Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2010, 15:13
anoniem48
anoniem48 is offline
Ik maak me altijd veel te veel druk over dingen en kan dan vaak niet slapen. Maar wat kan ik hier aan doen, want het is gewoon niet leuk meer. Als ik een opmerking maak die als geintje bedoeld maar ook anders kan worden opgevat maak ik me er direct druk om.
Zo ook vandaag weer we hadden een leraar en die vertelde over zijn schoooltijd. Op een gegeven moment zei hij dat hij zelf wel wist dat hij een wat stevige gezet iemand is. Ik zei toen dik. Volgens mij kon hij er wel om lachen maar nu maak ik me er druk om want misschien krijg ik er wel gezeur mee. Dus wat kan ik hier aan doen dat ik me teveel druk maak??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2010, 15:21
Verwijderd
Ik ken het wel, druk maken over kleine dingen. Ik had gisteren 3 kaasjes gekocht waar dus per ongeluk een duur kaasje bij zat. Daar ben ik dan een hele avond chagrijnig over en idd, ik lig er wakker van. Ik probeer er dan over te praten, het te relativeren met anderen. De goeie dingen te nemen van de dag. Helpt niet altijd... En als ik blijf piekeren, ga ik lezen of neem ik een slaappil.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 20:02
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
wat je kunt proberen is om de hele dag of de rest van je leven niet te zeuren. Niet zeiken, niet klagen over NIKS!
Zo zie je in hoe vaak je het doet, hoe vaak anderen het doen en hoe nutteloos het is.
Als je dit echt in actie brengt dringt het uiteindelijk door tot je onderbewuste en pieker je nooit meer en ben je meer geneigd om mooie dingen te zien en slechte te vergeten. doe het nooit meer.

PS: ik spreek uit ervaring.
Oud 06-03-2010, 20:03
puck_xxx
puck_xxx is offline
heb ik ook erg last van.. Ik begrijp je goed...
Volgens mij moet je gewoon proberen te luisteren naar je twijfel gedachtes. Bedenk je dan goed,\ waar je bang voor bent. Ben je bang dat die mensen je dan stom vinen,ofzo... Dat moet je uitzoeken en dan bedenken dat je twijfels nergens op slaan. Maar probeer wel wat tijd aan je gedachtes te besteden. Als ze opnieuw in je opkomen,moet je niet aan iets anders denken. Bedenk je waarover je druk maa,zoals ik al zei.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik weet niet beter... Als ik het wist had ik er ook geen last van...
Sorry voor las je vindt dat wat ik boven geschreven hebt nergens op slaat.
doeiii sterkte
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 22:01
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Meeste emoties zijn kinetisch, op gevoel.
Dat is vaak in strijd met je daadwerkelijke herinneringen, welk bij Nederlanders vaak visueel is. Denk maar eens terug aan iets leuks afgelopen weken, de kans is groot dat je hier visueel zichtbaar beeld bij hebt.

Denk nu maar eens het feit dat je misschien problemen gaat krijgen omdat je dik zei, waarschijnlijk heb je daar veel minder een beeld bij, maar veel meer een gevoel.

Kracht van emoties en herinneringen worden bepaald door de intensiteit van dergelijke representaties van gebeurtenissen uit het verleden. Pak die leuke herinnering nog eens. Maak de kleuren iets veller, helderder, verhoog het contrast. Laat de herinnering zichzelf opfleuren, laat de mensen extra lachen en vergroot het beeld.
Kans bestaat dat de leuke emotie ineens nog net iets prettiger voelt. Hetzelfde werkt andersom, maak je deze herinnering grijs, zoom je uit en maak je er een zwart vlak omheen, maak je het zwart wit beeld ook nog wazig, dan stelt dat leuke moment ineens weinig voor.

Bij gevoel werkt dit hetzelfde. Vaak voel je het. Onzekerheid in je torso. Als je dit voelt voel je dat op een manier. Draait het, drukt het, zit het diep van binnen? Als je het gevoel verlicht, eventuele beweging stopzet, het gevoel verplaatst, neemt ook de kracht van de herinnering, of emotie af.

Les 1 nlp, schijnt redelijk goed te werken in verhouding tot de moeite die wordt verricht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten