Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2010, 15:00
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Hello mensjes!

Ik weet niet of dit wel in het goede subforum staat maar anders is er wel een lieve/aardige mod die het verplaatst.

Goed, het zit namelijk zo:

Onze leraar Engels zei een keer dat we voor een opdracht niet op een hoog cijfer moeten rekenen want anders krijgen we uitschieters in het SE-gemiddelde en het CE-gemiddelde.

Nu hoorde ik dat als het CE-gemiddelde van een bepaald vak meer dan 0,5 afligt van het SE-gemiddelde dat de school dan gedonder krijgt.
Nu hadden we dus dat SE voor Engels gemaakt en van de 25 leerlingen hadden er 19 een onvoldoende.

Ik krijg een beetje de indruk dat de school met opzet lage cijfers uitdeelt om uitschieters te voorkomen (en dus ook gedonder met de commissie/inspectie).

Wat denken jullie? Zou dit misschien echt zo kunnen zijn of ben ik nu aan het bazelen?
Oud 29-03-2010, 15:51
WAT
WAT is offline
uitschieters gaat niet alleen op cijers die hoger zijn maar ook als je SE veel lager zijn dan je CE
Met citaat reageren
Oud 29-03-2010, 17:26
Chris-Verhoeckx
Citaat:
uitschieters gaat niet alleen op cijers die hoger zijn maar ook als je SE veel lager zijn dan je CE
Daar was ik zelf ook wel achter gekomen hoor
Oud 29-03-2010, 19:50
WAT
WAT is offline
maar dan heeft extra lage cijfers uitdelen "omdat dat beter is voor de vergelijking" toch ook geen zin? want dan worden zij ook op het matje geroepen....
Met citaat reageren
Oud 29-03-2010, 22:29
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ze staan daar nu dus veel te hoog.
Door d ikke onvoldoenden te geven komt hun gemiddelde wat lager, waardoor het naar verwachting dichterbij het CE zal komen te liggen. Denk dat rda het zo bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 12:33
Daboman
Daboman is offline
Dat klinkt een beetje als dweilen met de kraan open en het zou mij niets verbazen dat dat niet mag. Maar ik weet zo snel niet wat je eraan zou kunnen doen.
Oud 30-03-2010, 13:49
Roosje
Roosje is offline
Nou, het is op zich een bekend fenomeen dat scholen hun schoolexamens vrij lastig maken, zodat de centrale examens makkelijker zijn. Op die manier wordt er op het CE hoger gescoord dan op het SE. Daar krijgt een school in elk geval geen gezeik mee; het CE-cijfers is immers het enige wat "objectief" wordt vastgesteld door het CITO.
Dat betekent natuurlijk niet dat scholen dan maar expres lage cijfers mogen gaan uitdelen aan opdrachten die heel goed zijn gemaakt. Het betekent wel dat SE's vaak streng worden nagekeken en dat je voor je SE meer dingen moet leren dan voor je CE.
Oud 30-03-2010, 18:35
nachtmens
nachtmens is offline
Percies dezelfde geval bij ons op school. Dat doen ze volgens mij ook om ervoor te zorgen dat scholieren die normaal hoog schoolexamen cijfers zullen hebben, voor centraal extra goed gaan leren. Het is echt niet normaal, wanneer we onze toesten bespreken, vind je altijd ergens een goed antwoord wat als fout werd gezien. Veder zie daboman.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 14:17
Chris-Verhoeckx
Dat wat ninadebeste zegt. Maar ook omdat bij een SE dat heel zwaar meetelde ''toevallig'' de mensen die bij het vorige SE allemaal een onvoldoende hadden hier een voldoende kregen en vice versa! En een andere leraar zei ook steeds dat we niet op wonderen moeten rekenen want ''het gemiddelde kan nooit verder dan 0,5 afliggen van het gemiddelde van vorig jaar''.
Reageren

Regels voor berichten