Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2010, 15:57
SandraNoortje
SandraNoortje is offline
Hee allemaal!
Wij moeten een presentatie houden over abortus! Hiervoor houden wij een enquete met één vraag: Abortus, voor of tegen?

Dus.. ben jij voor of tegen?

Laatst gewijzigd op 11-05-2010 om 16:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2010, 16:10
Hawahaai
Hawahaai is offline
Interessant. Succes met je presentatie!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 17:38
Ieke
Ieke is offline
Voor, onder bepaalde voorwaarden.
Oud 11-05-2010, 17:39
Thinus
Thinus is offline
voor
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 18:14
Verwijderd
voor
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 22:32
silentbob
silentbob is offline
voor(beslissing voor de moeder natuurlijk, of dokter/familie in het geval van een moeder die in een coma ligt of iets dergelijks, maar dat is niet zo veel voorkomend)
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 12:57
Volk
Volk is offline
Ik denk dat je niet voor of tegen kunt zijn. Net zoals je niet voor of tegen kort haar kunt zijn omdat het een persoonlijke beslissing is. Mensen hebben allerlei redenen om wel of geen abortus te plegen. Daarom denk ik niet dat het zo simpel is als 'voor' en 'tegen'.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 13:23
Verwijderd
Voor, onder bepaalde voorwaarden.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 15:19
AzN
AzN is offline
Voor
Oud 12-05-2010, 17:23
Martiño
Martiño is offline
Ik ben niet voor of tegen abortus, maar ik vind wel dat de moeder/de ouders van het ongeboren kind de vrijheid hebben om de keuze te maken om de zwangerschap prematuur te kunnen beëindigen.
Oud 12-05-2010, 23:37
arPos
arPos is offline
Ik ben voor het gegeven dat dat aan de moeder in kwestie is.

Ik heb er in ieder geval niets over te zeggen
Oud 14-05-2010, 22:11
Verwijderd
Ik ben voor (het recht op abortus, niet abortus zelf), maar schrijf mijn stem maar op als "tegen" om deze enquête misschien toch nog enigszins representatief te maken...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2010, 22:38
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
tegen
Met citaat reageren
Oud 15-05-2010, 15:12
Verwijderd
@Mr. Mark: Waarom tegen?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2010, 17:40
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
@Mr. Mark: Waarom tegen?
Ik vind abortus moord

Maar als je een discussie wilt. Prima, maar dan niet hier.. Denk niet echt de bedoeling van dit topic en het wordt nogal irritant om alles uit te zoeken voor de TS

Laatst gewijzigd op 15-05-2010 om 17:49.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2010, 20:44
Yasminalove
Yasminalove is offline
Nou ik ben ertegen, weetje waarom.

Ieder kind verdient een leven, en als de eerste stukjes van het leven er al zijn mag je het niet afbreken,
dat heeft levenslange psychische gevolgen, dat heb ik wel gezien bij mensen(vrienden) die dat ook
gedaan hebben, zij denken er nog levenslang aan, maar het kind terug krijgen, dat zal nooit meer kunnen.
Ik vind dat je geen recht hebt om een leven af te pakken.
Ik vind dat je dat niet mag doen omdat jou moeder dat ook niet bij jou gedaan heeft, en ieder ongeboren kind is toch evenveel waard? Een mens is een wonder, tenslotte is dat ongeboren kind net zoveel waard als jijzelf, omdat jijzelf in principe ook hetzelfde bent geweest alleen veel ouder.
Ik vind ook dat je dat niet mag doen want het is een cadeau van god, en als je dat zomaar weggooid ben je echt ontdankbaar vind ik, want sommige mensen kunnen niet eens kinderen krijgen!

Maarja, succes verder met jullie presentatie.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2010, 20:49
WAT
WAT is offline
Citaat:
Nou ik ben ertegen, weetje waarom.

Ieder kind verdient een leven, en als de eerste stukjes van het leven er al zijn mag je het niet afbreken,
dat heeft levenslange psychische gevolgen, dat heb ik wel gezien bij mensen(vrienden) die dat ook
gedaan hebben, zij denken er nog levenslang aan, maar het kind terug krijgen, dat zal nooit meer kunnen.
Ik vind dat je geen recht hebt om een leven af te pakken.
Ik vind dat je dat niet mag doen omdat jou moeder dat ook niet bij jou gedaan heeft, en ieder ongeboren kind is toch evenveel waard? Een mens is een wonder, tenslotte is dat ongeboren kind net zoveel waard als jijzelf, omdat jijzelf in principe ook hetzelfde bent geweest alleen veel ouder.
Ik vind ook dat je dat niet mag doen want het is een cadeau van god, en als je dat zomaar weggooid ben je echt ontdankbaar vind ik, want sommige mensen kunnen niet eens kinderen krijgen!

Maarja, succes verder met jullie presentatie.
kun jij dan uitleggen waarom een kindje dat wel gewenst is soms door god zelf vermoord word? want dat kan ik nogsteeds niet snappen.

als abortus = moord
dan miskraam = moord door God

en als elk leven heilig is kan ik hier niet echt met mijn verstand bij
Met citaat reageren
Oud 15-05-2010, 21:11
Verwijderd
Moord is het illegaal doden van een mens; abortus is dus per definitie, wanneer het legaal is, geen moord. Je kan het dus ook geen moord "vinden", net zo min als ik CDA stemmen moord kan vinden.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 09:18
xxceline
xxceline is offline
Tegen abortus zelf, maar vóór de keuze van de moeder.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 09:58
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Moord is het illegaal doden van een mens; abortus is dus per definitie, wanneer het legaal is, geen moord. Je kan het dus ook geen moord "vinden", net zo min als ik CDA stemmen moord kan vinden.
Oke

Anders dan:
Ik vind het niet netjes om het leven te beïndigen van een ongeboren kind.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 10:51
Verwijderd
Ik vind dat het bij een verkrachting zeker moet kunnen. Dan is het echt geen moord, de moeder koos er immers niet voor om zwanger te raken.

Als de moeder het zelf wilde dan niet (tenzij het een zware aandoening betreft die veel zorg vereist die de moeder niet aan kan, in dat opzicht vind ik iets als embryoselectie geen slecht idee).
En als het een 'ongelukje' was? Tja. Had ze wel even beter mogen opletten, dus liever niet.

Maar nee ik vind abortus geen moord. Maar ik ken wel iemand die er flink spijt van heeft gekregen. Je vraagt je toch af wat het geworden zou zijn. Dus het hangt er vanaf hoe het ervan kwam en wat de moeder wil natuurlijk. In elk geval moet het in bepaalde gevallen mogelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 11:18
Verwijderd
Citaat:
Oke

Anders dan:
Ik vind het niet netjes om het leven te beïndigen van een ongeboren kind.
Ik vind scheten laten niet netjes. Ook verbieden?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 11:45
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ik vind scheten laten niet netjes. Ook verbieden?
Dus omdat het nou eenmaal in de wet staat dat moord illegaal is en abortus niet, is abortus minder erg?
Ik blijf erbij dat ik tegen het doden van ongeboren kinderen ben. En dat was wat de TS vroeg.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 14:52
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
kun jij dan uitleggen waarom een kindje dat wel gewenst is soms door god zelf vermoord word? want dat kan ik nogsteeds niet snappen.

als abortus = moord
dan miskraam = moord door God

en als elk leven heilig is kan ik hier niet echt met mijn verstand bij
Moord is alleen van toepassing bij mensen. Als de ene mens de andere van het leven berooft.
God laat het overlijden van mensen toe, hij neemt het leven niet. Dat mensen dood gaan is een natuurlijk verschijnsel waarbij geen onderscheid wordt gemaakt of mensen nou dood gaan als ze oud zijn of dood gaan als ze jong zijn.

bij abortus neemt de ene mens het leven weg van het andere mens.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 15:42
Verwijderd
@Mr. Mark: Wat als de moeder verkracht is? Mag ze haar baby dan ook niet laten weghalen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2010, 15:46
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Nee, als ze er echt van af wil kan ze hem wel afstaan ter adoptie.
Er zijn genoeg mensen die geen kinderen krijgen en die wachten op een adoptie kind.

Ik vind abortus vreselijk en dus vind ik dat het niet mag in alle gevallen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 18:05
Verwijderd
Aha, dus als een moeder een vreselijk gehandicapt kind zou krijgen ook niet.
Ik ben in zo'n geval namelijk voor omdat zo'n kind veel zorg nodig heeft en niet bepaald een onbezorgde toekomst tegemoet gaat. Bij een abortus zou je op die manier veel ellende kunnen besparen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 18:08
Yasminalove
Yasminalove is offline
Naja kijk sommige dingen heb ik ook geschreven omdat dat gewoon mijn mening is.
Anderen zullen het mischien niet met sommige dingen eens zijn maar aangezien
de vraag van de topicstarter was of jij "voor of tegen was", is het de bedoeling om je mening te geven.
En ik geef er graag wat argumenten bij.

In principe ben ik ertegen maar als het een uitzonderlijk geval is(zoals een ernstig ziek kind of een kind door verkrachting) dan ben ik het eens met abortus.

Ik vind dat als het een beetje je eigen schuld is en je het makkelijk had kunnen voorkomen(dus als je sex had met eigen wil) dat je ook de gevolgen ervan moet dragen.

Gr Yasmin
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 19:37
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Gehandicapte kinderen weten niet beter en zijn toch gelukkig zoals ze zijn. Misschien zijn wij allemaal wel erg gehandicapt en lopen er mensen rond die meer (lichaams)functies hebben?

Ouders vind ik gewoon lui, je hoort je kind lief te hebben wat zijn/haar staat ook moge zijn. Het geeft ook een slecht signaal af naar ouders die wel gewoon hun gehandicapte kind houden. Alsof zo iemand minderwaardig is ofzo.

Je hebt gelijk als je zegt dat ik er niks van af weet. Wat ik hier heb gezegd is hoe ik er tegen aan kijk zoals het nu is. Ik heb er eerlijk gezegd ook nog niet serieus over nagedacht over hoe het zou zijn als ik een zwaar gehandicapt kind heb. Dat is omdat ik ook 'nog' maar 16 ben.
Maar dit is hoe ik er nu tegenaan kijk.

Als je zeker weet dat zo'n kind heel veel pijn gaat lijden geef je het maar veel pijnstillers. Als het kind dan overlijdt aan de pijnstillers heb ik daar meer vrede mee dan aborteren zonder ook maar eens echt de situatie te hebben bekeken en afgaand op hoe het zou kunnen zijn na de geboorte.

Maar dit is volgens mij niet helemaal de bedoeling van dit topic,
Dus als er iemand een discussie wil, dan moet diegene even een nieuw topic maken lijkt me. Ik zal daar wel reageren maar hier niet meer want het ging er in de eerste plaats om of je voor of tegen was zonder een hele discussie.
Maar als de TS argumenten zoekt van beide partijen denk ik dat ze wel genoeg heeft.

Oh en ik ga vanaf morgen op excursie dus ik reageer tot zaterdagavond niet...
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 20:08
silentbob
silentbob is offline
als ik dit zo zie gaan we het toch nooit eens worden, aangezien 1 van de tegenargumenten met geloof te maken heeft, en dat is nou eenmaal persoonlijk
en het 'niet netjes' vinden is ook nogal persoonlijk, zelf vind ik dat een foetus nog niet echt leeft(het is alleen nog maar een klopmje delende stamcellen, kan nog niet op zichzelf bestaan en heeft nog geen volledig gevormde hersenen, dus ook geen bewustzijn
zolang het dus nog in het lichaam van de moeder zit en nog niet op zichzelf kan leven zie ik het dus als onderdeel van de moeder, en mag de moeder dus ook bepalen wat er mee gebeurt
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 08:51
Verwijderd
Citaat:
Dus omdat het nou eenmaal in de wet staat dat moord illegaal is en abortus niet, is abortus minder erg?
Ik blijf erbij dat ik tegen het doden van ongeboren kinderen ben. En dat was wat de TS vroeg.
Nee, ik geef slechts aan dat "abortus is moord" en "abortus is niet netjes" geen mogelijke argumenten zijn tegen abortus.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 14:10
Balance
Balance is offline
Ik ben voorstander van de abortusregeling.
Oud 17-05-2010, 15:07
Gus
Gus is offline
Voor! Argumenten worden niet gevraagd gelukkig.
Oud 17-05-2010, 16:33
remy476
remy476 is offline
Ik ben voor.

Stel je voor je bent verkracht en wordt ongewenst zwanger van een vreemde. Dan zou ik dat kind als vrouw zijnde toch niet willen hebben. Hetzelfde geldt voor als je nog te jong bent om een kind te krijgen. Als ik zie dat zwangere tienermoeders nu al geen geld hebben om rond te komen zal het kind daar later de dupe van worden. Ook als je al zeker weet dat je het kind later niet datgene kan bieden wat je het kind zou moeten bieden wijs ik een abortus niet af.

Wat ook een reden zou kunnen zijn is als het kind gehandicapt blijkt te zijn en je dat al in een vroeg stadium te weten komt. Natuurlijk zal die beslissing altijd bij je vriendin blijven maar ik heb het daar toch al eens over gehad. Als zij er op dat moment voor kiest om het kind te houden, dan zal ik die keuze accepteren. Het kind en jij zelf als ouder hebt dan geen leven meer omdat alles in het teken komt te staan van het gehandicapte kind. Ik zal er dan ook voor kiezen om het kind niet op te voeden/ weg te gaan bij mijn vriendin hoe hard dat ook klinkt. Ik wil natuurlijk wel kunnen blijven leven. En als zij ervoor kiest het kind te houden zal ik alimentatie betalen en eventuele zorg betalen.

Mensen die 10x abortus plegen (omdat ze pil/condoom vergeten) moeten ze gewoon permanent steriliseren, want die zijn het niet waard om een kind te baren.

Laatst gewijzigd op 17-05-2010 om 17:03.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 21:22
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik blijf erbij dat ik tegen het doden van ongeboren kinderen ben.
Jij noemt het kind, ik noem het vruchtzakje
Oud 18-05-2010, 18:46
Noddy
Noddy is offline
Niemand zal het ooit eens worden over abortus. Hoelang wordt deze discussie al gevoerd??

Mensen die abortus plegen zullen er vast heel goede redenen voor hebben. Daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn, zolang degene die de abortus pleegt er maar achter staat.
En verder is het toch zonde van de tijd om hierover te discussieren? Het is nou eenmaal legaal, en ik denk niet dat het zal veranderen.
Oud 19-05-2010, 17:08
k@rlijn
k@rlijn is offline
ik zou het eigelijk niet zo goed weten.
als ik een kind had, dan had ik hem denk ik gehouden dus.
dan woord het tegen

maar wat remy467 zegt .

als je woord verkracht.
dan had ik hem wel laten weg halen.
dus het licht er aan op welke manier het is gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2010, 15:07
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
[Tegen] Want dat kind moet niet lijden door [ jou ] fout.
Je kunt geen baby´s krijgen en daarna mee gaan strooien.

Maar als je verkracht bent is het weer een andere verhaal.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2010, 17:42
Verwijderd
Ik houd het heel kort: ik ben tegen; tenzij je tegen je wil zwanger bent geworden, want dan ben ik voor. Mocht je je kind écht niet willen, laat het dan adopteren.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2010, 20:32
Geriananas
Geriananas is offline
Voor, altijd voor. Als jij je kind niet wilt, kun je het wel laten adopteren, maar dan zal het nooit een "normaal leven" leiden. Ook willen sommige mensen hun kind in eerste instantie niet maar laten hem toch niet adopteren (moedergevoelens) en dan hebben ze hun kind niks te bieden. En het is je eigen lichaam blablabla. En ik vind het zo'n onzin dat mensen zeggen dat je dan iemand vermoord. Je gaat toch ook niet al je sperma opsparen. En het is niet alsof er te weinig babies geboren worden tegenwoordig.

Volgens mij zijn ook heel veel mensen tegen omdat ze het zelf nooit zouden doen, maar kom op, beetje lullig voor dat kind dat dan een paar jaar later bij de straat loopt te zwerven ofzo.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Als je zeker weet dat zo'n kind heel veel pijn gaat lijden geef je het maar veel pijnstillers. Als het kind dan overlijdt aan de pijnstillers heb ik daar meer vrede mee dan aborteren zonder ook maar eens echt de situatie te hebben bekeken en afgaand op hoe het zou kunnen zijn na de geboorte.
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Als een kind veel pijnstillers moet slikken heeft het veel nare bijwerkingen. Een gehandicapt kind hebben is voor de ouders erg lastig/zwaar waardoor zij misschien ook wel psychische problemen krijgen. (Er zijn ook mooie momenten) Je moet vaak met je kind naar het ziekenhuis, eventueel revalidatiecentrum etc. 1 van de ouders moet stoppen/minder gaan werken en er komt minder geld. Aanpassingen voor in huis zijn niet goedkoop, en zeker niet als je geen geluk hebt als de gemeente niks of weinig mee wilt betalen.

Overigens ben ik voor abortus, maar alleen onder speciale omstandigheden.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 20:40
Em.
Em. is offline
Voor.

Liever een arts die in je wroet dan meisjes die zichzelf van de trap gooien met 'n kleermaker in hun ... ja. Of die uit het raam springen. Of kinderen die zonder liefde worden opgevoed. Of meisjes die verkracht worden en dan door hun zwangerschap hun scholing niet af kunnen maken.

Per slot van rekening pleeg je niet zomaar abortus (en degene die het wel doen zouden geen kinderen mogen krijgen) - en zéker in de eerste periode stelt zo'n leven nog niet veel voor. Dan ben je nog niet 'bewust', en vind ik dat de verantwoordelijkheid van jouw 'leven' (lees: het hompje cellen dat zich aan een baarmoederwand heeft vastgekleefd) nog niet in jouw handen ligt, maar in die van de eigenaresse van de baarmoeder.

Ik denk trouwens niet dat ik het zou kunnen, abortus.

Citaat:
Ik houd het heel kort: ik ben tegen; tenzij je tegen je wil zwanger bent geworden, want dan ben ik voor. Mocht je je kind écht niet willen, laat het dan adopteren.
Ik zou het ehm, raar vinden als je abortus pleegt terwijl je zwanger wilde worden. En adopteren is ook niet altijd zo prettig voor het kind, en eigenlijk ook niet voor de moeder.

Wat ik wél heel slecht vind, is als kinderen pas heel laat geaborteerd worden, als het al 'kinderen' zijn, zegmaar. En als het meisje, bijvoorbeeld door haar ouders, tegen haar wil in gedwongen wordt om abortus te plegen.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 20:43
Macrador
Macrador is offline
Voor.

Natuurlijk onder voorwaarden
Oud 21-06-2010, 15:46
Naimin
Naimin is offline
Voor
Oud 21-06-2010, 19:28
Verwijderd
Uit mezelf ben ik tegen, maar ik vind dat iedereen zijn eigen keuze moet kunnen maken, dus ben ik voor.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 08:25
sean_b
sean_b is offline
100% zeker, voor, er zijn al genoeg kinderen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 14:42
liquidRain
liquidRain is offline
Voot, waarom mensen tegen houden als ze VRIJWILLIG de overpopulatie willen stoppen?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Ik zou het ehm, raar vinden als je abortus pleegt terwijl je zwanger wilde worden. En adopteren is ook niet altijd zo prettig voor het kind, en eigenlijk ook niet voor de moeder.
Ha, dank je, ik moet mijn zin even nuanceren. Het kan inderdaad anders worden opgevat dan wat ik in mijn hoofd heb. Met 'tegen je wil' bedoel ik 'door seksueel geweld'. Dus geen abortus als je geen anticonceptiemiddelen gebruikt hebt. Tegenwoordig lijkt het mij dwaas deze niet te benutten als je zwanger kunt worden. De rol van de ouders speelt hierin natuurlijk een heel belangrijke rol, maar dat is in dit draadje even niet aan de orde.

Citaat:
En adopteren is ook niet altijd zo prettig voor het kind
Adoptie kan in mijn ogen ook niet zomaar, men moet grondig onderzoeken of potentiële adoptieouders geschikt zijn om het kind te onderhouden. Deze manier is wat mij betreft wel veel humaner dan abortus.

Citaat:
Wat ik wél heel slecht vind, is als kinderen pas heel laat geaborteerd worden, als het al 'kinderen' zijn, zegmaar.
Helemaal mee eens. Ik vind - misschien ga ik een beetje ver - dat je een straf moet krijgen als je abortus pleegt na een bepaald aantal weken en daarmee in feite een kindermoord pleegt. Maar goed, dan krijg je weer de discussie 'Vanaf welke week worden embryo's echte kinderen?'

Citaat:
En als het meisje, bijvoorbeeld door haar ouders, tegen haar wil in gedwongen wordt om abortus te plegen.
Hierover kan ik mij ook heel boos maken...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 20:43
Volk
Volk is offline
Citaat:
Adoptie kan in mijn ogen ook niet zomaar, men moet grondig onderzoeken of potentiële adoptieouders geschikt zijn om het kind te onderhouden. Deze manier is wat mij betreft wel veel humaner dan abortus.
Dat is al zo, er wordt al onderzocht of ouders geschikt zijn, je kunt echt niet zomaar een kind adopteren hoor.

Citaat:
Helemaal mee eens. Ik vind - misschien ga ik een beetje ver - dat je een straf moet krijgen als je abortus pleegt na een bepaald aantal weken en daarmee in feite een kindermoord pleegt. Maar goed, dan krijg je weer de discussie 'Vanaf welke week worden embryo's echte kinderen?'
Er is al een straf als je een ongeborene na een bepaald aantal weken aborteert.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten