Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2010, 13:52
Awesomeness
Awesomeness is offline
Ik lees veel topic over problemen die allemaal soortgelijk zijn. Ik ben van mening dat dit praktisch overal wel mee kan helpen.

Mijn leven is niet makkelijk geweest en ik kan in een heel kort stukje tekst een crapload aan problemen oplossen. Ik bepaal niet hoe je moet leven, maar dit is gewoon een verslag van conclusies die ik uit mijn slechte jeugd heb getrokken en ontzettend universeel zijn.

Slecht zelfbeeld:
Oplossing: Stop giving a fuck... JIJ bent de oorzaak van dat zelfbeeld, want jij denkt slecht over jezelf. Anderen zorgen niet voor een slecht zelfbeeld, dat doe JIJ. JIJ kan dat dus ook veranderen. Schiet niet door in jezelf zijn (asociaal gaan doen en dingen die gewoon niet leuk zijn om anderen aan te doen), maar hou op met het denken "Wat als ze het niet leuk/grappig/interessant/watdanook vinden?". Het is toch jou leven? Wat geeft die mensen 't recht om jou leven te besturen? Het is jou leven, jou lichaam, jou geest en jou zaken. Waarom zou jij je moeten bewijzen tegenover mensen? Waarom moeten zij zich niet tegenover jou bewijzen? Wees degenen die je wil zijn en vrienden en/of geliefden komen vanzelf.

Denken dat alles je tegenzit qua geluk e.d:
2 woorden: Het universum. Dit is géén geloof, het is een manier van leven. Het is een soort van "Yes Man"-film manier van leven. Stop met negatief denken en geef alles een kans. Stel iemand die je niet zo mag vraagt of je wat gaat doen met 'm (avondje zitten ofzo). Normaal zeg je "Nee' want je mag die persoon niet. Je sluit je dan af voor bepaalde dingen en/of mensen en dat maakt je kortzichtig waardoor je veel dingen kan missen/mist. Sinds ik opensta voor praktisch alles (ook dit heeft weer grenzen natuurlijk ) maak ik ontzettend veel nieuwe en leuke dingen mee. Wie goed doet, krijgt goed terug. Dat is geen karma of iets dergelijks... te zweverig voor mij. Maar het is logisch: Doe jij aardig en positief tegen mensen, waarom zouden ze dan naar gaan doen tegen jou? Geniet van de simpelste dingen, zet geen enorme doelen... zet gewoon veel haalbare doelen op weg naar dat ene grote doel wat je hebt gezet. Zo maak je meer vooruitgang voor jezelf en heb je ook meer zelfvertrouwen daarin.

Mods, doe ermee wat je wil. Ik weet alleen erg zeker dat veel mensen hier hulp uit kunnen halen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2010, 13:54
Verwijderd
was het maar zo makkelijk...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 13:56
Awesomeness
Awesomeness is offline
Het is zo makkelijk als jij 't maakt...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 14:02
Verwijderd
Beetje arrogant om te denken dat jij met deze twee stukjes de oplossing in pacht hebt. Dit heeft voor jou gewerkt, maar lang niet iedereen kan op deze manier omgaan met zaken.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 14:04
Awesomeness
Awesomeness is offline
Het moraal is om gewoon simpel te denken en eerst alles voor jezelf op een rij te zetten en dan pas naar anderen luisteren.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 14:21
Verwijderd
Nou Emile Ratelband,

Ik zou als ik jou was maar een kliniek openen, en kijken hoeveel succes je hebt...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 15:09
Verwijderd
Je hebt zeker zo'n spiritueel boek gelezen? Ik krijg eerlijk gezegd de kriebels van mensen die altijd alles van de positieve kant bekijken. Wees gewoon realistisch.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 16:13
Awesomeness
Awesomeness is offline
Citaat:
Nou Emile Ratelband,

Ik zou als ik jou was maar een kliniek openen, en kijken hoeveel succes je hebt...
K zit een beetje krap bij kas op 't moment...

Citaat:
Wees gewoon realistisch.
Ik heb geen vaag boek gelezen, en precies wat je zegt: Gewoon realistisch blijven. Dat dringt niet door tot ongeveer de helft van alle downe mensen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 16:16
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Stop giving a fuck..

Hey dat werkte!
Haha, iedereen die nu psychologie heeft gestudeerd zal zich wel waardeloos voelen XD. Of het moet zijn dat jij het te simpel bekijkt, maar dat zal toch niet, lijkt me sterk dat iemand op het internet ongelijk heeft.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 16:18
Arachnia
Arachnia is offline
Oplossing voor alles heet bier.
Oud 17-01-2010, 16:21
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
K zit een beetje krap bij kas op 't moment...

Ik heb geen vaag boek gelezen, en precies wat je zegt: Gewoon realistisch blijven. Dat dringt niet door tot ongeveer de helft van alle downe mensen.
Daar is dus onderzoek naar gedaan en het schijnt, want ik kan het onderzoek niet terug vinden, dat mensen met een depressie een realistisch wereldbeeld en zelfbeeld hebben en de rest van de mensen de boel overschat.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Daar is dus onderzoek naar gedaan en het schijnt, want ik kan het onderzoek niet terug vinden, dat mensen met een depressie een realistisch wereldbeeld en zelfbeeld hebben en de rest van de mensen de boel overschat.
hé hier heb ik ook iets over gehoord.
en ik kan me er ook goed invinden.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 19:01
Daantjer
Daantjer is offline
ik vind dat awesomeness ergens gelijk in heeft, als je te veel na gaat denken of je nou zo gelukkig bent, dan wordt je het niet, denk er minder bij na, en het gaat wel een goede kant op
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 19:54
Sade
Sade is offline
Volgens mij was Rhonda Byrne je al voor.
Oud 17-01-2010, 20:43
Verwijderd
Het ligt aan de persoon, dit werkt niet voor iedereen he.. Sowieso is een realiseer moment nodig, een knop die "moet" worden omgedraaid door behulp van ervaring, horen, zien misschien wel ruiken. Het is niet
Citaat:
Het is zo makkelijk als jij 't maakt...
Wat jij een beetje half zegt is "Gooi het probleem weg, het brengt toch alleen maar crap met zich mee" Dat zal mijn neus en zool.
Een probleem oplossen door iets te ondernemen, of dit nou praten is, huilen, rennen, je angst onder ogen zien etc is miljarden keren beter dan "Fuck dit, dit is mijn wereld en het kutte stopt vanaf nu!" Dit kan je zeggen als je begint met het oplossen van je probleem. Zodra je bezig bent met het oplossen met het probleem kom je er vaak achter dat er zoveel vertakkingen zitten in je probleem. Soms zien mensen dit totaal niet, dan komt dat later wel aan bod.

Een oplossing voor alles valt hier niet zo pardoes neer te plaatsen, daarvoor "moet" je een persoon eerst leren kennen, dit is meer het probleem ontwijken dan dat je ervan af komt.

Realliseer moment (echt door hebben wat je problemen zijn)
De wilskracht hebben om het op te lossen
Doorzetten
Wellicht het eerst een plekje geven voordat je het los kan laten (Gezien negatieve gevoelens bij sommige mensen erg vertrouwlijk voelen, dan is het moeilijk om het los te laten)
Loslaten

En altijd op je gevoel afgaan, neem de tijd. Problemen los je niet op in 1 dag, dat kan maanden/jaren/ een lifetime duren.

edit: + je groeit hier van
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 15:18
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Ik ben het ook met de TS eens, hoewel sommige punten nogal aangescherpt kunnen worden.
Stop giving a fuck kan ook anders: Zie jezelf als de meest waardevolle persoon op aarde. Dit geeft je het vermogen om anderen te inspireren en te motiveren om het beste uit zichzelf te halen.
Ik ben het eens met dat je je niets hóéft aan te trekken van anderen. Je hebt alleen jezelf nodig om de beste te zijn.
Als anderen je ziek maken heb je daarvoor gekozen, om het slachtoffer te zijn. Dit is ook een deel van de cultuur, terwijl je ook kunt kiezen er sterker uit te komen. Niemand kan jou pijn (mentaal) doen tenzij jíj het toelaat. Niemand kan in jouw hoofd kijken behalve jij. Niemand heeft de controle over jouw gevoelens behalve jij.

feelings come from your thoughts
you can control your thoughts
you can control your feelings.

Dit soort boeken zijn geen onzin, anders had ik allang onder de trein gelegen. Je kunt niet iets afkraken waar je niets van weet.

En wees zeker positief, dat betekent niet dat je elke druppel regen hoeft te aanbidden, maar dat je erkent dat het de natuur is en er anders geen bloemen en bijtjes waren (ik noem maar iets). Ik weet heel zeker dat positieve mensen veel meer bereiken dan doemdenkers.
Oud 18-01-2010, 16:47
Verwijderd
Een keer in de zoveel tijd staat er nou eenmaal iemand op die meent de Messias te zijn. Niks mis mee hoor
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 18:22
Verwijderd
Ik denk niet dat het geloofwaardig is als iemand op een internetforum jou gaat vertellen hoe je je problemen oplost. Of het moet een psycholoog zijn maar dat lijkt me niet het geval.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 18:23
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
wat doe jij hier dan?
Oud 18-01-2010, 18:25
Verwijderd
EDIT: Ach laat ook maar. Ik geef je wel een link van een soortgelijk topic.

EDIT 2: Kijk, dit bedoel ik dus. Zelfde idee.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 21:41
Verwijderd
Ik ga me er even mee bemoeien. en leg de vraag bij jou neer sneeuwzwart? hetzelfde als micromensje.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 15:12
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Ik geef toch gewoon mijn mening, en hoop dat mensen iets eraan hebben. Ik geef tips aan mensen, doe ermee wat je wilt. Kraak me maar af, dat mag ook. Het zal mij in ieder geval niet raken.
Ik ben hier omdat ik mensen en psychologie interessant vind en ben benieuwd naar de verschillende reacties van mensen op hetzelfde probleem die mensen hier uiten.
Oud 19-01-2010, 19:01
Verwijderd
Citaat:
Ik geef toch gewoon mijn mening, en hoop dat mensen iets eraan hebben. Ik geef tips aan mensen, doe ermee wat je wilt. Kraak me maar af, dat mag ook. Het zal mij in ieder geval niet raken.
Ik ben hier omdat ik mensen en psychologie interessant vind en ben benieuwd naar de verschillende reacties van mensen op hetzelfde probleem die mensen hier uiten.
wow. het was niet de bedoeling je af te kraken heel eerlijk gezegd

OT:
Ik snap wel dat positief in het leven staat helpt om je goed te voelen. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Maar een oplossing voor alles bestaat gewoon níet. Iedereen heeft voor zichzelf al dan wel of niet een oplossing nodig.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 19:02
Verwijderd
Ik wilde even benadrukken dat 'een oplossing voor alles' niet bestaan zoals Queasy zegt en dat ik bovendien een tip pas zal opvolgen als die van een erkend psycholoog komt.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 21:22
Verwijderd
het stoppen met een fuck te geven werkt heel goed bij een alledaags probleempje. Het werkt niet bij een psychiatrische stoornis zoals een depressie. Dat is juist het hele probleem van bv. een depressie: dat je het niet meer voor elkaar krijgt om gewoon te denken: ach, schop onder m'n kont, ik ga wat leukers doen. Maar voor een normaal dipje werkt het inderdaad prima.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2010, 21:41
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Ja maar een depressie is misschien een opsomming van kleine dipjes. Als je die weet te doorstaan zul je niet gemakkelijk in een depressie verstrikt raken.
Oud 20-01-2010, 12:41
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Ik wilde even benadrukken dat 'een oplossing voor alles' niet bestaan zoals Queasy zegt en dat ik bovendien een tip pas zal opvolgen als die van een erkend psycholoog komt.
Hoezo? Ik denk dat je bijvoorbeeld ook veel kunt hebben aan een ervaringsdeskundige.
Oud 20-01-2010, 12:47
Verwijderd
Vast wel, maar dan ga ik toch liever naar iemand die er een studie in heeft gevolgd. Toch ietsje betrouwbaarder dan iemand die alleen maar graag zelfhulpboeken leest.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 12:58
*oma*
*oma* is offline
Je moeder heeft je toch ook goed opgevoed zonder daar een studie voor gevolgd te hebben?
Oud 20-01-2010, 13:03
Verwijderd
Dus als ik iets mankeer dan moet ik maar gewoon naar 1 of andere kwalzalver lopen?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 15:31
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
die boeken zijn geschreven door mensen met 40 jaar ervaring, als je daar tien van leest heb je 400 jaar ervaring opgedaan binnen een paar weken. Dat vind ik toch best handig!
Oud 21-01-2010, 12:51
Verwijderd
Dus als je een boek leest doe je ervaring op? Nee dat klopt niet want wat de schrijver van een boek heeft meegemaakt dat hoef jij nog niet per se meegemaakt te hebben. Dus foute redenering. Als iemand jou zijn nare ervaringen vertelt dan betekent dat toch niet dat jij die ervaringen dan ook meteen hebt?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Dus als je een boek leest doe je ervaring op? Nee dat klopt niet want wat de schrijver van een boek heeft meegemaakt dat hoef jij nog niet per se meegemaakt te hebben. Dus foute redenering. Als iemand jou zijn nare ervaringen vertelt dan betekent dat toch niet dat jij die ervaringen dan ook meteen hebt?
Nee, maar je kan wel veel hebben aan het feit dat iemand anders iets heeft meegemaakt en het heeft doorstaan.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 14:32
Changshan
Changshan is offline
^ Lijkt me dat het er in bovenstaande discussie gewoon om gaat dat als je écht problemen hebt, je het best naar een professional kunt gaan, maar dat dat niet wegneemt dat je ook naar anderen kunt blijven luisteren.
Oud 21-01-2010, 17:04
Verwijderd
Ga liever naar een psycholoog als je hulp nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 17:06
Arachnia
Arachnia is offline
Ik vind dat problemen weggaan door acties, niet door mindsetting.
Oud 21-01-2010, 19:10
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Je mind zet je aan tot actie.
Oud 22-01-2010, 07:26
Verwijderd
Of juist niet. Het is maar hoe je het bekijkt.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 08:04
surimeid
surimeid is offline
was het zeker maar makkelijk...
Oud 22-01-2010, 08:16
Batave
Batave is offline
Citaat:
Niet bij iedereen :'D
Oud 22-01-2010, 09:17
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
^ Lijkt me dat het er in bovenstaande discussie gewoon om gaat dat als je écht problemen hebt, je het best naar een professional kunt gaan, maar dat dat niet wegneemt dat je ook naar anderen kunt blijven luisteren.
Precies Ik had laatst een klein stukje van een docu over anorexia gekeken en daarin gaven die meisjes bijvoorbeeld aan meer te hebben aan een ervaringsdeskundige dan aan de reguliere hulpverlening.
Oud 22-01-2010, 12:04
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat problemen weggaan door acties, niet door mindsetting.
Het idee van veel vormen van therapie is een beetje dat het een combinatie van beiden is; je moet eerst eens bewust iets anders proberen te denken, daar naar handelen en dan ervaren, dus mja, ik denk dat het een beetje allebei is. Door iets anders te doen, leer je anders denken, maar je kan eigenlijk pas iets anders doen, wanneer je heel bewust anders probeert te denken.... Ofzo
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 13:05
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Oplossing: Stop giving a fuck...
verslaafden: kick af!
zieken: word beter!
oologvoerenden: sluit vrede!

zo. wereldproblemen opgelost. biertje?

Citaat:
Ja maar een depressie is misschien een opsomming van kleine dipjes.
nee, een depressie is een depressie. en een opsomming van kleine dipjes is een opsomming van kleine dipjes. een depressie is een ziekte op zichzelf. migraine is ook geen opsomming van kleine hoofdpijntjes...

alle mensen hebben een iets andere structuur in hun hersenen. om nou in zijn algemeenheid te zeggen "doe dit, of doe dat" is echt de grootste onzin.
net zoals de een meer aanlegt voor iets heeft dan de ander, zo komt persoon A moeilijker over zijn problemen heen dan persoon B. "stop giving a fuck" is voor sommige mensen psychisch gewoon onmogelijk, en als er dan van die vrolijkerds voorbij komen dat het allemaal zo makkelijk is, dan raak je nog dieper in de depressie.
Oud 22-01-2010, 13:26
Thinus
Thinus is offline
natuurlijk is het niet allemaal zo makkelijk als het klinkt, maar dat zijn zoveel dingen. de ts snapt dit ook heus wel en verwacht ook niet dat alle depresieve mensen en etc. die dit lezen weer vol met levenlust gaan bloeien en hem er hartelijk voor bedanken. de ts heeft wel een soort van gelijk iedereen loopt te stressen, druk te doen en overal zorgen over te maken terwijl het soms eigenlijk heel makkelijk kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 15:17
ganralph
ganralph is offline
TS beschrijft hooguit een gewenste "state of mind". een oplossing - een manier om dit echt te bereiken - geeft hij echter totaal niet.

hij zegt in heel veel woorden "als je gelukkig bent, ben je niet ongelukkig." maar een bruikbaar "hoe en wat" zit er niet in, terwijl hij het wel zo lijkt te willen verpakken.

het is gewoon een standaardvoorbeeld van een zwamverhaal, als ik zo vrij mag zijn.

"JIJ dit en JIJ dat" en
Citaat:
Sinds ik opensta voor praktisch alles [...] maak ik ontzettend veel nieuwe en leuke dingen mee. Wie goed doet, krijgt goed terug. Dat is geen karma of iets dergelijks... te zweverig voor mij.
ik mis alleen nog:
"stuur dit verhaal aan 10 mensen door en Bill Gates geeft je 1000 dollar; stuur je het niet door, de heb je 9 jaar ongeluk."
Oud 22-01-2010, 18:08
Verwijderd
Dus tip voor de mensen die dit lezen: Ga naar een professional!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 18:45
Changshan
Changshan is offline
^ Jij blijft ook wel hardnekkig hè.

Weet je hoe schadelijk het voor sommigen is gebleken om te vroeg naar een prof te stappen? Ik heb kennissen gehad die er indirect zelfs aan overleden zijn. Al is dat laatste wel door de wat meer traditionele en ononderbouwde (maar toentertijd wel meest gesteunde) psychiatrie van tien jaar geleden met slecht geteste medicatie e.d.

Waar ik heen wil: jezelf een ziekte aanlullen en daarvoor bevestiging gaan zoeken is vaak nog het ongezondst, dat is wat ik bij Micromensje een beetje mis. Wanneer je echter bij jezelf merkt dat heel veel dingen onbewust/onbeheersbaar anders gaan dan bij anderen, en je er ook nog eens last van ondervindt, ga vooral naar een professional.
Oud 22-01-2010, 19:46
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Ik ben zelf een jaar naar een psycholoog geweest, voor 90 euro per uur. Dit was trouwens minder effectief dan de boeken die ik nu lees voor 10 euro per stuk. ik houd het lekker bij boeken.
Weet je wel hoeveel invloed boeken kunnen hebben? Geschreven door proffessionals trouwens.
Denk eens aan de Bijbel, Koraan, Mein Kampf, Anne Frank's Dagboek.. hoeveel invloed heeft dit wel niet op mensen gehad?
Oud 22-01-2010, 20:18
Changshan
Changshan is offline
^ Hm, dat is voor een groot deel ook verkeerde invloed en da's nu net wat ons aller Micromensje wil voorkomen.
Oud 22-01-2010, 20:32
Arachnia
Arachnia is offline
Citaat:
Je mindsetting kan ermee helpen, maar acties leiden de weg.
Je moet namelijk toch echt dingen doen voordat er iets gebeurt.

Anders heet het telekinesis.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten