Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2010, 17:49
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Als ik priegelwerk doe, zoals borduren (vooral wit-op-wit), gaan mijn ogen vaak zeer doen na een tijdje. Bij borduren is vaak het contrast te laag of het licht te slecht en je staart steeds naar dingen die superklein en superdichtbij zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit slecht is voor je ogen.
Wie weet wat hieraan te doen valt? Zou zo'n leesbrilletje in een koker helpen, of is dat alleen voor als je ogen ook echt slecht zijn dichtbij? Een vergrootglas (maar dat kan ik weer niet vasthouden omdat ik twee handen nodig heb voor borduren en dergelijke), of gekleurd glas dat het contrast van de garen en stof verhoogt?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 17:50
Armoed
Armoed is offline
Het is niet slecht voor je ogen, ze worden er slechts moe van.
Oud 16-05-2010, 18:18
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ze worden er heel snel heel moe van, ik krijg er hoofdpijn van, meer last van mijn tourette, en ik heb gehoord dat het wel degelijk slecht is voor je ogen maar zelfs als het dat niet is hoop ik dat er toch middeltjes zijn om die moeheid te verzachten.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 18:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heb je je ogen wel eens laten opmeten om te checken of je van jezelf al geen lichte plussterkte hebt? Wat jij beschrijft had ik heel erg toen ik nog geen bril had in mijn tentamenweken, als ik urenlang boeken zat te bestuderen. Nu ik een bril heb, heb ik er iig al veel minder last van.
Oud 16-05-2010, 19:11
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ja, heel vaak. Ik heb aan éen oog een plussterkte van +0.25, het is echt niet de moeite waard om daar een bril voor te nemen zei de opticien.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 19:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat is idd wel heel weinig. Ik heb zelf +0,50 en +0,75 (en cilinder aan een oog) dacht ik en dat verschil merk ik wel met bril of niet.

Je hebt ook van die standaard met zo'n loep erin wat ouderen nog wel eens gebruiken met lezen of handwerk, misschien is zoiets wat?
Oud 16-05-2010, 19:21
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dat zou inderdaad kunnen helpen. Maar dat lijkt me wel prijzig, en waar haal je zoiets?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 19:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het eenvoudigste en goedkoopste zal zijn om zoiets op te kop te tikken als er iemand overleden is en mensen een huis moeten leegmaken, misschien eens informeren bij de kringloopwinkel ofzo?
Oud 16-05-2010, 19:52
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik zal woensdag eens kijken, dan moet ik er toch heen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 14:18
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Toch denk ik dat het het beste is als je wat meer afwisseling zoekt, als je ook af en toe naar buiten kijkt. Je ogen verkrampen gewoon een beetje als ze steeds zo moeten focussen, dus je moet ze soms gewoon even wat rust gunnen, is meteen ook goed tegen de rsi
Oud 18-05-2010, 10:29
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Mijn vader heeft zo'n standaard-dingetje zelf gemaakt, een houten staafje op een klein plankje ofzo getimmerd en een stuk ijzerdraad aan de bovenkant dat zeg maar om het handvat van een vergrootglas heengewikkeld wordt. Maar zoals je weet is mijn papa niet zomaar een papa maar een buschauffeur-toffe-papa.
Hoe dan ook. Zoiets kan je proberen, of een kringloopwinkel ofzo idd!

Regels voor berichten