Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2010, 11:42
pietervsa
pietervsa is offline
Ik moet voor het mondeling nederlands 5 stellingen bedenken over de thema verraad, ik heb de volgende boeken gelezen:

Nooit meer slapen , WF hermans
Pastorale 1943, S.vestdijk
Karakterm, F.Borderwijk
1984, George Orwell

de stellingen die ik al zon beetje over na denk zijn:
1.verraad is geen verraad als het je voordelen opbrengt, het is pas verraad als je de verrade persoon nadelen bezorgt

2.Verschillende motieven achter het verraad is de kracht van het boek pastorale 1943

3.in het boek pastorale 1943 verraden de verzetsmensen zichzelf door poerstamper te vermoorden

4.als iemand een ander verraad voor het welzijn van de verraden persoon, dan is het geen verraad

5. meestal wordt je verraden door je naasten.

heeft iemand nog andere ideeen voor me als stelling ik ben namelijk niet tevreden met de huidige, OF weetje misschien een site/forum waar veel ervaren literatuur kenners rondsurfen die me kunnen helpen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2010, 17:57
Verwijderd
1. Verraad is verraad wanneer één entiteit het collectieve ideaal van een groep van identiteiten doorbreekt.
Of met andere woorden wanneer iemand iets doet dat indruist tegen het ideaal van de groep waar hij toe behoort.
Voordeel of Nadeel is op zich irrelevant, dat is gewoon iets dat eruit volgt.

2. In zekere zin wel, al kijk ik persoonlijk nog wat dieper. De hele film is gewoon een aan-één-schakeling van haast dierlijke wreedheden die bij de mens naar boven komen. Zowel langs de kant van het verzet, als langs de kant van de Nazi's.

3.Verraden vanuit de context van de idealen. Verraden in de context van zich kenbaar te geven, was toen al gebeurd he.

4. "Als iemand zelfmoord wil plegen, dan heeft hij toch ook het recht dat te doen?"
Zoals ik al eerder zei, voor- of nadeel is irrelevant. Het gaat om idealen.

5. Inderdaad ja, mensen waar je visies mee deelt.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 19:20
pietervsa
pietervsa is offline
Citaat:
1.

3.Verraden vanuit de context van de idealen. Verraden in de context van zich kenbaar te geven, was toen al gebeurd he.

)
ja ik bedoelde niet verraden van zich kenbaar geven. Maar poerstamper besloot hen niet te verraden, en toch hebben ze hem vermoord, op zich verraden ze dan zichzelf aangezien hij hen niet verraad
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 23:27
Verwijderd
Citaat:
ja ik bedoelde niet verraden van zich kenbaar geven. Maar poerstamper besloot hen niet te verraden, en toch hebben ze hem vermoord, op zich verraden ze dan zichzelf aangezien hij hen niet verraad
Lijkt mij een heel correcte analyse.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten