Nou, hopen dat Disney bijdraait (ik kan het me bijna niet voorstellen, ze hebben er zoveel geld en middelen in gestoken, marketing, 3D, sterrencast en al...) en als ze dat niet doen hopen dat er tenminste een bios is die hem in 3D draait en niet alleen maar in 2D.

Overigens ook lullig van die bioscoopketens. Heel veel filmliefhebbers zitten hier al heel lang op te wachten, het zou sowieso een succes zijn, als ze er nu niet zo'n aandacht aan hadden gegeven had er geen haan naar gekraaid. Ook een naaistreek richting je klanten. Bah.
Oud 16-02-2010, 17:27
Verwijderd
Het zou me niet eens verbazen als ze gewoon wat extra media-aandacht willen krijgen voor de film en dat deze hele issue een marketingstunt is.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 17:27
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
IMaar ik snap wél dat mensen ook eerder zullen denken 'ik wacht wel tot hij uit is' als de tijd tussen bioscooprelease en dvd-release korter is. Dus ik kan me wel voorstellen dat het bioscoopbezoek afneemt en dat bioscopen daarom klagen. En als er dan gewoon een afspraak is gemaakt met de filmindustrie die Disney niet na komt, dan kan ik me dit wereldwijde signaal goed voorstellen.
Controleer jij voordat je naar de bios gaat wanneer de film op dvd/blu-ray uitkomt? Ik niet, en ik denk 99% van de bioscoopgangers ook niet. Ik denk dat weinig mensen zich nu bedrogen gaan voelen, als het nu niet in het nieuws was had niemand het gemerkt.

En de bioscopen moeten niet klagen, want ze hebben in 2009 weer een stijging in de bezoekersaantallen gezien, dus het is echt niet zo dat de bioscopen leegstromen. Daarnaast ga ik echt niet een film die ik maar een keer wil zien op dvd kopen, dan ga ik juist liever naar de bioscoop.
Oud 16-02-2010, 20:37
Balance
Balance is offline
Citaat:
Controleer jij voordat je naar de bios gaat wanneer de film op dvd/blu-ray uitkomt? Ik niet, en ik denk 99% van de bioscoopgangers ook niet. Ik denk dat weinig mensen zich nu bedrogen gaan voelen, als het nu niet in het nieuws was had niemand het gemerkt.

En de bioscopen moeten niet klagen, want ze hebben in 2009 weer een stijging in de bezoekersaantallen gezien, dus het is echt niet zo dat de bioscopen leegstromen. Daarnaast ga ik echt niet een film die ik maar een keer wil zien op dvd kopen, dan ga ik juist liever naar de bioscoop.
Nee, want ik ga gratis naar de bios, dus uiteindelijk is de bios voor mij altijd de goedkoopste optie
Maar ik was in de veronderstelling dat de echte filmfans liever een dvd willen hebben in hun collectie en dat zij wel de keuze zullen maken tussen kijken in de bios of kopen van de dvd. En dat de tijd van release hier misschien wel invloed op heeft. Maar misschien heb ik dat mis
Oud 16-02-2010, 20:52
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Nee, want ik ga gratis naar de bios, dus uiteindelijk is de bios voor mij altijd de goedkoopste optie
Maar ik was in de veronderstelling dat de echte filmfans liever een dvd willen hebben in hun collectie en dat zij wel de keuze zullen maken tussen kijken in de bios of kopen van de dvd. En dat de tijd van release hier misschien wel invloed op heeft. Maar misschien heb ik dat mis
zeer marginaal natuurlijk
Oud 16-02-2010, 21:12
WolterB
WolterB is offline
Als echte filmliefhebber wil ik bepaalde films toch liever in de bioscoop zien dan thuis
Oud 16-02-2010, 21:14
Chick Rock
Chick Rock is offline
Eens. En als ze dan erg grappig/spannend/mooi/indrukwekkend/whatever zijn, koop ik ze misschien later op dvd.
Oud 16-02-2010, 23:58
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Als je naast gratis bioscooptoegang ook nog een bioscoop thuis hebt, geldt het misschien voor jou dat je films graag thuis ziet, maar ik geef qua ervaring de voorkeur aan de bioscoop. Dat is toch de meest optimale filmervaring denk ik. Als ik een film echt heel leuk vind koop ik hem daarna wel op dvd, of ik moet hem gemist hebben in de bios.
Oud 17-02-2010, 13:28
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Als ik het goed heb begrepen hebben de bioscopen een regeling met de distributeurs dat een dvd niet binnen een bepaald aantal maanden uit gebracht mag worden. Disney heeft zich hier dus niet aan gehouden (met Up was er iets dergelijks), het is dus een principe kwestie en volgens mij ook wereldwijd. Er zullen aan aantal bioscopen zijn die de film wel gaan vertonen.
Oud 18-02-2010, 14:11
Chick Rock
Chick Rock is offline
De kans lijkt me niet zo groot dat die kleine filmhuizen hem dan ook in 3D vertonen...
Oud 01-03-2010, 13:29
Martiño
Martiño is offline
Pathé gaat toch Alice in Wonderland vertonen

AMSTERDAM - Bioscoopketen Pathé gaat toch de film Alice in Wonderland vertonen. Dat heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt.

De distributeur brengt de film, die volgende week in première gaat, begin juni al op dvd uit. Pathé stelde daardoor te weinig tijd te hebben om de film in de bioscopen te vertonen.

Alice in Wonderland gaat nog steeds begin juni op dvd uit. Maar Pathé en Disney hebben volgens beide partijen nieuwe afspraken gemaakt over het toekomstige distributiebeleid van Disney.

Pathé zegt tevreden te zijn met de toezegging dat voortaan voor Disneyfilms een langere periode tussen bioscoop- en dvd-release wordt gehanteerd.

http://www.nu.nl/film/2195829/pathe-...-vertonen.html

Goed nieuws Dan zal hij daar waarschijnlijk ook wel in 3D vertoond worden.
Oud 01-03-2010, 14:30
Chick Rock
Chick Rock is offline
Pfiew!
Oud 01-03-2010, 18:06
*oma*
*oma* is offline
Yes, ik hoorde het vandaag! HOERA!
Oud 01-03-2010, 18:35
Martiño
Martiño is offline
s.com-F,TV&R-Alice in Wonderland-meet
Oud 01-03-2010, 19:08
Rationeel
Rationeel is offline
ik ben erbij!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 20:29
Chick Rock
Chick Rock is offline
Oud 01-03-2010, 22:01
Balance
Balance is offline
Oud 01-03-2010, 22:50
Martiño
Martiño is offline
Ik stel de Pathé in Eindhoven of Utrecht voor!
Oud 01-03-2010, 23:38
WolterB
WolterB is offline
Pathé doet de film op 5 maart al in première, 5 dagen eerder dan origineel gepland was
Oud 02-03-2010, 05:46
justhanna
justhanna is offline
He bah, wij hadden ondertussen al gereserveerd in Ede omdat hij daar sowieso wel in 3d draaide. Maar goed, dan kijken we hem gewoon lekker daar
Oud 02-03-2010, 08:30
Rationeel
Rationeel is offline
tering, niet helemaal in eindhoven hoor!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 10:06
Martiño
Martiño is offline
Je stapt in Den Haag op de trein, en blijft zitten, en poef, dan ben je in Eindhoven. Je rolt zowat uit de trein, en hoplakee, 10 meter van het station is de Pathé al.
Oud 02-03-2010, 10:17
Rationeel
Rationeel is offline
i'm in!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 12:20
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Einhoven is voor mij ook wat ver hoor. Als ik mensen mee kan krijgen ga ik lekker naar de IMAX-versie in pathe schouwburgplein.
Oud 02-03-2010, 16:10
Ieke
Ieke is offline
Ik las het vandaag ja Mooi, nu nog iemand die mee wil.
Oud 02-03-2010, 21:47
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Einhoven is voor mij ook wat ver hoor. Als ik mensen mee kan krijgen ga ik lekker naar de IMAX-versie in pathe schouwburgplein.
Citaat:
Ik las het vandaag ja Mooi, nu nog iemand die mee wil.
Ik
Oud 03-03-2010, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Ben wel benieuwd naar hoe dat nu is. Wel duur zeg. Wilde dat eerst ook doen, maar het wordt Den Haag aanstaande vrijdag als er nog plaatsie is, want online reserveren kan blijkbaar niet. ;x
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 00:17
Martiño
Martiño is offline
Nee, maar wil er serieus iemand mee in Eindhoven? Evt. Utrecht en als ik desperate ben zelfs nog wel Den Haag, ik heb nog niemand die met me mee wil gaan.
Oud 05-03-2010, 11:45
Balance
Balance is offline
Den Haag en Rotterdam
Utrecht eventueel
Eindhoven no way
Oud 05-03-2010, 13:12
Verwijderd
Iemand die mee wil in Deventer? (luxor, niet pathe; wel 3d)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 20:25
Martiño
Martiño is offline
Er zijn in Londen toch wel meer bioscopen dan alleen op Leicester Square.
Oud 05-03-2010, 21:14
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Jeeej net geweest (met mijn oma haha ). Verhaal vond ik een beetje 'mwah' maar ik laat me gewoon te graag meevoeren in Tim Burton-land om me daar heel erg aan te storen. En de dikke mannetjes .
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 11:59
Lorelei
Lorelei is offline
Wat stom. Je kunt 'm in Utrecht alleen maar NL of 3D zien. Ik ga absoluut de NL versie niet kijken maar ik krijg altijd zo belachelijk veel stress van 3D films. Ik kan dat echt niet aan Mja.. dan maar een avond flink stressen I guess.
Oud 07-03-2010, 14:50
Martiño
Martiño is offline
Waarom krijg je stress van 3D?
Reageren

Regels voor berichten