Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2010, 09:12
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik zit op een boekensite waar mensen een profiel kunnen aanmaken om bij te houden wat ze lezen en recensies kunnen schrijven en dat soort dingen. Veel mensen zijn daar nu in de ban van de zogenaamde 1010 challenge. In 2009 was er ook al zoiets, toen moesten mensen negen categorieën bedenken waarin ze elk negen boeken lezen. Omdat tien keer tien boeken wellicht wat te veel van het goede was, mag je deze keer zelf weten hoeveel boeken je per categorie leest. Voorbeelden van categorieën zijn: vrouwelijke auteurs, Nederlandse auteurs, romans waarbij een getal in de titel zit, enzovoorts.

Zijn er hier mensen die ook een poging willen wagen?
Oud 07-01-2010, 22:28
Nienna*
Nienna* is offline
Oeh klinkt leuk, kun je me wellicht PM'en welke site dat is? Dan kijk ik wat het precies is en of het haalbaar is en zo. Het is wel puur Nederlands dus? (want anders doe ik sowieso niet mee, moet al genoeg Engels voor mijn studie lezen en ben blij als ik lekker Nederlands kan lezen!)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 08:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Je kan het zo haalbaar maken als je zelf wil, sommige mensen lezen echt tien boeken per categorie, en dan maken ze ook nog moeilijke categorieën als: 'auteurs die me niet aanspreken', maar ik heb het zelf haalbaar gehouden door minimaal vier boeken per categorie te gaan lezen. Ook doen sommige mensen dat één boek voor meerdere categorieën mag tellen. En het komt waarschijnlijk wel uit Amerika of zo, maar het staat je vrij om alleen Nederlandstalige boeken te lezen. Ik vind het zelf wel een goede stok achter de deur om meer te gaan lezen!

Mijn lijstje:

1. Nederlandstalige boeken
2. Boeken die oorspronkelijk in een andere taal dan Nederlands of Engels geschreven zijn
3. Boeken van dezelfde auteur
4. Jeugd- of kinderboeken
5. Gedichtenbundels
6. Boeken van een auteur waar ik nog nooit eerder iets van gelezen heb
7. Boeken van een auteur waar ik al wel eerder iets van gelezen heb
8. Boeken van een overleden auteur
9. Boeken die ik al een keer eerder gelezen heb
10. Boeken die geen literaire roman of jeugdroman zijn
Oud 08-01-2010, 13:27
Ieke
Ieke is offline
Leuk idee. Misschien moeten we een lijstje catagorieën maken voor hier en dat iedereen die catagorieën houd en we dan gaan vergelijken wat men in de catagorieën gelezen heeft?
Oud 08-01-2010, 14:14
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nou ja, ik ga me aan mijn categorieën houden, maar jouw idee vind ik op zich ook leuk. Al kan het misschien ook wel als iedereen zijn eigen categorieën maakt, daar zullen ook wel veel overlappingen in zitten. Het lijkt me wel leuk om te vergelijken wat iedereen voor zijn categorieën leest, ja, ook om nog goede tips te krijgen
Oud 08-01-2010, 21:28
Nienna*
Nienna* is offline
Leukleukleuk, dat is wel een idee voor het nieuwe jaar! Al vind ik het lastig categorieën te verzinnen. Al is Gedichtenbundels wel een goede, heb al eeeuwen een dichtbundel van J.C. Bloem liggen, niets mee gedaan behalve "Insomnia" duizend keer herlezen
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 08:54
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb ook rondgestruind voor ideeën voor categorieën en ik heb nog saaie ook
Oud 10-01-2010, 13:09
Verwijderd
Dat vind ik iets voor mensen die voor hun gevoel te weinig boeken lezen. Ik lees er meestal teveel, dus voor mij is het in het geheel niet relevant geloof ik
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 20:03
Ieke
Ieke is offline
We kunnen toch een paar algemene nemen en dan iedereen daar eventueel wat persoonlijke aan toevoegen?
Oud 11-01-2010, 13:20
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@Ieke: Ja, best. Maar als er maar twee mensen meedoen heeft het weinig zin

Citaat:
Dat vind ik iets voor mensen die voor hun gevoel te weinig boeken lezen. Ik lees er meestal teveel, dus voor mij is het in het geheel niet relevant geloof ik
Hoe kun je nu te veel boeken lezen? Ik zie dit trouwens vooral als iets wat me helpt om bewuster boeken te kiezen en om eens wat anders te lezen dan je normaal gesproken zou doen.
Oud 11-01-2010, 17:48
Verwijderd
Citaat:
@Ieke: Ja, best. Maar als er maar twee mensen meedoen heeft het weinig zin

Hoe kun je nu te veel boeken lezen? Ik zie dit trouwens vooral als iets wat me helpt om bewuster boeken te kiezen en om eens wat anders te lezen dan je normaal gesproken zou doen.
Als je leest ipv de dingen te doen die je moet doen
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 16:46
YumYum
YumYum is offline
Ow leuk, maar ik ben niet zo goed in zelf categorieën bedenken. Dus een paar algemene zou ik wel leuk vinden. Of ik hou gewoon het lijstje wat vogelvrij in d'r eerste post heeft gepost aan.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2010, 23:08
JustADreamer
JustADreamer is offline
Ik wil ook wel poging wagen:

1 Fantasyboeken
2 Vanuit andere taal dan Engels/Nederlands vertaald
3 Nederlandse literatuur
4 Engelse boeken
5 Vanuit Engels naar Nederlands vertaald
6 Biografiën/Studieboeken/Leerzame dingen die ik normaal écht niet zou lezen
7 Klassiekers (Faust, dingen van Kafka, Shakespeare etc.)
8 Jeugd/kinderboeken
9 Boeken die ik al eerder gelezen heb
10 Gedichtenbundels
Reageren

Regels voor berichten