Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2002, 16:05
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik heb een concrete en korte 'wereldbeschouwing' geformuleerd die niet zozeer een geloof moet zijn maar eerder een bruikbaar gereedschap om de werkelijkheid mee te zien, en om bepaalde fundamentele waarden te kunnen onderbouwen.* Kritiek is welkom.

Beschouw het heelal als een onderzoek - zonder zin of doel - en leven in het algemeen als collectieve onderzoeker.

*o.a. activiteit, solidariteit, respect en progressiviteit

Jeroen
Oud 02-08-2002, 20:03
RenT
RenT is offline
Een onderzoek zónder zin of doel bestaat niet... dus imo klinkt het wel leuk maar is het inhoudsloos.

Of zie ik t nou verkeerd?
Oud 04-08-2002, 06:37
TMLWKY
TMLWKY is offline
Wie weet is het heelal en alles wat wij zien wel een onderzoek van een of ander soort 'Goddelijke' wezens... Misschien wel van een scholier van dat soort wezens, die voor biologie een onderzoek moet doen naar hoe kleine mensjes als wij in een tijdsperiode van zoveel miljoen jaar reageren... Wie weet wel een onderzoek naar de automutilatiedrang van mensen???
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 08:42
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
RenT schreef:
Een onderzoek zónder zin of doel bestaat niet... dus imo klinkt het wel leuk maar is het inhoudsloos.

Of zie ik t nou verkeerd?
Waarom niet? Je kan toch gewoon de mogelijkheden, de verklaringen, de oorzaken van iets onderzoeken zonder dat je dan een doel hebt.

Hmm ik heb het een beetje waardeloos geformuleerd denk ik nu.
En beknopt.
Maar da's expres. Ik zou er bijvoorbeeld een Hogere Macht bij kunnen verzinnen, die dreigt en belooft en chanteert om je op het 'goeie' pad te houden. Om het geloofwaardiger en wereldser te maken komt er een verhaal bij over een profeet die iedereen liefheeft en deze waarden verkondigt. Om de inmiddels al beperkte weetgierigheid van de mensen gerust te stellen verzin ik een scheppingsverhaal en ik zadel de mensen met een collectief schuldgevoel op. Dit laat ik volgen door een berg moraliserende indoctrinerende propagandaverhaaltjes over 'heiligen' die mijn weg volgen en beloont worden en zondaars die genadeloos afgestraft worden.

Zou veel meer aanslaan, niet? Maar ik vind dat fundamentele stellingen beknopt moeten zijn, en dat alles wat je verder aanneemt er van afgeleid kan worden. TMLK..dinges merk op dat ik het heb over : 'beschouwen , zien als' , en jij zegt 'wie weet is
Je hebt het over heel iets anders. Jij over de aard van het heelal, ik over hoe je het ls beste kan bekijken..
Reageren

Regels voor berichten