Ik zit momenteel op 4 havo NG & NT, en ben van plan om na mijn diploma door te stromen naar VWO NT.
Biologie: In het 4e jaar is biologie niet zo moeilijk, vooral herhaling. ( DNA, indeling, voortplanting, regeling, gedrag. )
Natuurkunde: Heb ik zelf hiervoor nog nooit gedaan. Je moet vooral goed gestructureerd kunnen werken en verbanden kunnen doorzien. Ook is inzicht in abstracte situaties belangrijk. ( Krachten, Energie, Beweging, Elektronika, Licht )
Scheikunde: Heb ik hiervoor gedaan en was er best goed in, nu nog steeds. Scheikunde gaat aan het eind van het 4e jaar toch op een stuk hoger niveau liggen. Veel meer berekeningen en aantonen en juist minder feiten leren. Als je in natuurkunde goed ben zou dit geen probleem moeten zijn mits huiswerk en leerwerk goed word gedaan. ( Mengen en scheiden, metalen, zouten, moleculaire stoffen, organische chemie, reactie berekeningen, reactie snelheid, zuur-base reacties )
Niet te vergeten moet je voor NT ook wiskunde B doen, wat een stuk andere wiskunde is dan bij onderbouw wordt gegeven. Hiervoor moet je vooral goede algebraïsche vaardigheden voor bezitten.
Inzicht & Inzet vind ik het belangrijkste voor NT. Zolang je actief oefent en alles wil snappen kan je het halen. De werkdruk kan soms wel hoog liggen, het verschil met vmbo is duidelijk. Waar je in vmbo of onderbouw aan <1 uur per dag volstaat is het geen uitzondering om 2 uur in een doordeweekse dag aan huiswerk te besteden bij bovenbouw havo / vwo. Zolang je dat aan kan is HAVO een hele goede investering in jezelf. Ik ben in ieder geval heel blij mee dat ik havo doe i.p.v. het mbo.
Laatst gewijzigd op 03-04-2010 om 23:04.
|