Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2010, 19:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb astma en hooikoorts en daarbij altijd al een hele droge huid, dit in combinatie met mijn werk op een ziekenhuislab (met heel veel je handen wassen, handalcohol, etc) zorgt er altijd voor dat mijn handen vreselijk droog zijn. Nu heb ik sinds twee weken ofzo een plekje bij m'n pols wat echt heel droog is, branderig aanvoelt, er schilferig en wat grover dan m'n normale huid uit ziet. Ik dacht eerst dat het van in de tuin werken was maar ik heb het nu al twee weken en een collega van me zei ineens tegen me dat het eczeem was en of ik daar geen hormoonzalfje voor had? Ik dacht altijd dat ik alleen een hele droge huid had maar na zijn opmerking ga ik me afvragen of mijn droge, rode, schilferige, vaak ook pijnlijke huid niet alleen heel droog is maar of het geen eczeem is. Heb al wat gegoogeld maar daar word ik niet veel wijzer van. Ik heb voor het plekje op m'n pols nu cardiflor en als het niet beter wordt ga ik volgende week wel even langs de huisarts. Mijn vraag is nu: wanneer heb je 'gewoon' een hele droge huid en wanneer eczeem en wat kan je daarvoor het beste gebruiken of is het sowieso verstandig om een keertje langs de huisarts te gaan?
Oud 14-05-2010, 20:52
indigo
indigo is offline
Hmm, even opdiepen... als ik het me goed herinner heb je grofweg drie soorten eczeem:
1. Contacteczeem: dit ontstaat als je allergisch bent voor bepaalde stoffen, zoals nikkel of parfums in wasmiddel
2. Ortho-ergisch/irritatief eczeem: als je al een droge huid hebt en deze vaak wast, kun je last krijgen van irritatief eczeem. Het talglaagje wordt dan zo vaak van de huid gewassen dat deze een ontstekingsreactie geeft.
3. Constitutioneel eczeem: komt vaak voor bij atopisch syndroom (met astma, hooikoorts, allergieen e.d.) en vooral bij kinderen in elleboog- en knieholtes. De oorzaak hiervan is niet echt duidelijk.

Een droge huid kan dus ook veranderen in eczeem als je deze vaak wast! Ik kan me voorstellen dat dat bij jou het geval is. Heb je op de rest van je handen ook last, of is het beperkt tot dat ene plekje? In het laatste geval kan er namelijk ook een schimmel op je huid zitten.

Overigens verschilt de behandeling van de (eenvoudige) eczemen niet extreem veel van elkaar. In principe krijg je een hervettende crème of zalf (iets als vaseline-cetomacrogolcrème, misschien iets vloeibaarders voor je handen) en - mocht de dokter dat nodig vinden - een corticosteroidencrème (bv hydrocortison). Bij het contacteczeem is de behandeling natuurlijk het vermijden van het allergeen.
Wat betreft de schimmel: het is soms moeilijk om te differentieren tussen schimmel en eczeem, dus dan kan je huisarts je een combinatiemiddeltje geven (miconazol/hydrocortison). Dat moet je dan een x aantal dagen smeren en dan is het als het goed is weg.

Anyway: ik zou even naar de huisarts gaan om te laten beoordelen. Hij kan het beste zien waarvan er sprake is. Vettende zalf (zoals cardiflor - toch?) kan inderdaad meestal geen kwaad, tenzij je er een allergische reactie van krijgt. Overigens bevat bij ons in het ziekenhuis alle handalcohol "terugvettende" bestanddelen, waardoor het niet zo uitdrogend werkt als echte alcohol zou doen. Ik neem aan dat dat bij jullie ook het geval is. Als je handalcohol volgens de protocollen gebruikt, werkt het net zo goed als water en zeep (de enige uitzondering is Clostridium). En daarnaast hangen er in ons ziekenhuis ook op verschillende plekken van die zeeppompjes met handcrème. Is zoiets bij jullie niet te regelen?
Oud 15-05-2010, 18:34
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hey, thanx voor je uitgebreide reactie Het is niet alleen dat ene plekje op m'n pols, m'n vingers en knokkels zijn ook heel droog, rood en schilferig maar dat heb ik heel vaak al. Komt denk ik idd door heel vaak m'n handen wassen. Ik smeer m'n handen sowieso al de hele dag door in met handcreme (ook op het werk) en ook 's nachts maar dat helpt niet meer voldoende, heb ook al allerlei cremes geprobeerd.

Ga denk ik maar proberen om even bij de huisarts langs te gaan want het wordt gewoon te erg nu. Al schrijft ie maar een goede handcreme ofzo voor, vind ik ook prima want de hele drogist heb ik al geprobeerd en kost me ook klauwen vol met geld.
Oud 16-05-2010, 00:31
Jorien.
Jorien. is offline
Als je naar de huisarts gaat, kijk dan heel erg uit met die hormoonzalf! Ik heb al vanaf heel jong eczeem in de zomer en twee jaar geleden was het wel heel erg aan de binnenkant van mijn ellebogen. Toen kreeg ik van die hormoonzalf van de dokter, maar dat haalt dus iets uit je huid, wat je huid bruin maakt (sorry, ik ben even de naam kwijt ..) en dit dus (soms) voor altijd.

Gelukkig had mijn moeder ervaring met deze zalf en vertelde ze mij dat ik hier heel weinig van op moest smeren. Maar alsnog is het heel duidelijk zichtbaar waar ik deze zalf heb gesmeerd, ook al heb ik deze hormoonzalf maar een weekje gebruikt.

(nu twijfel ik even of dit melanine heet?)
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 11:27
indigo
indigo is offline
@Jorien: melanine is inderdaad het pigment in je huid.
Aangezien TS deze zalf al heeft, neem ik aan dat ze weet dat je het dun moet smeren. Als je dat doet én je gebruikt het niet te lang achter elkaar heb je weinig kans op depigmentatie en een dunner wordende huid.

Regels voor berichten