Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2010, 20:02
Verwijderd
Met paniek ben ik dit bericht aan het schrijven. Want vandaag, ben ik voor de allereerste keer bestolen. En wel via paypal.

Het verhaal:

Ik ben net thuis gekomen van de winkelcentrum(kleren en een paar schoenen gekocht). Ik had toen 100 euro uit een automaat gepind en heb een bonnetje waar op staat hoeveel geld ik over heb.

Eenmaal thuis ging ik even tv kijken en toen inloggen op me computer. Ik zag dat ik een mailbericht had. Ik opende het, en ik zag dat ik 40 euro zou overgemaakt hebben via paypal naar een "xxxxx". Ik ben met spoed naar me paypal account gegaan, en direct naar geschiedenis, daar stond dat ik VANDAAG ook nog 80 euro zou overgemaakt hebben. (Dit soort dingen duren een week ofso). Ik heb toen me paypal wachtwoord veranderd, een claim ingediend en me geheime vragen gewijzigd.

Ik heb ook me hotmail account wachtwoord gewijzigd omdat de hacker ook daar de wachtwoord van wist. Ik heb me geheime vraag ook gewijzigd.

Ik ben toen op een andere computer ingelogd via de rabobank om te kijken of er daadwerkelijk geld van afgenomen is. Dat is niet zo. Het duurt meestal 4 dagen of meer staat er op paypal.

Toen ik mijn rekening van mijn payal wilde weghalen(staat gekoppeld) stond er dat er een transactie bezig was en dat het niet mogelijk was totdat de transactie voltooid is.

Ik ga morgen direct langs de rabobank. Me broer stelt voor dat ik al me geld van me rekening afhaal en dat ergens waarborg.

Even alle feiten op een rij:

- 40+80 euro transactie naar een ene meneer xx
- Geld is nog niet van mijn rekening afgehaald.

Wat kan ik nu doen? De claim is al gestuurd. Kan ik niet morgen langs de rabobank gaan en vragen of ze alle binnenkomende transacties van paypal blokkeren? Of mijn rekening blokkeren?

HELP!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2010, 20:08
Verwijderd
Direct naar je bank bellen en vragen om een blokkade van je rekening (je bank heeft waarschijnlijk wel een nummer dat 24/7 open is voor dit soort zaken). Daarna heb je rustig de tijd om uit te zoeken wat er nou precies aan de hand is.

Werken die paypal transacties middels een automatisch incasso? In dat geval kan je het nog laten storneren.

Maar laat je rekening blokkeren en overleg dan met je bank over de te varen koers. Daar hebben zij veel meer verstand van dan wij.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 20:18
Verwijderd
De vorige keer dat ik geld van mijn rekening naar mijn paypal rekening wilden storten, duurde dat 8 dagen. Het geval is nu, dat iemand terwijl 0.00 euro op me bank heb 120 euro heeft overgemaakt op zijn eigen paypal. Dat wil toch zeggen dat het geld van mijn bankrekening eraf gehaald moet worden. Dat zal op zijn minst weer zoveel dagen duren lijkt me?

Morgen ga ik direct langs de bank.

Verder nog iemand die hulp kan bieden?

(Bedankt mar.tfd)
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 20:41
Verwijderd
Hmmm, heeft die persoon nou toegang tot je bank of tot je paypal? Ik ging er eigenlijk vanuit dat je bankgegevens gekaapt waren, maar dat is uds niet het geval?

Als het eerste het geval lijkt is nog steeds de verstandigste optie om je bank te bellen en je rekening te blokkeren. Better safe than sorry.

Als het tweede het geval is kan je denk ik inderdaad morgen even langsgaan inderdaad.

Laatst gewijzigd op 23-08-2010 om 20:50.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 20:50
Verwijderd
Die gast heeft toegang tot me hotmail en tot me paypal. Tot me bankrekening dus niet.

Hij heeft dus 120 euro overgemaakt op zijn paypal account via mijn paypal account. Mijn paypal acount staat gekoppeld aan mijn bankrekening. Dat wil zeggen dat je geld kunt overmaken van je bankrekening naar je paypal. Dat duurt meestal 4-7 dagen. Maar je kan ook geld overmaken van je paypal rekening naar iemands paypal rekening zonder dat je geld hebt op je paypal. Dat gaat dan via je eigen bankrekening.

Het duurt dus nog minstens 4 dagen tot het geld van mijn bankrekening eruit is gehaald en naar zijn paypal rekening is overgemaakt. Dus er is nog niets van me bank afgehaald, maar dat gebeurt deze week wel!

Nog iets anders niet duidelijk?

HELP!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 21:46
Verwijderd
Ik kan inmiddels ook niet meer inloggen op me paypal account! Gegevens zijn veranderd!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 21:52
Verwijderd
Ik ben niet zo bekend met paypal. Maar daar is het toch zo dat je geld overmaakt van je betaalrekening van de bank naar je paypall acount? Wat bij jou is gebeurd is dat iemand anders zijn paypall account heeft zitten opladen van geld van jou bankrekening? (kort gezegd: iemand heeft onrechtmatig geld van jouw betaal-rekening van de bank afgehaald?

Als dat het geval is, langs de bank gaan en vraag aan de balie naar de transacties van jouw betaalrekening van de afgelopen 48 uur. Bij de bank zien ze meteen de transacties die gedaan zijn bijna real-time. De transacties de jou niet bekend voorkomen laten storneren (je vraagt om stornatie van een transactie) Wat de bank doet is voor jou de transactie ongedaan maken. Het geld dat van jouw rekening is overgemaakt naar iemand anders, wordt onmiddellijk ongedaan gemaakt. LET WEL! STORNEREN MOET BINNEN 3 DAGEN GEBEUREN!!!

Mocht je het niet begrijpen, ik heb wel eens meerdere keren dingen laten storneren (bij schoolgeld omdat ik geen zin had om te betalen of het kwam niet uit). Dit is de manier om je gestolen geld terug te krijgen

en uiteraard rekening blokkeren
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 21:57
Verwijderd
Storneren. Alle transacties storneren en rekening blokkeren
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 21:57
Verwijderd
Citaat:
Ik ben niet zo bekend met paypal. Maar daar is het toch zo dat je geld overmaakt van je betaalrekening van de bank naar je paypall acount? Wat bij jou is gebeurd is dat iemand anders zijn paypall account heeft zitten opladen van geld van jou bankrekening? (kort gezegd: iemand heeft onrechtmatig geld van jouw betaal-rekening van de bank afgehaald?

Als dat het geval is, langs de bank gaan en vraag aan de balie naar de transacties van jouw betaalrekening van de afgelopen 48 uur. Bij de bank zien ze meteen de transacties die gedaan zijn bijna real-time. De transacties de jou niet bekend voorkomen laten storneren (je vraagt om stornatie van een transactie) Wat de bank doet is voor jou de transactie ongedaan maken. Het geld dat van jouw rekening is overgemaakt naar iemand anders, wordt onmiddellijk ongedaan gemaakt. LET WEL! STORNEREN MOET BINNEN 3 DAGEN GEBEUREN!!!

Mocht je het niet begrijpen, ik heb wel eens meerdere keren dingen laten storneren (bij schoolgeld omdat ik geen zin had om te betalen of het kwam niet uit)
Ja, het geld is nog niet van mijn bankrekening overgeboekt naar zijn paypal account, dat gebeurt over 3-4 dagen. Zoals je weet heb ik inmiddels geen controle meer over mijn paypal account.

Een hacker heeft nu controle over mijn paypal account dat gekoppeld is met mijn bankrekening!

Ik kan naar de bank gaan en deze koppel breken neem ik aan? De claim kan ik ook niet meer bekijken want dat gaat via paypal.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 22:39
Verwijderd
Citaat:
Ja, het geld is nog niet van mijn bankrekening overgeboekt naar zijn paypal account, dat gebeurt over 3-4 dagen. Zoals je weet heb ik inmiddels geen controle meer over mijn paypal account.

Een hacker heeft nu controle over mijn paypal account dat gekoppeld is met mijn bankrekening!

Ik kan naar de bank gaan en deze koppel breken neem ik aan? De claim kan ik ook niet meer bekijken want dat gaat via paypal.
Transactie storneren. Dat kan (bijna) altijd en daar moet jij bij de balie om vragen. Dat is de snelste en makkelijkste manier om je geld terug te krijgen.

Als jij 3-4 dagen gaat wachten tot het zichtbaar BIJ JOU is, vervalt het recht op storneren. Bij de bank zijn de transacties allang zichtbaar, dat gaat bijna real-time.

Lees eerst mijn post goed voordat je domme reacties/vragen stelt.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 22:43
Verwijderd
Citaat:

Daarom ga je ook naar de bank, vraag je de transactie gegevens op van de afgelopen 48 uur en vraag je om stornatie van alle (openstaande) transacties. Vervolgens blokkeer je je rekening dat er niks meer ageschreven kan worden.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 22:51
Verwijderd
Sorry, ben een beetje in shock at the moment.

Ik heb je post doorgelezen en ik snap het. Ik maak me alleen zorgen om het feit dat er een klein aapje mijn paypal account heeft en lekker schulden zit te maken welke ik later schuldig ben aan paypal?

Ik heb paypal inmiddels een mail gestuurd.

Iig, bedankt voor je hulp commando, ik ga er achteraan.

(ps: 3-4 dagen wachten was ik niet van plan)
Met citaat reageren
Oud 23-08-2010, 23:10
Verwijderd
Nogmaals:

-Morgen naar de bank
-Vraag om de transacties van de afgelopen 48 uur
-Transacties laten storneren
-Rekening blokkeren voor uitgaande transacties (betalingen)
-Doe eventueel aangifte bij politie
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 11:27
Verwijderd
Vandaag naar de bank gaan en alle incasso's laten blokkeren.
Paypal schrijven dat je account is gehackt en dat je de afgelopen week geen enkele opdracht hebt gegeven tot betaling. Verder de ip-gegevens opvragen van het adres dat het laatst toegang tot je account heeft gehad en bij de politie aangifte doen van diefstal vanaf dat ip-adres.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 11:51
Verwijderd
Bedankt Luciano.

Inmiddels zijn de volgende stappen ondernomen:

- Rekening blokkeren voor uitgaande transacties (betalingen)
- Paypal gebeld, account heeft inmiddels een limiet en bedragen worden geannuleerd
- Digid nieuwe account aangevraagd(geen idee hoe ze deze hebben gehacked)

Ik krijg binnenkort een mail van paypal waarin staat hoe ik weer controle krijg over mijn account. Ik ga meteen mijn bankrekening loskoppelen van mijn paypal, account opheffen etc..

Bedankt iedereen!
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 18:29
Verwijderd
http://www.opgelicht.nl/index.php?id=469

je bent niet de enige
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 19:13
Verwijderd
Citaat:
De misbruiker verklaart na verhoor van de politie dat hij de accountgegevens van van der Kamp van een internetsite heeft gehaald. Daarmee heeft hij de bestelling gedaan, om de shirts vervolgens naar zijn eigen adres te laten sturen.
lol, fail.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 21:42
Verwijderd
Er is 200 euro van mijn bankrekening gehaald! Morgen langs de bank gaan, want ik vind dit heel vaag. Hopelijk kan ik de bedragen laten sorneren!
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 21:47
Balance
Balance is offline
Hoe kan dat dan, je hebt je rekening toch laten blokkeren?
Oud 24-08-2010, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Er is 200 euro van mijn bankrekening gehaald! Morgen langs de bank gaan, want ik vind dit heel vaag. Hopelijk kan ik de bedragen laten sorneren!
Naar Paypal weer? Als dat via een automatisch incasso gaat kan je het inderdaad laten storneren.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 23:19
Verwijderd
Ik weet niet hoe dit kan. Ik had automatisch incasso laten blokkeren.

Later vandaag had ik me jongeren rekening naar een studenten rekening overgezet. Zou het kunnen dat de blokkering toen is opgeheven???

Dit vind ik dus zo kut, me zuur verdiende centen naar een boef. Ik kan niet eens slapen hierdoor.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 00:02
Verwijderd
Hier kan echt alleen je bank je mee helpen. Wij kunnen wel gaan speculeren maar dat heeft verder niet zoveel zin.

Wat betreft die blokkade: je zou bijna hopen dat er iets fout is mee gegaan en dat deze mutatie een automatisch incasso betreft, want dan valt er nog wat aan te doen. Indien het een ander soort mutatie is wordt het een stuk moeilijker.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 00:12
Verwijderd
Bij me internetbankieren(op een andere pc) staat dat ik het kan terugboeken, maar dat ik naar de bank ervoor moet gaan.

Ik vind dit ontzettend vreemd, aangezien ik een blokkade heb gevraagd, en deze ter plekke zou worden toegepast.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 08:14
Adore
Adore is offline
Je noemt gauw tussendoor dat je een nieuw DigiD-account hebt aangevraagd omdat ze je andere hebben gehacked. Ik weet dat je bij de aanvraag allerlei persoonsgegevens op moet geven, maar ik weet niet of dat meteen de garantie is dat je vorige account daarmee onbruikbaar wordt gemaakt. Voor zover mij bekend is DigiD namelijk niet gekoppeld aan je persoonsgegevens, maar aan het IP waarmee je DigiD aanvraagt. En die koppeling is volgens mij vrij waardeloos.

Ik zou dit even nagaan als ik jou was (of misschien kan hier iemand daar antwoord op geven), want als ze kwaad willen is er nog aardig wat te bereiken met een DigiD.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 08:38
Nona
Nona is offline
Niet te best. Buiten het direct goed met je bank te regelen, wil ik je ook aanraden aangifte te doen hiervan. In de eerste instantie zal er wel weinig mee gebeuren, maar als er voldoende aangiftes binnenkomen kan het best zijn dat er een onderzoek gestart wordt waarin jouw aangifte ook mee gaat spelen.
Oud 25-08-2010, 09:32
hookee
hookee is offline
Citaat:
lol, fail.
Was niemand opgevallen dat er iets niet klopt in dit verhaal? De klokkenmaker zei dat iemand gebeld had om de 2 bedragen, dat noem ik niet "van een internet site halen", dat noem ik gewoon "actief en persoonlijk een wachtwoord ontfutselen". Maar hij had het ook over €2200 i.p.v. €49, misschien had er iemand anders gebeld en het op het net gezet, DIE hadden ze bij z'n lurven moeten pakken. Een simpel gevalletje telefoonummer achterhalen.toch?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 14:06
Verwijderd
Alles is opgelost! Bedragen zijn gestorneerd (.w.e.), bankmedewerker vertelde me dat ik de bedragen terug kan verwachten, heb ze nog niet binnen. Paypal account heb ik terug.

Om alles samen te vatten: Het komt goed!

Ik heb 2 e-mail adressen van de persoon die me gehacked heeft. Ik weet bijna zeker dat 1 van de e-mail adressen die van de hacker is.

Ik ga aangifte doen. Zit er een schadevergoeding in? Kon namelijk niet goed slapen vannacht door deze zooi.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Alles is opgelost! Bedragen zijn gestorneerd (.w.e.), bankmedewerker vertelde me dat ik de bedragen terug kan verwachten, heb ze nog niet binnen. Paypal account heb ik terug.

Ik heb 2 e-mail adressen van de persoon die me gehacked heeft. Ik weet bijna zeker dat 1 van de e-mail adressen die van de hacker is.

Ik ga aangifte doen. Zit er een schadevergoeding in? Kon namelijk niet goed slapen vannacht door deze zooi.
Alleen als de hacker uit de VS komt en het proces daar ook plaats vindt
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 17:43
Verwijderd
Citaat:

Ja, in principe wel. onrechtmatige daad. Je hebt er zeg maar 'werk' aan gehad en stroom kosten om een nieuw pay-pall account aan te maken. Maarja dat zal hoogstens 10 euro wezen (3 uur werk voor een scholier bij de AH). Maarja, voor 10 euro kun je geen proces starten.

voor de rest: wat lucky luciano zegt.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 22:30
Verwijderd
Ik ben nu alweer een stap verder.Heb me e-mail gewoon terug!

Dan nog even een vraagje. Ik heb nog steeds die blokkade op me rekening staan. Mijn zorgverzekeraar kan dus het geld niet aftrekken van mijn rekening. Hoe wordt dat dan geregeld? Krijg ik dan een acceptgiro thuisgestuurd ofso?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Ik ben nu alweer een stap verder.Heb me e-mail gewoon terug!

Dan nog even een vraagje. Ik heb nog steeds die blokkade op me rekening staan. Mijn zorgverzekeraar kan dus het geld niet aftrekken van mijn rekening. Hoe wordt dat dan geregeld? Krijg ik dan een acceptgiro thuisgestuurd ofso?

Als de zorg verzekeraar niet het geld via Automatische incasso kan innen dan sturen ze vast en zeker een acceptgiro
Met citaat reageren
Oud 09-09-2010, 09:18
Adore
Adore is offline
Maar ze verrekenen tegenwoordig kosten op het versturen van acceptgiro's, dus ze zijn er niet zo happig op.

Ze zullen het ongeveer twee keer proberen af te schrijven. Daarna vermoed ik dat je een herinnering zult ontvangen, mogelijk zonder acceptgiro. Dan zul je het zelf moeten overmaken.

Maar waarom afwachten en niet even zelf overmaken of een telefoontje doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten