Ik vind het altijd lastig, die definitie. Of nouja, ik heb een vriend, als in
significant other, dat is allemaal duidelijk. Maar dan? Ik zou denk ik aan twee mensen, als het acuut nodig zou zijn, een nier geven. Of een stuk lever, of zulk soort zaken. Er zijn drie mensen (inclusief die twee) die ik zou vertrouwen met mijn leven/een groots geheim dat absolute levenslange geheimhouding vereist/etc. Maar er zijn vier mensen (inclusief die drie) voor wie ik eventueel mijn leven zou wagen. En elf mensen (inclusief die vier) die ik comfortabel 'vrienden' noem, die ik lang ken, van wie ik persoonlijke dingen weet en andersom, waar ik weleens mee op vakantie ga, enzovoort. Zeventien mensen (inclusief die elf) die ik vaak/regelmatig zie en waar ik veel mee bespreek, ook weleens persoonlijke zaken, maar van wie ik niet allemaal weet of ik ze (al/nog/überhaupt) vrienden kan noemen of niet. En dan nog talloze kennissen, STAPMAATJES en goede bekenden.
Ik tel mijn ouders trouwens niet mee in dat bovenstaande, ondanks dat sommige dingen ook voor hen gelden.
Laatst zei ik tegen een zwangere kennis/goede bekende/ehhhh van 'nohh als iemand anders in mijn vriendenkring zwanger raakt dan zal het me allemaal niks meer kunnen boeien want ik zie 't bij jou nu voor het eerst, daarna is het vast minder interessant' en toen raakte ik vreselijk verlegen doordat ik 'vriendenkring' had gezegd. Het was allemaal heel oncomfortabel. Voor mij dan, ik denk niet dat ze er veel van merkte en anders was ze ongetwijfeld hooguit gevleid, zoals dat gaat. Maar toch. Ik wil dat zulk soort dingen gewoon gaan met levels en experience points enzo, dat is veel overzichtelijker.