Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2010, 22:40
Mawie
Mawie is offline
Hey,

Ik wilde over 2 weken gaan proefstuderen bij de UvA, en hoewel ik dacht dat ik me al had aangemeld bleek dat niet zo te zijn. Nu zit het vol, en vroeg ik me af (het klinkt misschien wat vreemd) of dat erg is?
Ik bedoel, is proefstuderen echt belangrijk bij het vergelijken van de studies waar je interesse in hebt, of kan je ook een heel goede keuze maken zonder dat gedaan te hebben?
De studie waar het voornamelijk om ging wordt overigens nergens anders gegeven (Economics and Business, en nee, het is echt niet hetzelfde als Economics aan de UVT ).

Ik hoop natuurlijk dat ik het volgend jaar nog kan doen, maar gezien dat mijn examenjaar is (6VWO) ben ik bang dat ik er dan geen tijd voor heb..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2010, 12:57
Verwijderd
Proefstuderen kan zeker in V6 nog, ik heb het ook nog gedaan en had niet het idee dat ik er tijd tekort voor had.
Ja proefstuderen is zeker belangrijk. Op open dagen wordt alles een beetje mooier gemaakt dan het is, en met een meeloopdag krijg je een veel realistischer beeld van de studie. Bovendien kun je veel vragen aan studenten stellen, waar je ook een eerlijk antwoord op krijgt. Ik merk toch wel dat er verschillen zijn tussen het beeld dat je van een studie hebt na een open dag, in vergelijking met het beeld na een proefstudeerdag. Bij proefstuderen kun je ook beter de sfeer proeven op een universiteit of hogeschool. Ik zou het je zeker aanraden!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 21:48
Mawie
Mawie is offline
Citaat:
Proefstuderen kan zeker in V6 nog, ik heb het ook nog gedaan en had niet het idee dat ik er tijd tekort voor had.
Ja proefstuderen is zeker belangrijk. Op open dagen wordt alles een beetje mooier gemaakt dan het is, en met een meeloopdag krijg je een veel realistischer beeld van de studie. Bovendien kun je veel vragen aan studenten stellen, waar je ook een eerlijk antwoord op krijgt. Ik merk toch wel dat er verschillen zijn tussen het beeld dat je van een studie hebt na een open dag, in vergelijking met het beeld na een proefstudeerdag. Bij proefstuderen kun je ook beter de sfeer proeven op een universiteit of hogeschool. Ik zou het je zeker aanraden!
Bedankt, ik zal mij nu zeker volgend jaar meteen inschrijven wanneer mogelijk
Is er trouwens verschil tussen een meeloopdag en proefstuderen (behalve dat proefstuderen meestal maar 1 college is en meeloopdag meerdere, lijkt mij), of is het gewoon hetzelfde?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 09:47
Hawahaai
Hawahaai is offline
Meestal is het zo dat je op een proefstudeerdag met een hele groep middelbare scholieren in een aparte ruimte gezet wordt en een 'leuk' college krijgt over iets wat je in de studie tegen kunt komen. Bij een meeloopdag loop je meestal alleen of in een klein groepje mee met studenten op een reguliere studiedag; je volgt dus het gewone collegerooster zonder speciaal georganiseerde activiteiten.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 11:29
Verwijderd
Maar voorzover ik weet is dat gewoon hetzelfde?? Je gaat gewoon tussen de studenten zitten en volgt een college. De rest van de dag wordt afhankelijk van je studie ter plekke ingevuld of je krijgt nog wat voorlichting over de studie, met gelegenheid tot vragen. Althans, dat is wat ik ervan weet en ik heb twee keer zo'n dag gedaan.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 12:23
Hawahaai
Hawahaai is offline
Tijdens mijn proefstudeerdag heb ik slechts 3 studenten gezien, die opgetrommeld waren om vragen te beantwoorden. Ik heb 2 speciaal voor VWO-ers gegeven college's gevolgd, die de leukste onderwerpen van de hele studie behandelden in vogelvlucht. Het was leuk, maar om nou echt te zien hoe de dagelijkse gang van zaken op de studie is, heb ik er weinig aan gehad.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 13:04
Verwijderd
Vaag. Ik zat toen echt met een groepje van scholieren en 2 studenten bij een echt college. We waren dus gewoon extra, het college werd ook niet speciaal voor ons gegeven. Overigens heb ik eerst meegelopen bij Economie en Bedrijfseconomie in Utrecht, daarna bij Rechten in Leiden. Bij geen van beide hadden wij apart college. Ik heb hier ook nooit eerder van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 16:04
Hawahaai
Hawahaai is offline
Conclusie voor TS: vraag bij de studie die jij op het oog hebt na wat proefstuderen/meeloopdag inhoudt en kijk dan of dat is wat jij zoekt.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 10:46
Morri
Morri is offline
Een proefstudeerdag wordt meestal georganiseerd op een bepaalde dag en is idd meer 'kunstmatig'. Je kunt ook de studiecoordinator (of een student, als je die kent) mailen en vragen of je een dagje mee mag lopen. Persoonlijk lijkt mij dat veel nuttiger, omdat er geen speciaal programma gemaakt wordt, maar je precies ziet hoe een dag eruit ziet (hoewel op de universiteit meestal niet iedere dag hetzelfde is). Volgens mij is zo'n meeloopdag bij bijna alle studies wel mogelijk, dus ik zou zeggen, mail die studiecoordinator even.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten