Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2010, 21:47
Verwijderd
Ik ben even benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met de morning after-pil.

Het verhaal is namelijk zo: Strikt genomen had ik afgelopen maandag ongesteld moeten worden, maar op dinsdag was ik dat nog niet (een dag verschil kan natuurlijk een keer) en die nacht heb ik een klein ongelukje gehad met ons voorbehoedsmiddel: vriendje en ik allebei dronken en vergeten het condoom om te doen, om vervolgens na 1 minuut bij mijn positieven te komen en alsnog een condoom te pakken.
Aangezien ik niet aan de pil ben en ik zekerheid wilde, heb ik de apotheek even gebeld of het ondanks dat ik al ongesteld had moeten worden toch het nog een morning after-pil zou moeten nemen. Het antwoord daarop was ja, en die heb ik dus op woensdagmiddag meteen gehaald. Alleen...nou ben ik nog steeds niet ongesteld en ik begin me inmiddels toch een beetje zorgen te maken
Heb al twee zwangerschapstesten gedaan (allebei negatief) en ik kán in principe ook niet zwanger zijn, maar ik vind het wel ontzettend irritant. Zeker ook omdat de MAP er volgens de apotheek voor zou moeten zorgen dat ik binnen drie dagen ongesteld word, maar ik zit nu dus aan het einde van dag 2...

Als er maandag niets veranderd is, dan ga ik naar de huisarts, maar was even benieuwd of meer mensen ervaring hebben met MAP-perikelen.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2010, 00:45
AzN
AzN is offline
Ik kreeg er zelf direct kleine bloedingen van . En voor zover ik me kan herinneren, bleef m'n 'echte' menstruatie inderdaad enkele dagen uit. Maar dat kan ook komen door de stress, want ik vreesde natuurlijk ook dat ik zwanger was .

Ik denk sowieso dat ieder lichaam anders reageert op de MAP, dus.. maak je (nog) geen zorgen .
Oud 22-05-2010, 07:42
Pluis
Pluis is offline
Hoe drukker je je maakt over ongesteld worden, hoe langer het duurt voor je ongesteld wordt. Mijn huisgenootje heeft laatst ook een MAP gehaald voor een dergelijk ongelukje, en ik geloof dat het bij haar een hele tijd duurde voor ze ongesteld werd, en die ongesteldheid sukkelde daarna een hele tijd door.
Wacht rustig af, het komt heus wel op gang
Oud 22-05-2010, 21:38
Mistraelle
Mistraelle is offline
Ik denk dat de kans heel klein is dat je zwanger bent. Ten eerste omdat je maar heel kort "onveilig" hebt geveeën, ten tweede omdat dit normaal de tijd is dat je ongesteld moet worden (de zogenaamde "veilige periode") waarbij er geen ei-cel aanwezig is, en ten derde stop de MAP inderdaad de normale cyclus. De MAP is feitelijk precies hetzelfde als de orale anticonceptie pil alleen in een tienvoudige dosis. De hormonen die je dus in deze tijd inslikt (progestagenen) zorgen ervoor dat ovulatie niet plaatsvindt en dat de innesteling van de bevruchte eicel bemoeilijkt wordt. De reden waarom je normalieter "ongesteld" zou moeten worden is omdat je bij gebruik van de pil of bij het stoppen van de pil kan gaan bloeden. Dit zijn de zogenaamde doorbraakbloedingen en onttrekkingsbloedingen. Met name onttrekkingsbloedingen komen voor omdat progesteron er normaal voor zorgt dat de baarmoederwand verdikt. Bij het stoppen van de pil valt deze stimulatie uit en ga je bloeden waardoor de wand weer dunner wordt. Dit hoeft niet altijd op te treden. Hieronder een citaat uit het farmacotherapeutisch kompas:

Bijwerkingen (Norlevo)
Zeer vaak (> 10%): misselijkheid (20–25%), pijn in de onderbuik, hoofdpijn, vermoeidheid, uitstel menstruatie (met > 7 dagen), zware menstruatie en duizeligheid. Gevoelige borsten, 'spotting' en onregelmatig vloeien is bij 3–30% gemeld en kan tot de volgende (evt. verlate) menstruatiecyclus voortduren. Vaak (1-10%): braken, diarree. Overgevoeligheidsreacties van de huid zijn gemeld.

Daarbij kan zoals hierboven gezegd stress ook een rol spelen bij het uitblijven van de menstruatie. Als je je echt zorgen maakt kan je naar de huisarts om een bloedzwangerschapstest uit te voeren...

Succes!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 13:44
Verwijderd
Bedankt allemaal!
Ik weet ook wel dat de kans echt heel klein is dat ik zwanger ben, maar ben inmiddels drie negatieve zwangerschapstesten verder, en nog steeds niet ongesteld Doe er vanavond nog eentje en ik bel morgen de huisarts even om te vragen of dit normaal is.
Beetje vervelend allemaal...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 14:31
Kaa
Kaa is offline
Ik heb nog nooit n bloeding gehad door de map. Heb m 2x gebruikt in mn leven.
als je nu zwanger zou zijn, dan zou dat van voor dat ongelukje zijn anders zou de map gewoon werken. Als je twijfelt gewoon naar de huisarts voor n bloedtest
Oud 26-05-2010, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Bedankt allemaal!
Ik weet ook wel dat de kans echt heel klein is dat ik zwanger ben, maar ben inmiddels drie negatieve zwangerschapstesten verder, en nog steeds niet ongesteld Doe er vanavond nog eentje en ik bel morgen de huisarts even om te vragen of dit normaal is.
Beetje vervelend allemaal...
Ja haha grapjas, zelfs al zou je zwanger zijn dan nog zou die test negatief zijn, want je moet in de eerstvólgende gemiste ongesteldheid testen. Er moeten echt wel een paar weken overheen gaan wil je dat zien hoor, te vroeg testen heeft nooit zin.

Daarnaast is het volgens mij godsonmogelijk dat je nu ongesteldzwanger bent en moet je er rekening mee houden dat de MAP een hormonenbom is die er bij jou misschien voor zorgt dat je ongesteldheid juist uitblijft. Ik noem maar wat. Zou over een week of twee nog eens testen, maar de kans om zwanger te raken wás al heel klein en met de MAP erbij is ie nog veel kleiner, dus volgens mij maak je je druk om niets.

Laatst gewijzigd op 27-05-2010 om 12:14. Reden: domme fout
Met citaat reageren
Oud 27-05-2010, 11:19
Verwijderd
De MAP kan inderdaad heel goed je menstruatie van slag brengen.
De MAP werkt niet 100% maar eerder 95%. Dat klinkt als best veel maar eigenlijk is het dat niet, het betekent dat hij bij 1 op de 20 niet werkt. Je hebt zo te lezen wel al heel snel de MAP genomen, dat is goed, dan is de kans dat hij gewerkt heeft hoger. En bedenk ook: de kans dat je van onveilige seks zwanger raakt is sowieso geen 100%, maar slechts 20% per maand
Zwangerschapstesten zijn inderdaad pas betrouwbaar als een bevruchte eicel zich heeft ingenesteld, en het kan tot 14 dagen na de bevruchting duren voor dat gebeurt (gemiddeld na 10-11 dagen).

Dus probeer niet te veel te stressen, het was maar 1 x en 1 minuutje en je hebt een MAP gehad . En doe de test over een paar weken nog eens.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2010, 22:30
Verwijderd
Nja, ik vind het gewoon irritant dat ik niet ongesteld word En ik kan rationeel echt wel bedenken dat de kans dat ik zwanger ben echt vrijwel nul is, maar toch, het is gewoon vervelend.
Ik heb hier geen ervaring mee verder (heb voor het eerst in 6 jaar weer seks, haha ), dus het is gewoon net dat beetje stress dat ik er even niet bij kan hebben. En daarbij komt ook nog eens dat het een beetje een domme actie was, natuurlijk en daar houd ik niet zo van

Maarrrr toch bedankt allemaal
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten