Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2010, 20:28
Stijnvj
Stijnvj is offline
<Je bespaart moeite en tijd door naar beneden te scrollen en alleen de laatste versie te lezen.>

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of jullie wat tips hebben om een goed column te schrijven. Ik moet er een schrijven voor godsdienst, uit een agnostisch oogpunt. Dit heb ik tot nu toe:

Een vastgeroest hersenspinsel

“Religie is uit de hand gelopen.” Dat is wat ik vaak denk als ik over straat loop, en om me heen kijk. Hoe is het mogelijk dat er hele genociden en oorlogen plaatsvinden, puur om het geloof? Hoe kan het dat mensen die hun mening geven over een godsdienst, beschermd moeten worden door een kudde bodyguards, elke keer dat ze hun vuilnis buiten willen zetten? De mensheid neemt religie veel te serieus.

Toen het allemaal begon zal het vast wel goed bedoeld zijn. Dat er bepaalde normen en waarden werden vastgelegd, zodat die doorgegeven konden worden aan de volgende generaties. Dat men verklaringen zocht voor “het zijn”, de liefde, en het feit dat een bliksemschicht inslaat in jouw huis, en niet in dat van die vervelende buren.

“De mensheid neemt religie veel te serieus.”

Maar zeg nou zelf, we zijn toch veel te ver doorgeschoten in onze fantasie? De hele maatschappij is gebaseerd op een vastgeroest hersenspinsel dat nooit kan worden bewezen. Neem nu de politiek. De helft van de partijen is pseudo verbonden met een godsdienst, en de andere helft is er quasi fel op tegen. Nouja, misschien is de politiek niet zo’n goed voorbeeld, want politiek is op zichzelf al één en al gesuggereer. Maar kijk om je heen: hoeveel mensen worden er nou echt gelukkiger van religie?

Graag hoor ik van jullie opbouwende kritiek.

Laatst gewijzigd op 02-06-2010 om 17:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2010, 20:58
ZitriN
ZitriN is offline
Je stijl vind ik erg leuk en goed. Qua inhoud ben ik het alleen niet met je eens, zelf ben ik absoluut atheist, maar toch kan ik me heel goed voorstellen dat godsdienstige mensen hun godsdienst ook echt serieus nemen. En ik gok dat er ook heel veel mensen gelukkiger worden van religie. Voorbeeld, stel dat er iemand doodgaat waarvan je houdt, dan denk ik dat mensen er toch gelukkiger van worden als ze zich inbeelden dat zo'n persoon in een hemel is en ze degene weer terug zien. Snapje? Ik vind je schrijfstijl dus goed, en als collumn zeker toegankelijk, maar ik vind je inhoud en argumenten niet heel sterk.
Oud 31-05-2010, 06:25
Stijnvj
Stijnvj is offline
Oké, bedankt! Ik begrijp denk ik wat je bedoelt, en ik zal eens kijken hoe ik het op die manier kan verbeteren.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2010, 16:54
Stijnvj
Stijnvj is offline
<Je bespaart moeite en tijd door naar beneden te scrollen en alleen de laatste versie te lezen.>

Hooi,

Daar ben ik weer. Bij nader inzien heb ik toch maar voor een ander onderwerp gekozen, waarbij ik iets beter uit mijn woorden kom: De paus.

Dit heb ik tot nu toe:

Arme paus

Plaatsbekleder van Jezus Christus, opvolger van sint Petrus, bisschop van Rome, hoofd van de Rooms-katholieke Kerk én staatshoofd van Vaticaanstad.
Je zal maar zoveel taken hebben op je oude dag. Die arme paus, ik zou niet graag in zijn roodgelakte moccasintjes willen staan!

Van mij mogen mannetjes van 83 het echt zelf weten als ze in jurken rond willen lopen, maar deze man denkt ook nog eens de macht te hebben over alle 1.147 miljárd Rooms-Katholieken op de wereld.
Maar wat heeft de paus nou eigenlijk allemaal te zeggen? Al in de 15e eeuw negeerde Portugal hem volledig bij de verdeling van Zuid Amerika tussen hen en Spanje. En dan is de kerk fel tegen vrouwelijke geestelijken, blijkt dat er zelfs een vrouwelijke páús is geweest.

“Ik zou niet graag in zijn roodgelakte moccasintjes willen staan!”

En zo zijn er nog heel veel andere historische en ironische feitjes over pausen te vinden (zoals Paus Urbanus VII, die na 13 dagen al stierf aan malaria). Het probleem is echter, dat de paus tegenwoordig nog steeds genoeg macht heeft om homohuwelijken als taboe te zien, en vele mensen de dood in te jagen door de strijd aan te gaan tegen het gebruik van condooms.

En actueel is er natuurlijk de kwestie dat de huidige paus kindermisbruik in de Rooms-Katholieke kerk niet alleen heeft toegestaan, hij heeft zelfs geholpen dit in de doofpot te stoppen. Eerlijk gezegd zou het me niets verbazen als meneer zelf zijn handjes ook niet thuis heeft kunnen houden. Maarja, wie zal het zeggen? Natuurlijk haalt niemand het in zijn hoofd zijn mond open te doen. Dan zou hij niet alleen boze menigten jurkdragervolgelingen achter zich aankrijgen, maar ook de geloofwaardigheid van zijn godsdienst (voor zover die er nog was) totaal om zeep brengen.
De paus is gevaarlijk voor de mensheid, en maakt de katholieke kerk alleen nog maar belachelijker dan die al was. Verder is de paus totaal niet meer van deze tijd, en is dat eigenlijk nooit echt geweest.

Weer hoor ik graag jullie opbouwende kritiek.

P.S. In een document is het natuurlijk veel mooier opgemaakt waardoor het veel fijner leest.

Laatst gewijzigd op 02-06-2010 om 17:28.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2010, 19:51
Verwijderd
Een echte Humo column, dat van die paus.
Ongezout, weinig meer gefundeerd dan wat populisme en vooral heel erg afbrekend tegenover één wel bepaalde groep/persoon.
zo hebben de mensen het graag per slot van rekening.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 18:13
Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Je hebt te veel vooroordelen. Dit is geen column maar een regen van ongenuanceerde eenzijdige kritiek. Bij het eerste stuk claim je het vanuit agnostisch oogpunt te bekijken, maar in de titel bestempel je religie meteen als een hersenspinsel. Dat snijdt geen hout. Agnosten hebben geen reden om in een god te geloven, dat is iets anders dan het geloof afdoen als een inferieure gedachte.
Beide stukken komen erg ondoordacht over, en getuigen van een onbegrip aan jouw kant. Het tweede stukje: je maakt een inleiding, maar daarna begin je in één keer allemaal gal te spuwen over de paus. Dit is een opstapeling van eenzijdige kritiek, geen column. Probeer het eens van twee kanten te bekijken. Onderbouw je meningen. Overtuig.

Als je het verbeterd waag ik wel weer een poging.
Oud 01-06-2010, 18:33
Stijnvj
Stijnvj is offline
Wat betreft die vooroordelen ben ik het oneens met je. Mijn mening is dat religie goede wortels heeft, maar dat het tegenwoordig overdreven wordt. Dit heb ik ook wat overdreven, omdat ik begreep dat dat hoort bij een column. Ik ben het met je eens wat betreft het tweede column, het is inderdaad wel heel negatief.
Ik waardeer je kritieken, ik zal proberen het van meerdere kanten toegankelijk te maken.

Oké, en dit kan ik gewoon niet laten:
Citaat:
Als je het verbeterd waag ik wel weer een poging.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 19:13
ZitriN
ZitriN is offline
Ten eerste heb je gelijk dat een column geen betoog of beschouwing is. In een column vertel je in principe toch jouw kant, jouw ideeen en jouw gedachten erover? Zolang je dit niet zo overdrijft dat het aanstootgevend is, of heel makkelijk onderuit te halen, mag het van mij. Dat is mijn schoolkennis over columns in ieder geval, wij moesten onze mening en argumenten overdrijven. Nuance hoefde zeker niet. Dingen die mij zo even snel opvielen.
" maar deze man denkt ook " zou ik veranderen in "heeft ook macht etc"

Ik zou verder in je column de verschillende stukjes die je hebt gevonden waarin de macht van de paus wordt ondermijnd uitbreiden en meer uitleggen, dan zou ik vervolgens zeggen dat de paus vervolgens wel denkt de macht te hebben om het homohuwelijk, abortus, euthanasie, anticonceptie af te wijzen. En daarna dat hij niet meer van deze tijd is.

Dit zou ik absoluut weghalen:
"Eerlijk gezegd zou het me niets verbazen als meneer zelf zijn handjes ook niet thuis heeft kunnen houden"
Iemand beschuldigen van pedofilie is wat anders dan een ongenuanceerde mening, dit heet smaad en is strafbaar. Ik denk sowieso dat je de paus ook niet de schuld in zijn schoenen kan schuiven van al het kindermisbruik. Dat zou in principe betekenen dat bijvoorbeeld Balkenende schuldig is aan de misdaden die een gemeentelijke wethouder bijvoorbeeld begaat.

Ik zou dit graag beter geargumenteerd zien, dat er meer naar toegewerkt is. nu is het meer een losstaande stelling:
"Verder is de paus totaal niet meer van deze tijd, en is dat eigenlijk nooit echt geweest."
Oud 01-06-2010, 21:04
Stijnvj
Stijnvj is offline

Bedankt voor de kritiek! Ik moet zeggen dat ik het echt helemaal eens ben met vrijwel al je opmerkingen, ik had al veel van dat soort dingetjes weggehaald enzo.
Ik zal even de nieuwste versie posten:

Arme paus

Plaatsbekleder van Jezus Christus, opvolger van sint Petrus, bisschop van Rome, hoofd van de Rooms-katholieke Kerk én staatshoofd van Vaticaanstad.
Je zal maar zoveel taken hebben op je oude dag. Die arme paus, ik zou niet graag in zijn roodgelakte moccasintjes willen staan!

Je zou zeggen: Wat heeft een man in een jurk nou eigenlijk allemaal te zeggen? Al in de 15e eeuw negeerde Portugal hem volledig bij de verdeling van Zuid-Amerika tussen hen en Spanje. De paus is toch eigenlijk maar een marionetje van de Kerk?

Het probleem is echter, dat de paus tegenwoordig wel degelijk veel invloed heeft, waardoor veel landen homoseksualiteit niet accepteren, en veel mensen de dood ingejaagd worden doordat de paus de strijd aan gaat tegen het gebruik van condooms.
Daarbij is de paus verantwoordelijk voor de taboe die ligt op abortus en anticonceptiemiddelen.

Heel actueel is er natuurlijk de kwestie dat de huidige paus kindermisbruik in de Rooms-Katholieke kerk niet alleen heeft toegestaan, hij schijnt zelfs geholpen te hebben dit in de doofpot te stoppen. Wat ik persoonlijk niet snap, is dat terwijl je zó’n fan van God bent dat je páús wordt, je je toch met de dingen bezig gaat houden die volgens mij nog wel het méést door God verboden zijn. (Ik kan het ook mis hebben, ik heb me niet zo verdiept in de bijbel.)

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets (nouja, niet veel) tegen het Rooms-Katholicisme. Naar mijn mening is de paus, wat zijn bedoelingen ook zijn, simpelweg gevaarlijk voor de mensheid, en is hij binnen het christendom totaal overbodig.

En weer hoor ik graag jullie commentaar.

Laatst gewijzigd op 02-06-2010 om 17:29.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 22:35
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Oké. Ik heb even heel snel de drie 'columns' doorgekeken. Leuk dat je het probeert, maar er kan nog veel bijgeschaafd worden.

Ten eerste: je stijl is hakkelig. Zinnen kunnen korter, je gebruikt extra woorden die niet nodig zijn. Bijv. 'Heel actueel is er natuurlijk de kwestie dat de huidige paus kindermisbruik in de Rooms-Katholieke kerk niet alleen heeft toegestaan, hij schijnt zelf geholpen te hebben dit in de doofpot te stoppen.'
Probeer deze zin eens goed uit te spreken. Dit is bijna niet te doen. Te lang. Je vertelt drie verschillende punten in één zin en dat is toch wel een beetje veel van het goede. Daarbij loopt de zin niet lekker. Probeer één punt per zin aan te stippen.

vorm: In een column staan meestal geen plaatjes, met je taal probeer je zaken beeldend te maken. Daar heb je de afbeelding hopelijk niet meer bij nodig. Probeer dingen te benadrukken op subtiele wijze, bijv. dmv uitroeptekens (alsnog zo min mogelijk), komma's en speel met ritme. Door woorden groter te typen, of met heel veel accenten te werken, maakt je het niet krachtiger. Je laat alleen maar zien dat jouw woordkeuze niet sterk genoeg is om je punt te maken. Subtiliteit is de sleutel.
Daarbij kan het correct gebruiken van alinea's goed werken. Beeldende taal zoals 'doofpot' helpt ook goed. Het maakt het smeuďg, fijn om te lezen en beeldender.

Een column is geen betoog. Je vertelt jouw zienswijze op een actuele gebeurtenis, of iets wat in je leven gebeurd is of noem het maar op. Meestal wordt er gebruik gemaakt van humor. Iedereen weet wat er gebeurd is, daarvoor kijkt men het nieuws. Maar door jouw zienswijze kun je het interessant maken. Wat zag ik in het nieuws?, vraag je je af.
Zo was er laatst een columnist in de METRO die de verkiezingsdebatten vergeleek met stofzuigerverkopers. Origineel, grappig, pakkend én het gaf een heel helder beeld van wat er nu eigenlijk speelde, zonder allerlei inhoudelijke rompslomp.

Opbouw. Een climax werkt goed in een column. Sowieso wordt in elk verhaal toegewerkt naar een climax dmv een spanningsboog. Maar in een betrekkelijk kort stuk tekst is deze spanningsboog misschien nog wel belangrijker. Met gemiddeld 300-500 woorden zul je het moeten doen. Voor het onderwerp goed en wel is ingeleid ben je al bij de climax/grap/statement van de schrijver belandt. Dat is vrij snel. Een column valt of staat dus bij de gratie van een goede opbouw.

Nou ja goed, hopelijk kun je er wat mee. Succes.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2010, 16:45
Stijnvj
Stijnvj is offline
Haha oké ik ga mijn best doen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2010, 17:08
Kirsten1994
Kirsten1994 is offline
Hoi columnschrijver,
Ik heb hier een paar tips voor je, ik hoop dat je er iets mee kunt!
1 Probeer minder haakjes te gebruiken, ipv haakjes: komma's. Dat staat beter, en leest beter.
2 Probeer minder streepjes op de klinkers te gebruiken.

'Wat ik persoonlijk niet snap, is dat terwijl je zó’n fan van God bent dat je páús wordt, je je toch met de dingen bezig gaat houden die volgens mij nog wel het méést door God verboden zijn.'

Word: Wat ik persoonlijk niets snap, is dat terwijl je zo'n grote fan van God bent, dat je páus word, je je toch met de dingen bezig gaat houden die volgens mij nog wel het aller meest door God verboden zijn.

3 Zoals SiemdeCyper hierboven al zei: minder lange zinnen (!!!). Bij lange zinnen is het gevaar groot dat ze slaapverwekkend worden (dus saai), en dat de lezer vergeet waar het in het begin van de zin over ging, als die bij het einde is. Probeer ze te verkorten (dus overbodige woorden weghalen), of maak er meerdere zinnen van.

Succes nog!

Toedelz!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2010, 17:25
Stijnvj
Stijnvj is offline
Kijk, zo krijg ik graag kritiek. Ik heb weer een nieuwe versie.
Ik heb de zinnen korter gemaakt, en vooral geprobeerd het simpeler leesbaar te maken.

Verder ben ik superblij met jullie commentaar, hoe positief of negatief het ook is!
Oh, en één ding: Vinden jullie dat plaatje echt overbodig? Anders is de grap toch niet meer echt begrijpelijk?

Arme paus

In mijn inleiding lijkt het er even op dat ik de paus ga prijzen om de grote last die hij op zijn schouders draagt. In tegendeel.
Al in de 15e eeuw werd paus Alexander VI volledig door Portugal genegeerd. Oorzaak: De Portugezen hadden een veel kleiner deel van Zuid-Amerika gekregen van de overigens Spaanse paus. Wie luistert er überhaupt naar een man in een jurk? Hij lijkt een beetje op sinterklaas zonder baard, en ook van hem krijg je na een paar jaar wel genoeg.

Het probleem is echter, dat de paus tegenwoordig wel degelijk heel veel invloed heeft. Door hem accepteren veel landen homoseksualiteit niet. De paus jaagt vele mensen de dood in door de strijd aan te gaan tegen condooms. En de paus is verantwoordelijk voor de taboe die ligt op abortus en anticonceptiemiddelen.

Heel actueel is er natuurlijk de kwestie kindermisbruik in de Katholieke Kerk. Het schijnt dat de paus dit niet alleen heeft toegestaan, maar zelfs geholpen heeft het in de doofpot te stoppen. Wat ik persoonlijk niet snap, is dat iemand die zo’n grote fan van God is dat hij páus wordt, zich toch met dingen bezig gaat houden die volgens mij nog wel het allermeest door God verboden zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets (nouja, niet veel) tegen het Rooms-Katholicisme. Naar mijn mening is de paus simpelweg gevaarlijk voor de mensheid, wat zijn bedoelingen ook zijn, en is hij binnen het christendom totaal overbodig.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2010, 18:49
Ratatouille
Ratatouille is offline
Columns schrijven vind ik heel moeilijk, dus ik weet niet of mijn commetaar zinnig zal zijn. Wel een aantal zinnen die naar mijn mening niet helemaal kloppen:
Citaat:
De paus jaagt vele mensen de dood in door de strijd aan te gaan tegen condooms.
Je gaat de strijd aan MET iets, niet tegen iets

Citaat:
Heel actueel is er natuurlijk de kwestie kindermisbruik in de Katholieke Kerk.
De zin loopt niet zo lekker door het 'er'. Ik zou het weglaten.

Citaat:
Wat ik persoonlijk niet snap, is dat iemand die zo’n grote fan van God is dat hij páus wordt, zich toch met dingen bezig gaat houden die volgens mij nog wel het allermeest door God verboden zijn.
Doordat deze zin zo lang is, leest het voor mij een beetje moeilijk...

Dit vind ik wel heel leuk:
Citaat:

Citaat:
Wie luistert er überhaupt naar een man in een jurk?
Hihi, ik niet
Met citaat reageren
Oud 04-06-2010, 20:20
Stijnvj
Stijnvj is offline
Haha oké bedankt!

Morgen gaan we het afdrukken, dus vanaf nu is dit topic niet echt meer zinvol..
Met citaat reageren
Oud 04-06-2010, 21:06
Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
Haha oké bedankt!

Morgen gaan we het afdrukken, dus vanaf nu is dit topic niet echt meer zinvol..
Wie is we en waarvoor ga je het gebruiken als ik zo vrij mag vragen?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2010, 08:48
Stijnvj
Stijnvj is offline
"We" zijn ik en een vriend van me, en het was een opdracht voor Godsdienst/Levensbeschouwing om een tijdschrift vanuit een bepaalde levensvisie te maken. En wij hebben agnostisch gekozen.
We hadden er twee weken voor, en er moest onder andere een filmbeschouwing, een column, een artikel over het bestaan van God, een artikel over hoe goed religie is voor de maatschappij, en een interview in. We hebben daar nog een horoscoop aan toegevoegd, dus in totaal zijn het maarliefst 20 pagina's!

Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten