Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2010, 23:02
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik zag dat ik een teekje op m'n onderbeen had, van gisternacht. Dus ongeveer 24 uur geleden gekregen. Het zag eruit als een korstje, maar al snel dacht ik aan een teek. Ik heb een pincet gepakt en 'm eruit getrokken.

Nou heb ik misschien niet helemaal voorzichtig gedaan en heb ik misschien in het beestje geknepen. Volgens mij is dan de kans op ziektes als lyme groter omdat hij z'n speeksel/maaginhoud/weet niet precies leegt in de bloedbaan. Is dat beestje er echt zo gevoelig voor? Hij bewoog iig nog met z'n pootjes toen 'ie eruit was.

Nu is het plekje waar die zat rood en een beetje een bultje. Moet ik opletten of het groter wordt? En hoe snel gaat het als het lyme ofzo zou zijn?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2010, 23:22
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Grote van de bult zegt naar mijn weten niet zoveel. Opletten of er rode kringen ontstaan om de plek van de teek. Zo ja, dan even langs de huis arts. Zo niet, dan is de teek goed (genoeg) verwijderd of was deze zoiezo niet schadelijk.

Geloof dat deze kringen eerste week of wellicht twee weken na het verwijderen kunnen ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 07:15
Pluis
Pluis is offline
In 24 uur kan een teek nog niet zo veel doen. In een college deze week is me verteld door een dermatoloog dat het wel een dag of 3 duurt voordat zo'n beest lyme kan overbrengen. 20 procent van de teken heeft lyme. let dus idd even op of er een kring ontstaat.
Oud 14-06-2010, 07:44
Hawahaai
Hawahaai is offline
Hm, ik hoorde laatst op mijn werk dat die rode kring niet per se hoeft te ontstaan om er toch ziek van te worden. De huisarts in de buurt van mijn werk had aangeraden om altijd langs te komen als je een teek had opgelopen. Al leek mij dat wat overdreven (maar goed, met kinderen neem je misschien/vast ook minder risico)
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 08:02
light fighter
light fighter is offline
Als je hem binnen 24 uur hebt verwijdert is er waarschijnlijk niks aan de hand. Hou het plekje wel in de gaten, of er een kring ontstaat. Wat Hawahaai zegt klopt inderdaad er hoeft geen kring te ontstaan bij de ziekte van lyme, daarom is het sowieso verstandig om ergens op te schrijven dat je een teek hebt verwijdert met de datum en locatie.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 08:24
Verwijderd
Citaat:
Hm, ik hoorde laatst op mijn werk dat die rode kring niet per se hoeft te ontstaan om er toch ziek van te worden. De huisarts in de buurt van mijn werk had aangeraden om altijd langs te komen als je een teek had opgelopen. Al leek mij dat wat overdreven (maar goed, met kinderen neem je misschien/vast ook minder risico)
Daarbij komt het waarschijnlijk ook vaak voor dat mensen de kring gewoon niet zien. Teken die lang genoeg blijven zitten om lyme over te brengen zitten meestal op je rug, dus dan zou je al een oplettende partner moeten hebben of een bemoeial van een zwemmaatje
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 10:57
Macrador
Macrador is offline
Als er een rode circkel vormt en dan een witte en dan terug rood naar de dokter gaan. Dan is het lyme heb hetzelf al gehad en dan kan je leuk pillen gaan slikke
Oud 14-06-2010, 11:58
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Daarbij komt het waarschijnlijk ook vaak voor dat mensen de kring gewoon niet zien. Teken die lang genoeg blijven zitten om lyme over te brengen zitten meestal op je rug, dus dan zou je al een oplettende partner moeten hebben of een bemoeial van een zwemmaatje
Hm, ik heb de voor mijzelf zichtbare plekken gechecked, maar ik zal vanavond een huisgenootje eens vragen nog eens m'n rug te inspecteren.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2010, 09:04
xx-Joyce-xx
xx-Joyce-xx is offline
dat rood wat je nu heb hoort niet denk ik, ik heb al meerdere keren een teek gehad, en ik heb dat echt nog nooit gehad. ik liep altijd veel in het bos gelopen met me ouders en broertjes en zusje. maar die hebben allemaal nog nooit een rode bult gehad. dus ik raad aan om naar de huisarts te gaan.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2010, 11:16
ganralph
ganralph is offline
Hou de plek des onheils voorlopig in de gaten. Toen ik een keer een teek had, werd me verteld dat het soms weken (of maanden) kan duren voordat je iets merkt. Uiteraard is het risico klein omdat je er snel bij was; maar als je over 6 weken ineens rode kringen krijgt, moet je de teek niet vergeten

Voor de volgende keer overigens: een teek niet met een gewone pincet verwijderen. Bij drogist, anwb, enz. kun je tekentangetjes kopen om de teek te verwijderen met een kleiner risico op het beschadigen van de teek. Heb zo al vele malen de kat ontteekt zonder enig probleem
Daarna altijd de huid ontsmetten met alcohol of sterillon of zoiets.

Ook nooit de teek "verdoven" met alcohol. Dit vergroot de kans op infecties. Helaas zijn er nog steeds ehbo-posten die deze methode gebruiken (!)
Met citaat reageren
Oud 15-06-2010, 17:21
gurl19
gurl19 is offline
Wat een onzin dat als er een kring omheen zit dat het lyme is. Ik heb zelf ook een tekenbeet gehad, ik dacht dat het eerst een muggenbult was dus er zat een hele grote kring omheen. Toen ik naar de dokter ging heb ik voor zekerheid een antibiotica gekregen maar toen had ik echt niet de ziekte van lyme al.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2010, 17:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zelfs als je nooit een kring of wat dan ook gezien hebt rond de plek van de tekenbeet kan je de ziekte van Lyme krijgen, ook jaren later nog. Lang niet altijd heb je daar heel veel ziekteverschijnselen van. Heel veel mensen maken ook geen antistoffen (een negatieve bloedtest zegt eigenlijk niet zoveel, een positieve wel) dus het is ook lastig aan tonen. Hoor wel eens dat mensen preventief al antibiotica krijgen.
Oud 16-06-2010, 20:27
JackIsBack
JackIsBack is offline
15% van de teke in belgie heeft Lyme. De ziekte wordt veroorzaakt door een micro organisme dat wordt doorgegeven tijdens het bloedzuigen. Dus maakt ni uit of da ge hem samenknijpt, als die Lyme had zal hij bij het bloedzuigen al hebben overgedragen. Wel is het aangewezen om heel het diertje met zijn pootjes te verwijderen want anders kan er een infectie optreden (geen Lyme). Als hij Lyme wel had dan onstaan er kringen en een bleke plek int midden (1ste stadium) en op andere plaatsen op de huid. Das tusse de 3 dage en 3 weke. Vervolgens krijgt ge een soort van griep, vermoeidheid. Ik zou zeggen goed ontsmetten en verwijderen om infectie te voorkomen en elke dag is de beet controleren.
Owja die diertjes gaan niet op je rug zitten maar gaan liever op warme plekken zitten zoals de lies, oksel, knie holte etc..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2010, 07:48
Verwijderd
Citaat:
15% van de teke in belgie heeft Lyme. De ziekte wordt veroorzaakt door een micro organisme dat wordt doorgegeven tijdens het bloedzuigen. Dus maakt ni uit of da ge hem samenknijpt, als die Lyme had zal hij bij het bloedzuigen al hebben overgedragen.
Hij draagt het over door tijdens het bloedzuigen, ook te spugen. Dus het maakt wel uit of je hem samenknijpt, want dan spuugt hij.

Citaat:
Wel is het aangewezen om heel het diertje met zijn pootjes te verwijderen want anders kan er een infectie optreden (geen Lyme).
Ook Lyme. Als je het halve beest laat zitten kan-ie alsnog besmet speeksel in je bloedbaan lekken.
Citaat:
Als hij Lyme wel had dan onstaan er kringen en een bleke plek int midden (1ste stadium) en op andere plaatsen op de huid. Das tusse de 3 dage en 3 weke. Vervolgens krijgt ge een soort van griep, vermoeidheid. Ik zou zeggen goed ontsmetten en verwijderen om infectie te voorkomen en elke dag is de beet controleren.
Andersom dus, eerst verwijderen en dan ontsmetten. Als je alcohol op het beest smeert terwijl-ie er nog in zit, spuugt-ie ook.

Citaat:
Owja die diertjes gaan niet op je rug zitten maar gaan liever op warme plekken zitten zoals de lies, oksel, knie holte etc..
Ik heb toch echt vorige zomer drie patiënten gehad met erythema migrans (lyme-kringen) op de rug. Ze zuigen zich gewoon vast op de plek waar ze vallen.

Als je er niets vanaf weet, zeg dan niets in plaats van een hoop onzin te verspreiden
Met citaat reageren
Oud 17-06-2010, 08:50
JackIsBack
JackIsBack is offline
Ik weet er wel iets van... Met dat onsmetten en verwijderen bedoel ik niet in die volgorde natuurlijk. Je verwijdert het en dan ontsmetten, logisch toch. Die diertjes kruipen meestal op warme plekken, het kan zijn dat je ze op andere plekken zitten maar ze zitten liever warm of droog. De lyme kringen kunnen overal op de huid onstaan en niet alleen op de beet zelf.
Met het gehele beest te verwijderen bedoel ik dat je de pootjes niet laat zitten. De pootjes opzelf zal eerder een infectie veroorzaken dan lyme overbrengen. En met het samenknijpen zit ik wel fout. Ik nam gewoon aan dat als een teek lyme had en lange tijd heeft bloedgezogen, het micro organisme al doorgegeven is. Dus als hij er een lange tijd heeft opgezeten en dan knijp je hem samen dat het dan nog weinig uitmaakt. Maar als het nog niet het micro organsime heeft doorgegeven, verhoog je natuurlijk de kans dat je besmet geraakt.
Mijn verontschuldigingen als ik wat onduidelijk was maar je moet mensen niet afbreken..
Jij zal er wrs veel ervaring mee hebben aangezien je een dokter bent? En ook veel over weten.
Ik heb het alleen in theorie geleerd maar zo fout ben ik toch denkik niet hoor!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2010, 09:05
Verwijderd
Ik ben niet helemaal dokter, vanaf oktober pas maar heb er wel ervaring mee.

De kringen ontstaan doorgaans juist wel om de beet heen, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 17:37
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb het wel ontsmet toen, maar met van dat desinfecteerde handgelspul, want iets anders had ik niet. :')
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten