Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2010, 13:33
ruben5
hallo
ik heb met een mede klasgenoot een discussie gehad over scheikunde.
we hebben een practicum moeten doen. We moesten een stof A met een stof B +100ml water bij elkaar voegen
Dit moesten we 5 keer herhalen en telkens met een grotere concentratie van stof A. De conclusie was hoe groter de concentratie hoe groter de reactietijd. we moesten de concentratie en de tijd uitzetten in een grafiek. nu mijn vraag moet de x-as de tijd in s zijn en de y-as de concentratie M? of juist andersom wat mijn medeklasgenoot beweert.
gr ruben
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2010, 15:52
Harry Knarrie
gewoon H20 opschrijven komt altijd goed
Met citaat reageren
Oud 27-01-2010, 16:23
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
ik zou de concentratie M op de x-as doen en de tijd op de y-as

want: Je kijkt wat de reactietijd is en niet na hoeveel tijd er hoeveel stof heeft gereageerd. dus (voorbeeld)
5ml A 5s, 10ml A 10s enz.
Het is geen functie van de tijd dus tijd in dit geval op de y-as
Met citaat reageren
Oud 27-01-2010, 17:28
mathfreak
mathfreak is offline
De tijd komt altijd op de horizontale as te staan en de concentratie op de verticale as, dus dat is andersom dan jouw klasgenoot beweert.
Oud 27-01-2010, 17:56
mxshaun
mxshaun is offline
Maak ze eens allebei? Dan kun je daarna bepalen welke het makkelijkst af te lezen is. Volgens mij is het gewoonlijk om de tijd op de x-as te zetten, maar dat wil niet zeggen dat het moet.

Ik heb dit geleerd: Op de y-as komt de variabele te staan die je meet.
Dus wat meet je? -je meet de (reactie)tijd = y-as
Wat is gegeven? -De molariteit(concentratie) = x-as

=)
Met citaat reageren
Oud 27-01-2010, 18:10
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Maak ze eens allebei? Dan kun je daarna bepalen welke het makkelijkst af te lezen is. Volgens mij is het gewoonlijk om de tijd op de x-as te zetten, maar dat wil niet zeggen dat het moet.

Ik heb dit geleerd: Op de y-as komt de variabele te staan die je meet.
Dus wat meet je? -je meet de (reactie)tijd = y-as
Wat is gegeven? -De molariteit(concentratie) = x-as

=)
Dat is ook wat ik probeerde te zeggen.
Tijd komt toch niet per definitie op de x-as?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2010, 09:23
arPos
arPos is offline
Citaat:
De tijd komt altijd op de horizontale as te staan en de concentratie op de verticale as, dus dat is andersom dan jouw klasgenoot beweert.
Citaat:
Dat is ook wat ik probeerde te zeggen.
Tijd komt toch niet per definitie op de x-as?
volgens mij wel.
Oud 28-01-2010, 12:47
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Juist niet toch? Dat is wat hij beweert.
-- nu mijn vraag moet de x-as de tijd in s zijn en de y-as de concentratie M? --

Hoe je je resultaten uit wilt werken is afhankelijk van wat je ermee wilt in de toekomst. Wil je aan de hand van een gegeven reactietijd bepalen welke concentratie je hebt, dan zet je tijd op de x-as. Wil je aan de hand van een fictieve concentratie voorspellen hoe groot de reactietijd is dan zet je de concentratie op de x-as.
In de meeste experimenten varieer je in een meting een grootheid (in jouw geval is dat concentratie) om vervolgens een verband te ontdekken waarmee je elke waarde van je gevarieerde grootheid kan invoeren om een goede voorspelling voor een resultaat te krijgen. Ofwel: jij probeert bijv. 5 concentraties, ontdekt een verband, en kan vervolgens bij elke concentratie kijken welke tijd daarbij hoort.
Dat zie je in de reactie van Mr.Mark en mxshaun terug, zo wordt het geleerd. mathfreak denkt vermoeddelijk via een andere weg, een praktische en realistische, waarin je vanuit een zekere gemeten reactietijd wilt kijken welke concentratie je hebt.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2010, 16:20
Ruben5
Hallo
ik heb het ook nog eens gevraagd aan de technisch onderwijs assistent voor scheikunde op onze school. die zei ook dat het geen wat je meet op de y-as komt te staan en in dit geval dus de (reactie)tijd. maar het werd niet fout gerekend als de tijd horizontaal staat zo als ik het had.
Ik heb uiteindelijk een 7 gehaald en telt mooi mee voor het examen
bedankt voor de reacties!
gr Ruben
Met citaat reageren
Oud 28-01-2010, 18:29
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Juist niet toch? Dat is wat hij beweert.
Nee, zijn klasgenoot beweert dat de tijd op de verticale as zou moeten en de concentratie op de horizontale as, maar het is andersom.
Oud 28-01-2010, 21:47
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Nee, zijn klasgenoot beweert dat de tijd op de verticale as zou moeten en de concentratie op de horizontale as, maar het is andersom.
Ja, klopt inderdaad. Ze zijn elkaars tegenovergestelden qua voorstel. Wat zijn klasgenoot niet beweert is gelijk aan wat hij wel beweert.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten