Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2010, 20:55
Dubbelendwars
Dubbelendwars is offline
hey there
is iemand van jullie ooit geconfronteerd met scimming?
ik kreeg laatst een nieuwe pinpas omdat ik kennelijk geld had opgenomen bij een geldautomaat waar kopieerfraude was gesignaleerd.
i lost all of my money!
Oud 18-03-2010, 05:54
Verwijderd
je krijgt het allemaal terug. Dat is mijn ervaring dan weer...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 09:51
Verwijderd
Ik zal er nooit mee geconfronteerd worden:

ik betaal altijd cash -eerst bij de bank pinnen- en als ik niet cash kan betalen, dan koop ik het product niet.

Door maar bij 1 vast punt je geld op te halen reduceer je de kans op skimmen aanzienlijk.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 10:36
ganralph
ganralph is offline
ook automaten bij banken worden geskimd, dus zeg nooit nooit.

ik kijk wel altijd aandachtig of een automaat er niet "anders" uit ziet. cameragaatjes horen niet op het toetsenbord gericht te zijn en de pasinvoer hoort niet te wiebelen als je er aan rammelt.

afdekken van je pincode spreekt voor zich.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 10:41
Martiño
Martiño is offline
Wat ganralph zegt. Goed opletten en je vingers afschermen met je andere hand of portemonnee. Ook goed om je heen kijken of er niemand is die "toevallig" heel dicht bij je staat.

Verder hou ik ook via internetbankieren mijn rekening goed in de gaten, een of twee keer per week checken, als er dan iets raars wordt afgeschreven ben je er ook snel bij.
Oud 18-03-2010, 11:56
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Yeah, ik kijk altijd wel even naar de gleuf en check snel met mijn hand of ik niks voel. Hou meestal open geslagen portomonee boven de cijfers zodat mijn hand eronder verborgen gaat.

Had wel een vriend die in spanje had gepinned. 4 maanden later pint hij in Nederland voor de zoveelste keer, werd zijn pas ingenomen. Belde hij op, uit voorzorg, omdat hij 4 maanden geleden in het buitenland gescimmed was. Hij heeft toch even wat fratsen uit moeten halen om op korte termijn geld te hebben voor zijn dagelijkse dingetjes.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 12:40
Adore
Adore is offline
Ik ben eens een aanzienlijk bedrag kwijtgeraakt. Er was gepind met mijn pas, in een plaats waar ik weinig tot zeer weinig kom en ook geen mensen ken. Helaas was die plaats tussen mijn huis en werk in. Ik ben mijn pas nooit kwijtgeraakt in die tijd en heb deze tijdens de pintransacties ook nooit uitgeleend aan anderen. Ik zou ook zelf nooit zulke bedragen in één keer opnemen. Tóch was het mijn pasnummer. Ik kon ook laten zien dat ik de pas nog had, dus aangifte doen van vermissing ging niet.

Helaas heeft de bank mijn pas niet geblokkeerd en moest ik er zelf achterkomen. Toen was er dus al een aanzienlijk bedrag weg. Ik heb het nooit vergoed gekregen, ook al heb ik me aan de procedure gehouden (dus aangifte doen e.d.). Er zijn geen andere meldingen van skimming in het gebied binnengekomen en de bank is dus van mening dat ik zelf onvoorzichtig ben geweest. Tot vandaag geen oplossing, ik tast in het duister (en figuurlijk in een lege portemonnee).

Kijk dus altijd heel goed uit en vertel niemand (ook niet voor de grap) je pincode. Ik controleer nu altijd pinautomaten en zorg dat mensen niet te dichtop me staan of me kunnen afleiden. Je kunt niet alles zien of weten, maar in ieder geval wel zelf maatregelen nemen!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Ik ben eens een aanzienlijk bedrag kwijtgeraakt. Er was gepind met mijn pas, in een plaats waar ik weinig tot zeer weinig kom en ook geen mensen ken. Helaas was die plaats tussen mijn huis en werk in. Ik ben mijn pas nooit kwijtgeraakt in die tijd en heb deze tijdens de pintransacties ook nooit uitgeleend aan anderen. Ik zou ook zelf nooit zulke bedragen in één keer opnemen. Tóch was het mijn pasnummer. Ik kon ook laten zien dat ik de pas nog had, dus aangifte doen van vermissing ging niet.

Helaas heeft de bank mijn pas niet geblokkeerd en moest ik er zelf achterkomen. Toen was er dus al een aanzienlijk bedrag weg. Ik heb het nooit vergoed gekregen, ook al heb ik me aan de procedure gehouden (dus aangifte doen e.d.). Er zijn geen andere meldingen van skimming in het gebied binnengekomen en de bank is dus van mening dat ik zelf onvoorzichtig ben geweest. Tot vandaag geen oplossing, ik tast in het duister (en figuurlijk in een lege portemonnee).

Kijk dus altijd heel goed uit en vertel niemand (ook niet voor de grap) je pincode. Ik controleer nu altijd pinautomaten en zorg dat mensen niet te dichtop me staan of me kunnen afleiden. Je kunt niet alles zien of weten, maar in ieder geval wel zelf maatregelen nemen!
Tsjah, Ligt er aan natuurlijk om hoeveel het ging, maar onvoorzichtigheid lijkt mij erg raar als je pas zelf nog heb. Ik bedoel, je hebt toch een vertrouwen dat het wel goed zit. Je zegt gewoon dat je onderzoeksplicht heb uitgevoerd en dus geen skimapparaat zag. Daarnaast vertrouw je er op dat zoiets niet gebeurd.

stomme bank:/
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 13:24
Adore
Adore is offline
Citaat:
Tsjah, Ligt er aan natuurlijk om hoeveel het ging, maar onvoorzichtigheid lijkt mij erg raar als je pas zelf nog heb. Ik bedoel, je hebt toch een vertrouwen dat het wel goed zit. Je zegt gewoon dat je onderzoeksplicht heb uitgevoerd en dus geen skimapparaat zag. Daarnaast vertrouw je er op dat zoiets niet gebeurd.

Het gaat niet om duizenden euro's, maar nu ik werk zou ik nog steeds zeggen dat het een redelijk bedrag was en als student was het zelfs ronduit veel voor mijn budget. Zij zijn van mening dat ik onvoorzichtig ben geweest en ongetwijfeld de pas heb uitgeleend, waardoor de bewijslast bij mij ligt en het me dus compleet onmogelijk wordt gemaakt. Als ik niet weet hoe het kan zijn gebeurd, hoe moet ik dan aantonen dat ik het in ieder geval níet ben geweest? Zelfs al kan ik aantonen dat ik op de gezette tijden thuis was (of in ieder geval ergens anders dan de beruchte plaats), dan nog kan ik niet bewijzen dat ik mijn pas niet had uitgeleend op die momenten.. verdomd lastig.

Ik mocht helaas de videoregistraties niet zien, want dan hebben mensen ineens recht op bescherming door de WBP.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 13:29
Verwijderd
En aangifte doen wegens diefstal?Ik bedoel, die persoon doet toch iets wederrechtelijk toe-eigenen lijkt mij
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 13:34
Adore
Adore is offline
Had ik gedaan, ik had me aan alles gehouden wat nodig is om skimming aan te geven bij de bank. Ook blokkade van m'n pas, aannemen van nieuwe pincode en een kopie afgeven van mijn oude pas als bewijs dat deze nog in mijn bezit was (maar misschien heeft dit dus juist tegen me gewerkt..).
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Had ik gedaan, ik had me aan alles gehouden wat nodig is om skimming aan te geven bij de bank. Ook blokkade van m'n pas, aannemen van nieuwe pincode en een kopie afgeven van mijn oude pas als bewijs dat deze nog in mijn bezit was (maar misschien heeft dit dus juist tegen me gewerkt..).
Nee hoor. Dat is het helemaal niet. Het gaat denk ik om de feiten en omstandigheden.
Heeft politie of de Officier van Justitie nooit onderzoek gedaan naar de mogelijke daders?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 20:46
Dubbelendwars
Dubbelendwars is offline
Ik heb gebeld met de bank, en die vertelde dat ik mijn geld terugkrijg ik ben ervoor verzekerd bleek, dat is wel heel fijn. ik bedek altijd mijn handen bij het intypen check altijd voor cameraatjes, pin altijd op dezelfde plekken (helaas wel plekKEN...)
maar gelukkig dus goed nieuws! dankjulliewel
Oud 19-03-2010, 00:05
Verwijderd
Citaat:

Dat is wel wat kort door de bocht. Als bij de automaat in kwestie geen scim apparatuur is gevonden, moet de bank maar op je blauwe ogen geloven dat je dat geld niet zelf hebt opgenomen/laten opnemen. Iedereen kan wel beweren dat hij of zij gescimd is.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Dat is wel wat kort door de bocht. Als bij de automaat in kwestie geen scim apparatuur is gevonden, moet de bank maar op je blauwe ogen geloven dat je dat geld niet zelf hebt opgenomen/laten opnemen. Iedereen kan wel beweren dat hij of zij gescimd is.
150 RV, " wie stelt, moet bewijzen", is het toch?
Ik bedoel, als je bewijs wordt tegen gehouden doormiddel van te zeggen dat iemand " de privacy wet".
Ze zegt dat ze het kan bewijzen, maar de bank doet moeilijk. Het is gewoon debiel
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 12:46
Verwijderd
Citaat:
150 RV, " wie stelt, moet bewijzen", is het toch?
Ik bedoel, als je bewijs wordt tegen gehouden doormiddel van te zeggen dat iemand " de privacy wet".
Ze zegt dat ze het kan bewijzen, maar de bank doet moeilijk. Het is gewoon debiel
Huh? Ja, natuurlijk, wie stelt moet bewijzen. Jij stelt dat je gescimd bent, en zult dat moeten bewijzen. Dat ze die video beelden niet mag zijn maakt niet uit; dat ze zelf dat bedrag niet heeft opgenomen bewijst immers ook niet dat ze gescimd is. Ik kan ook mn buurman laten pinnen om daarna te beweren dat ik gescimd ben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten