het wordt echt niks meer met dit betoog. ik heb morgen se, en probeer nu een oefenbetoog te maken. mijn stelling is dat de noord zuidlijn nooit afgebouwd zou moeten worden. maar het wordt echt een warrig verhaal, ik heb nu een inleiding en twee argumenten, moet er nu nog een hebben. tegenargument + weerlegging.
kan iemand helpen en wat tips geven?
dit heb ik tot nu toe:
De Noord zuidlijn verbind het noorden van Amsterdam met het zuiden van Amsterdam. De metro zal lopen vanaf Amsterdam noord, onder het centrum van Amsterdam door naar Amsterdam zuid. De werkzaamheden lagen stil tussen september 2008 en augustus 2009. Een commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman onderzocht of de bouw verder moest gaan, en kwam op 4 juni 2009 tot het advies dat de Noord/Zuidlijn afgewerkt moet worden. Op 1 juli 2009 besloot de Amsterdamse gemeenteraad overeenkomstig.
Ten eerste vind ik dat de Noord zuidlijn nooit gebouwd zou moeten worden omdat het enorm veel geld kost. Het zou sowieso al 1,64 miljard euro gaan kosten en het zou klaar zijn in 2010. Door veel technische tegenslagen zijn de kosten veel meer dan begroot. Ze verwachten dat het nu op zijn vroegst in 2017 klaar is en dat het 3,1 miljard euro gaat kosten. Van de 1,64 zou de gemeente Amsterdam 317 euro zelf moeten betalen en de kosten voor onvoorziene omstandigheden werden ook voor de gemeente in rekening gebracht. Dat er zo veel problemen en tegenslagen zouden zijn had de gemeente natuurlijk nooit verwacht en moeten nu een gigantisch bedrag, veel groter dan ze hadden verwacht betalen.
Ten tweede hebben veel bewoners van Amsterdam overlast van de bouw, met name omwonende en de ondernemers is de buurt van de bouw van de Noord zuidlijn. Er is veel cosmetische schade aan panden door het boren zoals scheuren in stuc- en metselwerk en klemmende deuren en ramen. Maar dat is nog niks vergeleken bij wat er is gebeurd op de Vijzelgracht. Er zijn panden ten hoogte van de Noord zuidlijn verzakt en vele winkels. Waardoor ze weer bezig waren met funderingswerkzaamheden, waardoor het nog langer duurde en nog meer geld kost. Later zijn ook veel woningen ingezakt, het werd te gevaarlijk om in te leven en de inwoners moesten tijdelijk ander onderdak gaan zoeken.
|