Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2010, 18:49
studentgast
studentgast is offline
Hallo lieve mensen,
ik ben vandaag gebeld (tijdens het avondeten nog wel!!) door iemand van mijn school om me te berispen over het feit dat ik 2 uurtjes heb gemist de afgelopen week.
Omdat ik 2 uurtjes heb gemist moet ik nu 4 keer om 7.40 op school komen ( ik weet het, belachelijk).
Maarja ik ben inmiddels 18, en is het dan niet zo dat de leerplicht niet meer van toepassing is op mij?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2010, 19:05
AzN
AzN is offline
'Je bent dan weliswaar niet meer leerplichtig, maar als je ervoor kiest om door te blijven leren, moet je je op z'n minst aan de schoolregels houden.'

Zoiets denk ik, want dat lijkt me zelf 'n vrij logische beredenering .
Oud 13-04-2010, 23:59
Martiño
Martiño is offline
Je zult wel gewoon aan de voorwaarden van je school moeten voldoen om je diploma te halen lijkt mij, en daar hoort bij dat je gewoon de lessen volgt.
Wat AzN zegt, nu je 18 bent betekent dat niet dat je de schoolregels maar naar eigen inzicht kunt volgen, ze gelden nog steeds. Dat je je vier keer moet melden 's ochtends lijkt me dus wel terecht, aangezien die volwassenheid blijkbaar nog aangeleerd moet worden.
Oud 14-04-2010, 18:45
silentbob
silentbob is offline
wat hierboven gezegd word lijkt mij ook het geval, maar ze kunnen je nu natuurlijk niet meer zo makkelijk pakken als je je ook gewoon niet gaat melden, ouders bellen heeft niet zoveel zin en de leerplichtambtenaar kunnen ze er ook niet bijhalen
en ik ga er vanuit dat ze je niet lage cijfers ofzo hierom gaan geven(zou mij in elk gevakl stug lijken maar ik weet niet hoe je school is)

ze kunnen je natuurlijk nog wel schorsen of van school trappen, maar dat doen ze niet zo snel
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 14:55
Martiño
Martiño is offline
Het niet ontvangen van een diploma wegens afwezigheid lijkt me een zeer vervelende consequentie.
Oud 15-04-2010, 17:27
silentbob
silentbob is offline
ja maar dat doen ze toch niet zomaar?
dan moet je wel heel veel spijbelen willen ze zo'n sanctie overwegen denk ik
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 04:47
Verwijderd
Citaat:
Hallo lieve mensen,
ik ben vandaag gebeld (tijdens het avondeten nog wel!!) door iemand van mijn school om me te berispen over het feit dat ik 2 uurtjes heb gemist de afgelopen week.
Omdat ik 2 uurtjes heb gemist moet ik nu 4 keer om 7.40 op school komen ( ik weet het, belachelijk).
Maarja ik ben inmiddels 18, en is het dan niet zo dat de leerplicht niet meer van toepassing is op mij?
Gewoon doen en op tijd komen. Niet zeuren.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 08:43
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Schrijf zelf een briefje dat je bijv naar de arts moest, of gewoon dat je geen zin had. Als je niet leerplichtig bent kunnen ze je ook niks maken. Loop ook even langs the bigg boss en zeg dat je niet wil dat er nog contact wordt opgenomen met je ouders oid ivm afwezigheid, dan mogen ze dat ook niet meer doen ben je ook van dat gezeur af.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 23:30
arPos
arPos is offline
Citaat:
wat hierboven gezegd word lijkt mij ook het geval, maar ze kunnen je nu natuurlijk niet meer zo makkelijk pakken als je je ook gewoon niet gaat melden, ouders bellen heeft niet zoveel zin en de leerplichtambtenaar kunnen ze er ook niet bijhalen
Irrelevant je tekent een onderwijscontract als je uren mist en ze wijzen je er op (bij mij zijn ze te belabberd er controle op te voeren) en je blijft je kont dwars gooien mag dat contract ontbonden worden.

Citaat:
ja maar dat doen ze toch niet zomaar?
dan moet je wel heel veel spijbelen willen ze zo'n sanctie overwegen denk ik
hangt af van e.e.a. heb jij een lijst vol achten zal je ze niet snel horen, ben je een twijfelgevalletje...
Oud 18-04-2010, 15:57
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Als ik jou was zou ik helemaal niet gaan! Veel scholen hechten echt teveel waarde aan die belabberde regeltjes. Ik heb me nog nooit gemeld, al ben ik te laat gekomen. Ik ben net zoals jij 18, maar ik zou absoluut niet gaan. Onbeschoft? Nee! Brutaal? Nee! Gebrek aan discipline? Nee! Ik vind het gewoon een belachelijke regel en daarom weiger ik ook te gaan.
Oud 18-04-2010, 16:35
Chariot
Chariot is offline
Je bent niet meer leerplichtig boven de 18 áls je een starterskwalificatie hebt. Vanaf je 18e niet meer leerplichtig zijn is daarom dan ook een beetje onzin. Een starterskwalificatie is een afgeronde MBO-opleiding op, dacht ik, niveau 2. Dus als je 18 jaar oud bent en geen starterskwalificatie in je bezit hebt, dan word je nog steeds hetzelfde behandeld als een 16-jarige. En meer rechten heb je dankzij je leeftijd dan ook niet.

En niet gaan?! Dat is echt onzin. Jij wilt als een 18-jarige behandelt worden, meer vrijheid en meer verantwoordelijkheid, dat is hoe ik het stukje opvat. Maar waarom zou je dan niet gaan? Je bent het er niet mee eens, maar ik zou wel gaan. Laten zien dat je respect hebt voor de leraren en ga vooral niet meer als een 16-jarige puber tegen stribbelen. Regels zijn regels en die kun je helaas niet veranderen. Dus kom gewoon die uren na en zeg daar dat je het er eigenlijk niet mee eens bent, bespreek het. Anders blijft het een probleem.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2010, 18:18
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Je bent niet meer leerplichtig boven de 18 áls je een starterskwalificatie hebt. Vanaf je 18e niet meer leerplichtig zijn is daarom dan ook een beetje onzin. Een starterskwalificatie is een afgeronde MBO-opleiding op, dacht ik, niveau 2. Dus als je 18 jaar oud bent en geen starterskwalificatie in je bezit hebt, dan word je nog steeds hetzelfde behandeld als een 16-jarige. En meer rechten heb je dankzij je leeftijd dan ook niet.
De kwalificatieplicht geldt alleen voor minderjarigen. Als je 18 bent val je daar dus niet meer onder.
Oud 20-04-2010, 21:27
Verwijderd
Als je 18 bent kan school je niets meer maken, want je bent meerderjarig.
Bij ons op school waren er ook mensen die hetzelfde probleem hadden, en die hoefden niet heen.
Toch zou ik als ik jou was wel gaan.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 18:23
Martiño
Martiño is offline
Lees! Ze kunnen je wel wat maken, want ze kunnen je van school trappen en dan heb je dus geen diploma.
Oud 22-04-2010, 09:11
Stff
Stff is offline
Ze kunnen je van school trappen, betwijfel als dat ook daadwerkelijk zal gebeuren, is imho een beetje excessief om iemand van school te trappen na 2 uurtjes spijbelen.
Oud 22-04-2010, 15:19
Verwijderd
Voor 2 uurtjes spijbelen hoef je je geen zorgen te maken. Maar maak er geen gewoonte van. Bij ons kun je althans van school getrapt worden als je je eigen rooster maakt en bij wijze van drie dagen per week op school bent ipv 5. Maar die 2 uurtjes, maak je niet té druk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten