Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-01-2010, 12:22
DagmarG
DagmarG is offline
ik heb gehoord dat je in januari 2010 beslist een ov chipkaart moet gaan gebruiken, omdat de busabonnementen dan niet meer geldig zijn. klopt dat?
en ik had zelf ook nog een vraag over de ov-chipkaarten; want ik ben een scholier van 17 jaar, en dan mag je een reductiekaart van 3 ster maandabonnement kopen.
Is het reizigen met de ov chipkaart voor deze scholieren nu duurder geworden? want ik heb nergens informatie gevonden dat er voor scholieren tm 18 jaar er minder betaald hoeft te worden.
en als je wel korting mag krijgen; kun je dat ergens aangeven op een aanvraag formulier, of wordt dat automatisch ingevoerd?
graag snel antwoord
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2010, 14:11
T_ID
T_ID is offline
Ja, in principe is de OV Failkaart sinds 1 januari verplicht. Maar, omdat men zo verschrikkelijk aangekloot heeft met de invoering, worden in ieder geval in Utrecht nog gedurende heel januari normale strippenkaarten geaccepteerd. Per 1 februari zal dat dus niet meer kunnen. Hoewel het per regio kan verschillen. Kijk bij de informatie die je regionale vervoerder verstrekt zou ik zeggen.

Reizen is met de OV chipkaart trouwens voor vrijwel iedereen duurder geworden. Geen idee of dat voor scholieren specifiek meer is dan voor anderen, maar het zit er dik in.
Oud 02-01-2010, 14:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je een persoonlijke OV-chipkaart koopt kan je daar ook een abonnement tegen reductietarief op laten zetten. Daarvoor moet je even naar zo'n verkooploket van de vervoerder. Ik weet niet waar je woont maar niet overal in heel Nederland is de OV-chipkaart voor iedereen verplicht. Voor zover ik weet moeten alleen studenten verplicht met studenten OV-chipkaart reizen en is de strippenkaart of papieren abonnement echt niet meer te gebruiken in de Amsterdamse en Rotterdamse metro. Elders nog wel naast elkaar dacht ik maar kijk voor de zekerheid op de website van de vervoerder bij jou in de buurt.
Oud 02-01-2010, 15:48
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Wat ik me afvraag, ik heb een weekstudentenov op mijn kaart staan. In het weekend reis ik natuurlijk ook wel eens met de trein. Kan ik dan nog een gewoon kaartje kopen in de automaat en de conducteur mijn kaart laten lezen als kortingskaart, of moet ik per se op saldo reizen met mijn chipkaart?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2010, 15:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Nee, je kunt gewoon nog een kaartje kopen met korting bij de automaat en je OV-chipkaart als kortingkaart gebruiken
Oud 02-01-2010, 19:04
Verwijderd
Zolang het nog niet goed werkt, is er niks aan de hand
Met citaat reageren
Oud 03-01-2010, 09:10
Atelier Madame
Oke. Baalde al dat ik mn rode strippenkaart niet meer kan gebruiken die ik tijdje terug net nieuw gekocht heb, nja ga wel proberen daar mee te reizen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2010, 11:15
DagmarG
DagmarG is offline
okee ik weet al wat meer bedankt
ik woon in friesland trouwens
Met citaat reageren
Oud 03-01-2010, 12:10
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Op station Tilburg kun je OV chipkaar niet activeren, dat is zeker 20 minuten lopen. Fan-tas-tique .
Toen nog maar medewerker lastig gevallen die perfect op sarcastische toon kon zeggen 'vraag over de chipkaart, goh, je bent de eerste'.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2010, 12:52
AnneJ3t
AnneJ3t is offline
Ik moet vanavond naar Groningen en heb mijn ov-chipkaart nog niet binnen hoe ga ik dat doen
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 08:51
Atelier Madame
Citaat:
Ik moet vanavond naar Groningen en heb mijn ov-chipkaart nog niet binnen hoe ga ik dat doen
kaart van 2009 mee
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 10:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kaart van 2009 mee
Idd, want in principe heb je daarmee nog wel gewoon recht om te reizen zolang die geldig is. Dat recht oefen je dan niet uit volgens de precieze bureaucratische regeltjes van de overheid en vervoerders, maar met die kaart kun je tenminste bewijzen dat je zonder te betalen in die trein/bus mag zitten.
Oud 04-01-2010, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Idd, want in principe heb je daarmee nog wel gewoon recht om te reizen zolang die geldig is. Dat recht oefen je dan niet uit volgens de precieze bureaucratische regeltjes van de overheid en vervoerders, maar met die kaart kun je tenminste bewijzen dat je zonder te betalen in die trein/bus mag zitten.
Maar de kaart van 2009 is niet meer geldig. Als je daarmee reist, loop je kans een boete te krijgen (zag het op 1 januari nog gebeuren, maar toen vond de student in kwestie toch z'n chipkaart nog in z'n tas).
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 11:23
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Maar de kaart van 2009 is niet meer geldig. Als je daarmee reist, loop je kans een boete te krijgen (zag het op 1 januari nog gebeuren, maar toen vond de student in kwestie toch z'n chipkaart nog in z'n tas).
er was net op de radio dat het voorlopig toegestaan is om met je kaart van 2009 te reizen, omdat nog niet iedereen een (tijdelijke) chipkaart heeft. en als het op de radio is, is het waar! (het was een woordvoerder van de LSVB)

er is slechts een handjevol mensen dat er mogelijk misbruik van zou kunnen maken, maar dat is echt te verwaarlozen, waardoor men deze regel blijkbaar heeft ingesteld.
(studenten die per 31-12 zijn afgestudeerd hoeven hun kaart namelijk niet in te leveren en kunnen nu reizen terwijl hun ov-recht verlopen is )
Oud 04-01-2010, 13:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja, klopt, sommige conducteurs gedragen zich ook ronduit als nazi's w.b.t de regels en dan is het niet erg nuttig om met zo'n verhaal aan te komen. Ondanks dat recht hebben op vervoer in schooljaar 2009-2010 automatisch betekend dat je recht hebt op vervoer van 1 januari tot eind schooljaar en ze dus zeker zijn dat je niet zwart aan het rijden bent.
Maar zoiets kun je natuurlijk nog beter onderbouwen als je een bewijs van inschrijving van je opleiding mee hebt. Dat in bezit hebben betekend dat je recht hebt op een ov studentenkaart, en je hebt die van hetzelfde schooljaar op dat moment bij je.
Oud 04-01-2010, 16:09
Verwijderd
Oke ik heb het nooit zo gevolgd met die ov kaarten, maar ik heb er nu toch een nodig.
Een ov krijg je van de overheid als je 18 of ouder bent, of als je havo of vwo hebt gedaan.
Wat is dan het verschil met de chipkaart? Dat je je moet ;inchecken' bij die palen oid.?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 16:56
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Oke ik heb het nooit zo gevolgd met die ov kaarten, maar ik heb er nu toch een nodig.
Een ov krijg je van de overheid als je 18 of ouder bent, of als je havo of vwo hebt gedaan.
Wat is dan het verschil met de chipkaart? Dat je je moet ;inchecken' bij die palen oid.?
een ov-studentenkaart kun je alleen krijgen als je recht hebt op studiefinanciering. (zie hier meer info)

het verschil met een "gewone" chipkaart is, dat je met een ov-studentenkaart in het weekend of doordeweeks gratis kunt reizen. het huidige probleem is dat de ov-studentenkaart ook wordt omgezet in een chipkaart en dat deze overgang niet vlekkeloos verloopt.

met alle chipkaarten moet je in- en uitchecken.
Oud 06-01-2010, 23:35
Fosca
Fosca is offline
Citaat:
kaart van 2009 mee
En als je die nou niet hebt en wel recht hebt op vrij reizen?
Oud 07-01-2010, 08:31
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
En als je die nou niet hebt en wel recht hebt op vrij reizen?
in dat geval zou ik alle reiskaartjes bewaren en opsturen naar het IBG/DUO met de vraag of ze het even over willen maken.

(van een chipkaart kun je bij een automaat een uitdraai maken van je reizen)
Oud 07-01-2010, 15:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
in dat geval zou ik alle reiskaartjes bewaren en opsturen naar het IBG/DUO met de vraag of ze het even over willen maken.
Maar de IBG en vervoers wijzen dan weer naar elkaar waar het verantwoordelijkheid voor de OV chipkaart betreft.

Je riskeert met direct opsturen dat je die kwijt bent, en je van het kastje naar de muur wordt gestuurd, maar dan zonder bewijs.
Oud 07-01-2010, 16:31
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Maar de IBG en vervoers wijzen dan weer naar elkaar waar het verantwoordelijkheid voor de OV chipkaart betreft.

Je riskeert met direct opsturen dat je die kwijt bent, en je van het kastje naar de muur wordt gestuurd, maar dan zonder bewijs.
dat tweede heb je gelijk in.

wat betreft het eerste punt: de IBG is toch verantwoordelijk voor de ov-kaart, de distributie en de bruikbaarheid. aangezien momenteel veel problemen door de distributie komen, heeft het IBG niets te wijzen.
Oud 07-01-2010, 19:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wat betreft het eerste punt: de IBG is toch verantwoordelijk voor de ov-kaart, de distributie en de bruikbaarheid. aangezien momenteel veel problemen door de distributie komen, heeft het IBG niets te wijzen.
Maar ik bedacht me laatst: zit het niet zo dat de vervoerders (door IBG of overheid) betaald worden per aantal (in theorie) verstrekte OV studentenkaarten? Hebben ze dat geld eenmaal binnen dan heeft de IBG aan de financiële verplichtingen richting vervoerders voldaan.

Het is zeker waar dat de IBG verantwoordelijk is voor de slechte verstrekking van de OV chipkaart, maar ze zouden zich kunnen verschuilen achter het argument dat de vervoerders al betaald zijn voor jouw recht op reizen, en zij de kosten maar moeten vergoeden.

Ik bedoel, het is een argument dat niet klopt, maar we hebben het wel over de IB Groep. Als zij zich erachter zouden verschuilen wordt hun probleem nog steeds jouw probleem.
Oud 07-01-2010, 21:32
ganralph
ganralph is offline
ze hebben natuurlijk niet alleen verplichtingen tegenover de vervoerders, maar:
Citaat:
Ik bedoel, het is een argument dat niet klopt, maar we hebben het wel over de IB Groep. Als zij zich erachter zouden verschuilen wordt hun probleem nog steeds jouw probleem.
inderdaad
Oud 07-01-2010, 23:41
Verwijderd
Nou ja, laten we het zo stellen: Als student krijg je je OV Chipkaart niet van de vervoerder, maar van de IB Groep/DUO. Mocht deze kaart het dus om wat voor reden dan ook niet doen, dan is dat het probleem van de IB Groep/DUO. Welke argumentatie ze daarbij gebruiken om het erop te laten lijken dat dit niet hun probleem is, is in feite irrelevant
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 14:17
Verwijderd
Citaat:
Nou ja, laten we het zo stellen: Als student krijg je je OV Chipkaart niet van de vervoerder, maar van de IB Groep/DUO. Mocht deze kaart het dus om wat voor reden dan ook niet doen, dan is dat het probleem van de IB Groep/DUO. Welke argumentatie ze daarbij gebruiken om het erop te laten lijken dat dit niet hun probleem is, is in feite irrelevant
Idd, als student heb je gewoon recht op je geld terug want je mocht vrij reizen, waar de IBG/DUO dat geld dan vandaan haalt, maakt natuurlijk niet uit, dat regelen ze zelf maar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten