niet echt een dringend probleem, maar wel iets waar ik dit schooljar tegen aan loop is de meervoudsvorm van woorden die op -ik eindigen
aangezien mn woordenschat altijd wel redelijk groot is geweest ken ik er gelukkig veel uit mn hoofd, maar als ik de meervoudsvorm niet al eens heb gezien kan ik het dus niet afleiden
we hebben bij nl namelijk als regel geleerd dat je moet letten op welke lettergreep de nadruk ligt, maar dat werkt niet voor mij, heb nog nooit van mn leven gehoord op welke lettergreep in een woord de nadruk ligt, allewen als je er echt duidelijk nadruk op legt als je bijv. een woordgrap maakt, maar als je een woord op nomale manier gebruikt en uitspreekt hoor ik er nergens nadruk in, dus kan ik die regel niet gebruiken(vroeger snapte ik lettergrepen ook niet, aangezien we die op de basischool aangeleerd kregen dmv van klappen, en ik had in die tijd totaal geen gevoel voor ritme, tegenwoordig herken ik lettergrepen wel maar die klapmethode vind ik nog steeds waardeloos)
en ik vind het wel zonde dat dat me dus af en toe toch aftrekpunten oplevert bij nl, zoals een literatuurtoets laatst waar ook max. 1 punt kon worden afgetrokken op basis van spelfouten, en ik had dus de mv van monik verkeerd daarop, nog steeds makkelijk een voldoende maar ik vind het toch zonde
dus weet iemand een andere manier, naast gewoon alles uit mn hoofd leren(waar ik niet super goed in ben, dat is ook mijn zwakte bij talen), om die meervoudsvormen toch goed te krijgen?
|