Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2010, 09:42
toestel
toestel is offline
Hi,

Ik ben bezig met het onderzoek van een balans om op basis daarvan wat ratio's naar boven te toveren. Nu ben ik bezig met de liquiditeits ratio's. Quick ratio bijvoorbeeld: debiteuren+liq. middelen / kort vreemd vermogen.

Op de balans bij de vlottende activa, zie ik de volgende posten:
====
Voorraden
Handelsdebiteuren
Actuele balstingvoorderingen
Overige vorderingen
Afgeleide financiele instrumenten (bijv. derivaten etc)
Liquide middelen
===

Voorraden begrijp ik, evenals Handelsdebiteuren. Wat ik me afvraag, is of de post 'liquide middelen' het totaal van liquide middelen is, of dat ik daar de overige zaken bij moet tellen (actuele belastingsvorderingen, overige vorderingen, afgeleide financiele instrumenten, derivaten etc).

Wie helpt!?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2010, 10:38
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Liquide middelen is de hoeveelheid geld dat jij op dat moment in bezit hebt.
Dus je hele bankrekening met jou saldo erop + wat er in je kassa/kluis ligt.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2010, 11:02
toestel
toestel is offline
Dat is inmiddels helder. Let op het volgende:

De balans geeft het volgende week (even zonder getallen, wel met identificatie cijfers/nummers)

Vlottende Activa totaal (1)
Voorraden (A)
Handelsdebiteuren (B)
Actuele belastingvorderingen (C)
Overige vorderingen (D)
Afgeleide financiele instrumenten (E)
Liquide middelen (F)

Korlopende schulden totaal (2).
Personeelvoorzieningen (G)
Overige voorzieningen (H)
Afgeleide financiele voorzieningen (I)
Rentedragende schulden (J)
Handelscrediteuren en overige schulden (K)

Voor de current ratio neem ik: 1/2 = 0,89 (op basis van werkelijke gegevens)
Voor de quick ratio ((debiteuren+liquide middelen)/vreemd vermogen korte termijn) = (B + F) / 2 = 0,61

Gezien de ratio's en het type bedrijf (energiebedrijf) lijken me dit wat lage waarden. Vandaar dat ik twijfel over de balansposten voor de ratio's. Wie weet nog wat?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2010, 11:17
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ratio's zijn moment opnamen. Morgen kunnen ze totaal anders zijn. Het befaamde window dressing.

Maar waarom zou in jou optiek een energie bedrijf een hoge current en quick ratio moeten hebben?
Energie bedrijven gaan doorgaands niet van de een op de andere dag failliet. Stel dat het wel gebeurt, kan krijgt een leverancier alsnog bijna 90% van zijn tegoed, lijkt me vrij veilig hoor. Op korte termijn zelfs 60%.

Volgens die theorie dan, in de praktijk gaat dat toch niet op omdat eerst de fiscus geld komt innen, de banken zekerheden hebben enzovoorts.
maareh, waarom zouden ze dan veel hoger moeten zijn? Omdat in je MenO boek staat dat het minimaal 1.5 moet zijn?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2010, 11:21
toestel
toestel is offline
omdat de twee energiebedrijven nog redelijk uit elkaar liggen qua resultaat; current 0,89 tegen 1,35. Dat is een relatief grote bandbreedte m.i., vandaar dat ik me afvroeg of ik wellicht iets over het hoofd zie, en wellicht meer posten bij elkaar moet optellen in de teller of noemer. Het window dressing principe is bekend, nog even snel wat schulden aflossen aan het einde.

We gaan weer verder, want er is nog een hoop te doen. Bedankt voor je toelichting, daar kan ik in ieder geval weer wat meer over schrijven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten