Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2010, 20:20
Verwijderd
ja sorry het gaat over morgen maar wilde het toch even hier vragen Ik heb morgen gesprek bij stage en ik zit eigenlijk met een vraag. Ik ben gediagnosticeerd met ADD, hierdoor heb ik veel structuur nodig en duidelijkheid.
Verder vind ik dat ook heel fijn omdat ik toch wel onzeker en beetje faalangstig ben.
Zelf zit ik eraan te denken om alleen te zeggen dat ik graag structuur wil omdat ik het spannend vind ed en niet dat ik ADD heb.
Iemand misschien ervaring hiermee? Ik zit nog beetje in twijfel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2010, 21:03
JustADreamer
JustADreamer is offline
Ik zou het ook houden op dat je structuur erg fijn vind, en dat je graag weet wat je moet doen. En als ze vragen waarom kan je altijd nog zeggen dat je een verleden hebt met faalangst ofzo?
Oud 08-03-2010, 21:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn verhaal is wel iets anders maar kan wel een antwoord op je vraag zijn denk ik. Zelf heb ik astma waardoor ik het niet altijd red om vijf dagen in de week te werken. Ik heb heel veel sollicitatiegesprekken gehad, zowel voor een stageplaats als voor een vaste baan en heb daarin altijd eerlijk aangegeven dat ik astma had en daardoor maximaal ene week vier dagen, andere week vijf dagen kon werken omdat ik van tijd tot tijd m'n rust echt nodig heb. Ik heb daar nooit negatieve reacties op gehad. Iedereen was volgens mij wel blij met mijn open heid daarin, ik heb er nooit een geheim van gemaakt. En ook al doen ze er wel moeilijk over, dan is dat voor mij ook een teken dat ik daar niet zou willen werken.

En met psychische dingen is het misschien lastiger dan met lichamelijke klachten maar toen ik psychotherapie volgde en daar tijd voor nodig had tijdens m'n stage heb ik dat ook al tijdens m'n sollicitatiegesprek aangegeven en werd daar ook gewoon rekening mee gehouden en vonden ze het fijn dat ze dat al wisten toen ze me gingen inroosteren dus ik zou zeggen: wees gewoon eerlijk. Beslis voor jezelf als je daar zit eventueel of het goed voelt om het hele verhaal te vertellen of alleen dat je duidelijkheid en structuur wilt maar wees gewoon open

Succes!
Oud 08-03-2010, 21:44
Balance
Balance is offline
Ik heb zelf een stagiaire en die gaf in haar kennismakingsgesprek meteen aan dat ze soms wat chaotisch was als gevolg van ADHD. Ik vond het totaal niet vreemd dat ze het aan gaf, zelfs wel prettig. Voor mij is het handig om te weten waar gedrag vandaan komt en ook kan ik kijken of ik mijn eigen houding aan kan passen. Ik vertel haar nu bijvoorbeeld elke dag 's ochtends meteen al wat de rest van de dag op het programma staat, i.p.v. dat ik haar maar laat afwachten waar we nu weer heen gaan. Ook geeft ze zelf soms aan dat het haar even niet lukt om te concentreren (bijv. als ik haar veel leeswerk heb gegeven) en dan mag ze er voor kiezen om even een pauze te houden. Als ik niet had geweten van haar ADHD had ik het wellicht sneller geïnterpreteerd als lui of ongeïnteresseerd.

Overigens scheelt het wel dat ik zelf bezig ben met gedrag, waardoor ik beter weet wat ADHD inhoudt. Op een andere stage instelling kan het zijn dat jij veel meer moet aangeven welke aanpassingen voor jou prettig zijn.

Als ik jou was zou ik bij de overweging in acht nemen hoeveel aanpassingen er voor jou nodig zijn. Als de ADD maar beperkt tot uiting komt en je de dag eigenlijk goed door komt zonder dat er heel veel extra's voor je wordt geregeld, dan kan je er voor kiezen om het voor jezelf te houden. Maar zak jij na 2 uur in elkaar of kan jij onmogelijk werken in een druk, vol kantoor dan zou ik toch stil staan bij het feit dat ze jouw gedrag heel anders kunnen gaan interpreteren als ze nergens van weten.
Oud 08-03-2010, 22:21
Verwijderd
Ik ben het met Balance eens.

Een man uit mijn klas heeft ADHD, hij werkte in de gehandicaptenzorg met cliënten die ook veel structuur nodig hebben. Dit was voor hem een voordeel omdat hij hier zelf ook veel houvast aan had. In september 2009 is hij op een andere groep gaan werken waar minder structuur (nodig) was. Hij liep hierdoor zelf helemaal vast met als gevolg dat hij ontslagen werd. Wanneer hij van tevoren gezegd had dat hij ADHD had, had zijn werk hem hierin begeleid en dus ook meer begrip gehad. Nu hadden ze het zó met hem gehad op zijn werk, dat hij nu ook niet meer terug mag komen.

Succes morgen!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 00:56
Verwijderd
vertellen, dan schept vertrouwen. als ze je daarvoor afwijzen weet je dat je beter verdient
daarbij voel je je zelf ook geruster als je aangenomen word.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 08:21
Verwijderd
Dankjewel voor jullie snelle reacties!

Ik heb het nu in mijn voorbereiding gehouden bij dat ik het nodig heb dat er aan het begin van de dag duidelijk is wat we gaan doen en wat ik moet doen.
Ik heb ook vaak het probleem dat mensen niet snappen wat het is en ik vind het uitleggen ook onhandig en dan krijg je toch zoiets van ach jaa iedereen vind concentreren lastig... (standaard reactie)

Vanmiddag zal ik wel even updaten hoe het is gegaan
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 17:05
Balance
Balance is offline
Ik ben wel benieuwd
Oud 10-03-2010, 01:32
Soundwave
Soundwave is offline
Zou het niet zeggen van ADD, dat valt bijna niet uit te leggen aan andere mensen. Je kan wel zeggen dat je het best functioneert in duidelijke structuren. Of simpelweg aankijken hoe het gaat en pas melden als het misgaat. Heb zelf hetzelfde maar niemand hoeft het te vragen, ik vertel 300 dingen door elkaar, kijk om de zin naar buiten (als er een raam is, anders naar een gang ofzo ) Op een of andere manier merken ze dat altijd op

Maar er is niks om zenuwachtig van te worden of onzeker te geraken. Gesprekken en eerste dagen zijn altijd spannend, maar je hebt kwaliteiten, je weet hoe je er gebruik van kunt maken en je kent ook nog eens je beperkingen. De grootste mensen ter wereld zijn vrijwel allemaal chaoten
Oud 10-03-2010, 09:48
Verwijderd
Nou het is een beetje anders gelopen

Ik ga stagelopen bij een verpleeghuis en dan gaat het zo van je loopt zelf naar de afdeling en mensen komen met vragen naar je toe en daar ga je wat mee doen.
Dus toen zei ik, ik vind het fijn om structuur te hebben en weet wat ik moet doen op een dag. En toen zeiden ze van hmm ja dat gaat dus niet echt.
En ze waren ook heel druk aan het praten en ik dacht echt oooh shit

Dus toen zei ik maar dat ik ADD heb en dat vaak na een gesprek even de belangrijkste punten herhaalt moeten worden en dat ik soms vragen zal herhalen omdat ik het dan niet meer weet.
Ze klonken wel redelijk positief opzich. Alleen ze zeiden dat ik dan zelf heel erg moet vragen of ze willen herhalen of samenvatten dus daar valt ook nog veel te leren voor mezelf
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 11:08
Soundwave
Soundwave is offline
Als je ergens een tijdje werkt komt er vanzelf structuur in te zitten

Daarom zou ik het aankijken en als het goed is wordt het vanzelf duidelijk, zo niet.. dan als nog zeggen
Oud 10-03-2010, 19:13
Verwijderd
Fijn dat je uiteindelijk mag stagelopen.
Persoonlijk lijkt het me heel eng om zoiets te vertellen en ik vraag me af of ik het in jouw plaats had gedurfd. Denk eigenlijk van niet. Mensen kunnen je tenslotte ook daarom afwijzen. Maar goed, wel knap dat je het toch gedaan hebt, dan zal voor jou toch een stuk lekkerder werken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten