Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2009, 11:42
Brent V.K.
Hallo,

ik heb een wetenschapsvraag en zou blij zijn als die opgelost kan worden.
Ik weet al heel wat van wetenschappen, maar toch vraag ik me af:
In de ruimte is er geen zuurstof (02) , maar hoe zit het dan met de sterren.
Er zijn miljoenen en mijloenen sterren, brandende stenen, en de grootste en bekendste van al
is de zon. Maar de basisvoeding voor vuur is zuurstof. Maar hoe kan de zon nu branden als er geen
zuurstof is??? Ik vraag het me enorm af en hoop op een antwoord.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2009, 12:12
mathfreak
mathfreak is offline
Je moet het branden van de zon niet als een verbranding in de chemische zin van het woord opvatten. Bovendien heeft een ster zoals de zon geen vast oppervlak, maar een gasvormig oppervlak met een hoge temperatuur. Door deze (oppervlakte)temperatuur wordt de kleur van een ster bepaald. Het is ook niet zo dat de zon de grootste van alle sterren is, want er zijn sterren (reuzen en superreuzen genoemd) die groter zijn dan onze zon. Sterren ontlenen hun energie aan een kernfusieproces dat in hun kern plaatsvindt, waarbij lichte atoomkernen samensmelten tot een zwaardere atoomkern.
Oud 15-03-2009, 15:57
ILUsion
ILUsion is offline
Wat mathfreak zegt klopt, je kan natuurlijk ook meer uitleg vinden op WikiPedia. Ik wil gewoon nog toevoegen dat dat 'opbranden' inderdaad een kernfusieproces is, waarbij je inderdaad lichte kernen samensmelt tot zwaardere kernen. Het eigenlijke opbranden bestaat er dan voor sommige soorten sterren dan uit dat ze die fusie kunnen volhouden tot ze Fe-atomen (ijzer) gemaakt hebben, maar dat ijzer niet geschikt is voor kernfusie en de ster dus zonder brandstof komt te zitten; hoe sterren dan verder aftakelen is iets dat per soort ster verschilt (afhankelijk van samenstelling, massa, grootte van de ster), maar dat zijn dingen die je op WikiPedia iets correcter en beter uitgelegd zult vinden dan wat ik hier schrijf.
Oud 16-03-2009, 17:21
ILUsion
ILUsion is offline
Misschien om je even een idee te geven: http://naurunappula.com/z/353424 daar staan heel wat hemellichamen weergegeven en ongeveer op schaal. Zo zie je direct dat de zon maar een klein stipje is (en de aarde onnoemelijk klein is).
Oud 19-03-2009, 18:26
Brent V.K.
Citaat:
Je moet het branden van de zon niet als een verbranding in de chemische zin van het woord opvatten. Bovendien heeft een ster zoals de zon geen vast oppervlak, maar een gasvormig oppervlak met een hoge temperatuur. Door deze (oppervlakte)temperatuur wordt de kleur van een ster bepaald. Het is ook niet zo dat de zon de grootste van alle sterren is, want er zijn sterren (reuzen en superreuzen genoemd) die groter zijn dan onze zon. Sterren ontlenen hun energie aan een kernfusieproces dat in hun kern plaatsvindt, waarbij lichte atoomkernen samensmelten tot een zwaardere atoomkern.
merci van de info
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 18:26
Brent V.K.
Citaat:
Misschien om je even een idee te geven: http://naurunappula.com/z/353424 daar staan heel wat hemellichamen weergegeven en ongeveer op schaal. Zo zie je direct dat de zon maar een klein stipje is (en de aarde onnoemelijk klein is).
merci van de info
die laatste site was egt zooo verbazingwekkend!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 10:11
sonjafi
sonja.polojärvi
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten