Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2010, 17:24
JONGESCHOLIER
JONGESCHOLIER is offline
Hallo allemaal,

Ik ben een jongen in VWO 4. Mijn vakkenpakket is nu EM met economie, geschiedenis, wiskunde A, management en organisatie. Als taal heb ik Duits en mijn 2 keuzevakken zijn Frans en aardrijkskunde. Ik heb alleen een groot probleem, en dat is dat ik dit jaar waarschijnlijk niet ga halen. Ik sta afgerond een 5 voor geschiedenis, een 5 voor Duits, en een 5 voor wiskunde A. Voor economie sta ik zelfs een 4 afgerond. Dat zijn 5 onvoldoendepunten in totaal. Opzich vind ik school niet zo moeilijk, maar ik weet van mezelf dat ik echt heel lui ben en geen zin heb om er veel voor te doen. Duits en Geschiedenis denk ik misschien nog wel op te halen, maar van economie en wiskunde snap ik echt geen bal. Als ik Duits en geschiedenis ophaal, sta ik nog maar 3 onvoldoendepunten, maar dat is niet genoeg om over te gaan, je mag maximaal maar 2 onvoldoendepunten hebben op mijn school. Ik dacht er dus aan om misschien economie te laten vallen en voor het profiel C&M te gaan. Dat vergroot namelijk mijn kans op bevordering naar VWO 5. Alleen ik wil misschien iets in de economie gaan doen en vind het best wel een leuk vak, dus eigenlijk wil ik het niet laten vallen, maar ik vind het echt heel moeilijk! Misschien is het een optie om nu nog te switchen naar HAVO 4 E&M, want 2 meisjes uit mijn klas hebben dit ook al gedaan en doen vanaf deze maandag HAVO E&M. Wat denken jullie wat het beste is? Nu switchen naar C&M? Dit jaar afmaken en dan dit vakkenpakket opnieuw proberen? Of beter nu nog switchen naar HAVO E&M?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2010, 18:28
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
- Als je te lui bent moet je havo gaan doen, als blijkt dat je daar ook wat moet doen voor normale cijfers ga je maar mbo doen.
- Als je wel graag een vwo diploma wilt moet je gewoon eens huiswerk maken. Ik heb het gevoel dat je sowieso al niks doet voor school. Als je dan een beetje je best gaat doen moet je best een 6 gemiddeld kunnen staan en dan lukt het heus wel. (tip!)

CM kiezen terwijl je iets wil met economie is volgens mij niet slim. Al heb je geen economie nodig voor zo'n studie. Het is toch wel aan te raden.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 19:14
Grapig
Grapig is offline
als je weet dat je te lui bent, blijf je toch zitten en ga je volgend jaar harder werken! Dan is het zonde om havo te gaan doen lijkt me
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 20:08
Misz
Misz is offline
Je geeft toe dat je lui bent dat is al een goede stap in de richting.
Je wilt graag economie dat is weer stap verder. Volgende stap is, weet je zeker dat je volgend jaar er tegen aan gaat?
Wat je nu iedergeval kunt doen is goed opletten bij de les. Want als je volgend jaar VWO opnieuw gaat doen, dan is dat alvast mooi meegenomen
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 20:40
silentbob
silentbob is offline
gewoon nu in het laatste deel van het jaar wel iets doen
ik ben zelf ook lui, stel altijd alles uit en maak nooit huiswerk
maar op het einde van het jaar doe ik dan ff wat meer om alles net genoeg op te halen(moet ik nu ook bijna weer aan gaan beginnen, ik zit in 4gymnasium NT en sta nu 3 onvoldoendes, 1(frans) telt niet mee, en de andere 2(natuurkunde en wiskunde) zijn nu beide een 4, maar natuurkunde is makkelijk op te halen)
want op het einde van het jaar heb je er snel resultaat van, en is de motivatie ervoor dus veel makkelijker op te brengen(ook al heb je maar heel even, ik heb vorig jaar ook in 2 weken tijd een 4 en een 5 weggewerkt en een 2 opgehaald naar een 4)

wel vreemd dat je maar 2 tekortpunten mag, ik mag er 3, 1 4 en 1 5 of 3 5en (onze school hanteert als overgangsnorm hetzelfde als bij het halen van het examen)
en als het echt niet lukt kun je het nog gooien op de rapportvergadering, als je zorgt dat je een paar mooie cijfers hebt staan en eventueel 1/meerdere leraren die je enigszins mogen, laten ze je misschien toch overgaan maar met een taak ofzo, vooral als je maar 1 tekortpunt teveel hebt
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 07:25
Verwijderd
In de bovenbouw is het heel moeilijk om het hele jaar niks te doen en op het laatst hard te werken en zo over te gaan. Niet echt slim dus.

Als je CM zou kiezen, weet dan dat je alsnog Geschiedenis en Wiskunde hebt, en dat je moet kiezen uit Economie en Aardrijkskunde. Bovendien is Frans of Duits verplicht. Beter ga je er nu voor en als je het niet haalt doe je gewoon V4 over, desnoods met een ander profiel als je dat liever wilt. Alleen als je de economische kant op wilt is CM geen goede keuze, je hebt voor die studies in elk geval Wiskunde A nodig en dat heeft CM niet. Hoewel het misschien mogelijk is om cM met Wisk A te doen? Voorzover ik weet heb je bij een economische studie soms geen toegang met CM, beter hou je het dus bij EM of misschien NG als dat je meer lijkt.

Maar hoe zijn je voldoende cijfers op je rapport? Bij ons geldt in elk geval dat je met voldoende compensatie alsnog over gaat. En gewoon hard werken ipv lui zijn is ook een stap in de goede richting. Moeilijk, dat weet ik, maar het is voor je eigen bestwil. Als je nu lui bent doe je alleen maar langer over je school en je wilt toch zo snel mogelijk weg?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten