Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2009, 23:40
Methuselah
Methuselah is offline
Ben jij iemand die z'n rijstijl echt enorm aanpast aan de weersomstandigheden, of rij je in weer en wind krek hetzelfde als in zonnige weertjes?

Ik pas m'n rijstijl wel degelijk aan, maar niet overdreven, bvb wel snelheid matigen en vroeger maar zachter remmen bij gladheid, maar geen 20 km/u gaan rijden als 40-50 km/u ook nog veilig gaat...

De voorbije dagen al een aantal stuntels zien passeren die bijna stapvoets rijden... Ga dan te voet?
Anderzijds heb ik de voorbije dagen ook al genoeg idioten zien optrekken alsof ze rallypiloot zijn. Bij zulke mensen hoop ik gewoon dat ze niemand meenemen als ze ongevallen veroorzaken...
Oud 21-12-2009, 08:44
Verwijderd
Afgelopen weekend moest ik toch alles bij elkaar 500 kilometer rijden.
Zaterdag viel alles heel erg mee, maar zondag was wel heel vervelend. Vooral in de middag, was het gewoon 60-70 kilometer. Dan is een ritje zaandam-enschede toch wel heel lang. Vooral omdat je goed moet opletten dat je geen gekke dingen doet. Want met zoveel sneeuw, wordt een beetje gekke stuurbeweging best wel hard afgestraft. Het was glibberen en glijden.

Ik moet wel zeggen dat ik sommige mensen wel heel gevaarlijk vind worden. Uit angst. Of juist uit overmoed. Als je gewoon logisch blijft denken, en zo geconcentreerd mogelijk blijft rijden, en geen dingen doet, waarbij je van te voren aan kan voelen komen dat het niet verstandig is, zal het wel goed komen.

Je moet de auto ook een beetje de kans geven om grip te houden, en het werk te laten doen.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 09:35
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik rijd zo hard als ik denk dat verantwoord is. Soms is dat de maximumsnelheid en soms dus ook lang niet.
En als ik dus inschat dat ik hier in de straat (niet gestrooid klinkerweggetje met een fikse laag sneeuw) stationair in de 2 verantwoord rijd, dan doe ik dat, ook al wil degene achter me graag harder. Liever te voorzichtig dan te lomp. Ik heb al een aantal auto's gezien waarvan de voorwielen beduidend harder draaiden dan de achterwielen, en een aantal bandensporen stoppen pas aardig dicht bij de lantaarnpaal op de t-splitsing hier.
Ik rem trouwens ook extra vroeg (en extra rustig), om te testen of ik inderdaad wel stil zal staan voor het kruispunt (in plaats van erop). Liever stilstaan en dan nog een stukje rijden, dan te ver doorschieten. Die reserve heeft me donderdag een aantal keer geholpen om na het glijden met de auto toch nog op tijd stil te staan.
Op de snelweg, als er gewoon goed gestrooid is en het wegdek is nat, rijd ik gewoon 120 als het overige verkeer dat toelaat. Maar ook daarbij geldt: dan denk ik zelf dat dat verantwoord rijden is. Bij de afritten waarbij je niet kunt zien hoe het einde van de afrit eruit ziet, minder ik wel eerder snelheid (dus niet halverwege de afrit nog 100 rijden, maar minder hard).
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 10:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De voorbije dagen al een aantal stuntels zien passeren die bijna stapvoets rijden... Ga dan te voet?
Hangt van de ondergrond af. Op vastgereden sneeuw of ijs is dat geen overdreven maatregel. De remweg neemt gigantisch toe, dus overal waar je niet voldoende afstand kan houden, of waar er opeens obstakels op kunnen duiken (zijstraten, binnensteden) is dat niet overdreven.

Ik heb gister bijvoorbeeld iemand uit zitten kafferen die met de auto vlak achter mij op de fiets ging rijden (fietspad was onbegaanbaar). Als ik onderuit ga zou die lullo zo over me heen zijn geschoven, remmen of niet, dus een klein college in hoe je moet rijden op sneeuw was wel op z'n plaats.
En idd, toen ik voor die tirade langzaam tot stilstand kwam kon hij al nauwelijks remmen en moest ik langer door rollen om een botsing te voorkomen.

Soms heb je het ook nodig, zo'n lage snelheid. Ik reed een paar jaar terug vrijwel stapvoets over vastgereden sneeuw. Maar acter een snelheidsdrempel had iemand aan een kant een hoop sneeuw gelegd. Daarvan kreeg de auto zo'n zwieper dat hij begon te slippen. Eerst stuurde ik tegen, maar toen bleek dat ik sowieso wel rond zou gaan, juist mee.

Uiteindelijk eindigde ik meer dan 180 graden rond, achterstevoren in de straat. Ik probeerde te keren omdat het eenrichtingsverkeer was, maar toen bleek dat de straat (tuinhek tot tuinhek) ongeveer dertig centimeter breder was dan de auto lang. Toch niet gek dat ik zonder brokken daar doorheen kwam.

Laatst gewijzigd op 21-12-2009 om 10:25.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 11:55
MTpower
MTpower is offline
Met die gladheid rij ik een stuk voorzichtiger; minder hard optrekken, eerder remmen, proberen verder vooruit te kijken, rustig sturen.
Maar ik mag ook graag even een lege parkeerplaats opzoeken om totaal het tegenovergestelde te doen
Oud 21-12-2009, 12:15
PV
PV is offline
vanmorgen 'gewoon' 120 gereden op de snelweg, er lag amper een vlok op dus dat ging prima (er was goed geschoven/gestrooid). 95% van de automobilisten reed nu eens langzamer dan mij ipv sneller, ik snap niet goed waarom want 120 is echt geen probleem als de hele snelweg sneeuwvrij is
in de binnenstad wel voorzichtiger/langzamer gereden, ze strooien hier als een ouwe dweil, overal ligt nog sneeuw midden op de weg. op de parkeerplaats was natuurlijk helemaal niet gestrooid dus daar ligt flink wat cm sneeuw, maar m'n auto reed er gelukkig goed overheen.

wel een verzoek aan automobilisten om hun auto's sneeuwvrij te maken. het is behoorlijk vervelend als er brokken sneeuw vanaf vliegen sommigen reden echt met 10 cm sneeuw bovenop hun dak rond. veeg dat er toch even af, 5 min werk
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 13:25
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
wel een verzoek aan automobilisten om hun auto's sneeuwvrij te maken. het is behoorlijk vervelend als er brokken sneeuw vanaf vliegen sommigen reden echt met 10 cm sneeuw bovenop hun dak rond. veeg dat er toch even af, 5 min werk
Inderdaad, zeker op de snelweg vandaag vlogen de brokken sneeuw me om de oren
Oud 21-12-2009, 14:06
Verwijderd
Hangt ook van de auto af. Bij de Laguna is dat gewoon een half uur werk omdat het 1: een grote auto is en 2: je niet bij het midden van het dak kunt Ik snap wel dat mensen daar in deze kou niet de tijd voor nemen

Zelf pas ik wel m'n rijstijl aan de omstandigheden aan, maar dat is dan ook logisch. Als er ijs of sneeuw ligt dan moet je welhaast bezopen zijn om nog vol gas op te trekken en knijterlaat te remmen Gewoon een beetje meer beleid toepassen en beter anticiperen werkt prima.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 18:56
Ivo
Ivo is offline
Eigenlijk zou een dikke laag sneeuw op het dak gewoon bestraft moeten worden met een art. 5. Zeker als je daarmee harder dan 30 km/u gaat rijden. Het zorgt namelijk voor hinder en zelfs gevaarlijke situaties voor het overige verkeer. Als je te lui bent om je auto fatsoenlijk sneeuwvrij te maken, zorg je maar dat je je auto in een garage ofzo kunt parkeren. Dan hoef je meteen helemaal niet meer te krabben. Of je blijft thuis.

Het 'oprit' hier voor de flat is inmiddels onbegaanbaar. Hij loopt iets omhoog en ik kwam er vanmiddag uit m'n werk niet meer op. Vooral omdat je een haakse bocht moet maken vanaf de weg die ook nogal glad is dus je helemaal geen aanloopje kunt nemen. Mijn auto staat nu dus langs de weg geparkeerd.

Rijden doe ik nog wel met dit weer, maar met aangepaste snelheid en vooral veel afstand houden en rustig afremmen en sturen. En wat een aangepaste snelheid is, dat verschilt nogal. Op de A12 reed ik vanmiddag gewoon 100 km/u, omdat de weg daar goed schoon was. Hier in de woonwijk is het rustig in de 2e versnelling rollen zonder gas te geven, omdat dan de remweg al langer is als bij 30 km/u onder normale omstandigheden.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 19:08
Missy
Missy is offline
Aangezien dit mijn eerste keer rijden is met een glad wegdek, doe ik het rustig aan. Ik probeer afstand te houden. Ik vind het vrij moeilijk om in te schatten, wat nu een verantwoordelijke snelheid op welke weg en wanneer met dit weer. Dan rij ik liever te langzaam en mezelf veilig voelen tijdens het rijden, dan te snel.
Oud 21-12-2009, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Eigenlijk zou een dikke laag sneeuw op het dak gewoon bestraft moeten worden met een art. 5. Zeker als je daarmee harder dan 30 km/u gaat rijden. Het zorgt namelijk voor hinder en zelfs gevaarlijke situaties voor het overige verkeer. Als je te lui bent om je auto fatsoenlijk sneeuwvrij te maken, zorg je maar dat je je auto in een garage ofzo kunt parkeren. Dan hoef je meteen helemaal niet meer te krabben. Of je blijft thuis.
Kom jij het even voor mensen doen die in een hogere auto rijden, en dus nauwelijks erbij kunnen? En dan het liefst zonder gebruik te maken van een trap of andere dingen die mijn auto kunnen beschadigen...

Die hinder en gevaarlijke situaties zie ik er niet zo in terug. Ja er valt wat sneeuw, maar aangezien die toch wel valt, vind ik dit soort reacties nogal over the top, moet ik zeggen...
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 21:06
Nona
Nona is offline
Citaat:
Kom jij het even voor mensen doen die in een hogere auto rijden, en dus nauwelijks erbij kunnen? En dan het liefst zonder gebruik te maken van een trap of andere dingen die mijn auto kunnen beschadigen...

Die hinder en gevaarlijke situaties zie ik er niet zo in terug. Ja er valt wat sneeuw, maar aangezien die toch wel valt, vind ik dit soort reacties nogal over the top, moet ik zeggen...
Niet zo over the top. Meestal is het geen probleem, maar zo hier en daar komt iemand de snelweg op rijden die meteen al het zicht wegneemt. Daar kun je niet op anticiperen, en direct hard gaan remmen is ook niet verstandig. Bijzonder eng, als je het mij vraagt. Want die sneeuw stuift als een idioot, en je ziet geen hand voor ogen als zo iemand voor je invoegt.

En wat extra moeite doen om de veiligheid te waarborgen vind ik echt niet zo raar. Ik zie mijn buren liever 's morgens op een krukje en met een trekker bij hun auto staan dan ze verkreukeld tegen een boom te zien (al is het technisch gezien natuurlijk een ander dan de sneeuwdak-bezitter die er gevaar aan ondervindt).

OT: ik pas mijn gedrag gewoon aan naar wat ik veilig vind. In de straat hier is de maximum snelheid (30) rijden geen goed idee, overal sneeuw, ijsvelden en drab. Op de snelweg gaat het prima, op de ene plek een beetje prima-er dan op de andere plek.

En ik reed vanmorgen langs een vrachtwagen die duidelijk frontaal van de weg geraakt was, dat vond ik toch wel even een naar gezicht. Ik hoop dat de bestuurder niets heeft...
Oud 21-12-2009, 22:14
Verwijderd
Citaat:
Niet zo over the top. Meestal is het geen probleem, maar zo hier en daar komt iemand de snelweg op rijden die meteen al het zicht wegneemt. Daar kun je niet op anticiperen, en direct hard gaan remmen is ook niet verstandig. Bijzonder eng, als je het mij vraagt. Want die sneeuw stuift als een idioot, en je ziet geen hand voor ogen als zo iemand voor je invoegt.
nou bedenk ik me net, dat mijn auto ook onder een dakje staat.
Maar ik zie dus regelmatig van die bestelbussen, en vrachtwagens de weg op komen. Daar kom je niet bij. Dan stuift er wat sneeuw. Dus moet je even wat afstand nemen, om hem in te laten voegen, of je gaat ervoor, zodat je geen last hebt van die auto.
Maar ik zie het grote gevaar er niet zo in. Ruitenwissers aan, en weg is het. Voorzichtig rijden moet je met deze omstandigheden toch. Morgen moet ik naar limburg.... ben heel benieuwd of ik ooit nog op dit forum kan posten
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 22:54
KIET
KIET is offline
Ik leg in de winter mijn auto 's avonds altijd onder een hoes. Sneeuw is er dan in één keer vanaf en bij vriezen hoef ik zelden te krabben (hooguit alleen aan de binnenkant). Is een paar minuten werk, net zoveel als het ijs- en/of sneeuwvrij maken van je auto
Al ben ik het er wel mee eens dat als het even kan, je de auto wel zo sneeuwvrij als mogelijk moet maken wil je de weg op gaan.

Uiteraard pas ik mijn rijstijl aan; dat doe je sowieso al met een oldtimer En met dit weer pas ik dat nog wat sterker aan, hoewel de leeftijd van een auto met dit weer niet zoveel meer uitmaakt. Die veiligheidsgrens ligt volgens mij voor iedereen dan ongeveer hetzelfde, gezien het feit dat bijna overal geduldig in colonne werd gereden. Maar ik heb de auto echt niet laten staan en ben gewoon gistermiddag van Breda naar Drenthe gereden in de Saab, dwars door die storm en over de slechte snelwegen waar zo voor gewaarschuwd werd. Rustig rijden, snelheid eruit, afstand vergroten en vooral je hoofd erbij houden, en dan is het nog redelijk te doen

Woonwijken heb ik echt stapvoets gereden en overal heel veel laten uitrollen met zo min mogelijk remmen, anders was het niet te doen. De eerste keer dat ik de snelweg moest verlaten voor een gedwongen stop (linker ruitenwisser deed het niet meer, wat extreem fijn is in forse sneeuwbui op de snelweg) heb ik de afrit ook met een gangetje van 20 genomen. Behalve dat ik weinig kon zien was het ook spekglad, dan ga je hééél rustig zo'n bocht door. Afrit liep ook omhoog, en ik was aan het eind even bang dat ik er niet meer op zou komen (in Den Haag schijnt dit heel erg veel problemen opgeleverd te hebben). Daarna moest ik een rotonde pakken naar de parkeerplaats van de Mc; stapvoets opgereden, stuur naar rechts, stuur naar links omdat ik driekwart rond moest en de auto ging zelfs met 10 km/u nog gewoon rechtdoor Zo heb ik nog wel een paar trage glibbers gemaakt, maar niets waar ik niet meer uit kon komen.

Zo was gistermiddag de situatie op de snelweg:

Op dat specifieke stuk (A16) werd op dat moment niet harder dan 50 gereden. Van Breda tot aan Arnhem was het over het algemeen 70 (en op de A15 een verplicht stukje weer 50), en dat vond bijna iedereen hard genoeg. Heel af en toe was er een held die zich over de linker baan voorbij ploeterde, maar of dat nou zo verstandig was... Op zich wilde het zo nog redelijk, maar het had niet veel erger moeten worden. En dan bedoel ik met name het zicht. Gladheid kan je op anticiperen, maar als het zicht echt te erg wordt houdt het gewoon op. Dan ga ik ook niet meer de weg op.
Na Arnhem werd het beter, en nog iets later heb ik gewoon 100 kunnen rijden (en harder ga ik niet met de Saab) totdat ik een half uur in een langzaam rijdende file terecht kwam achter een sneeuwploegen-trio.

En ik ben het ook met Methuselah eens; voorzichtigheid is goed, maar als je té voorzichtig bent en je gaat nóg langzamer rijden dan de rest draag je onder deze omstandigheden niet bij aan de verkeersveiligheid. Juist nu is een uniforme snelheid van vrij groot belang, want nu is het effect van pakweg 20 km snelheidsverschil vele malen groter dan onder normale omstandigheden. Als je de rest van het verkeer niet meer bij durft te benen kan je beter maar even niet met de auto gaan, en daar is met dit weer helemaal niets kwalijks aan

Op zich was het trouwens wel grappig, want ik was in Breda voor een verjaardag van een vriend: ik kwam van 250 km ver en durfde het gewoon aan met m'n oude bak, maar mensen die uit de buurt kwamen belden allemaal af omdat ze de weg niet op durfden
Oud 22-12-2009, 08:16
Ivo
Ivo is offline
Citaat:

Noem het over de top. Als je achter zo'n rijdende sneeuwstorm rijdt zie je gewoon geen hand voor ogen. Zeker niet met de poedersneeuw van de afgelopen dagen.
Dan lijkt het mij niet te veel gevraagd om even met wat eenvoudige middelen je auto sneeuwvrij te maken.
Goed bij een vrachtauto is dat wat lastig. Maar ik heb vele tientallen personenwagens zien rondrijden met een dik pak sneeuw op het dak, terwijl je dat in een paar minuten verwijdert kunt hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2009, 08:55
Verwijderd
Citaat:
Noem het over de top. Als je achter zo'n rijdende sneeuwstorm rijdt zie je gewoon geen hand voor ogen. Zeker niet met de poedersneeuw van de afgelopen dagen.
Dan lijkt het mij niet te veel gevraagd om even met wat eenvoudige middelen je auto sneeuwvrij te maken.
Goed bij een vrachtauto is dat wat lastig. Maar ik heb vele tientallen personenwagens zien rondrijden met een dik pak sneeuw op het dak, terwijl je dat in een paar minuten verwijdert kunt hebben.

Ik heb de afgelopen dagen echt flink veel kilometers gemaakt. En ook achter een auto waar stuifsneeuw vanaf valt. Ik vind het echter schromelijk overdreven om te stellen dat je dan geen hand voor ogen ziet...
Met citaat reageren
Oud 22-12-2009, 13:09
Nona
Nona is offline
Maar LA. Jij vindt het dus een veilige situatie. Een ander vindt dat niet. Feit is dat je hier voor een ander bepaalt in welke situatie diegene terecht komt (aangezien je zelf geen last hebt van het pak sneeuw op je autodak). Hoe verantwoord jij dat voor jezelf als er iets gebeurt? "Ik vond dat het veilig was dus het is niet mijn schuld"? Ik denk dat met dit weer, de veiligheid extra aandacht moet krijgen, en dat je goed naar de geluiden in je omgeving moet luisteren. Ook als dat extra werk oplevert.
Oud 22-12-2009, 22:20
Qimm
Qimm is offline

+ normale motoriek = sneeuwvrije auto binnen seconden
Oud 23-12-2009, 16:12
Verwijderd
Citaat:
[afbeelding]

+ normale motoriek = sneeuwvrije auto binnen seconden
En een beschadigde laklaag binnen enkele seconden
Met citaat reageren
Oud 23-12-2009, 16:28
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
En een beschadigde laklaag binnen enkele seconden
Dat zal wel meevallen met die rubberen haren. Of je moet van offroaden houden, maar dan ga je sowieso al niet erg zuinig om met je auto en boeien die paar krasjes ook niet

Ik heb eigenlijk nooit last van zand oid op m'n dak, zelfs niet met dit weer en die van mij is vrij laag
Dan moet je er met een hoge auto helemaal geen last van hebben.

En dan nog, een paar krasjes < kans op gevaarlijke situaties.
Oud 23-12-2009, 16:35
Verwijderd
Ik bedoelde eigenlijk meer dat het veel makkelijker is om gewoon even je arm te strekken en die shit van je dak af te schuiven
Met citaat reageren
Oud 23-12-2009, 16:42
MTpower
MTpower is offline
True, zo doe ik dat ook
Oud 23-12-2009, 16:45
Verwijderd
En, added bonus!, geen beschadigde laklaag. Heerlijk <3
Met citaat reageren
Oud 23-12-2009, 16:48
MTpower
MTpower is offline
Je moet er geen kracht op gaan zetten natuurlijk
Oud 23-12-2009, 17:56
Qimm
Qimm is offline
jezus hoe wil je met een zachte rubber bezem krassen veroorzaken, hoe debiel doe je dan met dat ding? Een jas is vaak van ruwer materiaal...
Oud 23-12-2009, 18:07
Verwijderd
Daar hoef je echt niet debiel voor te doen hoor
Met citaat reageren
Oud 23-12-2009, 18:12
MTpower
MTpower is offline
Uitglijden door de sneeuw, waardoor je met dat ding langs je auto gaat?
Oud 23-12-2009, 18:14
Qimm
Qimm is offline
nou ja, ik vind het iig erg functioneel, snel en ik heb nog geen krassen ontdekt
Oud 24-12-2009, 11:59
Mephisto
Mephisto is offline
Met de sneeuw rij ik niet. Voor de rest pas ik mijn rijstijl behoorlijk aan ja; als het flink heeft geregend kan je gewoon niet hard door de bocht op een motor en met veel regen is vol gas optrekken ook geen optie omdat je dan alleen maar wielspin krijgt. Dus relatief gezien rijd ik dan als een oud wijf, maar omdat je op een motor in direct contact staat met het wegdek is het goed aan te voelen hoe ver je kan gaan.
Oud 28-12-2009, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Maar LA. Jij vindt het dus een veilige situatie. Een ander vindt dat niet. Feit is dat je hier voor een ander bepaalt in welke situatie diegene terecht komt (aangezien je zelf geen last hebt van het pak sneeuw op je autodak). Hoe verantwoord jij dat voor jezelf als er iets gebeurt? "Ik vond dat het veilig was dus het is niet mijn schuld"? Ik denk dat met dit weer, de veiligheid extra aandacht moet krijgen, en dat je goed naar de geluiden in je omgeving moet luisteren. Ook als dat extra werk oplevert.
zoals ik reeds zei: mijn auto staat meestal overdekt, dus nauwelijks tot geen sneeuw op mijn dak. Maar ik heb voor kerst regelmatig sneeuw van daken voor mijn wielen, en op mijn raam gehad. En omdat het sowieso glibberen en glijden was op de A1, werd het er volgens mij niet onveiliger op. Ja, ik had kunnen gaan stilstaan, maar dat zou alleen nog maar onveiliger zijn geworden.

Daarnaast is het makkelijker om de klager ( Ivo in dit geval ) te vragen naar een werkbare oplossing voor een hoge auto zoals een berlingo, of van die terreinwagens. En dan inderdaad wel een oplossing die geen schade veroorzaakt aan de lak. Klagen is makkelijk. Strafverwensingen toeroepen ook, maar een werkbare oplossing, heb ik nog niet gelezen...
Met citaat reageren
Oud 28-12-2009, 11:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Daarnaast is het makkelijker om de klager ( Ivo in dit geval ) te vragen naar een werkbare oplossing voor een hoge auto zoals een berlingo, of van die terreinwagens. En dan inderdaad wel een oplossing die geen schade veroorzaakt aan de lak.
Klinkt juist typisch als een geval van eigen probleem. De bestuurder is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn voertuig.

Als je gaat rijden met baggage of andere dingen, en die zitten niet goed vast, dan word je daarvoor ook gewoon op de bon geslingerd. Dan kun je je echt niet verdedigen door te roepen "Ja, niemand heeft mij ooit spanbanden gegeven, dus hoe had ik het ook vast kunnen zetten?"
Oud 28-12-2009, 12:28
Ivo
Ivo is offline
Je oplossing: Een SCHONE bezem met zachte haren. Dus een bezem voor binnen gebruik, die je alleen nooit gebruikt om je vloertje aan te vegen maar alleen om je auto schoon te vegen. Als je niet zo'n hoge auto hebt, volstaat een stoffer ook. Of zo'n auto-was-borstel voor aan de tuinslang. Als je daarmee met enig beleid de sneeuw van je dak veegt, krijg je echt geen krassen. Als dat wel het geval zou zijn dan zat mijn dak + motorkap nu vol krassen, maar dat is niet het geval.

Als bestuurder ben je er gewoon voor verantwoordelijk dat je geen gevaarlijke situaties of onnodige hinder veroorzaakt voor andere weggebruikers. Als de sneeuw van je dak af vliegt, heeft een bestuurder die achter je rijdt daar zeker onnodige hinder van. Immers moet die bestuurder maatregelen nemen om niet in een echt gevaarlijke situatie te komen. Jij had die hinder kunnen voorkomen, door even de sneeuw van je dak te verwijderen. Het veroorzaken van onnodige hinder is in principe goed voor een art. 5 boete. Dat jij te lui bent om 3 minuten eerder naar je auto te lopen of dat je het erg vindt dat je 3 minuten later op je bestemming komt doet daar niets aan af. Ook het feit dat je wellicht 3 euro moet investeren in een fatsoenlijk hulpmiddel om je auto sneeuwvrij te maken, is JOUW probleem.
Heb je eigenlijk wel een ijskrabber? Want er zit weer de nodig (nacht)vorst aan te komen. Oh nee, tuurlijk gebruik je die niet, want er kan wel eens een krasje in je ruit komen door het gebruik van een ijskrabber...
Met citaat reageren
Oud 28-12-2009, 14:29
Verwijderd
weer een reactie die over de top is... Gaat lekker zo

nogmaals: IK heb niet echt hinder ondervonden van wat stuifsneeuw. Of dat nu door de wind kwam, of van auto's. Anticiperen en goed opletten moet je toch, en al helemaal als het zo erg was als het weekend van de 20e. Dat jij het eng vind om door een beetje sneeuw geraakt te worden, is helaas mijn probleem niet. Echter om dan zo te reageren... Ik zie gewoon letterlijk het probleem niet.

En voor de 3e keer: (lezen is moeilijk) IK persoonlijk had niet zoveel sneeuw op mijn auto, want het kreng staat overdekt.

En ja een ruitenkrabber heb ik wel. Normaal reageren, als je het ergens oneens over bent, blijkt toch erg moeilijk te zijn...
Met citaat reageren
Oud 28-12-2009, 17:59
Qimm
Qimm is offline
oh en als ik vermoed dat het glad is doe ik altijd even een remtest als de weg verder helemaal leeg is, gewoon even vol in de ankers en dan weet ik zo of het glad is en hoe glad ongeveer. En afhankelijk van dei bevindingen rijd ik dan
Meestal komt dat er opneer in mijn eigen straat of 1 van de kleinere binnenwegen met klinkers, als het daar niet glad is... dan valt het vaak de rest van de weg ook mee.
Oud 28-12-2009, 20:28
Balance
Balance is offline
Ik ben erg voorzichtig bij gladheid en bij regen. Dat heeft er mee te maken dat ik vorig jaar geslipt ben met mijn auto en dat ik sindsdien erg bang ben dat het nog een keer gebeurt. Dus ik denk dat ik zo'n type ben waarvan jij vindt dat diegene veel langzamer gaat dan zou moeten bij zulke weersomstandigheden.
Bij gewone weersomstandigheden rij ik wel vrij pittig hoor, dan is er niks van terug te zien.

Verder vind ik behoorlijk wat automobilisten overmoedig. Mensen die gaan inhalen terwijl al het verkeer rechts blijft rijden omdat de linkerstrook bedekt is met een laag ijs. En dan inhalen met forse snelheid. Ik snap dat niet en ben dan liever té voorzichtig. Overigens zijn die mensen die inhalen vaak leeftijdsgenoten of mensen die nog jonger zijn. Mensen met weinig ervaring met zulke omstandigheden dus.
Oud 28-12-2009, 23:07
PV
PV is offline
Citaat:
nogmaals: IK heb niet echt hinder ondervonden van wat stuifsneeuw. Of dat nu door de wind kwam, of van auto's. Anticiperen en goed opletten moet je toch, en al helemaal als het zo erg was als het weekend van de 20e. Dat jij het eng vind om door een beetje sneeuw geraakt te worden, is helaas mijn probleem niet. Echter om dan zo te reageren... Ik zie gewoon letterlijk het probleem niet.
Meerdere forummers geven in dit topic aan dat het wel hinderlijk is. Omdat jij er geen last van hebt wil dat niet zeggen dat dat voor andere mensen hetzelfde is. Ik vind de vergelijking met sneeuw die uit de lucht komt vallen ook niet op gaan, daarvan wéét je dat die valt (of niet), sneeuw van voorgangers komt met vlagen van auto's afgevallen, onverwacht. En aan sneeuw die uit de lucht komt vallen kun je eenmaal weinig doen. Sneeuw kun je wel vrij gemakkelijk van een auto af vegen.

@ Qimm, vind jouw oplossing wel een beetje gevaarlijk. Dat het in dorp A niet glad is wil niet zeggen dat dat in dorp B tzelfde is. Of doe je op elke weg waar je rijdt zulke tests?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2009, 23:17
Qimm
Qimm is offline
wat is er gevaarlijk aan? Als het mogelijk glad is doe ik zowieso wel voorzichtig. Maar als ik vermoed dat het glad is probeer ik vaker te testen hoe de weg is zodat ik me daarop aan kan passen. Weet ik het niet zeker dan doe ik voorzichtig, maar ik heb geen behoefte om heel rustig te rijden als dat niet nodig is.
Oud 28-12-2009, 23:20
Balance
Balance is offline
Ik vind sneeuw van je voorganger ook wel erg hinderlijk. Het argument van hoge auto's gaat trouwens meestal niet op voor de auto's die je tegen komt op de snelweg. Want als je puur nog wat sneeuw op je auto hebt vanwege de hoogte van je auto, zou de sneeuw zich enkel op het midden van je auto moeten bevinden: dáár kun je niet bij. Boven het portier (het eerste deel van het dak) kun je gewoon aanraken en sneeuwvrij maken.
Maar de auto's die je tegen komt op de snelweg en die er voor zorgen dat je in één vlaag een heel pak sneeuw op je voorruit hebt liggen, zijn doorgaans toch de auto's waarbij het hele dak duidelijk onaangeraakt is. Sterker nog, vaak zit er zelfs nog sneeuw op de koplampen. Ik snap dat niet.
Oud 29-12-2009, 00:19
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Meerdere forummers geven in dit topic aan dat het wel hinderlijk is. Omdat jij er geen last van hebt wil dat niet zeggen dat dat voor andere mensen hetzelfde is.
Verdomd simpel. Als je niet duft te rijden: blijf dan gewoon thuis

Echt, mensen die niet durven te rijden en dan alsnog de weg opgaan zijn echt verschrikkelijk en levensgevaarlijk omdat ze onvoorspelbaar zijn (een situatie waar een niet bange bestuurder doorrijdt remmen zij opeens waarna je er van achter tegenaan slipt, om maar een voorbeeld te noemen).
Oud 29-12-2009, 08:26
Verwijderd
Ach. Als je ziet wat er aan malloten rond rijdt, los van de sneeuw, die denken dat ze de meest bizarre spelletjes in het verkeer uit mogen halen, met niet alleen hun eigen leven als risico, maar nog veel erger: MIJN leven als risico, denk ik dat we het niet al te moeilijk moeten maken.

En als ik soms lees hoe forumers zich hier op de weg kunnen misdragen, ( mezelf incluis, want ik ben echt geen lieverdje hoor ) vind ik het apart te noemen dat een beetje sneeuw tot grote verontwaardiging kan leiden, maar de rest moet maar met de mantel der liefde bedekt worden. Terwijl sommige andere acties die ik hier lees in de diverse topics een beetje lacherig gebracht worden.

Light'n up guys.

Gezond verstand is the keyword here.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2009, 10:40
Balance
Balance is offline
Citaat:
Verdomd simpel. Als je niet duft te rijden: blijf dan gewoon thuis

Echt, mensen die niet durven te rijden en dan alsnog de weg opgaan zijn echt verschrikkelijk en levensgevaarlijk omdat ze onvoorspelbaar zijn (een situatie waar een niet bange bestuurder doorrijdt remmen zij opeens waarna je er van achter tegenaan slipt, om maar een voorbeeld te noemen).
Iets hinderlijk vinden staat toch niet gelijk aan niet durven rijden
Oud 29-12-2009, 11:13
KIET
KIET is offline
Citaat:
Iets hinderlijk vinden staat toch niet gelijk aan niet durven rijden
Die link kan ik inderdaad ook niet helemaal leggen.

Citaat:
Ach. Als je ziet wat er aan malloten rond rijdt, los van de sneeuw, die denken dat ze de meest bizarre spelletjes in het verkeer uit mogen halen, met niet alleen hun eigen leven als risico, maar nog veel erger: MIJN leven als risico, denk ik dat we het niet al te moeilijk moeten maken.

En als ik soms lees hoe forumers zich hier op de weg kunnen misdragen, ( mezelf incluis, want ik ben echt geen lieverdje hoor ) vind ik het apart te noemen dat een beetje sneeuw tot grote verontwaardiging kan leiden, maar de rest moet maar met de mantel der liefde bedekt worden. Terwijl sommige andere acties die ik hier lees in de diverse topics een beetje lacherig gebracht worden.

Light'n up guys.

Gezond verstand is the keyword here.
Die 'andere acties' zijn net zo fout, maar aangezien die vrij regelmatig gemeld en gedaan worden ga ik niet iedere keer 'foei' zeggen. Men weet zelf ook wel dat je fout zit als je rechts inhaalt, zich opfokt, te snel rijdt, geen voorrang verleent of welk andere opzettelijke foute actie je onderneemt. Ik ga daar echt niet iedere keer meer commentaar op leveren hoor

Verschil is alleen dat deze mate van sneeuw (en bijbehorende overlast) een stuk zeldzamer is dan 'normaal' verkeerd weggedrag. Mensen hebben het al moeilijk genoeg met al die prut op de weg, als daar nog een auto bijkomt die als een sproeier iedereen opeens het zicht ontneemt dan is dat niet fijn. Het probleem is dat de verstuiving niet constant is, en dat je ineens een lading sneeuw op je vooruit krijgt. Of soms nog erger, complete brokken. Daar zit je echt niet op te wachten, ondanks dat je het kan verwachten.
Toen ik die sneeuw-zondag naar huis reed was er zo nu en dan een enkeling op de rechterbaan, maar die reden vaak gematigd sneller. Slechts één kwam er zo vlot voorbij dat hij als een sneeuwschuiver werkte en mijn hele voorruit in één keer bedolf onder de sneeuw. Ik durf best met slecht weer de straat op, maar mensen moeten het niet nog moeilijk en gevaarlijker gaan maken dan het al is. Daarom: houd er rekening mee dat sneeuw beweeglijk is op en rond je auto, en dat je er mensen mee kan hinderen. Misschien heb jij er geen last van, maar anderen (het merendeel) hier kennelijk wel en de belangrijkste reden daarvan is dat het voorkomen kan worden door gewoon even je auto (zo veel mogelijk) sneeuwvrij te maken. Desnoods even met behulp van een opstapje of keukentrapje als je auto/bus aan de hoge kant is. Onder die omstandigheden lijkt mij dat een heel redelijk verzoek die niet veel moeite hoeft te kosten. Zoals je zelf zegt, gezond verstand heet dat

En wat Balance zegt: bestuurders die alleen maar hun voorruit schoon maken en de rest wel prima vinden
Ik ben één keer op de Franse snelweg zo'n iemand tegengekomen, die is uiteindelijk op de vluchtstrook gestopt om z'n auto verder schoon te maken want zelf had hij er uiteindelijk ook alleen maar hinder van
Oud 29-12-2009, 11:17
KIET
KIET is offline
Citaat:
wat is er gevaarlijk aan? Als het mogelijk glad is doe ik zowieso wel voorzichtig. Maar als ik vermoed dat het glad is probeer ik vaker te testen hoe de weg is zodat ik me daarop aan kan passen. Weet ik het niet zeker dan doe ik voorzichtig, maar ik heb geen behoefte om heel rustig te rijden als dat niet nodig is.
Ik denk dat ze vooral doelt op het feit dat één of twee remproeven geen representatieve weergave is voor je hele rit Zelfs niet voor de meter verderop, bij wijze van spreken. Je hebt wel een indicatie van gladheid, je moet er alleen niet van uit gaan dat het de hele rit zo zal zijn. Zolang je het maar in je achterhoofd houdt dat gladheid soms héél lokaal kan zijn en je alsnog kan verrassen is er ook niets aan de hand.

Vorig jaar heb ik één glibber gemaakt, nadat de winter al bijna voorbij was en de hele weg al lang sneew- en ijsvrij leek. Toch ging ik onverhoeds in een bocht wel opeens nog een andere kant op dan ik van plan was... Zonder enige gevolgen overigens, maar het was wel een wijze les
Oud 30-12-2009, 12:23
PV
PV is offline
^ ik had het niet beter kunnen verwoorden wat Kiet in zijn twee posts hierboven zegt bedoelde ik idd ook.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2009, 12:33
Qimm
Qimm is offline
oke het is dus kennelijk gevaarlijk om de toestand van de weg te testen
Oud 30-12-2009, 12:50
PV
PV is offline
Citaat:
oke het is dus kennelijk gevaarlijk om de toestand van de weg te testen
Nee... nouja misschien wel als je ergens tegenaan knalt, maar daar ging het niet om.
Wilde alleen maar - wat hierboven ook is uitgelegd - zeggen dat één test ergens op een weg niet betrouwbaar is. Want een stuk verderop kan de situatie weer heel anders zijn. Vandaar dat ik dat gevaarlijk vind, alsof je een stukje schijnveiligheid voor jezelf creeert.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2009, 13:17
Qimm
Qimm is offline
oke, dus niet testen en gokken hoe de weg is is veiliger?

Ik snap wel wat je bedoelt, maar zo gaat het niet.
Oud 30-12-2009, 16:34
MTpower
MTpower is offline
Ik merk altijd snel genoeg hoe de weg is, dat hoef ik niet speciaal te testen
Letten op wat je auto doet en wat medeweggebruikers doen is zat...
Oud 30-12-2009, 17:06
Qimm
Qimm is offline
ik forceer liever een gevaarlijke situatie op een veilig moment dan er perongeluk in te belanden en-dan-zien-we-wel
Soms lijkt het niet glad en dan is het dat toch, dan ben ik voorzichtiger. Soms lijkt het glad te zijn maar valt het heel erg mee. Je hebt glad en glibberig. Je moet gewoon met verstand autorijden.

maar goed, ieder z'n ding natuurlijk
Oud 30-12-2009, 22:24
Nona
Nona is offline
Dat het ene stuk weg het andere niet is heb ik vannacht wel ondervonden. In Utrecht niets aan de hand, op de snelweg geen stukje glad, toen ik de afslag Hilversum nam zat ik vol in de slip. Ik schrok me het apelazerus. Maar goed, een ander stond even later met alarmlichten aan op de vluchtstrook, dus ik denk dat die nog een stukje verder geslipt is. Ben binnen de bebouwde kom maar heel rustig aan gaan doen, en later weer op de snelweg ging het steeds beter naarmate ik verder van Hilversum af kwam (en na Apeldoorn werd het weer rap minder leuk).

Leuk, die verschillen. Maar ik was wel vet de baas op de snelweg, want iedereen paste zich op een zeker moment op mijn snelheid aan.
Reageren

Regels voor berichten