Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2010, 18:09
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Ik heb een studentenreisproduct op mn chipkaart voor doordeweeks. Ik heb er geen saldo op staan. Voor de grap checkte ik es een keer in op een vrijdagavond toen ik ging treinreizen, maar vervolgens vergat ik uit te checken. Ik heb nog steeds niet uitgecheckt want ik heb hem sindsdien niet gebruikt. Denkt mijn ovchipkaart dat ik nu nog steeds aan het reizen ben? Is er instapsaldo van mn kaart afgeboekt ook al staat er nog geen saldo op? De volgende keer dat ik mn kaart bij zo'n ding houdt, checkt hij dan in of uit? Stel dat ik op vrijdagavond begin met reizen, en er pas zaterdag aan denk om uit te checken, betaal ik dan niks, omdat op vrijdag mijn abbonnement geldig was, of betaal ik veel omdat op zaterdag mijn abbonnement niet meer geldig was? Hoe zit dat met nachttreinen? Boekt hij ook instapsaldo af als je met reisproduct/abbonnement reist?

Eigenlijk wil ik gewoon weten of ik nu geld kwijt ben of niet, en of het nog uitmaakt of ik op een dag in de week of in het weekend voor het eerst weer in/uitcheck. En de uitleg daarbij.

Laatst gewijzigd op 05-02-2010 om 19:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2010, 19:09
AzN
AzN is offline
Op http://www.studentenov-chipkaart.nl staat:

Citaat:
Hoe werkt het reizen?

Reizen met de Studenten OV-chipkaart is heel eenvoudig.
Het studentenreisproduct dat op de kaart staat is geldig
zolang je recht hebt op studiefinanciering. Zorg ook voor
het reizen tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo
op de kaart. Het moment van inchecken bepaalt of je je hele
reis vrij of met korting maakt.
Dus ik denk dat je wel even moet uitchecken (maakt niet uit wanneer), maar dat je saldo niet is verlaagd .
Oud 05-02-2010, 19:31
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
ok thanx! Maar betekent dat dan ook dat je wanneer je vrijdagavond ff naar het station gaat, incheckt, en dan weer naar huis gaat, je de zaterdag daarop gratis kunt reizen? (zolang er nog geen poortjes zijn) Dat lijkt me raar. Zit er een houdbaarheidsduur aan inchecken?
Oud 05-02-2010, 19:45
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
en nog een vraag: geldt de korting van je ov alleen op je persoonlijke ov chipkaart? Kun je bijvoorbeeld naast je persoonlijke ov chipkaart ook een anonieme nemen, waar je dan wel in het weekend met korting mee kunt reizen?
Oud 05-02-2010, 20:54
AzN
AzN is offline
Haha, vrijdag inchecken en zaterdag gratis verder reizen zou wel erg handig zijn . Maar ik weet niet precies hoe dat zit, want ik lees nergens iets over 'n uiterste tijdstip ofzo .

Die 40%-korting hoort bij je studentenproduct en die staat op je persoonlijke OV-chipkaart, dus ik denk niet dat je met 'n anonieme OV-chipkaart met korting kunt reizen . Tenzij je er 'n aparte voordeeluren-abonnement op zet natuurlijk .
Oud 05-02-2010, 22:04
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kunt niet vrijdag inchecken en zaterdag uitchecken. Stel jij checkt in bij een willekeurige bus, dan moet je bij diezelfde bus uitchecken, als je bij een andere bus je kaart er voor houdt, dan check je niet uit maar weer in. Je kaart registreert het voertuig waar je in en uit checkt en koppelt dat aan elkaar. Hoe het op het station precies zit weet ik niet maar sowieso kan je niet langer dan een dag ingecheckt zijn zonder uit te checken want dan wordt je gewoon een dagkaartje aangerekend.

Je studenten-abonnementen zijn gekoppeld aan die chipkaart, die kan je niet overzetten. Sowieso kan je geen abonnementen op een anonieme OV-chipkaart zetten, dat moet altijd op een persoonlijke.
Oud 05-02-2010, 22:07
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
maar is het dan zo dat je 's nachts (om 04:00) automatisch uitgecheckt wordt of geldt het 24 uur vanaf je inchecken? En in het laatste geval zou ik dus niks betaald hebben omdat ik op een dag dat mn ov geldig was ingecheckt heb?
Oud 06-02-2010, 13:53
ganralph
ganralph is offline
uit de algemene reisvoorwaarden van de NS:
Citaat:
Indien Reiziger wel heeft Ingecheckt, maar diezelfde Dag geen correcte Check-uit op zijn OV-chipkaart heeft geplaatst, is er achteraf alsnog sprake van een niet geldig vervoerbewijs. In dit geval is Reiziger in ieder geval het Vast Bedrag als Ritprijs verschuldigd. Voorts zal NS handelen conform het bepaalde in de AVR-NS.
en uit de bijbehorende begrippenlijst:
Citaat:
Dag: Een periode van 00.00 uur ’s ochtends tot en met 04.00 uur de daaropvolgende dag.
overigens kan je kaart geblokkeerd worden als je vaker vergeet of "vergeet" uit te checken.

als de NS wel de borg afschrijft in je "vrije periode", dan ben je die nu dus kwijt, maar ik geloof dat bij gratis reizen ook geen borg wordt gerekend, dus is er nu niets aan de hand. (hooguit een kruisje bij je naam dat je niet netjes hebt uitgecheckt)

Laatst gewijzigd op 06-02-2010 om 14:19.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2010, 19:30
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Ik heb een andere vraag over de studenten ov chipkaart die hier wel iets mee te maken heeft.

Ik zag in mijn transactie overzicht dat maandag 18-01 4 euro is afgeschreven. Ik denk dat dit komt omdat ik was vergeten uit te checken maar het is toch oneerlijk dat ze dan op een dag waarop ik gratis kan reizen alsnog 4 euro afschrijven. Of komt dit doordat ik vrijdag 15-01 in de bus wel heb ingecheckt maar niet uitgecheckt en heeft die rit zodoende van vrijdag tot maandag doorgelopen en is daarom 4 euro berekend of zo?

Hmm in ieder geval maar even goed in en uit gaan checken ook op momenten dat ik gratis kan reizen.
Oud 07-02-2010, 08:47
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
[...] het is toch oneerlijk dat ze dan op een dag waarop ik gratis kan reizen alsnog 4 euro afschrijven.
zo oneerlijk vind ik dat niet. je studentenreisrecht is een abonnement en wordt door de chipkaartlezer behandeld als ieder ander abonnement.

zo zijn er ook abo's die in bepaalde gebieden vrij reizen toestaan (de vroegere sterabonnementen). omdat bij dit soort abo's de voorwaarden tijdens de reis kunnen veranderen (je reist van een "gratis" gebied naar een "niet-gratis" gebied), wordt er wel borg afgeschreven.

Citaat:
Of komt dit doordat ik vrijdag 15-01 in de bus wel heb ingecheckt maar niet uitgecheckt en heeft die rit zodoende van vrijdag tot maandag doorgelopen en is daarom 4 euro berekend of zo?
nee, je moet in precies dezelfde bus uitchecken, anders ben je gewoon je borg kwijt. heeft niets met de tijd te maken in dit geval.

overigens moet je even navragen bij de vervoerder waarmee je gereisd hebt. in veel gevallen kun je die 4 euro terug krijgen.
Oud 07-02-2010, 23:13
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
als de NS wel de borg afschrijft in je "vrije periode", dan ben je die nu dus kwijt, maar ik geloof dat bij gratis reizen ook geen borg wordt gerekend, dus is er nu niets aan de hand. (hooguit een kruisje bij je naam dat je niet netjes hebt uitgecheckt)
dank voor de informatie!

Maar jij zegt dus (ook in je reply op die onder mij) dat de NS geen borg rekent tijdens gratis reizen maar de bus (connexxion of gvb) wel?
Oud 08-02-2010, 08:00
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Maar jij zegt dus (ook in je reply op die onder mij) dat de NS geen borg rekent tijdens gratis reizen maar de bus (connexxion of gvb) wel?
ik weet niet precies hoe het zit. er is veel uiteenlopende info te vinden. ik geloof dat de NS nog niets afschrijft aan borg (je hoeft bij de NS ook niet in of uit te checken nu, dus misschien daarom?). maar als jij nu even je saldo nakijkt, weet je het meteen

bij andere vervoerbedrijven weet ik het niet, maar het lijkt me de meest logische verklaring voor de vraag van $TR@NG3R hierboven.
Oud 08-02-2010, 21:25
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
kj, ja ik heb mn saldo inmiddels nagecheckt, vond het nu veilig en het is idd nul, dus heb geen geld betaald. Maar ik wilde het sowieso weten
Reageren

Regels voor berichten