Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2009, 10:33
Lasagna
Lasagna is offline
Dag mensen,

ik loop nu al een hele tijd me dit probleem. mijn tanden zijn echt súper gevoelig. eten dat te warm of te koud is snijdt er echt in, en ik heb echt geen flauw idee wat ik er nog aan kan doen.

ik poets mijn tanden altijd 2 keer per dag met elmex, en spoel 's avonds ook nog met listerine. mijn tandarts heeft me een tijd terug aangeraden om een zachtere tandenborstel te kopen, dus dit heb ik dan ook maar gedaan.

iemand een idee wat hier nog aan te doen valt?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2009, 10:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Poetsen met sensodyne werkt echt supergoed. Het is wel dure tandpasta maar je merkt heel snel resultaat. In het begin poetste ik altijd met die tandpasta, later ben ik het gaan afwisselen met gewone tandpasta.
Oud 28-11-2009, 15:13
Subject
Subject is offline
Sensodyne werkt bij mij ook erg goed . Bij mij zit de gevoeligheid op de kauwvlakken, daar is namelijk het glazuur weggesleten door vermoedelijk knarsetanden. Ik heb daarom van de tandarts een bitje voor 's nachts gekregen om dit in de toekomst te voorkomen. Bovendien heeft hij laatst mijn tanden nog eens extra geseald, wat natuurlijk helemaal fijn is aangezien daardoor het gevoelige deel wordt afgeschermd. Jammer genoeg slijt dit seallaagje ook langzaam aan weer af, maar dit kan ik gewoon vaker laten doen. Misschien is dit voor jou ook een idee? Vraag het eens aan je tandarts.

Overigens hebben de meeste mensen last van gevoeligheid aan de zijkant van de tanden en niet aan de kauwvlakken, als dat bij jou zo is gaat het bovenstaande niet op (behalve de sensodyne).
Oud 28-11-2009, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Poetsen met sensodyne werkt echt supergoed. Het is wel dure tandpasta maar je merkt heel snel resultaat. In het begin poetste ik altijd met die tandpasta, later ben ik het gaan afwisselen met gewone tandpasta.
Idd, werkt bij mij ook heel goed. Ik had altijd vrij gevoelige voortanden maar nu kan ik ineens weer in ijs bijten (terwijl eerst gewoon iets bijten al pijnlijk kon zijn, laat staan ijs!).

Ik poets dus met sensodyne (2x per dag), ik poets op aanraden van de tandarts ook electrisch (want ik had ook gevoelig tandvlees en met manueel poetsen schijn je die overgang tussen tandvlees en tand minder goed schoon te krijgen; sowieso bevalt het me uitstekend, 't voelt echt telkens alsof ik net bij de tandarts ben geweest ik gebruik vooral de floss- en polijst-borsteltjes van Oral-B) en ik spoel ook moet listerine iedere avond.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2009, 18:32
Lasagna
Lasagna is offline
ik heb mijn tanden een tijdje terug nog laten sealen bij mij zit de gevoeligheid inderdaad gewoon aan de zijkanten trouwens... net bij de overgang van tand naar tandvlees. dat lijkt te wijzen op te weinig poetsen misschien, maar zoals ik al zei is dat niet het geval.

ik poets ook meestal elektrisch, met inderdaad een borstel van Oral-B.

sensodyne moet ik dan maar eens gaan proberen denk ik
Met citaat reageren
Oud 13-12-2009, 13:02
Elite!
Elite! is offline
Lol, maak een afspraak met je tandarts en vraag wat je het beste zou kunnen doen. Tandpasta voor gevoelige tanden ligt in elke supermarkt dus ja... Neem dan wel een goed merk zoals Sensodyne of zo
Oud 13-12-2009, 17:12
Lasagna
Lasagna is offline
uhu maar ik heb dus nu elmex sensitive... helpt wel iets. maar niet genoeg xD
Met citaat reageren
Oud 15-12-2009, 19:44
Lorelei
Lorelei is offline
Ik vind elmex sensitive heel vervelend. Bijna alsof het m'n tanden nog gevoeliger maakt. Sensodyne is wel aardig (ik vind het wel viezig zoet trouwens ). Ik poets ook vaak met parodontax, dat hebt bij mij ook wel maar je moet wel aan de smaak wennen.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2009, 20:18
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je hebt verschillende smaken sensodyne Moet je misschien even een uitkiezen die je fijn vindt. Bij mij helpt alleen die tandpasta echt tegen gevoelige tanden, veel beter dan andere soorten voor gevoelige tanden.
Oud 15-12-2009, 23:47
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Je hebt verschillende smaken sensodyne Moet je misschien even een uitkiezen die je fijn vindt. Bij mij helpt alleen die tandpasta echt tegen gevoelige tanden, veel beter dan andere soorten voor gevoelige tanden.
Nou ja, ik had sensodyne sensitive. Die komt maar in 1 smaak toch? Net alsof ik met snoep m'n tanden aan het poetsen was hehe.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2009, 08:29
Verwijderd
Ik vind die juist echt de lekkerste smaak ooit hebben
Met citaat reageren
Oud 18-12-2009, 15:56
Lasagna
Lasagna is offline
oh, goed dat je het zegt. dat zou best een kunnen kloppen van die elmex. ik gebruikte vroeger eigenlijk altijd paradontax, geen idee waarom ik daarmee ben gestopt.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2009, 12:17
Verwijderd
ik gebruik ook altijd sensodyne maar mn tanden zijn nog steeds gevoelig al merk ik wel als ik 2x iets anders gebruik dat t dan nog erger is
Met citaat reageren
Oud 27-12-2009, 18:41
napoleonzuurtje
napoleonzuurtje is offline
thanks, ik heb dit probleem ook , kan je bij de tandarts vragen voor sealen?
Met citaat reageren
Oud 29-12-2009, 13:04
Lasagna
Lasagna is offline
jep, ik laat dat bij mijn tandarts doen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2010, 08:57
timmy007
timmy007 is offline
ik heb exact hetzelfde en de tandarts zij dat ik tanderosie had dat is dat je fluoride laagje nog maar heel dun is probeer een week lang weinig cola en fruitextracten te drinken en je zal al merken dat het minder wordt maar ik zou het tog maar je tandarts vertellen zodat hij er tijdens de behandeling rekening mee houd ze kunnen er ook een nep laag overheen spuiten dan is het helemaal weg
Met citaat reageren
Oud 12-01-2010, 10:25
Lasagna
Lasagna is offline
ik ga regelmatig naar de tandarts en die geeft aan dat mijn tanden helemaal gezond zijn. ik drink zelden cola en af en toe een glas jus d'orange. dus ik denk niet dat het tanderosie is, anders had ik dat al wel te horen gekregen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2010, 11:25
PatoLoco
PatoLoco is offline
Heb een goede poetstechniek? Als je je tanden slecht poetst, kan je je tandvlees "wegpoetsen". Hierdoor leg je een stuk tand bloot dat geen beschermlaagje heeft en hier kan je krassen in maken. In sommige gevallen zijn dit echte groeven die je kan voelen met je tong (is bij mij het geval). Dit ontstaat dus door een verkeerde poetstechniek en het leidt ook tot gevoeligheid van de tanden. Klinkt misschien heel erg onnozel maar ik denk dat veel mensen hun tanden onbewust fout poetsen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 18:48
drukknoopje
drukknoopje is offline
Wat is dan een foute en wat een goede techniek?
Oud 14-01-2010, 11:11
Verwijderd
Citaat:
ik heb exact hetzelfde en de tandarts zij dat ik tanderosie had dat is dat je fluoride laagje nog maar heel dun is probeer een week lang weinig cola en fruitextracten te drinken en je zal al merken dat het minder wordt maar ik zou het tog maar je tandarts vertellen zodat hij er tijdens de behandeling rekening mee houd ze kunnen er ook een nep laag overheen spuiten dan is het helemaal weg
Het glazuur van mijn voortanden is ook erg dun geworden (niet door 't drinken van veel frisdrank, maar doordat m'n onder- en boventanden langs elkaar schuren en ik waarschijnlijk 's nachts tandenknars), maar mijn tandarts zei dat je daar niet zomaar even een laagje tegenaan kan plakken... Ik ga een soort bitje krijgen voor 's nachts zodat ik m'n tanden dus niet meer kapot kan maken door het tandenknarsen.

Maar ik gebruik sinds kort die spuitbus van Sensodyne (beetje een overdreven ding wel, maar ik kon 'm niet weerstaan ) en dat werkt heel goed tegen die gevoeligheid.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 14:42
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
Wat is dan een foute en wat een goede techniek?
Mja is moeilijk te beschrijven via internet natuurlijk Het best kan je het gewoon eens aan je tandarts vragen. Die toont meestal hoe je het het best doet en waarschijnlijk geeft hij je dan nog'n gratis tandenborstel mee ook omdat hij met die tandenborstel niets meer kan doen, win win situation!

Ik maakte verschillende fouten waaronder de tandenborstel "loodrecht" op je tanden zetten ipv onder een schuine hoek te poetsen. Daarbij poetste ik ook zowel de tanden van m'n onderkaak en bovenkaan in één beweging. Als je onder'n schuine hoek poetst is dat niet mogelijk (ik zou toch niet weten hoe je dat efficiënt kan doen).

Ik wist wel dat je in cirkeltjes moest poetsen maar ik dacht dat dat best grote cirkels mochten zijn. Hierdoor maakte ik nogal bruuske horizontale bewegingen in de buurt van m'n tandvlees wat voor groeven zorgt eenmaal je je beschermende tandvlees weggepoetst hebt. Zeker in combinatie met het "loodrecht" poetsen kan dit tot schade van het tandvlees leiden. Ik heb nu dus geleerd om in kleine cirkeltjes te poetsen, bijna letterlijk tand per tand.

Ik kocht ook gewoon tandenborstels die er wel goed uit zagen terwijl ik redelijk gevoelig tandvlees heb en dus nood heb aan een zachte tandenborstel om schade te beperken. Het is voor mij ook belangrijk dat ik niet te hard op m'n tandenborstel duw want die neiging had ik vroeger ook.

De kant van je tanden waar je mee kauwt (dus waar je onderkaak je bovenkaakt raakt, zeg maar) die mag je wel "loodrecht poetsen" want daar kan je uiteraard geen tandvlees beschadigen.

Dat zijn zo ongeveer de eerste dingen waar ik aan denk
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 16:55
drukknoopje
drukknoopje is offline
Oh dat is heel interessant! Wist ik echt niet. Ik poets ook loodrecht, geloof ik. Ga er eens op letten.
Oud 14-01-2010, 17:26
Verwijderd
Ik deed 't ook verkeerd, geloof ik, maar sinds ik elektrisch poets is 't volgens mij tandarts ook prima
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten