Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2010, 16:22
havo42
Ik heb binnenkort een debat voor nederlands en mijn stelling is: Buitenlanders moeten beter integreren.

Nu ben ik ijverig op zoek gegaan naar argumenten vóór deze stelling, echter zijn deze nog lang niet zo makkelijk te vinden. Mijn vraag is dus of jullie me hier wat bij konden helpen.

Zelf had ik al dat "Nieuwe Nederlanders" de Nederlandse taal na een paar jaar hier in Nederland te wonen soms slecht of helemaal niet beheersen.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2010, 16:48
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
- Ze beheersen de taal niet. Dat belemmert hun in werkzaamheden, maar ook de mensen die ze proberen te helpen.
- Hun cultuur past vaak niet in onze samenleving. Een student die medicijnen studeert zal in aanraking komen met Soa's ed, jammer van hun religie.
- Hun normen en waarden passen lang niet altijd in 'ons' Nederland. Fysiotherapeut die moet vragen 'mag ik u aanraken?' 'dat moet ik aan mijn man vragen' 'oh, wordt u onderdrukt?' 'eh, dat moet ik aan mijn man vragen'. Jokes aside, ze moeten dan ineens wel afspraak boeken bij een vrouwelijk therapeut.
- Kinderen worden soms uitgesloten van de kermis, stapleven ed omdat bij hun land van herkomst niet gebeurd, waardoor kind geisoleert raakt van leeftijdsgenoten.
- Sommige geloofdsovertuigingen kunnen echt niet meer hier. Had iemand op school die per definitie niet op vrijdag kwam omdat ze moest bidden. Miste dus 20% van alle lessen in het jaar, en dan komt daar nog eens ziekte, uitval ed bovenop.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 17:25
Havo42
Ok, bedankt hier moet ik wel al een eindje komen voor m'n proefdebat.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 18:30
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Debat is niet alleen over je eigen stellingen presenteren. Ook weten wat zij gaan zeggen en daar een antwoord op hebben.

Mensen hebben het recht op hun uiting van cultuur, dus ook als dat in als ze dan niet perfect intergreren. Niemand wil en kan zijn eigen cultuur helemaal achterlaten.

Zoiets kan je wel verwachten, weet er een antwoord op.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 22:43
Tim_Riswick
Tim_Riswick is offline
Je kunt erin gooien dat tegenwoordig migranten (lijkt me gepaster dan buitenlanders) allemaal in dezelfde wijk gaan wonen, eigen scholen oprichten enz. waardoor ze zich afzijdig houden van de Nederlandse samenleving. Dat hierdoor kinderen leerachterstanden oplopen waardoor ze minder gemakkelijk doorstromen naar de hogere opleidingen (ook weer deels door slechte beheersing taal) enz. (dit zijn wel wat generalisaties)
Daarbij is het misschien ook wel de moeite om te bewijzen dat migranten slecht integreren aangezien er genoeg voorbeelden zijn van migranten die zich wel goed integreren en zo je hele stelling al onderuit wordt gehaald op de basis. (Dit kun je doen door bijvoorbeeld te verwijzen naar moderne communicatiemiddelen en transportatie mogelijkheden waardoor men niet meer hoeft te integreren (voor sociaal contact enz.) en meer verbonden blijft met de afkomstige samenleving en hun normen/waarden cultuur enz.)

Echter is, zoals NaamInGebruik al zegt, het belangrijker om argumenten te kunnen ontkrachten. Wat zeg je bijvoorbeeld erop als men begint over de vrijheid die een mens heeft (van verplaatsing van zijn eigen cultuur, opvoeding enz.). Een centraal begrip in onze samenleving. Immers wanneer je zegt dat mensen beter moeten integreren dan wil je ze dingen verplichten.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 15:17
Vera_vdb
Vera_vdb is offline
acculturatie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten