Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2010, 20:57
SweetXable
SweetXable is offline
Hooii,,

Ik zit in 4 havo (met het profiel N&G) en heb volgend jaar dus examen. Daarna wil ik gaan studeren, en ik weet al sinds de basischool eigenlijk dat ik juf wil worden. Alleen twijfel ik nu ineens tussen politie (agente, recherche, ...??) en juffrouw.

Ik ben redelijk verlegen, maar kruip de laatste tijd wel steeds wat meer uit mijn schulp. Verder ben ik nieuwsgierig en houd ik van sport. Ook ben ik dol op kinderen en kan ik er niet tegen als iemand onrecht wordt aangedaan (ook al is het een snoepje afpakken, pesten, discrimineren, geweld etc. etc.).

Ik wilde eigenlijk een paar dingen vragen. Als jullie dit zo lezen, wat vinden jullie dan bij mij passen? En, voor degene die ervaring hebben met 1 van deze beroepen, zou ik willen vragen wat jullie ongeveer moeten doen (ook 'achter de schermen'). Wat zijn de voor- en nadelen van het werk? En hoe is de opleiding?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2010, 14:54
Teddy-chan
Teddy-chan is offline
Politie is een heel ondankbaar beroep, je kunt het beter niet gaan doen als je denkt "Ha, nu ga ik 'ns even het onrecht uit mijn wijk helpen!"

Juffrouw lijkt me dan wel leuk. Je kan ook evt. juf combineren met gymdocente?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 15:06
Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Teddy-chan: leerkracht is ook lang niet zo'n dankbaar beroep als het lijkt. Je krijgt een heleboel commentaar van ouders, van geroddel achter je rug om tot bedreigingen face-to-face. Maar het werken met de kinderen zelf maakt dan vaak wel veel goed. Maar misschien is dat bij de politie ook wel zo?

@ TS: ik ben leerkracht in het basisonderwijs. Daarvoor is het natuurlijk handig dat je voor een groep durft en kunt staan, maar in de opleiding wordt er ook aandacht aan dat soort vaardigheden besteed, dus dat leer je vaak gaandeweg wel. Alleen maar 'dol op kinderen' vind ik persoonlijk geen reden om in het onderwijs te gaan; je kunt daar niet alleen maar leuke dingen doen met kinderen. Je bent er om hen wat te leren!
Naast het 'lekker met de kinderen bezig zijn' heb je natuurlijk ook de voorbereidingen, het nakijken, vergaderingen, gesprekken met ouders en het organiseren van diverse activiteiten op school (sint/kerst/sportdag).
Ik vind het wel een beroep waar je je creativiteit en vindingrijkheid in kwijt kunt: het is jouw taak om er voor te zorgen dat kinderen leren wat ze moeten leren, en jij moet er dus ook voor zorgen dat je de stof aantrekkelijk aanbiedt en ieder kind op zijn/haar eigen niveau aanspreekt, zodat iedereen wat leert.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten