Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2010, 20:13
Verwijderd
Naar aanleiding van de veel te vroeg gegane frontman van Type O Negative, Peter Steele, misschien eens tijd het genre Doommetal onder de loep te nemen.

De roots van het genre gaan helemaal terug tot Black Sabbath (vroege jaren 70), en in 1986 bracht Candelmass al één van de eerste echte Doommetalplaten uit. Maar toen de stroming in de jaren 90 ferm op kop stak, zagen veel journalisten (en fans) het als een kruisbestuiving tussen Gothrock en Deathmetal.
Paradise Lost en Tiamat hadden beiden een Deathmetal verleden, maar hun respectievelijke platen 'Gothic' en 'Wildhoney' maakten duuidelijk dat men naar meer dan alleen Deathmetal had geluisterd. De zware gitaren der verdoeming, zo werd de duistere Metal genoemd.
Type O Negative volgde met Bloody Kisses in Amerika en in Europa bracht Theatre of Tragedy hun debuut uit. Meteen ook de aanzet voor een stroming die oh zo ongelukkig 'Gothic Metal' werd genoemd.

Houden jullie van de stijl?
Wat zijn jullie favorieten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2010, 20:15
Verwijderd

Everything Dies
Hoe toepasselijk
Met citaat reageren
Oud 17-04-2010, 11:35
Verwijderd
In iedere historie van doom metal hoort Pentagram thuis, dus die krijg je als huiswerk mee.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2010, 17:57
Verwijderd

Net als Mercyful Fate die zoveel bands uit de doom en gothic metal heeft beďnvloed, of My Dying Bride die volgens velen de aller duisterste van hun tijd waren.
Bovenstaande is slechts een zeer beknopte reconstructie van een zeer brede substijl met tal van grote en minder grote bands. Het is de bedoeling da in de discussie het lijstje compleet wordt.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2010, 19:23
Verwijderd
Mercyful Fate was toch meer van invloed op de 2e wave van black metal dan op doom metal. Wat het metalsletje + doom/"gothic" metal verhaal betreft waren The Gathering en The 3rd and the Mortal overigens ook eerder dan Theatre of Tragedy.

En Anathema is er natuurlijk ook nog.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2010, 19:29
WAT
WAT is offline
Balen dat die dude het loodje gelegt heeft, hij had wel een goede stem.

Maar wat ik echt ken als Doom is Worship - Last CD before doomsday.....
Met citaat reageren
Oud 17-04-2010, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Mercyful Fate was toch meer van invloed op de 2e wave van black metal dan op doom metal. Wat het metalsletje + doom/"gothic" metal verhaal betreft waren The Gathering en The 3rd and the Mortal overigens ook eerder dan Theatre of Tragedy.

En Anathema is er natuurlijk ook nog.
<3 Anathema

Het is beetje een grote discussie of het nu Theatre of Tragedy danwel The Gathering was die als eerste kwam met 'gothic metal'.The Gathering haar debut was T o T met een neuslengte voor, maar laatstgenoemde was wel al langer op voorhand bezig met de stijl.
Bovendien gaf de pers de term 'gothic metal' aanvankelijk al weg aan acts als Paradise Lost.
Het is pas meer naar het eind van de jaren '90 dat men de term 'Gothic Metal' consequent is gaan gebruiken voor Female Fronted Doom met symfonie elementen.
Althans als de persoon waar ik het van gehoord heeft, mij geen blaasjes heeft wijsgemaakt.
Ben zelf maar een simpele oude Waver hoor.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2010, 19:58
Verwijderd
Citaat:
Balen dat die dude het loodje gelegt heeft, hij had wel een goede stem.

Maar wat ik echt ken als Doom is Worship - Last CD before doomsday.....

Eens eentje die ik nog niet ken.
Zo te horen hebben ze hun roots bij de blackmetal?

Zeker niet slecht ^^
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 10:02
verfblik
verfblik is offline
Citaat:
In iedere historie van doom metal hoort Pentagram thuis, dus die krijg je als huiswerk mee.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2010, 21:55
Tar Anárion
Tar Anárion is offline
Wat verfblik dus probeert te zeggen:

Met citaat reageren
Oud 23-04-2010, 21:03
PunkyFunkyDucky
PunkyFunkyDucky is offline
Is nog best wel soft Doommetal ik had altijd het idee dat echt RawrRawr was
Oud 23-04-2010, 21:29
Verwijderd
Je hebt doom en doom hoor.
Er is ook een overlap met Death en Black, en dan zijn we al over heel wat zwaardere Metal bezig.

Deze bvb
Met citaat reageren
Oud 27-04-2010, 15:42
JustADreamer
JustADreamer is offline
Doom is natuurlijk vrij langzaam in vergelijking met andere soorten metal, waardoor het softer lijkt denk ik. Anyway, doom is wel m'n favo metal stroming denk ik. Met overlap naar black en death.

Oh, en vergeet Equinox ov the Gods niet En Moonspell heeft ook best doomy invloeden, hoewel het weer meer richting black gaat.
Oud 27-04-2010, 18:14
Verwijderd

Moonspell ja. 't Was toen ik jaar of 14 was één van mijn favorieten. Vandaag eigenlijk nog altijd wel een beetje. Het gaf die harde Black waar ik toen zo gek op was en toch ook die 'duistere diepgang' die zo goed aansluit bij hoe ik mij voel.

Snelheid ja, de fetische van de trash en de technische death generatie. Alsmaar sneller en sneller...
Er is heel wat moois uit voortgevloeid, maar ik heb zo'n beetje een hekel aan de gedachte "het is niet snel, dus het is niet goed" Metal is veel meer dan alleen snelheid.

Ook een favoriet van mij, maar eigenlijk geen echte doom meer:

Noem het black in een doomjasje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten