Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2010, 17:42
Breg
Breg is offline
Weet niet zeker of het hier hoort of op psychologie, maar ik heb regelmatig een soort van flashbacks. Dat terwijl ik aan het studeren ben, of in een college zit, er ineens een beeld voor mijn ogen verschijnt van een plek waar ik jaren geleden geweest ben.
Het heeft meestal niks te maken met wat ik op het moment aan het doen ben.

Zo was ik net voor mijn politicologie tentamen aan het leren en ineens, voor misschien een fractie van een seconde, ik een beeld voor me van een straat met een boekenwinkel waar ik iets van 4 jaar geleden een keer geweest ben. Kan me niet meer herinneren waar het precies was, maar zag de straat heel duidelijk voor me en ik weet 100% zeker dat ik er geweest ben.

Ik heb dit bijna altijd met locaties, maar soms ook met personen. Heb eigenlijk geen idee of dit iets heel normaals is dat iedereen regelmatig heeft? Hoe dan ook, iemand enig idee waar dit soort dingen vandaan komen; vergeten herinneringen die om geen duidelijke reden ineens weer voor m'n ogen verschijnen?
Oud 13-01-2010, 17:51
Verwijderd
Hm, ik heb dat wel eens als ik bijna in slaap val en erg associatief aan het denken ben. Maar jouw verhaal klinkt anders.

Je noemt dat het gebeurt in college of als je aan het studeren bent. Gebeurt het altijd tijdens geestelijke inspanning? Want dan is dat misschien een aanknopingspunt.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 13:18
timmy007
timmy007 is offline
ik heb percies het zelfde als jou alleen dan wat minder vaak denk ik
ook dingen die ik me nniet kan herrineren komen ineens voorbij en dan weet ik tog dat ik er ben geweest bij mij inderdaad ook met locaties maar het is door de maanden heen wel veel minder geworden en zelfs bijna niet

grts.timmy
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 14:05
Verwijderd
Dat heb ik ook vaak, zo zag ik vandaag nog even de woonkamer van een buurjongetje van vroeger voor me. Volgens mij is er iets dat zo'n herinnering triggert, dat kan zijn een bepaald woord, of een geur, of misschien een bepaald gevoel dat je hebt op zo'n moment. Bij geuren hebben mensen het geloof ik ook heel sterk, bepaalde wasmiddelen geven me echt weer zo'n gevoel van vroeger en een bijbehorend beeld van bv. de oude keuken van mijn ouders. Met muziek kan ik dat ook enorm hebben, maar dan is het een stuk bewuster. Ik heb het alleen met locaties, geloof ik. En dan ook alleen locaties van toen ik jonger was, tot een jaar of 10 ofzo.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 16:54
Balance
Balance is offline
Ik vind het toch meer iets voor Psych, dus ik verplaats het even.

Ik heb het overigens nooit. Dat lijkt misschien niet een heel nuttige reactie, maar dat geeft al wel aan dat niet iedereen het heeft, wat je je afvroeg in je openingspost
Reageren

Regels voor berichten