Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik kreeg in Emmen les in een Mercedes C-klasse - daarin leer je ook geen auto rijden. Daarin leer je Mercedes rijden, maar daar heb je doorgaans direct na je slagen niet zoveel aan
![]() Een Aygo is een prima voorbereiding op een studentenauto; klein en goedkoop. Als je na je slagen in een grotere auto rijdt (bijv. die van je ouders) wen je daar, zoals gezegd, ook wel vanzelf aan natuurlijk ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
ik had les in een golf, moest ook wel omschakelen toen ik voor het eerst in de A4 van m'n pa stapte, iedere auto is anders, iedere auto was wennen.
Ach ja, hier in de buurt rijdt een BMW X3 als lesauto rond, ik geloof wel dat als je daar in kan rijden kun je alles aan ![]() Maar ze hebben allemaal 4 wielen, een stuur, een gas en rempedaal en koppeling (bij een schakelbak natuurlijk), in dat opzicht zijn alle auto's gelijk
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
|
![]() |
|
Ik vond het echt geen probleem toen ik van mijn lesauto moest overschakelen naar de veel grotere auto van mijn vader. Natuurlijk was het even wennen, maar niet méér wennen dan dat ik moest wennen aan de kleine auto van mijn moeder bijvoorbeeld.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
|
Ik vind het altijd even wennen als ik in een kleine auto zit, maar eigenlijk ook bij sedans, die zitten zo laag
![]() Ook heb ik ooit een keer schade gereden aan een gehuurde VW Transporter (draaihoek te krap ingeschat in een dode hoek). Na volop met een Transit en Sprinter te hebben gereden in de afgelopen zomervakantie gok ik dat het niet echt meer een probleem zal vormen. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen, het maakt niet echt uit waarin je leert rijden, in de basis zijn auto's hetzelfde, en na een beetje erin gereden te hebben krijg je alles wel onder de knie.
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
|
![]() |
|
O ja, dat is er zeker ook nog. Er zit inderdaad ook een redelijk groot verschil in zithoudingen die het wennen ook niet altijd even makkelijk maken. Over het algemeen hebben de grotere sedans en stations een lagere en diepere zit*, kleinere auto's een gemiddelde zit en de MPVs/SUVs/bestelbussen een hoge zit. Het nadeel van de lage zit in sedans/stationvarianten is dat je bredere dode hoeken hebt waardoor de auto groter/langer zal lijken dan MPV van dezelfde lengte. Je hebt ook wat minder overzicht doordat je op een lagere, vlakkere lijn uitkijk hebt. De hogere zit geeft meer overzicht en is daarbij, door je rechtere zithouding, ook een actievere rijhouding.
*De hoge zit komt in steeds meer auto's terug, dus dat gaat al lang niet altijd meer op voor sedans/stations. En dan komen er nog de andere dingen bij die per merk/model verschillen, zoals de plaatsing van de bedieningsknoppen (alleen de richtingaanwijzers zijn echt universeel hetzelfde) en de indeling/slagen van de versnellingspook. En zelfs als je het tot hetzelfde type/model beperkt zijn er geen twee gelijk, de afstelling van de pedalen bijvoorbeeld verschilt per auto bijvoorbeeld. En als je les krijgt in een benzine-auto zal je even moeten wennen aan een diesel, en andersom. Punt is: ongeacht waar je les in krijgt, zodra je in een andere/onbekende auto stapt is het altijd even wennen. En dat doe je alleen door er in te rijden ![]() Maar het punt is een beetje voorbij geschoten, want dit is meer voor als je je rijbewijs al hebt. Uiteindelijk is het zoals Qimm al zegt - in de basis zijn alle auto's gelijk, dus er is niets mis met een Aygo om in te leren autorijden. Je leert een auto te besturen en vooral je goed in het verkeer te begeven en dat zal je in elke (les)auto moeten, groot of klein. Waar je daarna weer in gaat rijden wen je dus vanzelf aan. Enig bezwaar wat ik tegen een Aygo kan verzinnen is dat je er misschien zelf fysiek niet inpast, dat wil nog wel eens voorkomen met langere mensen ![]() Maak dus gewoon een afspraak voor een intest, als je aan de lange kant bent kijk dan of je goed in de auto kan zitten en kijk inderdaad ook of je het met de instructeur een beetje kan vinden ![]() ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
Overdrijven is ook een vak zeg
![]() Overigens kom ik voor de zwakste TDI uit op 70 pk. De SDI is wel eentje die aan de trage kant is, maar dan heb je het wel al over een Polo van minstens 5 jaar oud én die minder aantrekkelijk is om in te rijden ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
O, maar dat is dan ook de benzine-versie, jij had het over een diesel
![]() Al kan je daar ook nog prima mee invoegen, als je een beetje uit je doppen kijkt. Inschatten en vooruit kijken leer je er wel goed mee dan. De Saab deed het niet veel sneller, die 1.9 diesel in de Berlingo is nog langzamer (LA kan dat beamen) en ik heb het ook prima met een Alto (0-100 in 22 seconden of zo) van een kennis kunnen doen ![]() Alleen met tussensprintjes of inhalen maak je niet echt vrienden - behalve in de Saab dan ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent en inderdaad, je leert er wel goed door anticiperen en vooruit kijken. In de Micra (0-100 in 20s) was het ook voornamelijk een kwestie van vooruit kijken en ook accepteren dat je niet altijd vóór een andere verkeersdeelnemer kunt invoegen
![]() |
![]() |
|
Een Excel is nou ook niet echt een trage auto
![]() Ik denk ook dat het meer ligt aan de bestuurder dan aan de auto, een beetje bestuurder kan in elke auto wel invoegen. Als lesser zal het al helemaal niets uitmaken omdat alle begin moeilijk is en je inderdaad niet beter weet ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
Verwijderd
|
klopt. Maar een Berlingo is nu ook weer niet echt gemaakt voor snelle sprints en fijngevoelig invoegen. Dat moet je gewoon lomp doen. Tussenproppen, anders dan rij je 3 kilometer verder nog over de vluchtstrook
![]() Zonder gekheid: zelfs met een klein motortje moet je genoeg vaart kunnen maken om in te voegen. Wat ik alleen bij die vrouwtjes in hun Matizjes, corsaatjes en aanverwante kleine autootjes vaak zie doen is, dat ze op de invoegstrook afremmen, om te kijken of er ergens een fijn plekje is om in te voegen. Waardoor ik ook moet afremmen. En met de berlingo was dat gewoon fukking irritant. Groot licht, claxons en woest vuistengezwaai waren hun deel. Met de C3 knal ik hem er dan rechts langs ( indien mogelijk ) of ik kan hem altijd nog fors doortrekken. |
![]() |
|
Niet om het één of ander, maar een Corsa en een C3 zijn nagenoeg even groot; je rijdt zelf ook in zo'n aanverwante kleine auto dan
![]() Daarnaast zijn veel auto's in het A-C segment uitgerust met een kleine basismotor die 0-100 in circa 17 seconden prestaties leveren. Als je zo'n ding een beetje doortrekt haal je prima een acceptabele snelheid om in te voegen. Het invoegen an sich ligt dan echt meer aan de bestuurder en hoe goed die anticipeert, als je minder vlot bent moet je alleen beter van te voren weten waar je uit wil komen. Ik zie ook genoeg mensen met een vlotte auto alsnog slechte invoegacties uitvoeren omdat ze niet ver genoeg de situatie inschatten ![]() Ik zal niet beweren dat het makkelijker invoegen is met een vlottere auto, dat helpt natuurlijk zeker, maar de onervaren lesser zal daar weinig boodschap aan hebben. Laat staan dat het zijn lesperiode zal hinderen. Die leren immers in te voegen door middel van inschatten en kijken, niet door louter het gebruik van het gaspedaal. Ik denk zelfs dat die daar meer aan hebben dan in ene hele snelle auto, want wennen aan snellere auto is veel makkelijker dan wennen aan een wat langzamere auto ![]() Met de Berlingo heb ik trouwens nooit meer lomp moeten doen dan met een andere auto. Of je wel of niet wat moet proppen om in te voegen heeft dan meer met de drukte op de weg te maken - en soms slecht inschattingsvermogen van andere weggebruikers.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Jawel, ik rij ook in een aanverwante kleine auto. Maar ik geef ten minste gas, als ik weet dat ik op een snelweg in moet voegen waar met TEN MINSTE 100 km/u rijdt....
En ik heb vaak mogen meemaken dat mensen de meest gekke dingen doen om maar voor een bestel of vrachtwagen te blijven. Want die zou wel eens langzamer kunnen gaan dan zij. Dat ik ze vervolgens doodsimpel inhaal, is dan voor hun vaak een eye-opener geweest... |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
SAAISPERGES MET HAM & EI #1951 bloodyb | 500 | 21-08-2016 12:35 | |
Verkeer & Vervoer |
Rijles- en Rijbewijstopic #16! KIET | 313 | 13-01-2012 19:31 | |
Verkeer & Vervoer |
Moeite met autorijden DonEnzone | 30 | 06-10-2009 20:05 | |
Psychologie |
Lucht je hart topic deel 130 Eend | 490 | 14-06-2008 13:17 | |
Verkeer & Vervoer |
Omschrijf jouw rijstijl.. Verwijderd | 90 | 30-04-2006 19:32 | |
Verkeer & Vervoer |
Rijbewijs / Rijles topic deel 4 Gimme more beer | 500 | 10-11-2005 08:18 |