Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Al betwijfel ik of er überhaupt informatie nodig was, Bush wilde de oorlog de rechtvaardiging werd erbij verzonnen. Citaat:
De commissie geeft Kok de schuld van het falen van balkenende om de SG te informeren?
|
Nouja, prima.
Nederland moet het natuurlijk hebben van kontkussers in de politiek, maar zeg dan gewoon: "dit kabinet wil de VS steunen in hun oorlog" dat kan dan op verschillende manieren. Maar dat hij werkelijk denkt dat er een Nederlander is die in een spookvijand gelooft is daaruit blijkt ronduit minachting. Misschien is het een trekje van de C in CDA.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Ik bedoel, niemand die bekend was met de situatie zou zoiets serieus verwachten. Maar die commissie werd nu juist geacht er iets van te weten. Behoorlijk twijfelachtig dus. Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Maar goed, zelfs al is de invloed van Nederland op het wereldtoneel niet allesbepalend, dan nog denk ik dat steun uitspreken voor een oorlog waarbij honderdduizenden hun leven verloren, meer dan een miljoen mensen op de vlucht zijn geslagen, de bevolking mentaal, als niet physiek, geraakt is, nooit gerechtvaardigd kan worden door een wit voetje dat bij een regering gehaald kan worden.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien ben je weer zwaar aan het overdrijven. Schattingen van het aantal doden liggen tussen 15.000 en de ruwe schatting van 40.000. Mensen vluchtten bovendien niet weg. Men ging zelfs gewoon de straat op en naar de markt. Al met al geen enkele reden waarom Nederland ten koste van Nederland de internationale moraalridder moest uithangen. Nederland heeft gewoon de beste optie genomen destijds.
||
Citaat:
Want de laatste keer dat ik checkte is de Nederlandse regering er primair voor het belang van Nederland. Ze hebben de beslissing gemaakt die het beste was voor het Nederlands belang, en tegelijkertijd zo weinig mogelijk internationale belangen beschadigde. Iemand die het er niet mee eens is staat het vrij alle voordelen te noemen die Nederland zou hebben gehad van een andere beslissing. Uiteraard tellen, om nietszeggende kreten te voorkomen, alleen concrete diplomatieke of materiële voorbeelden.
||||||
Citaat:
Citaat:
The Iraq War, also known as the Occupation of Iraq,[35] The Second Gulf War[36] or Operation Iraqi Freedom,[37] is an ongoing[38] military campaign which began on March 20, 2003,[39] with the invasion of Iraq by a multinational force led by troops from the United States and the United Kingdom.[40] Citaat:
Citaat:
Total deaths (all excess deaths), (Lancet) – December 2009: 1,366,350***[32][33][34] Citaat:
Total deaths (all excess deaths), (Lancet) – December 2009: 1,366,350***[32][33][34]
|||
Citaat:
Citaat:
Het is overigens een klassieke fout om de religieuze burgeroorlogoorlog die volgde op de inval in Irak te verwarren met de daadwerkelijke inval.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
Om een of andere reden kan ik niet zo uit het rapport kopieren, maar het belangrijkste staat tot nu toe volgens mij op pag. 73 van het rapport. Ministeries gebruiken ambtelijke apparaten om hun mening te beinvloeden over nog te nemen beslissingen, i.c. een beslissing betreffende het steunen van een oorlog. Als een ambtenaar ruimte wil geven voor een meer objectievere benadering die verschillende meningen weerspiegelt, wordt hem te weten gegeven dat hij te gekleurd is. Omdat hij daadwerkelijk het woord oorlog wil gebruiken om een oorlog te beschrijven.
![]()
|
En bovendien ben je als bezettende macht verantwoordelijk voor de veiligheid van de burgers. Het feit dat dit niet gedaan is waardoor de situatie kon escaleren.
Hij (Balkie dus) is ernstig tekort geschoten als leider, toegegeven zou dezelfde teringzooi ook wel hebben plaatsgevonden als hij zich anders had opgesteld, maar als hij mag prijken met de veren als hij gelijk heeft moet hij ook het boetekleed aan wanneer hij het verkeerd heeft ingeschat. Dan heb ik het dus met name over de nasleep van de oorlog. Om de schending van onze eigen grondwet nog maar buiten beschouwing te laten...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
http://www.omroep.nl/live/thema/nos_politiek24-bb.asx voor het debat
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Bovendien niet iets dat de Amerikanen te verwijten is, want om het uitbreken te voorkomen zou je een troepenmacht van honderdduizenden, plus even brute onderdrukking als Saddam had, nodig hebben. Dat is geen optie, derhalve was die burgeroorlog onafwendbaar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Leg elkaar nou eens geen woorden in de mond, mensen. Ik denk dat het belangrijk is om vast te stellen dat niet iedereen dezelfde motivatie nodig heeft om een oorlog te rechtvaardigen. Sommigen vinden het volkenrechtelijke mandaat nodig, andere slechts een dictator. Ik vind zelf het niet eens zo'n gek idee dat een oorlog gevoerd kan worden om economische belangen te 'verdedigen'. Politiek staat dat wel niet zo mooi, maar ik denk dat we nog veel van dit soort oorlogen gaan zien.
||
Citaat:
En voor wie heeft deze oorlog eigenlijk economisch voordeel opgeleverd? (ojee, nou ben ik je ook woorden in de mond aan het leggen)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dus wat moet je legitiem noemen? Ik zie legitiem meer als een mooie deken die over precies hetzelfde gebeuren wordt gelegd. Denk je dat de mensen van Irak echt blij worden van de kennis dat de invasie niet legitiem was? Dat maakt toch eigenlijk helemaal niets uit. Het enige waar dit soort dingen voor uitmaken is de mooie sier. Daar deden de Romeinen al aan. De enige mensen die zich echt zorgen maken over dit soort dingen zijn de idealisten, zoals Femke Halsema. Ik denk dat Balkenende gewoon heeft gekeken naar wat er ging gebeuren en waar hij het beste zich bij aan kon sluiten. In dit geval leek het hem voordelig om mee te doen met de Amerikanen, want die gingen Irak toch wel binnen vallen. Als Nederland niet steun had verleend had Amerika wel een ander land gevonden.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Anyway, als je iemand een ander ziet verkrachten, lijkt me ook het beter te zeggen dat ie het niet zou moeten doen, in plaats van hem aan te moedigen, ook als je woorden geen effect hebben.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik kom bij diverse sites op 100.000. http://www.iraqbodycount.org/ |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ja het gaat er niet om wat ik vind van geluksverhoging maar misschien een beetje om pakken wat je krijgen kan. |
![]() |
|
||
Citaat:
|
![]() |
|
|