Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2010, 11:09
RoypepSj
RoypepSj is offline
Goedenmiddag allemaal,

voor ons profielwerkstuk hebben wij biobrandstoffen gemaakt. Deze zelfgemaakte biobrandstoffen (bio-ethanol en biodiesel) hebben wij vervolgens door de GC laten lopen om de samenstelling ervan te bepalen.

Nu hebben wij verschillende grafieken gekregen met daarin verschillende retentietijden. Wij weten dat de retentietijd karakteristiek is voor een bepaalde stof, maar hoe kunnen we erachter komen welke stof dit is?

Alvast Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2010, 13:05
arPos
arPos is offline
Zo ver ik begrijp uit rapporten van bodemonderzoeken neemt de retentietijd toe met het C-nummer.

verder geeft de dikvloeibaarheid/dichtheid een indicatie.

dus gok eens welke de kortste heeft
Oud 23-02-2010, 13:21
RoypepSj
RoypepSj is offline
Dankjewel voor je reactie, maar we hadden natuurlijk wel door hij groter het molecuul hoe langer het duurt voordat er een piek komt.
Wat we nu graag willen weten is waar die piek voor staat en hoe we dat kunnen weten?
Als het goed is heb ik nu ons GC van bio-ethanol als bijlage bijgevoegd als voorbeeld!
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc PWS bio-ethanol analyse.doc (268.0 KB, 49x gelezen)
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 14:03
Verwijderd
Wat je moet doen (en ik spreek uit ervaring; heb zelf HLO gedaan), misschien heb ik nog wel een verslag liggen, is het volgende:

je wilt dus alcoholen aantonen in je bio-ethanol (of biodiesel).

Wat je doet of moet doen: Je neemt 1 ml van je bio-ethanol en mengt deze met 1 ml methanol (gewoon uit de fles). Mengen en inspuiten. als je dan een piekverhoging vindt, dan weet je welke piek wordt veroorzaakt door methanol. Doe dit dus ook voor ethanol, propanol, isopropanol, etc.

Ik heb hier ook een proefbeschrijving liggen (ik heb de proef zelf nooit gedaan , wij mochten kiezen uit proeven en deze heb ik nooit gekozen) van omestering van vet naar een olie (biodiesel maken dus) en vervolgens kijken welke componenten er zijn gemaakt met behulp van gaschromatografie.

Mocht je wat aan de proefbeschrijving hebben, dan wil ik hem wel inscannen en naar je toesturen. Pb me maar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten