Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2010, 20:00
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb vandaag chocoladetaart gemaakt, maar dat is niet helemaal goed gelukt. De taart was namelijk totaal niet gerezen, nog best vochtig en taai (je kunt voorzichtig aan de taart trekken zonder dat 'ie uit elkaar valt).

Ik heb het recept uit een taartenmakenboek en heb bloem, bakpoeder, bicarbonaat, cacoapoeder, eieren, zout, suiker, cacaopoeder, melk en heet water gebruikt. Er moest best wel veel vocht in.

Nou was het afmeten van de juiste hoeveelheden een beetje lastig, want heb niet een erg nauwkeurige maatbeker en ook geen weegschaal.

Ik heb de oven niet tussendoor over gedaan!

Dus wat kan er mis zijn gegaan? Als ik brownies maak (dr. oetker spul) of muffins ook uit zo'n pakje rijst het altijd wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2010, 20:07
Calyx
Calyx is offline
Ehw, nja als je niet gewichten kon afmeten of afwegen denk ik daar al gauw aan. Verder, hoe was de taart verder dan? Uberhaupt wel gaar (lang genoeg in de oven)? Of hard bovenop en verder vochtig/taai? Kan dan ook aan de oven liggen, dus: wat voorn oven(tje) heb je en was die zoals in het recept ingesteld?
Heb je lang zitten kneden in het deeg? Daar kan het ook taai van worden..
Zonder de hoeveelheden kan ik ook niet beoordelen of dit normaal is, laat staan nu ik het hele recept niet heb gezien..
Oud 06-02-2010, 20:57
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ja, ik denk dat de taart ook niet echt gaar was. Ik heb 'm 35 min. in de oven gedaan, dat stond ook in het recept. Bovenop was de taart ook nog vochtig. Alleen aan de randen hard. Ik heb het met een elektrische mixer gedaan en ik dacht dat ik misschien de ei niet lang genoeg geklopt heb. Even totdat het mengsel wel egaal was en daarna de andere ingredienten erbij.

We hebben een vrij flinke oven, waarin prima meerdere ovenschalen, pizza's e.d. in kunnen. Ik denk zelf dat het er niet aan kan liggen. Ik heb boven en onder warmte aangezet geloof ik.

Even kort het recept:
115 g gesmolten boter
240 g bloem
350 g kristalsuiker
2 eieren
85 g cacaopoeder
1,5 tl bakpoeder
1,5 tl bicarbonaat
1 tl zout
250 ml melk
2 tl vanille essence (vanille suiker is dat denk ik, heb ik tenminste gedaan)
250 ml kokend water

Bakblik ingevet met bloem erin. Boter en suiker tot een licht en glad mengsel gemixed (dit ging niet helemaal goed, want de boter was wat te hard ), en één voor één de eieren erbij (die ik dus niet heel lang heb gemixed). Daarna heb ik de cacao, bloe, bakpoeder, bicarbonaat en zout erbij gedaan (zonder te zeven, moet dat echt?) en de melk en vanille erbij gedaan. Dit heb ik ongeveer 2 min. op de middelste stand gemixed en daarna het water erbij en gemixed tot het glad was. Dat was het al heel snel, het was best dun. Maar er staat in het recept dat dat ook gebeurt.

En daarna heb ik het dus in het bakblik gegoten en 35 min in het midden van de oven gezet.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2010, 21:33
Calyx
Calyx is offline
Beetje vaagrecept ook wel, zoveel water en melk en gesmolten boter. Oh je had de boter niet gesmolten zie ik? Ik weet niet welk effect dat geeft eigenlijk. En cacaopoeder enige chocolade uit deze chocoladetaart? Apart.
Dat zeven van bloem is meer voor een egaal glad mengsel maar invloed op taaiheid zal het wel niet hebben.
Vanille essence is wat anders dan vanille suiker btw.

Wss combinatie van apart recept, niet kunnen afmeten en te kort in de oven?
Oud 06-02-2010, 22:32
AlopiA
AlopiA is offline
Het zeven van bloem e.d. is om ongerechtigheden eruit te halen. Er willen nog wel eens dingetjes in zitten die er niet in horen, en je hebt zo nooit klontjes bloem in je taart. Dat is opzich dus wel aan te raden om te doen.

Vanille-essence is niet hetzelfde als vanille-suiker. Maar als je geen vanille-essence hebt en wel de suiker, dan kun je ook best wat van de gewone suiker vervangen voor vanillesuiker. Essence is alleen veel sterker dan suiker, dus je moet wel meer suiker gebruiken om de essence te vervangen.

Het smelten van de boter is ook wel slim om te doen, hierdoor krijgt de taart een betere structuur en het is ook om weer klontjes tegen te gaan.

Een recept is altijd een richtlijn, als er in het recept staat dat iets 35 minuten in de oven moet, zet ik het zelf meestal ergens op 30 of nog iets eerder. Dan checken of het gaar is (met een satéprikker in het midden van de taart, als hij er droog uit komt is hij gaar), zo niet, dan steeds 5 à 10 minuten er bij tot die wel gaar is.

Verder vind ik dit sowieso een vaag recept en zou ik voortaan lekker een andere nemen
Oud 07-02-2010, 12:59
KIET
KIET is offline
Klinkt als die taart die ik 1,5 maand terug heb (geprobeerd) te bakken, met ongeveer hetzelfde resultaat
Was wel lekker, though
Oud 07-02-2010, 14:26
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ja, misschien moet ik die eens proberen. Heb je dat recept nog ergens?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 14:42
KIET
KIET is offline
Ik had deze gemaakt, alleen had ik geen bicarbonaat: http://www.davidlebovitz.com/archive..._food_cak.html
Maar ik heb daarna deze gevonden op een Nederlandse site, die ik de volgende keer wil proberen: http://www.smulweb.nl/1023907/koken/...chocoladetaart

Laat jouw resultaat maar horen als je hem maakt
(En waar ik moet wezen voor een stuk )
Oud 07-02-2010, 23:30
AlopiA
AlopiA is offline
Waarom zou je ook bicarbonaat gebruiken! Ik heb nog wel een duizend goed recept liggen ergens voor chocoladetaart. Het lijkt net chocolademousse in taartvorm zo smeuïg en perfect is 'ie. Hij ziet er alleen nogal droog uit, maar schijn bedriegt. Als je interesse hebt zoek ik dat recept wel even op, ik weet alleen niet precies in welke map het zit
Oud 07-02-2010, 23:51
KIET
KIET is offline
Ik heb het (niet) gebruikt omdat ik een Engels recept te pakken had, en pas achteraf op zoek ben gegaan naar een Nederlands recept (waarin je het niet hoeft te gebruiken) Dat had ik beter andersom kunnen doen.
Waarom zij ervoor heeft gekozen het te gebruiken weet ik niet
Oud 08-02-2010, 08:00
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Als je interesse hebt zoek ik dat recept wel even op, ik weet alleen niet precies in welke map het zit
Interesse!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 09:31
AlopiA
AlopiA is offline
Ok! Dan zal ik het eens opzoeken!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 10:17
Steleto
Steleto is offline
Anders probeer je dit recept. Al zul je de boel wel moeten afwegen, aangezien de verhoudingen wel moeten kloppen. Maar hij is überlekker en makkelijk Wel het glazuur erbij maken!

300 g suiker
2 grote eieren
250 ml melk of yoghurt
100 g cacaopoeder van heel goede kwaliteit
200 g boter, op kamertemperatuur
3 theel. vanille-extract
1/2 theel. zout
375 g zelfrijzend bakmeel
250 ml hete koffie
Eventuele ganacheglazuur:
250 g chocolade
250 ml room
Bereiden:

Voorbereiden:
Vooruit werken: de taart kan goed afgesloten circa één week in de koelkast worden bewaard of kan - zonder glazuur - worden ingevroren. Zonder dat je veel van bakken hoeft te weten, maak je deze enorme, donkere taart die ideaal is wanneer je snel behoefte hebt aan een taart om iets te vieren. Als ik me te buiten wil gaan, smelt ik een groot stuk chocolade in een gelijke hoeveelheid room en bestrijk daarmee de taart.

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 160°C en bekleed een taartvorm van 30 centimeter doorsnede met vetvrij bakpapier. Doe alle ingrediënten in de kom van een foodprocessor en meng ze (of doe ze in een mengkom en meng ze met een mixer). Schenk het mengsel in de beklede vorm en strijk de bovenkant glad. Bak de taart 1 uur of tot een prikker die in het midden wordt gestoken er schoon uitkomt. Laat de taart in de vorm afkoelen. Bewaar hem luchtdicht verpakt of vries hem in voor later gebruik. Smelt voor de ganache de chocolade met de room op laag vuur of in de magnetron in 1-2 minuten en roer elke 30 seconden tot de chocolade helemaal is gesmolten en het mengsel romig is. Druppel het over de achterkant van een lepel op de taart of laat de ganache afkoelen tot hij stevig genoeg is om met een pannenkoekmes over de taart te worden uitgestreken.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 10:48
Calyx
Calyx is offline
Ik vind zelf deze veel makkelijker om te maken op mn studentenkamertje:

Chocoladetaart
200 gram goede pure chocolade
200 gram boter
250 gram suiker
5 eieren
1 eetlepel bloem

Bereidingswijze chocoladetaart
Verwarm de oven voor op 190 graden Celsius. Smelt de chocolade met de boter heel langzaam in de magnetron of au bain-marie. Voeg de suiker toe en laat een beetje afkoelen. Meng de eieren er één voor één doorheen en roer na elk ei goed door met een houten lepel. Voeg ten slotte de bloem toe en roer het mengsel mooi glad. Schep in een vorm en laat 22 minuten bakken. De taart moet in het midden nog niet helemaal gestold zijn. Haal de chocoladetaart uit de oven, daarna snel uit de vorm en laat afkoelen voor het opdienen.
Reageren

Regels voor berichten