Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2010, 14:24
bert22
bert22 is offline
Hallo Allemaal,

Een rijschool bij mij in de buurt heeft een Toyota Aygo als lesauto. (aardig slagingspercentage)
De lesprijs is 30 euro, dus niet echt duur.....

Wat zouden jullie doen?
Advertentie
Oud 04-02-2010, 14:32
Verwijderd
Gewoon doen. De auto waarin je rijles hebt maakt niet zoveel uit, het is veel belangrijker dat het met je instructeur klikt.
Oud 04-02-2010, 14:38
Verwijderd
Aygo is wel heel erg klein...

Moet je later wel heel erg wennen aan motorkappen waar geen einde aan lijkt te komen....
Oud 04-02-2010, 15:15
Verwijderd
Ach, dat went vanzelf
Oud 04-02-2010, 15:16
Lotte^^
Lotte^^ is offline
ja maar om even je rijbewijs te halen is een kleine makkelijker denk ik als je moet parkeren enzo.

maarja ik zou het gewoon doen, je krijgt toch examen in je lesauto.
Oud 04-02-2010, 21:23
bert22
bert22 is offline
Bedankt voor jullie reactie!
Oud 05-02-2010, 16:11
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
ja maar om even je rijbewijs te halen is een kleine makkelijker denk ik als je moet parkeren enzo.

maarja ik zou het gewoon doen, je krijgt toch examen in je lesauto.
M'n vriendin heeft gelest in een A4, best een flinke bak. Je zou denken dat dat nadelig is... maar juist omdat hij zo groot is mocht ze bijvoorbeeld bij straatje keren een keer extra steken. Met een kleine auto zijn foutjes onvergeeflijker dan met een grote auto denk ik
Oud 05-02-2010, 18:21
Lotte^^
Lotte^^ is offline
ja met straatje keren is het denk ik wel makkelijker, maar met fileparkeren denk ik niet.
maarja het zal in de praktijk niet zoveel uitmaken denk ik
Oud 05-02-2010, 20:49
KIET
KIET is offline
Ik kreeg in Emmen les in een Mercedes C-klasse - daarin leer je ook geen auto rijden. Daarin leer je Mercedes rijden, maar daar heb je doorgaans direct na je slagen niet zoveel aan
Een Aygo is een prima voorbereiding op een studentenauto; klein en goedkoop. Als je na je slagen in een grotere auto rijdt (bijv. die van je ouders) wen je daar, zoals gezegd, ook wel vanzelf aan natuurlijk Uiteindelijk is elke auto anders, dus eraan wennen moet je toch. Zolang je maar bij een sedan de kont niet vergeet...
Oud 06-02-2010, 14:25
Qimm
Qimm is offline
ik had les in een golf, moest ook wel omschakelen toen ik voor het eerst in de A4 van m'n pa stapte, iedere auto is anders, iedere auto was wennen.

Ach ja, hier in de buurt rijdt een BMW X3 als lesauto rond, ik geloof wel dat als je daar in kan rijden kun je alles aan Wat een bakbeest.
Maar ze hebben allemaal 4 wielen, een stuur, een gas en rempedaal en koppeling (bij een schakelbak natuurlijk), in dat opzicht zijn alle auto's gelijk
Oud 06-02-2010, 14:47
Balance
Balance is offline
Ik vond het echt geen probleem toen ik van mijn lesauto moest overschakelen naar de veel grotere auto van mijn vader. Natuurlijk was het even wennen, maar niet méér wennen dan dat ik moest wennen aan de kleine auto van mijn moeder bijvoorbeeld.
Oud 07-02-2010, 00:12
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Ik vind het altijd even wennen als ik in een kleine auto zit, maar eigenlijk ook bij sedans, die zitten zo laag

Ook heb ik ooit een keer schade gereden aan een gehuurde VW Transporter (draaihoek te krap ingeschat in een dode hoek). Na volop met een Transit en Sprinter te hebben gereden in de afgelopen zomervakantie gok ik dat het niet echt meer een probleem zal vormen.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen, het maakt niet echt uit waarin je leert rijden, in de basis zijn auto's hetzelfde, en na een beetje erin gereden te hebben krijg je alles wel onder de knie.
Oud 07-02-2010, 02:36
KIET
KIET is offline
O ja, dat is er zeker ook nog. Er zit inderdaad ook een redelijk groot verschil in zithoudingen die het wennen ook niet altijd even makkelijk maken. Over het algemeen hebben de grotere sedans en stations een lagere en diepere zit*, kleinere auto's een gemiddelde zit en de MPVs/SUVs/bestelbussen een hoge zit. Het nadeel van de lage zit in sedans/stationvarianten is dat je bredere dode hoeken hebt waardoor de auto groter/langer zal lijken dan MPV van dezelfde lengte. Je hebt ook wat minder overzicht doordat je op een lagere, vlakkere lijn uitkijk hebt. De hogere zit geeft meer overzicht en is daarbij, door je rechtere zithouding, ook een actievere rijhouding.
*De hoge zit komt in steeds meer auto's terug, dus dat gaat al lang niet altijd meer op voor sedans/stations.

En dan komen er nog de andere dingen bij die per merk/model verschillen, zoals de plaatsing van de bedieningsknoppen (alleen de richtingaanwijzers zijn echt universeel hetzelfde) en de indeling/slagen van de versnellingspook. En zelfs als je het tot hetzelfde type/model beperkt zijn er geen twee gelijk, de afstelling van de pedalen bijvoorbeeld verschilt per auto bijvoorbeeld. En als je les krijgt in een benzine-auto zal je even moeten wennen aan een diesel, en andersom. Punt is: ongeacht waar je les in krijgt, zodra je in een andere/onbekende auto stapt is het altijd even wennen. En dat doe je alleen door er in te rijden

Maar het punt is een beetje voorbij geschoten, want dit is meer voor als je je rijbewijs al hebt. Uiteindelijk is het zoals Qimm al zegt - in de basis zijn alle auto's gelijk, dus er is niets mis met een Aygo om in te leren autorijden. Je leert een auto te besturen en vooral je goed in het verkeer te begeven en dat zal je in elke (les)auto moeten, groot of klein. Waar je daarna weer in gaat rijden wen je dus vanzelf aan. Enig bezwaar wat ik tegen een Aygo kan verzinnen is dat je er misschien zelf fysiek niet inpast, dat wil nog wel eens voorkomen met langere mensen

Maak dus gewoon een afspraak voor een intest, als je aan de lange kant bent kijk dan of je goed in de auto kan zitten en kijk inderdaad ook of je het met de instructeur een beetje kan vinden
Oud 07-02-2010, 08:23
Verwijderd
Hoewel ik dus nooit heb kunnen wennen aan benzine auto's. Ik denk dat ik er te lomp voor ben. Ik krijg ze wel weg, maar op zo'm onsubtiele manier dat het dorp er nog steeds over praat....
Oud 07-02-2010, 12:23
Verwijderd
Je zakt toch alleen op bijzondere verrichtingen als je daarbij niet goed om je heen kijkt en/of tegen dingen aanrijdt en/of laat zien HELEMAAL niet te kunnen sturen, dus de grootte van de auto maakt ook niets uit bij je rijexamen.
Oud 27-02-2010, 17:21
Sanne_S
Sanne_S is offline
Toyota RAV 4! Heeeeeelemaal top!
Oud 27-02-2010, 17:45
MTpower
MTpower is offline
Ik had overigens les in een golf V 2.0 TDI, lekker rap autootje. GELUKKIG had ik geen les in zo'n polo 1.4 diesel die ik hier vaak zie rijden, wat een ramp lijkt me dat, zeker met invoegen op de snelweg... drama!
Oud 28-02-2010, 01:21
Verwijderd
ik weet niet hoe het zit met de 1.4 tdi(?) van de VAG, maar de 1.4 HDI van PSA is rap genoeg om fatsoenlijk in te voegen hoor...
Oud 28-02-2010, 01:55
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
ik weet niet hoe het zit met de 1.4 tdi(?) van de VAG, maar de 1.4 HDI van PSA is rap genoeg om fatsoenlijk in te voegen hoor...
Die Polo's staan met 40kw op kenteken, dat is net geen 55pk
Oud 28-02-2010, 08:21
Verwijderd
Dan zijn de HDI tjes van PSA iets sterker toegerust. Niet veel sterker, maar iets
Oud 28-02-2010, 11:19
KIET
KIET is offline
Overdrijven is ook een vak zeg Afhankelijk van welk bouwjaar Polo brengt zo'n 1.4 TDI of 1.2 TSI je tussen de 12 en 14 seconden naar de 100 en heeft voldoende koppel: dat zijn normale waarden voor de gemiddelde auto. Als je daar al niet mee kan invoegen...
Overigens kom ik voor de zwakste TDI uit op 70 pk. De SDI is wel eentje die aan de trage kant is, maar dan heb je het wel al over een Polo van minstens 5 jaar oud én die minder aantrekkelijk is om in te rijden
Oud 28-02-2010, 11:44
MTpower
MTpower is offline
Heb hem nog even nagezocht voor de grap, het zijn geen 1.4-tjes maar 1.2-tjes. Met een 0 - 100 tijd van 17,5 seconden
Ik was toch blij met de golf V 2.0 TDI als lesauto
Oud 28-02-2010, 12:27
KIET
KIET is offline
O, maar dat is dan ook de benzine-versie, jij had het over een diesel
Al kan je daar ook nog prima mee invoegen, als je een beetje uit je doppen kijkt. Inschatten en vooruit kijken leer je er wel goed mee dan. De Saab deed het niet veel sneller, die 1.9 diesel in de Berlingo is nog langzamer (LA kan dat beamen) en ik heb het ook prima met een Alto (0-100 in 22 seconden of zo) van een kennis kunnen doen
Alleen met tussensprintjes of inhalen maak je niet echt vrienden - behalve in de Saab dan
Oud 28-02-2010, 14:06
Verwijderd
Het is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent en inderdaad, je leert er wel goed door anticiperen en vooruit kijken. In de Micra (0-100 in 20s) was het ook voornamelijk een kwestie van vooruit kijken en ook accepteren dat je niet altijd vóór een andere verkeersdeelnemer kunt invoegen
Oud 28-02-2010, 14:25
MTpower
MTpower is offline
Och, in de excel lukte het me ook altijd wel. Maar ik denk dat het je zo 2 extra lessen kost in zo'n trage bak om het een beetje goed onder de knie te krijgen
Oud 28-02-2010, 14:31
Verwijderd
Denk 't niet. Je bent niks anders gewend
Oud 28-02-2010, 14:44
KIET
KIET is offline
Een Excel is nou ook niet echt een trage auto
Ik denk ook dat het meer ligt aan de bestuurder dan aan de auto, een beetje bestuurder kan in elke auto wel invoegen. Als lesser zal het al helemaal niets uitmaken omdat alle begin moeilijk is en je inderdaad niet beter weet
Oud 28-02-2010, 16:07
MTpower
MTpower is offline
Jammer dat dat niet te testen is, want ik denk toch echt dat dat wel degelijk lessen zou schelen
Oud 28-02-2010, 17:50
Verwijderd
klopt. Maar een Berlingo is nu ook weer niet echt gemaakt voor snelle sprints en fijngevoelig invoegen. Dat moet je gewoon lomp doen. Tussenproppen, anders dan rij je 3 kilometer verder nog over de vluchtstrook

Zonder gekheid: zelfs met een klein motortje moet je genoeg vaart kunnen maken om in te voegen. Wat ik alleen bij die vrouwtjes in hun Matizjes, corsaatjes en aanverwante kleine autootjes vaak zie doen is, dat ze op de invoegstrook afremmen, om te kijken of er ergens een fijn plekje is om in te voegen. Waardoor ik ook moet afremmen. En met de berlingo was dat gewoon fukking irritant. Groot licht, claxons en woest vuistengezwaai waren hun deel. Met de C3 knal ik hem er dan rechts langs ( indien mogelijk ) of ik kan hem altijd nog fors doortrekken.
Oud 28-02-2010, 18:20
KIET
KIET is offline
Niet om het één of ander, maar een Corsa en een C3 zijn nagenoeg even groot; je rijdt zelf ook in zo'n aanverwante kleine auto dan

Daarnaast zijn veel auto's in het A-C segment uitgerust met een kleine basismotor die 0-100 in circa 17 seconden prestaties leveren. Als je zo'n ding een beetje doortrekt haal je prima een acceptabele snelheid om in te voegen. Het invoegen an sich ligt dan echt meer aan de bestuurder en hoe goed die anticipeert, als je minder vlot bent moet je alleen beter van te voren weten waar je uit wil komen. Ik zie ook genoeg mensen met een vlotte auto alsnog slechte invoegacties uitvoeren omdat ze niet ver genoeg de situatie inschatten
Ik zal niet beweren dat het makkelijker invoegen is met een vlottere auto, dat helpt natuurlijk zeker, maar de onervaren lesser zal daar weinig boodschap aan hebben. Laat staan dat het zijn lesperiode zal hinderen. Die leren immers in te voegen door middel van inschatten en kijken, niet door louter het gebruik van het gaspedaal. Ik denk zelfs dat die daar meer aan hebben dan in ene hele snelle auto, want wennen aan snellere auto is veel makkelijker dan wennen aan een wat langzamere auto

Met de Berlingo heb ik trouwens nooit meer lomp moeten doen dan met een andere auto. Of je wel of niet wat moet proppen om in te voegen heeft dan meer met de drukte op de weg te maken - en soms slecht inschattingsvermogen van andere weggebruikers.
Oud 01-03-2010, 08:38
Verwijderd
Jawel, ik rij ook in een aanverwante kleine auto. Maar ik geef ten minste gas, als ik weet dat ik op een snelweg in moet voegen waar met TEN MINSTE 100 km/u rijdt....

En ik heb vaak mogen meemaken dat mensen de meest gekke dingen doen om maar voor een bestel of vrachtwagen te blijven. Want die zou wel eens langzamer kunnen gaan dan zij. Dat ik ze vervolgens doodsimpel inhaal, is dan voor hun vaak een eye-opener geweest...
Oud 18-07-2010, 11:59
rijschool.pro
rijschool.pro is offline
Vergeet de lesauto. Het is veel belangrijker om een goede instructeur te hebben.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten