Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Wie is de uitvinder van het lichtnet?
Thomas Edison 4 16.00%
James Watt 6 24.00%
Albert Einstein 1 4.00%
Nikola Tesla 6 24.00%
Alexander Grayham Bell 0 0%
Leonardo da Vinci 1 4.00%
André-Marie Ampère 3 12.00%
Alessandro Volta 4 16.00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2010, 15:27
darkevilapie
darkevilapie is offline
Hey allemaal,

Dit is een poll voor ons profielwerkstuk over de uitvinder van het lichtnet (Stroom die uit het stopcontact komt). Zouden jullie willen stemmen over wie jullie denken dat de uitvinder is?

Alvast bedankt

Stem wat je denkt (Zoek het niet op plz) want we weten wie het is maar het gaat erom dat we kunnen aantonen hoe bekend diegene is om deze zeer belangrijke uitvinding waar iedereen elke dag gebruik van maakt

Laatst gewijzigd op 10-02-2010 om 11:23. Reden: extra informatie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2010, 16:53
Martiño
Martiño is offline
Het is misschien handig als je meer informatie post over waarom je deze namen hebt gekozen, wie deze mensen zijn, en wat achtergrond waarom de uitvinding van het lichtnet blijkbaar niet aan een persoon kan worden toebedeeld.
Oud 09-02-2010, 16:55
Martiño
Martiño is offline
Oh, en Einstein had er zeker niks mee te maken.
Oud 09-02-2010, 17:29
Batave
Batave is offline
Oh, ik dacht dat er één antwoord was en dat het erom gaat of de uitvinder bekend is.
Oud 09-02-2010, 21:48
darkevilapie
darkevilapie is offline
Citaat:
Oh, ik dacht dat er één antwoord was en dat het erom gaat of de uitvinder bekend is.
Daar heb je helemaal gelijk in Dat is de bedoeling van deze poll
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 19:13
silentbob
silentbob is offline
ik heb maar ampére gegokt, maar waarschijnlijk heb ik het niet goed
ik weet alleen wie er zowiesi niks mee te maken hebben:
leonardo da vinci
einstein

dan degenen die al logischer lijken maar het toch niet zijn denk ik:
graham bell(telefoon)
thomas edison(gloeilamp)

dan houden we watt, ampere en volta over, ja,es watt ken ik, anderen ken ik alleen als natuurkundige term, maar heb maar gewoon ampere gegokt

maar waren er niet 2 personen die het ongeveer tegelijk uitvonden?
1 in europa, en 1 in amerika, vandaar ook dat we hier wisselstroom uit het stopcontact hebben en daar(in amerika) gelijkstroom, en ze voor de elektrische stoel in amerika geloof ik wisselstroom gebruiken(uitvinder van gelijkstroom wo z'n concurrent zwart maken en zij dat wisselstroom dodelijker was, kan btw ook andersom zijn)

edit: tesla nog vergeten, die ken ik ook, maar voor zover ik weet was dat wat een ondergewaardeerd genie, die zich meer bezighield met statische elektriciteit, en resonantie van materialen
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 09:41
darkevilapie
darkevilapie is offline
Citaat:
ik heb maar ampére gegokt, maar waarschijnlijk heb ik het niet goed
ik weet alleen wie er zowiesi niks mee te maken hebben:
leonardo da vinci
einstein

dan degenen die al logischer lijken maar het toch niet zijn denk ik:
graham bell(telefoon)
thomas edison(gloeilamp)

dan houden we watt, ampere en volta over, ja,es watt ken ik, anderen ken ik alleen als natuurkundige term, maar heb maar gewoon ampere gegokt

maar waren er niet 2 personen die het ongeveer tegelijk uitvonden?
1 in europa, en 1 in amerika, vandaar ook dat we hier wisselstroom uit het stopcontact hebben en daar(in amerika) gelijkstroom, en ze voor de elektrische stoel in amerika geloof ik wisselstroom gebruiken(uitvinder van gelijkstroom wo z'n concurrent zwart maken en zij dat wisselstroom dodelijker was, kan btw ook andersom zijn)

edit: tesla nog vergeten, die ken ik ook, maar voor zover ik weet was dat wat een ondergewaardeerd genie, die zich meer bezighield met statische elektriciteit, en resonantie van materialen
Je weet er opzich best wel veel vanaf Ik kan nog geen antwoorden geven nu maar ik zal volgende week vrijdag (Deze poll is voor mn profielwerkstuk, en die mag ik tot volgende week vrijdag inleveren) het goede antwoord geven. Alvast hartelijk bedankt iedereen die gestemd heeft
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 09:47
darkevilapie
darkevilapie is offline
Weet je trouwens zeker of ze daar gelijksstroom gebruiken? Ik wist wel dat ze daar een andere spanning hebben maar het is nieuw voor mij dat ze ook een ander stroomnetwerk gebruiken
Ik dacht namelijk dat nu iedereen wisselstroom gebruikte omdat je daar veel minder verliezen hebt als je het transporteerd
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 09:56
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Ik zei Volta maar die was van de batterij en de accu dus dat is fout geloof ik.
Oud 11-02-2010, 09:59
darkevilapie
darkevilapie is offline
Citaat:
Ik zei Volta maar die was van de batterij en de accu dus dat is fout geloof ik.
Ik zeg niets tot volgende week vrijdag
Dank je voor je stem!
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 14:34
Batave
Batave is offline
Ampère is van de batterij, dacht ik.
Oud 11-02-2010, 18:42
silentbob
silentbob is offline
Citaat:
Weet je trouwens zeker of ze daar gelijksstroom gebruiken? Ik wist wel dat ze daar een andere spanning hebben maar het is nieuw voor mij dat ze ook een ander stroomnetwerk gebruiken
Ik dacht namelijk dat nu iedereen wisselstroom gebruikte omdat je daar veel minder verliezen hebt als je het transporteerd
niet 100% zeker, maar ik meende van wel, aangezien er dus 2 uitvinders tegelijk stroom uitvonden, maar de ene vond gelijkstroom uit en de ander wisselstroom(voor zover ik weet)
ze hebben in amerika ook 3 pinnen in het stopcontact i.p.v. 2 geloof ik(al kan 1 ook de aarding zijn, die wij aan de rand hebben), en ze zijn plat ipv rond
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 21:42
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Ik ken een filmpje en daarin zegt zo'n verkutte vrouwenstem:
Allessandro Volta, een knappe kop die de eerste accu, de eerste batterij uitvond!
Dus vandaar.
Oud 11-02-2010, 22:06
*oma*
*oma* is offline
Oh, nu heb ik Edison. Maar dat was zeker de gloeilamp?
Oud 12-02-2010, 08:10
darkevilapie
darkevilapie is offline
Citaat:
Bedankt voor je stem
Edison was inderdaad van de gloeilamp maar heeft ook met dit onderwerp te maken Ik zeg alleen nog niet of het goed was

Nogmaals bedankt,
Darkevilapie
Met citaat reageren
Oud 12-02-2010, 16:18
Batave
Batave is offline
Citaat:
niet 100% zeker, maar ik meende van wel, aangezien er dus 2 uitvinders tegelijk stroom uitvonden, maar de ene vond gelijkstroom uit en de ander wisselstroom(voor zover ik weet)
ze hebben in amerika ook 3 pinnen in het stopcontact i.p.v. 2 geloof ik(al kan 1 ook de aarding zijn, die wij aan de rand hebben), en ze zijn plat ipv rond
In Europa heb je anders ook wel stopcontacten met drie pinnen hoor
Oud 15-02-2010, 11:36
darkevilapie
darkevilapie is offline
ja dat klopt ik heb ze wel eens in noord brabant gezien.
Zouden er misschien nog meer mensen kunnen stemmen? Vrijdag moet ik hem sluiten maar het is best belangrijk voor ons profielwerkstuk
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 15:19
Geel
Geel is offline
Ik heb gestemd, maar geen idee waarom ik gestemd heb op wie ik gestemd heb. Ik weet dus ook totaal het antwoord niet.
Oud 15-02-2010, 17:50
boet
boet is offline
T'is eigenlijk volta én tesla toch?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 18:20
arPos
arPos is offline
Citaat:
die 3e pin is inderdaad de aarde, bij ons de randaarde, verder gebruiken ze in de VS ook wisselstroom op het net (kan ook niet echt anders) maar met een andere frequentie en een ander (hoger) Voltage bij zowel eenfase als 3fasespanning.
Oud 19-02-2010, 12:17
Verwijderd
Edison volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2010, 12:01
Hanneke
Hanneke is offline
Ik heb Tesla gezegd, maar stroom is genoemd naar Ampere, dus dat zou ook wel logisch zijn
Oud 20-02-2010, 12:15
Nona
Nona is offline
Ik vind dat je een erg goede poll hebt gemaakt: als iemand het antwoord niet weet maar wel de termen omtrent elektriciteit kent lijken meerdere antwoorden erg waarschijnlijk, en je hebt ook wat opties gekozen die wat verder van de waarheid liggen. Props.
Oud 20-02-2010, 13:02
brands
brands is offline
Ben benieuwd naar de uitslag van deze poll . Aangezien de stemtijd al voorbij is. Die zou vrijdag (19-02-2010) zijn afgelopen.

Ben echt benieuwd!!
Oud 01-03-2010, 11:46
darkevilapie
darkevilapie is offline
Hey bedankt voor de replies allemaal Ik kon vrijdag geen antwoord geven omdat ik op vakantie ging en ik wou het daarvoor doen maar we gingen eerder weg dan ik had gedacht dus ik had er geen tijd meer voor.

Het antwoord is Nikola Tesla. Hij is de uitvinder van het wisselstroom mechanisme en die stroom komt uit de stopconctacten. Met deze poll wilde ik aantonen dat Tesla niet erg bekend is geworden met zijn belangrijke uitvinding. Dit komt mede doordat hij niets gaf om beroemdheid of geld. In zijn tijd strijdde hij tegen Edison die met het gelijkstroommechanisme kwam.

Eigenlijk best wel vreemd toch dat hij zo onbekend is gebleven terwijl Edison veel bekender is geworden.

Het valt me trouwens nog mee hoeveel mensen op Tesla gestemd hebben. Ik wist een jaar geleden nieteens dat hij bestaan heeft, laat staan dat ik wist dat hij de wisselstroom had uitgevonden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2010, 11:47
darkevilapie
darkevilapie is offline
Citaat:
Ik vind dat je een erg goede poll hebt gemaakt: als iemand het antwoord niet weet maar wel de termen omtrent elektriciteit kent lijken meerdere antwoorden erg waarschijnlijk, en je hebt ook wat opties gekozen die wat verder van de waarheid liggen. Props.
Dankje wel
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 15:15
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
En de eerste werkende elektrische straatverlichting in New-York. Daarvoor was er nog geen toepassing waarvoor je echt een lichtnet aan zou moeten leggen.
Oud 01-03-2010, 15:21
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
Hey bedankt voor de replies allemaal Ik kon vrijdag geen antwoord geven omdat ik op vakantie ging en ik wou het daarvoor doen maar we gingen eerder weg dan ik had gedacht dus ik had er geen tijd meer voor.

Het antwoord is Nikola Tesla. Hij is de uitvinder van het wisselstroom mechanisme en die stroom komt uit de stopconctacten. Met deze poll wilde ik aantonen dat Tesla niet erg bekend is geworden met zijn belangrijke uitvinding. Dit komt mede doordat hij niets gaf om beroemdheid of geld. In zijn tijd strijdde hij tegen Edison die met het gelijkstroommechanisme kwam.

Eigenlijk best wel vreemd toch dat hij zo onbekend is gebleven terwijl Edison veel bekender is geworden.

Het valt me trouwens nog mee hoeveel mensen op Tesla gestemd hebben. Ik wist een jaar geleden nieteens dat hij bestaan heeft, laat staan dat ik wist dat hij de wisselstroom had uitgevonden
Psst, kan je nog even de data en bronnen toevoegen, dat zal de rest van je opleiding ook nog gevraagd worden
Oud 01-03-2010, 17:49
silentbob
silentbob is offline
ik kende tesla wel, maar niet hiervan
zag de naam het eerst in een spel(red alert 2, daar hebben de sovjets verdediginstorens die bliksemschichten schieten(met zo'n bol), en die heten tesla coils)
en ik heb de naam wel eens voorbij zioen komen op tv, bijv. bij mythbusters over een mythe of je een stalen brug in kon laten storten met de goeie resonantie
ik wist dus wel dat het een vrij briljante maar relatief onbekende uitvinder was, mar had geen idee dat 'ie ook iets te maken had met deze uitvinding
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 21:43
Batave
Batave is offline
Ik heb gewoon de eerste wetenschapper gekozen die niet zo bekend was, dus kwam ik op Tesla uit. Ik had al zoiets verwacht
Oud 03-03-2010, 10:50
darkevilapie
darkevilapie is offline
Citaat:
ik kende tesla wel, maar niet hiervan
zag de naam het eerst in een spel(red alert 2, daar hebben de sovjets verdediginstorens die bliksemschichten schieten(met zo'n bol), en die heten tesla coils)
en ik heb de naam wel eens voorbij zioen komen op tv, bijv. bij mythbusters over een mythe of je een stalen brug in kon laten storten met de goeie resonantie
ik wist dus wel dat het een vrij briljante maar relatief onbekende uitvinder was, mar had geen idee dat 'ie ook iets te maken had met deze uitvinding
yup zo heb ik Tesla ook ontdekt
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 15:39
Verwijderd
Ik wist dit wel, maar dat kwam omdat ik recent wikipedia had doorgelezen betreffende dit onderwerp.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten