Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2010, 17:58
Steffiexx
Steffiexx is offline
Welke maatregelen zijn er genomen om het aantal allochtonen te beperken?
Voelen allochtonen zich ook echt een allochtoon in Nederland of gewoon Nederlander & hoelang duurt dat?
Hoe is de relatie tussen allochtonen en autochtonen in Nederland?

Hierboven een aantal vragen.
Wij doen ons profielwerkstuk over allochtonen en we dachten dat we door een topic te
starten misschien meer informatie te krijgen.
Zouden jullie misschien de vragen kun beantwoorden.

Steffie, Sanne &Marieke
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2010, 19:19
arPos
arPos is offline
Citaat:
Welke maatregelen zijn er genomen om het aantal allochtonen te beperken?
Voelen allochtonen zich ook echt een allochtoon in Nederland of gewoon Nederlander & hoelang duurt dat?

Hierboven een aantal vragen.
Wij doen ons profielwerkstuk over allochtonen en we dachten dat we door een topic te
starten misschien meer informatie te krijgen.
Zouden jullie misschien de vragen kun beantwoorden.

Steffie, Sanne &Marieke
Die vragen zeggen allemaal niet veel en zijn hoogst subjectief en suggestief, m'n zusje werkt ook in zo'n methode, maatschappijleer is een vreemd vak geworden,

goed m.i.:
Er zijn zo ver ik kan merken weinig tot geen maatregelen genomen om immigratie te beperken, wel is de etniciteit van immigranten door de jaren heen veranderd.
Enige tijd geleden begon bijvoorbeeld een discussie over of misdrijven langer dan 5 jaar moeten worden meegeteld bij paspoortaanvragen, dat er überhaupt een discussie is over of dat moet verraad al hoe weinig er gedaan wordt om immigratie tegen te gaan.

Of een allochtoon zichzelf allochtoon voelt hangt af van wat je rekent onder allochtoon en dan nog verschilt het erg per etnische afkomst en zelf op individueel vlak.
Als je bijvoorbeeld stelt dat ieder zonder Nederlands paspoort een allochtoon is zullen daarvan de meeste zichzelf geen Nederlander voelen, ze zijn dat immers ook niet.
Reken je genaturaliseerde en 2e/3e generatie allochtonen mee dan zal de ene groep meer hebben met Nederlander zijn dan de ander, een contrast tussen bv. Indonesiërs of Surinamers aan de ene kant of Turken of Marokkanen aan de andere kant valt op.
Dat is natuurlijk geschiedkundig ook logischer.
Individueel echter bestaan er legio redenen om je wel of niet tot Nederlander te rekenen waardoor het per etnische groep erg divers is.
Tot slot heb je natuurlijk nog enorm veel combinaties tussen van allerlei etniciteiten dus zeg het maar.
Het gebruik van de voorkeurstaal in gesprekken met name in het openbaar leven neem ik doorgaans als graadmeter voor hoeverre mensen zich Nederlander voelen of niet Nederlander.

Citaat:
Dit is zo belachelijk subjectief en relatief dat ik er werkelijk weiger er antwoord op te geven.
Oud 17-02-2010, 19:51
Gus
Gus is offline
Volgens mij vragen jullie om feiten, en niet zo erg om meningen? Je kan al die informatie vast online of telefonisch bij instanties navragen (vraag tips aan je docent). Deze vond ik via Google: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=30978
Oud 18-02-2010, 21:50
Tim_Riswick
Tim_Riswick is offline
Ik raad het boek L. Lucassen, The immigration Threat, the integration of Old and New Migrants in Western Europe since 1850 (Chicago, 2005) en dan vooral het 2e gedeelte van het boek. Daarbij tot hoever willen jullie terug gaan qua maatregelen? In de twintigste eeuw werden migranten namelijk door de overheid naar Nederland aangetrokken en pas in de jaren 80 (oliecrisis e.d.) wilde men dit gaan beperken waardoor men de grenzen ging sluiten. Gevolg was dat de families van de arbeidsmigranten hierheen kwamen en zich hier permanent gingen vestigen. Daarna krijg je deels het "Fort Europa" verhaal waarin de grenzen aangescherpt werden door o.a. Schengenverdrag.

Daarnaast zijn er niet echt eenzijdige antwoorden op de tweede en derde vraag. Sommige mensen die naar Nederland zijn gemigreerd voelen zich naar een paar jaar Nederlander. Bij sommige groepen duurt dat een aantal generaties. Hetzelfde geldt voor de verhoudingen, er zijn slechte en goede. Vooral ook omdat allochtoon een groot begrip is waar veel mensen onder vallen, niet alleen de groepen die jullie waarschijnlijk bedoelen. (zoals ik kan opmaken uit de vragen bedoelen jullie vooral de groepen die als probleem worden gezien).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten